Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag yttrar mig för att jag är fascinerad av detta mord som inte lösts på 29 år och kanske framför allt av alla teorier som finns kring det. Dessutom gör jag det anonymt, en viss skillnad.

En anonym källa ger jag inte mycket för, det kan lika gärna vara påhittat av vem som helst.

Ja, men Anti skulle ju kunna säga att han vill se att mordet klaras upp istället för att bara tiga i sitt elfenbenstorn. Han vill ju inte ens försvara sig mot anklagelserna att han faktiskt är den som mördade Olof Palme! En riksdagsman, domare och medlem i justitieutskottet låter grovt förtal bara gå obemärkt och ostraffat förbi! Vilken lagens man agerar så? Det är ju detta med den talande tystnaden.

Om du hade varit det minsta intresserad av en lösning på mordet skulle du inte säga att du inte ger mycket för en anonym källa. Ett anonymt tips kan ju även vara sant, men du har kanske inte tänkt på den möjligheten. Kontakta Anti, vet jag, och fråga honom om vem den där gamla poliskollegan är som åt lunch med honom på NK i Stockholm i mars 2014 och som ställde den där mycket rättframma frågan, och angående gärningsmannens tänkande kan du fråga Avsan vad han tänkte när han svarade som han gjorde!
Citera
2015-03-01, 20:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Visst är Bornerheim densamme som skjutinstruktören "Stigsson" som pratar med "Ö" efter mordet?

Det tror jag inte, vart härrör uppgiften ifrån?
Citera
2015-03-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Ja, men Anti skulle ju kunna säga att han vill se att mordet klaras upp istället för att bara tiga i sitt elfenbenstorn. Han vill ju inte ens försvara sig mot anklagelserna att han faktiskt är den som mördade Olof Palme! En riksdagsman, domare och medlem i justitieutskottet låter grovt förtal bara gå obemärkt och ostraffat förbi! Vilken lagens man agerar så? Det är ju detta med den talande tystnaden.

Om du hade varit det minsta intresserad av en lösning på mordet skulle du inte säga att du inte ger mycket för en anonym källa. Ett anonymt tips kan ju även vara sant, men du har kanske inte tänkt på den möjligheten. Kontakta Anti, vet jag, och fråga honom om vem den där gamla poliskollegan är som åt lunch med honom på NK i Stockholm i mars 2014 och som ställde den där mycket rättframma frågan, och angående gärningsmannens tänkande kan du fråga Avsan vad han tänkte när han svarade som han gjorde!
Jag skulle tippa på att han inte vill beblanda sig med konspirationsteoretiker som baserar sina utalanen på antaganden och anonyma källor; det låter väl rimligt?
Iochmed att han är en publik person så skulle ett åtal för förtal troligen inte ens bli beaktat, och vem skulle han anmäla?

Givetvis kan en anonym källa vara sanningsenlig men trovärdigheten på en sådan är väldigt mycket mindre än en identifierad.
Citera
2015-03-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag skulle tippa på att han inte vill beblanda sig med konspirationsteoretiker som baserar sina utalanen på antaganden och anonyma källor; det låter väl rimligt?
Iochmed att han är en publik person så skulle ett åtal för förtal troligen inte ens bli beaktat, och vem skulle han anmäla?

Givetvis kan en anonym källa vara sanningsenlig men trovärdigheten på en sådan är väldigt mycket mindre än en identifierad.

Nej, det låter inte rimligt när anklagelsen fått stor spridning. Avsan förväntas heller inte beblanda sig med konspirationsteoretiker; han förväntas som en lagens man sätta dem på plats och avslöja deras illasinnade lögner.

Nej, inte ens en offentlig person behöver tåla att utmålas som statsministermördare, så det argument du angav håller inte. Bland andra Sven Anér vill gärna bli anmäld för förtal.

Nja, inte nödvändigtvis, men jag tycker man ska söka efter sanningen istället för att nöja sig med sannolikheter. Tycker inte du det?
Citera
2015-03-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
... och häromåret dök han upp på lillejul skinande och jovialisk som en liten julegris.

Efter palmemordet och turerna med Östling mfl har han legat lågt och diskret som hyfsat habil affärsman och ännu lägre när det gäller sina åsikter han hade då. Men folk kan ju mogna

Här, antar jag:

https://www.youtube.com/watch?v=MmGmxb-g6O4

Men vilket företag jobbar han på numera?
Citera
2015-03-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Nej, det låter inte rimligt när anklagelsen fått stor spridning. Avsan förväntas heller inte beblanda sig med konspirationsteoretiker; han förväntas som en lagens man sätta dem på plats och avslöja deras illasinnade lögner.

Nej, inte ens en offentlig person behöver tåla att utmålas som statsministermördare, så det argument du angav håller inte. Bland andra Sven Anér vill gärna bli anmäld för förtal.

