Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 20:16
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nej fel dom hade walkietalkies alltså bärbara apparater.
Jag tror mer det var pr radio apparater 27 mhz alla dessa hade blanka utskjutbara antenner.

Sen fanns det inte så kallade yuppie nallar 1986 men det fanns dessa stora lådor från Ericsson ifall nån minns dom Ericsson hotline så mobiltelefoni fanns men inte bärbara yuppie nallar dessa kom först 1987.

scrolla längst NER på sidan ja skicka så ser du exakt den som användes
Radiostation 191 (Ra 191)
LAFAYETTE HA-310A
Citera
2014-06-22, 20:39
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Finns ju två kända norrlansds spår
Östersund AGAG
och
Bror Perä

I Dammegårds bok talar han(Ole) om en vän till Perä en polis fd Legionär och "galen".
Har vi namnet på denne?

Jag tror det handlar om denna man, de skulle aldrig åka ut på annat än än "ensam galning".

Sverker Ulfving bör kollas upp det om gäller Östersund.
Han är även med i vapenklubbar i hufvudstaden, en amerikatjusare med rätt hög militär grad. En kille med den lite intelligenta psykopatiska utstrålningen . Numera överste och har skrivit boken "ett skott en träff" om prickskyttar.
Senast redigerad av perry2 2014-06-22 kl. 21:17.
Citera
2014-06-22, 20:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Et iofs hypotetisk spørsmål, men hva mener du denne nye informasjonen potensielt vil kunne bidra med i oppklaringen av MOP? Det er vel ingenting som peker mot Sovjetunionen (eller en av deres vasallstater) som initiativtaker, finansier eller eksekutør i mordet på statsministeren? Ny kunnskap gjeldende kontakt mellom agenter fra Warszawapakten og svenske borgere er selvsagt meget relevant sett fra en bredere forståelse av den kalde krigens historien; men hvilken relevans kan det ha for MOP? Jeg har ikke lest Anderssons bok. Etterretningsorganisasjoner som STASI jobber vel uansett på høygir ved liknende hendelser som MOP; for å lede oppmerksomheten vekk fra seg selv. Skulle STASI ha interesse av å delta i en mørklegging av MOP?

ot: Jeg tillater meg å berømme dine bidrag i tråden, og også din konsekvente linje i oppgjøret med totalitære ideologier som dessverre ikke er utdødde. Vår tid trenger flere stemmer som deg!

Förutom allmänintresset av att veta vilka som skulle blivit våra bödlar vid sovjetisk ockupation finns en det både direkta och indirekta kopplingar till MOP.

Att höga svenska företrädares kopplingar och samarbete med KGB och dess vassaller är en anledning, jag säger en, finns säkerligen flera, till den omfattande mörkläggningen som går som en röd tråd genom MOP , håller jag för mycket troligt.

Direkt efter MOP pekade sovjetiska företrädare, Georgij Arbatov först, mot höger-om-höger. När oron lagt sig hos Stasi för att deras egna väst-tyska terrorister varit inblandade i MOP. Började de psyops för att i svenska media kasta misstankar i en för DDR och dess husses positiv riktning.

Den svårfångade Joel Haukkas kunskap om ett föregående attentat ger en avsevärd möjlighet att han fått denna kunskap genom företrädare i KGB. Men när det gäller JH behövs helgardering och ett helt block med brasklappar.

Bulgarerna med butik på Döbelnsgatan och villa i Mälarhöjden luktar KGB lång väg. Inte bara pga av ryktena att villan skulle betalts av bulgariska ambassaden utan av det faktum att Sofias U-tjänst höll ett järngrepp om sina medborgare i exil. Intressant nog hade Viktor Gunnarsson en nyckel till butiken när han greps i mars 1986.
Att nyckelns rätta dörr hittades av Thure Nässén är dock anledning till en viss oro.

