2015-03-09, 10:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men FATTA! Jesus var inte allsmäktig och allvetande SOM MÄNNISKA! Gud förutsäger även sånt som han INTE vill ska ske. Eller menar du att Gud planerat varje mord i detalj? Då är du en sjuk jävel. Gud har som skapare inget ansvar för våra handlingar. Han har nämligen som LAGSTIFTARE inget ansvar för vad vi gör.

Eller menar du att president Widodo är RÄTTVIS när han låter avrätta de som köpt och sålt droger bara för att det finns 4,5 miljoner drogmissbrukare i Indonesien som behöver rehabiliteras? Nej! Drogmissbrukare VET att droger skadar de, men de använder droger ändå. Om en åklagare inte kan bevisa att just denna drogbarons droger har orsakat en dödlig överdos eller fått en viss missbrukare att bli fast i ett drogmissbruk kan du inte säga att straffvärdet är lika med mord. På sin höjd kan då drogförsäljning bli vållande till annans död eller vållande till kroppskada eller liknande, men det kan inte jämföras med mord. Widodo och indonesierna tar hämnd, det har ingenting med rättvisa att göra. Annars borde man ställa presidenten, som högst ansvarig för medborgarnas säkerhet, till svars för varje mord, varje våldtäkt, varje brott som sker i landet. Men när det drabbar han själv är det förstås orättvist helt plötsligt. Döm inte efter skenet, döm rättvist sa Jesus. Därför borde arbetsgivare och fack sluta avskeda folk när de UPPFATTAR det som sägs som ett hot. Ni har inte fattat mycket av jurudik och rättvisa, den saken är klar. För den som vill veta mer om Widodo, följ länken. Han vill avrätta utlänningar för droghandel.

http://www.theguardian.com/australia-news/joko-widodo
Jesus var inte allsmäktig, men han överlevde 40 dagar i öknen utan mat och vatten plus att han botade obotliga sjukdomar och till och med uppväckte folk från de döda?

Nej, gud har nog inte planerat de mord människor utför. Däremot har han ju planerat massmord på de som inte står med på hans lista. Det står i bibeln, på riktigt, jag skojar inte ens. (Upp 20:15)

Tyvärr läste jag inte ditt osammanhängande stycke om president voodoo.
Citera
2015-03-09, 10:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag har ingen åsikt om det. Låt oss säga att jag är lika bokstavstolkande som Du är och antar att det är sant att Han välte bordet. Vad är det som gör att Du jämställer Dig med Herren? Endast människan kan begå synder, enligt konceptet.
Nej nej, det de säger är att Jesus var syndfri som människa. Det är hela poängen med att han sedan offrades.
Det är inte jag som hittat på det här, det är en massa munkar och skit som suttit och runkat fram dessa teorier.

Citat:
Detta är dock det viktigaste av allt. Du har missuppfattat hela grejen med synd. För det är just hur dina medmänniskor reagerar på dina handlingar som är synden. Behandla andra som Du vill bli behandlad själv brukar vara en bra regel.
Nej, det är var vi kallar för brott, eller för att göra människor ledsna. Har inget med Jesus eller synd (i religiös mening) att göra. Du kanske söker Relationer och Samlevnad-forumet.
Citera
2015-03-09, 10:38
Medlem
Arlorks avatar
Jesus dog på korset därför han var en riskfaktor. Det var frekvent med upplopp i de yttre delarna av romarriket. Försök att frigöra sig. Jesus var en uppviglare. Han fick samma straff som alla andra anstiftare.

Varför kan inte kristna fatta att Bibeln inte är given till människan skriven av Gud själv? Den är selektivt tillverkad och inbunden med korrektioner och alterationer av innehållet för att den moderna människan inte kan läsa arameiska. Vill ni fördjupa er i Bibeln kan ni börja med att lära er ivrit och studera originalskrifterna, de som eventuellt finns kvar eller i varje fall de äldsta. Vårt moderna språkbruk ger dessutom missuppfattningar då det missleder och kan härleda andra slutsatser. Bibeln är en metod att studera Gud. Gud är Evig, Gud är Allsmäktig och inte en bok.

Jag betraktar mig som kristen, därför jag tror att tror på Gud och är född i ett kristet land. Men det innebär inte att jag okritiskt tar till mig allt jag stöter på i Bibeln.
Citera
2015-03-09, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Gud är Evig, Gud är Allsmäktig och inte en bok.

Det finns ett koncept som sägar så. Vilket inte automatisk betydar att det ÄR så.
Citera
2015-03-09, 12:25
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ett koncept som sägar så. Vilket inte automatisk betydar att det ÄR så.

Visst, allt är relativt.
Citera
2015-03-09, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst, allt är relativt.

Syfter du till den "folkliga" eller den akademiska versionen av denna aforism?
Citera
2015-03-09, 15:23
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jesus var inte allsmäktig, men han överlevde 40 dagar i öknen utan mat och vatten plus att han botade obotliga sjukdomar och till och med uppväckte folk från de döda?

