2015-03-09, 21:16
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du får gärna lämna en hänvisning till lagtext istället för till Wikipedia.

Jag har försökt läsa lagen och där nämns inte varseltid öht. Däremot så nämns ordet varsel men då INTE i samband med provanställning utan det gäller vid tidsbegränsad anställning .

Finner (kanske dålig att söka) inget stöd för att en arbetstagare som blir "uppsagd" från en provanställning (man blir inte uppsagd, man avbryter en provanställning) har rätt att "gå hem på dagen".
Som andra har sagt så länkas det ganska friskt till LAS i den där Wikiartikeln och det är för att det är undertecknad som skrivit/rättat den. Anledningen var att det frekvent frågas om just provanställningar och då kan det ju lika gärna få stå rätt på wiki så slipper man skriva hela svaret varenda gång.

Hittar du något i LAS som tvingar en arbetstagare att lämna besked eller varsla en arbetsgivare om hen vill avsluta en provanställning? I 31 § anges att AG ska göra det men i hela LAS finns inget om att AT ska det, mao behövs inget varsel från AT.

Jag ska ge dig en sak, och det är att jag borde ha använt båda benämningarna på Wiki, dvs både besked och varsel. I övrigt verka du vara en rätt oförskämd typ som fräser åt de som hjälper dig.
2015-03-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Som andra har sagt så länkas det ganska friskt till LAS i den där Wikiartikeln och det är för att det är undertecknad som skrivit/rättat den. Anledningen var att det frekvent frågas om just provanställningar och då kan det ju lika gärna få stå rätt på wiki så slipper man skriva hela svaret varenda gång.

Hittar du något i LAS som tvingar en arbetstagare att lämna besked eller varsla en arbetsgivare om hen vill avsluta en provanställning? I 31 § anges att AG ska göra det men i hela LAS finns inget om att AT ska det, mao behövs inget varsel från AT.

Jag ska ge dig en sak, och det är att jag borde ha använt båda benämningarna på Wiki, dvs både besked och varsel. I övrigt verka du vara en rätt oförskämd typ som fräser åt de som hjälper dig.
För det första har jag inte sökt hjälp.
För det andra så är det din uppfattning att jag "fräser". Jag är intresserad av att det som presenteras ska vara rätt och riktigt.

Nej, det står ingenstans (vad jag ser) att AT är skyldig att "varsla" AG när denne vill avsluta en provanställning. Däremot regleras det oftast i anställningsavtal och/eller kollektivavtal.
Senast redigerad av smokieknife 2015-03-09 kl. 21:45.
2015-03-09, 22:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
För det första har jag inte sökt hjälp.
För det andra så är det din uppfattning att jag "fräser". Jag är intresserad av att det som presenteras ska vara rätt och riktigt.

Nej, det står ingenstans (vad jag ser) att AT är skyldig att "varsla" AG när denne vill avsluta en provanställning. Däremot regleras det oftast i anställningsavtal och/eller kollektivavtal.
Vad söker du då?

Var har jag inte skrivit att KA kan ha andra regler än LAS?

Man måste komma ihåg att LAS framförallt är en skyddslagstiftning där AT i normalfallet anses vara den som ska skyddas. Ett enskilt anställningsavtal med avvikelse från LAS och som saknar stöd i kollektivavtal för avvikelsen, kan om avvikelsen anses sämre (för AT) än LAS jämkas till LAS lydelse. Det är inte svårt att argumentera för att det är sämre än LAS att tvingas arbeta under en varseltid om man inte önskar det och inte behöver det enligt LAS.
2015-03-10, 02:12
Medlem
Citat:
Varför svarar du på mitt inlägg med det här?

Det har ju INGENTING med min frågeställning eller rättare sagt framställning att göra?
För att inget i lagtexten förbjuder arbetstagaren att gå utan varsel, det finns inget som hindrar dig från att göraa det. Lagar förbjuder dig från att göra saker, det behöver alltsåå inte stå i lagtexten att du får göra något för att det ska vara tillåtet. Därför svarar jag med det där, va inte så dryg.
2015-03-10, 04:53
Medlem
Redors avatar
Citat:
Och i vilken av dessa 2 paragrafer finner du det styrkt att arbetstagare "kan gå på dagen"?
Dessutom finns det ingen not till just det påståendet i wikipedia, att man ska kunna "gå på dagen"
så "lustigt" var det...........
.

Om det inte finns kollektivavtal är det lagens regler som gäller. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om det senast när prövotiden tar slut.

Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som tänker ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, ska underrätta arbetstagaren om det minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så att du åtminstone får lön för motsvarande tid.
Senast redigerad av Redor 2015-03-10 kl. 04:59.
2015-03-11, 00:00
Medlem
AltoidsMints avatar
Hej alla,
Jag är osäker på om jag har "för låg" lön.