När de svenska Stasi-agenterna avslöjas kan vi se vilka de haft kontakt med och vad de haft för sig. Då blir det intressant att se om någon av av de nio svenska journalister, som enligt Birgitta ALmgrens arbete, varit i Honecker/Uhlbrichts sold varit inblandade i Stasis dokumenterade presskampanj tiden direkt efter MOP.

Ang OT: Nazister, kommunister, islamister,fascister och andra totalitära grupper kommer vi alltid att behöva bekämpa. Inte minst diskussionerna här på FB om Ukraina visar att bolsjevismen ingalunda är förpassad till historiens skräphög. Nya idioter vill under förespegling av ideologiska skäl skaffa sig själva fördelar genom att plåga andra människor.

http://www.spiegel.de/international/germany/bild-799335-286696.html

Läsvärd länk om STASIs utbredning i Väst-Tyskland
Senast redigerad av mvagrippa 2014-06-22 kl. 20:52.
Citera
2014-06-22, 20:49
Medlem
Citat:
Finns ju två kända norrlansds spår
Östersund AGAG
och
Bror Perä

I Dammegårds bok talar han(Ole) om en vän till Perä en polis fd Legionär och "galen".
Har vi namnet på denne?

Jag tror det handlar om denna man, de skulle aldrig åka ut på annat än än "ensam galning".

En man kommer att tänka på är Thomas Flyckt(senare Karlsson) numera avliden. Finns ju med i utredningen, var väl legionär tidigare...
Citera
2014-06-22, 20:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, det stämmer. CGÖ har ju hela tiden hävdat att han åkte hem från sjukan. Han uppger också haft flera besök under dagen (vilket styrks av dom som han påstrå besökt honom).
Om besöken skedde i hemet eller arbetslägenheten vet jag inte.
Var CGÖ hemma på söder hela kvällen så faller ju i alla fall delar av mina idéer om hur mordet kan ha gått till.
Nu finns det i och för sig en taxi-chaffis som påstår att han skjutsade CGÖ + en annan gubbe från ett gathörn malmskillnadsgatan och någon mer gata (precis i krokarna av David Bagares) bara 4-5 minuter efter mordet. Haken är bara det att taxichaffisen klämmer ur sig detta nästan 2,5 år efter mordet då dom stora kvällstidningarna publicerat bilder på CGÖ. Så det vittnesmålet får man nog ta med en skeppslast salt... Har man skjutsat någon från området nära ett statsminstermord 4-5 minuter efter mordet så ringer man väl snuten dagen därpå, senast.

Jag kommer dock snart att läsa ett par böcker jag har beställt där detta tas upp, då får jag väl se vad som framkommit. Jag orkar inte sitta och läsa igenom polisförhören med CGÖ nu. Jag har dom servern någonstans. Senare i kväll kanske.

Besöken skedde i hemmet på Högbergsgatan. Det sista mellan 20-21.
Med tanke på Carl-Gustaf Östlings brustna blindtarm har jag svårt att tänka mig honom i en aktiv roll ute på i MOP. Som vapenanskaffare är han däremot klart möjlig.
Citera
2014-06-22, 21:47
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
LAFAYETTE HA-310A
Det där var en vanligt förekommande truppradio i hemvärnet då det begav sig. Föreslagen av och införskaffad via FRO. Fanns i drösvis i hemvärnet och driftvärnet, även FBU och naturligtvis inom FRO. Vilket får en att osökt tänka på Barbro...
Citera
2014-06-22, 22:23
Medlem
Citat:
LAFAYETTE HA-310A

Ja spännande värre den är fullt möjlig.
Blank antenn har den, så helt klart intresant.
Tror jag spårade in för mycket på kraco 312 alltså 27 mhz efter sven aners bok om Polisspåret.
Men kanske använde dessa apparater från den sidan du la i och kanske var det en av dessa större som låg i baksätet på den Polisbil som den kvinnan såg från fönstret att det låg radio utrustning i baksätet.
Man förklarar bort allting med att hon ser en väktarbil och inte en Polisbil.