Nej, gud har nog inte planerat de mord människor utför. Däremot har han ju planerat massmord på de som inte står med på hans lista. Det står i bibeln, på riktigt, jag skojar inte ens. (Upp 20:15)

Ja det är ju så att deras Gud ger alla människor till att dyrka odjuret som inte är skrivna i Livets bok.En ganska cynisk Gud det där som skapar människor som inte får samma privigelier som de "Utvalda" Upp 13:7-8

8 Och alla jordens inbyggare skola tillbedja det, ja, envar som icke har sitt namn från världens begynnelse skrivet i livets bok, det slaktade Lammets bok.
Citera
2015-03-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

På ett annat ställe står det att Jesus förvandlades till en ande inför lärjungarna. Så han kan mycket väl ha överlevt för att han inte hade en jordisk kropp utan en himmelsk. Precis som Paulus skriver sker kraftgärningar med hjälp av Guds ande. Jesus sa själv att han drev ut demoner med Guds hjälp, så han var lik oss, sina bröder, för att visa oss vägen. Vi skulle faktiskt göra ännu större gärningar än hans. Dessutom står det skrivet att han avstod från allt, sin härlighet i himlen och allt som hör till. Han ödmjukade sig och gjorde sig ringare än änglarna, trots det namn han har fått är större än änglarnas (Heb 1).

Om någon blir dömd av Gud är domen rättvis. Eller vill du leva för evigt bland mördare? Tänk på deras offer!

Vad jag ville ha sagt är att dödsstraff för droghandel är ett oproportionerligt straff. Du kan inte utkräva PERSONLIGT ansvar för brott begångna av många. Därför stämmer frågorrna kring Teodiceproblemet inte. Gud är inte ansvarig för våra handlingar eftersom han har gett oss regler att leva efter. På samma sätt är en president inte personligt ansvarig för varje brott som sker i landet. Han har, i likhet med Gud, gett en regering och parlament i updrag att skipa rättvisa. Gud har gjort samma sak i Upp 7, Ps 110 m m, där han har gett Messias i uppdrag att bli vår domare. Gud är ansvarig som skapare, allting har skapats åt Sonen står det i bibeln, därför gav Sonen sitt liv, för att upphäva Adams dom. Därför kallas han den sista Adam.
Citera
2015-03-09, 17:53
Medlem
Citat:
Jesus dog på korset därför han var en riskfaktor. Det var frekvent med upplopp i de yttre delarna av romarriket. Försök att frigöra sig. Jesus var en uppviglare. Han fick samma straff som alla andra anstiftare.

Varför kan inte kristna fatta att Bibeln inte är given till människan skriven av Gud själv? Den är selektivt tillverkad och inbunden med korrektioner och alterationer av innehållet för att den moderna människan inte kan läsa arameiska. Vill ni fördjupa er i Bibeln kan ni börja med att lära er ivrit och studera originalskrifterna, de som eventuellt finns kvar eller i varje fall de äldsta. Vårt moderna språkbruk ger dessutom missuppfattningar då det missleder och kan härleda andra slutsatser. Bibeln är en metod att studera Gud. Gud är Evig, Gud är Allsmäktig och inte en bok.

Jag betraktar mig som kristen, därför jag tror att tror på Gud och är född i ett kristet land. Men det innebär inte att jag okritiskt tar till mig allt jag stöter på i Bibeln.
Faktakoll. Han var ingen risk från början. Pilatus ville frige honom. Men när PRÄSTERNA uppviglade folket såg han att oron blev så stor att han gav de vad de ville ha. Jesus dog utan synd, han dödades och plågades utan orsak.

Gud har gett oss sitt ord - genom anden. Just för att människor har fått Guds utlovade heliga/sanningens ande så kan de tänka Guds tankar. Jesus sa att när vi talar är det inte vi som talar utan Guds ande talar genom oss. Så du har fel och lider av både brist på kunskap och brist på tro.

Jag har också kritiskt granskat religiösa doktriner och jämfört de med bibeln och grundtexter. Därför har jag kunnat avslöja flera brister i olika kyrkors/sekters teologi.
Citera
2015-03-09, 17:53
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
På ett annat ställe står det att Jesus förvandlades till en ande inför lärjungarna. Så han kan mycket väl ha överlevt för att han inte hade en jordisk kropp utan en himmelsk. Precis som Paulus skriver sker kraftgärningar med hjälp av Guds ande. Jesus sa själv att han drev ut demoner med Guds hjälp, så han var lik oss, sina bröder, för att visa oss vägen. Vi skulle faktiskt göra ännu större gärningar än hans. Dessutom står det skrivet att han avstod från allt, sin härlighet i himlen och allt som hör till. Han ödmjukade sig och gjorde sig ringare än änglarna, trots det namn han har fått är större än änglarnas (Heb 1).