Beskrivning av problem:
Jag jobbar inom försäljning inom byggindustrin och mina arbetsuppgifter har eskalerat fort under kort tid.
Fn så är jag inköpsansvarig, ansvar över artikelregister (3500st) och har hand om allt administrativt, verkligen allt kring IT, flyt i arbetsrutiner och mycket därtill.
Det är mitt första riktiga jobb, och tjänar 24000 brutto. Jag är inne på mitt fjärde år på företaget och kom direkt från gymnasiet.
Min prestation på jobbet uppskattas från alla håll, och jag gör mitt jobb till mitt yttersta.
Företaget omsätter över 100 mkr/år.

Frågeställning:
Är jag underbetald?
Vad ska jag sikta mot vid ev. löneförhandling?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej
2015-03-11, 00:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltoidsMint
Hej alla,
Jag är osäker på om jag har "för låg" lön.

Beskrivning av problem:
Jag jobbar inom försäljning inom byggindustrin och mina arbetsuppgifter har eskalerat fort under kort tid.
Fn så är jag inköpsansvarig, ansvar över artikelregister (3500st) och har hand om allt administrativt, verkligen allt kring IT, flyt i arbetsrutiner och mycket därtill.
Det är mitt första riktiga jobb, och tjänar 24000 brutto. Jag är inne på mitt fjärde år på företaget och kom direkt från gymnasiet.
Min prestation på jobbet uppskattas från alla håll, och jag gör mitt jobb till mitt yttersta.
Företaget omsätter över 100 mkr/år.

Frågeställning:
Är jag underbetald?
Vad ska jag sikta mot vid ev. löneförhandling?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej
Du verkar ligga helt ok till enligt http://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/ och http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Butikssaljare-1076
2015-03-11, 00:12
Medlem
AltoidsMints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du verkar ligga helt ok till enligt http://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/ och http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Butikssaljare-1076
Tack för svar!
Det är inte butiksjobb, och vet att man inte ska jämföra med sina kollegor, men jag ligger 2k under närmsta, vilket även gör mig sämst betald. Han har samma bakgrund, och jobbar i butik.
2015-03-11, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AltoidsMint
Tack för svar!
Det är inte butiksjobb, och vet att man inte ska jämföra med sina kollegor, men jag ligger 2k under närmsta, vilket även gör mig sämst betald. Han har samma bakgrund, och jobbar i butik.
Be den som sätter lönen att motivera den löneskillnaden?
2015-03-11, 01:42
Medlem
Redors avatar
Hur funkar det med semester när man jobbar natt egentligen?
Alltså för dem som stadigvarande jobbar t.ex 1v på, 1v ledig. Oavsett hur länge man jobbat på företaget, 1mån eller 10år

Kan man ta ut t.ex två veckor semester och få fem veckor semester i.om de lediga veckorna man ordinarie sett har?

Exempel:

V33. Ordinarie jobbvecka **Tar ut semester**
v.34 Ordinarie Ledig
v.35 Ordinarie jobbvecka **Tar ut semester**
v.36 Ordinarie Ledig

eftersom man är ledig veckan innan v.33 så räknas ju den veckan in. alltså 5 veckor?

Eller räknar man på något annat sätt eftersom nattjobb oftast är på deltid?. Alla oavsett anställningsgrad har väl rätt till 5 veckor semester? (varav 4 sammanhängande. Men i.om det jag nämnt ovan så blir ju det svårt) Sen om den är betald eller inte är en annan femma.
2015-03-11, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Hur funkar det med semester när man jobbar natt egentligen?
Alltså för dem som stadigvarande jobbar t.ex 1v på, 1v ledig. Oavsett hur länge man jobbat på företaget, 1mån eller 10år

Kan man ta ut t.ex två veckor semester och få fem veckor semester i.om de lediga veckorna man ordinarie sett har?

Exempel:

V33. Ordinarie jobbvecka **Tar ut semester**
v.34 Ordinarie Ledig
v.35 Ordinarie jobbvecka **Tar ut semester**
v.36 Ordinarie Ledig

eftersom man är ledig veckan innan v.33 så räknas ju den veckan in. alltså 5 veckor?

Eller räknar man på något annat sätt eftersom nattjobb oftast är på deltid?. Alla oavsett anställningsgrad har väl rätt till 5 veckor semester? (varav 4 sammanhängande. Men i.om det jag nämnt ovan så blir ju det svårt) Sen om den är betald eller inte är en annan femma.
Vet många som gör så eller helt enkelt byter vecka med en kompis och får sjukt lång ledighet.
2015-03-15, 10:01
Medlem
Hej, timanställd inom handels.

Har fåtal timmar i kontrakt, men jobbar och har fått fler fasta tider utöver det.

Såg nu att jag vart inlagd tider jag inte har som "fasta" heller. Med mindre än en månad innan.

Kan inte jobba ena dagen, hur är det med det?

Vad gäller i övrigt, om man har några timmar i kontrakt samt några "fasta" tider. Som inte är skrivna i kontrakt utan har blivit regelbundna allt eftersom. Vad gäller kring dom? Är tillsvidareanställd

Hur mycket semester kan jag ta ut som tillsvidareanställd på timme? Samt hur långt innan bör man ansöka ledighet och semester?
Senast redigerad av Mafiosos 2015-03-15 kl. 10:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in