Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Du får gärna lämna en hänvisning till lagtext istället för till Wikipedia.
Jag har försökt läsa lagen och där nämns inte varseltid öht. Däremot så nämns ordet varsel men då INTE i samband med provanställning utan det gäller vid tidsbegränsad anställning .
Finner (kanske dålig att söka) inget stöd för att en arbetstagare som blir "uppsagd" från en provanställning (man blir inte uppsagd, man avbryter en provanställning) har rätt att "gå hem på dagen".
Som andra har sagt så länkas det ganska friskt till LAS i den där Wikiartikeln och det är för att det är undertecknad som skrivit/rättat den. Anledningen var att det frekvent frågas om just provanställningar och då kan det ju lika gärna få stå rätt på wiki så slipper man skriva hela svaret varenda gång.
Hittar du något i LAS som tvingar en arbetstagare att lämna besked eller varsla en arbetsgivare om hen vill avsluta en provanställning? I 31 § anges att AG ska göra det men i hela LAS finns inget om att AT ska det, mao behövs inget varsel från AT.
Jag ska ge dig en sak, och det är att jag borde ha använt båda benämningarna på Wiki, dvs både besked och varsel. I övrigt verka du vara en rätt oförskämd typ som fräser åt de som hjälper dig.