Om någon blir dömd av Gud är domen rättvis. Eller vill du leva för evigt bland mördare? Tänk på deras offer!

Vad jag ville ha sagt är att dödsstraff för droghandel är ett oproportionerligt straff. Du kan inte utkräva PERSONLIGT ansvar för brott begångna av många. Därför stämmer frågorrna kring Teodiceproblemet inte. Gud är inte ansvarig för våra handlingar eftersom han har gett oss regler att leva efter. På samma sätt är en president inte personligt ansvarig för varje brott som sker i landet. Han har, i likhet med Gud, gett en regering och parlament i updrag att skipa rättvisa. Gud har gjort samma sak i Upp 7, Ps 110 m m, där han har gett Messias i uppdrag att bli vår domare. Gud är ansvarig som skapare, allting har skapats åt Sonen står det i bibeln, därför gav Sonen sitt liv, för att upphäva Adams dom. Därför kallas han den sista Adam.

Jämför du på allvar en president som inte varit med från början, inte skapat något mer än möjligen sina egna barn och frukterna av sitt eget arbete, med begränsad makt, som suttit 8 år eller färre sannolikt, med gud, som varit med från början, har skapat ALLT, vet ALLT, och är ALLSMÄKTIGT?

Gud har inte gett mig några regler, gud har inte gett buddister några regler, gud gav inte vikingarna eller de gamla grekerna några regler, gud har inte ens någon relation med någon av sina skapelser. Istället så skickar han "profeter" (eller mer trolig galenpannor alt. folk som försöker få folk göra något vettigare och hotar med gud).

Adam fanns f.ö. inte, vi har överväldigande bevis för evolutionen och den säger att det inte fanns någon första människa. Sluta svamla, theodiceproblemet är inte löst genom nån skitsnack om att gud gav oss fri vilja och "regler". Och man kan ju då alltid fråga sig varför djuren bryter mot dessa regler, trots avsaknad av fri vilja och själ. De tio budorden är för övrigt ett stort jävla
Citera
2015-03-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Jämför du på allvar en president som inte varit med från början, inte skapat något mer än möjligen sina egna barn och frukterna av sitt eget arbete, med begränsad makt, som suttit 8 år eller färre sannolikt, med gud, som varit med från början, har skapat ALLT, vet ALLT, och är ALLSMÄKTIGT?

Gud har inte gett mig några regler, gud har inte gett buddister några regler, gud gav inte vikingarna eller de gamla grekerna några regler, gud har inte ens någon relation med någon av sina skapelser. Istället så skickar han "profeter" (eller mer trolig galenpannor alt. folk som försöker få folk göra något vettigare och hotar med gud).

Sluta svamla, theodiceproblemet är inte löst genom nån skitsnack om att gud gav oss fri vilja och "regler". Och man kan ju då alltid fråga sig varför djuren bryter mot dessa regler, trots avsaknad av fri vilja och själ. De tio budorden är för övrigt ett stort jävla
Som du förstår, kanske efter att jag har förklarat det för dig, så går presidentämbetet bland människor från folk till ibland diktator. Så var det också med prästämbetet bland judarna. Så hur länge någon varit president har ingen betydelse. Varje politiskt vald ledare har medborgarnas säkerhet som första prioritet. Därför saknar Assad legitimitet.

Tyvärr, Gud har gett dig regler att leva efter. Du känner till buden, men han har dessutom gett dig...ett samvete.

Jag har inte nämnt fri vilja eller nåt av det du skriver. Läs vad jag skriver en gång till och kommentera det i stället för att komma med ditt vanliga skitsnack. Gud har inget ansvar för våra handlingar för att han har gett oss regler att leva efter. Precis som en president har han därför inget personligt ansvar för våra handlingar. Gud har ett ansvar som skapare, därför gav Sonen sitt liv för att upphäva Adams synd. Inte etto rd om fri vilja

Djur har inte samma ande (tankeförmåga, förstånd) som människor. Dessutom har de inte fått samma regler som vi. Och de har inget samvete, de har instinkter. Just för att vi är skapade av kött och delar instinkter med djur har vi svårt att följa de regler vi har fått. Paulus förklarar det med att säga att köttet är emot anden. (tankeförmåga, förstånd) Du gör vad du INTE vill göra, och kan inte stoppa det för att du vill tillfredsställa dina drifter. För det är Gud som skapare ansvarig.
Citera
2015-03-09, 18:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Så Jesus kunde göra sig osårbar genom att få en andekropp, men bara för att överleva i öknen, inte när prästerna ville döda honom? Finns det någon sorts tidsgräns för hur länge man kan ha en andekropp?

Citat:
Vilka offer? De lever ju. Mördaren har inte gjort något.

Men det är inte det som är det orättvisa. Det orättvisa är att gud skrev bort dig från livets bok (och därmed bestämde att du skulle kastas i lava) vid tidernas begynnelse.

Citat:
WTF snackar du om, huruvida man kan utkräva personligt ansvar för brott eller ej är off topic som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in