Hmm den här sidan du la in om dessa apparater är verkligen intresant.

Men vad tror du om Televerket Radio då? Hade dom frekvensavlyssning på dessa frekvenser?
Spelade Televerket Radio in något som sades i etern?

Det var en Polisman som skjutsade Östling och Åkerbring till Amerikanska ambassaden har jag läst nånstans där Polismannen hade sagt att Östling och Åkerbring hade sagt att det får aldrig finna mördaren.Polismannen var rädd för att säga vad han hört.
Kan den Polismannen som skjutsade dessa 2 herrar va inblandade i det här senaste i Expressen?
Citera
2014-06-22, 22:36
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Besöken skedde i hemmet på Högbergsgatan. Det sista mellan 20-21.
Med tanke på Carl-Gustaf Östlings brustna blindtarm har jag svårt att tänka mig honom i en aktiv roll ute på i MOP. Som vapenanskaffare är han däremot klart möjlig.

Tanken var ju att mördaren skulle ha hämtat puffran hos CGÖs lägenhet på David Barges gata under mordkvällen. Men å andra sidan finns det ju inget som hindrar CGÖ att låna ut nyken till lägenheten om han själv inte är stånd att ta sig dit. Men det blir genast mer långsökt.
Citera
2014-06-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Återigen nämner GW i tidningen om att det finns en utpekad person som var i 40-årsåldern när det hände. GW har hintat om denna person nu i media böcker tv etc i flera år…. Vem syftar GW på ? Tänkbara kandidater ?
Det finns ju onekligen en person som var både utpekad och dessutom ganska exakt
40 år vid MOP, nämligen den som av GK kallas löjtnant X.
Citera
2014-06-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nej fel dom hade walkietalkies alltså bärbara apparater.
Jag tror mer det var pr radio apparater 27 mhz alla dessa hade blanka utskjutbara antenner.

Sen fanns det inte så kallade yuppie nallar 1986 men det fanns dessa stora lådor från Ericsson ifall nån minns dom Ericsson hotline så mobiltelefoni fanns men inte bärbara yuppie nallar dessa kom först 1987.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förutom allmänintresset av att veta vilka som skulle blivit våra bödlar vid sovjetisk ockupation finns en det både direkta och indirekta kopplingar till MOP.

Att höga svenska företrädares kopplingar och samarbete med KGB och dess vassaller är en anledning, jag säger en, finns säkerligen flera, till den omfattande mörkläggningen som går som en röd tråd genom MOP , håller jag för mycket troligt.

Direkt efter MOP pekade sovjetiska företrädare, Georgij Arbatov först, mot höger-om-höger. När oron lagt sig hos Stasi för att deras egna väst-tyska terrorister varit inblandade i MOP. Började de psyops för att i svenska media kasta misstankar i en för DDR och dess husses positiv riktning.

Den svårfångade Joel Haukkas kunskap om ett föregående attentat ger en avsevärd möjlighet att han fått denna kunskap genom företrädare i KGB. Men när det gäller JH behövs helgardering och ett helt block med brasklappar.

Bulgarerna med butik på Döbelnsgatan och villa i Mälarhöjden luktar KGB lång väg. Inte bara pga av ryktena att villan skulle betalts av bulgariska ambassaden utan av det faktum att Sofias U-tjänst höll ett järngrepp om sina medborgare i exil. Intressant nog hade Viktor Gunnarsson en nyckel till butiken när han greps i mars 1986.
Att nyckelns rätta dörr hittades av Thure Nässén är dock anledning till en viss oro.

När de svenska Stasi-agenterna avslöjas kan vi se vilka de haft kontakt med och vad de haft för sig. Då blir det intressant att se om någon av av de nio svenska journalister, som enligt Birgitta ALmgrens arbete, varit i Honecker/Uhlbrichts sold varit inblandade i Stasis dokumenterade presskampanj tiden direkt efter MOP.