Nja, inte nödvändigtvis, men jag tycker man ska söka efter sanningen istället för att nöja sig med sannolikheter. Tycker inte du det?
Varför skulle han vilja sätta dit konspirationsteoretiker?
Det är bättre att låta deras teorier spridas inom dessa cirklar och så småningom dö ut.
Som lagman ser han endast till lagen och bryr sig inte om en perifer grupps konspirationer.

Ingen har länkat honom till Sveavägen, han har hörts av polisen och blivit avskriven såsom havande alibi.

Det enda som länkar honom är att han kan finska, och att ett inte helt tillförlitligt vittne påstår sig efter många år talat finska med en man som hade en WTO och möjligen ett vapen vid tiden för mordet.
Citera
2015-03-01, 21:13
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men det är ju precis det som sker. Om vittnen ser OP falla måste de därefter se skottet mot LP. Eftersom skottet mot OP är högt placerat och snett nedåtriktat och GM därefter skall hämta hem rekylen för att sedan sedan sänka vapnet och bränna av ett skott mot LP nästan från höften hade vittnena sett skottet mot LP tydligt men ingen gör det.

Därför måste du ange minst ett vittne som ser LP bli påskjuten från höften istället för att kräva den motsatts bevisningen att din tes är sann om inte vi kör de bevis som redan angetts i tråden i repris.

I din variant och den som Björk inympat i utredningen rör vi oss i den fria spekulationens värd inte i den av vetenskaplig analys där sker analyseras och rekonstrueras. Glöm inte att Sonny B hör till en gruppering där det nog firades och skålades bland medlemmar över Palmes död.

För övrigt är det svårt att inte avslöja sig med sina formuleringar när man skall driva som i ditt fall.

Psykbryt och Öppet sinne är ganska tydlig tells som vi hört förut liksom förmågan att gärna rikta argument mot person istället för sak och att ställa upp påståenden som man kräver att andra skall motbevisa istället för att man själv skall bygga under sin ståndpunkt.

Ett antal gånger nu har du inlett långa skendiskussioner med dem som vi alla här vet är troll och jag gav dig chanser att det var tillfälligheter och att du var newbie men nu går det inte att blunda längre.

OK nu tycker jag att du skall leda dina teser i bevis kring hur skotten föll. Normalt är det så man jobbar med Öppet sinne. Inte det öppna sinne som innebär att man är beredd att utan saklig argumentation är beredd att acceptera vilka hutlösa slutsatser som helst.

Synd att du inte svarar på de frågor jag ställde i förra posten eller anför de vittnesmål som jag efterfrågade. Vad har du förutom din vapenvana och prat om rekyler som stödjer dit scenario - Nada! Eller tror du också att Björkman hade något lurt för sig i prånget? Jag tycker att bevisbördan ligger på den som anför en alternativ hypotes och inte tvärtom.

Nej Bobo, i det här fallet är det nog tyvärr så att du trampat i klaveret och väljer att stå kvar för att det låter för mycket om du drar upp stöveln
Vore mer konstruktivt för tråden om du vågade erkänna att du har fel - jag skulle verkligen tycka att det var stort av dig om du ödmjukar dig lite i denna fråga.

I övrigt så var detta med "psykbryt" sagt med värme och inte ironi!
Jag tycker verkligen det är kul när du blir så där ilsk ibland men ibland kan det ju vara konstruktivt med ett "öppet sinne" också och inte bara "kötta på" utifrån en förutbestämd uppfattning.

Vet inte vad du menar med "tells" och "skendiskussioner".
Jag har som sagt ingen dold agenda eller några dubbelkonton som jag vet att vissa andra har.
Jag gillar att ompröva den uppfattning jag har i olika frågor - det är uppfriskande och konstruktivt, jag lovar!

Jag förstår att jag nu kommer att få stå i ditt kylrum ett tag men jag får ta det eftersom jag måste få reagera när jag anser att dina argument inte håller - inte ens "Bobo the greatest" får vara immun mot kritik.

Hoppas vi hittar tillbaka till det där fina vi hade förut

P.S. Du är min idol oavsett!
Citera
2015-03-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Har inte heller hört den förut.
Citera
2015-03-01, 21:18
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Här, antar jag:

http://www.garo.se/
Citera
2015-03-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Här, antar jag:

Jo där är ett antal gubbar med traditionell lillejul. Har för mig att det var någon slags grejer för hamnar och laddstationer för elbilar han höll på med.... men minns dåligt.
Citera
2015-03-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
http://www.garo.se/

Ah jag mindes rätt! Helt gaggig är man inte trots grånade tinningar och gubbmage.
Citera
2015-03-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Bornerheim, Kjell A E Stigsson född 1947-07-16
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in