Ang OT: Nazister, kommunister, islamister,fascister och andra totalitära grupper kommer vi alltid att behöva bekämpa. Inte minst diskussionerna här på FB om Ukraina visar att bolsjevismen ingalunda är förpassad till historiens skräphög. Nya idioter vill under förespegling av ideologiska skäl skaffa sig själva fördelar genom att plåga andra människor.

http://www.spiegel.de/international/germany/bild-799335-286696.html

Läsvärd länk om STASIs utbredning i Väst-Tyskland

Hur har du fått fram detta om Victor Gunnarsson och denna nyckeln?
Helt klart visste Gunnarsson mer än han sade.
Citera
2014-06-22, 23:03
Medlem
Hittade ett inlägg angående löjtnant X som diskuterades i tråden 2011-05-23 ifrån användare Acech, jag kopierar den texten igen ifall man kan hitta något av intresse ur den

"Löjtnant Ingvar Grundborg aka Löjtnant X:

Citat:
Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnet samt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att X umgicks i kretsar som var
politiskt extrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes och säkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i tipset. Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att löjtnant X anlitades för utbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där löjtnant X ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m. Uppgiftslämnaren
förknippade ett antal personer med löjtnant X, bl.a. polisman A (CG Östling, min anm), som
enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant X och en namngiven hög officer, som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”. Löjtnant X och polisman A skulle ha sammanförts av den höge
officeren. Det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet. I november 1988 hördes han själv. Han uppgav sig ha märkt att han numera betraktades som en säkerhetsrisk. Han berättade om sin verksamhet och upplyste bl.a. om att han vid ett tillfälle samarbetat med Rikspolisstyrelsen i en övning som bestod i att lura sig in hos Överbefälhavaren. Löjtnant X och en kollega hade fått låna en polisbil och polisoveraller. För polisens del
medverkade polisman A (CG Östling) och Per K. X och kollegan lånade polismännens legitimationer och tog sig sedan in i staben samt avbröt övningen i anslutning till Överbefälhavarens tjänsterum. Polisman A och Per K befann sig under operationen utanför byggnaden i ett civilt fordon. De hade samband medelst walkie-talkie. (Det framgår inte när detta företag genomfördes). Den vapensats som löjtnant X använde vid utbildning tillhandahölls av FMV, där den tagits fram av bl.a. den i uppslaget angående polisman A förekommande Per A. X hade aldrig innehaft någon revolver kaliber .357. Han var mycket
vapenintresserad, men hade blivit av med sina licenser 1980, efter det att han dömts för att ha skjutit skarpt in genom ett butiksfönster. Enligt löjtnant X berodde beteendet på att han fått en black-out sedan han under en penicillinkur druckit sprit. Sommaren 1988 hade han erhållit en ny licens för en pistol. Vid tiden för mordet hade han deltagit i en övning på Gotland. Den påbörjades den 24 februari 1986 och avslutades den 28 februari vid lunchtid. Från den tiden fram till ankomsten till hemmet i Västsverige har löjtnant X alibi. Det framgår av förhörsprotokoll som finns intagna i uppslaget. Hans hustru har i förhör uppgivit att X sov hemma på mordnatten.

Modus operandi i landsförrädar-spåret, utpekad presenterar ett alibi från sin brud (se även Tell, Piltz, Avsan mfl), PU/GRK gapar och sväljer."

Om jag kollat på rätt Ingvar Grundborg är han född 1953( 33 år vid mop) och driver idag ett företag som heter Grundborg företagsutveckling AB
Citera
2014-06-22, 23:04
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
En man kommer att tänka på är Thomas Flyckt(senare Karlsson) numera avliden. Finns ju med i utredningen, var väl legionär tidigare...

Bingo!

Perä <--> Flyckt <--> Utriainen

T.F och T.U --> Född 1955 / Uppvuxen Dalarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in