2015-03-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Nej, enda "beläggen" för hej jesus är bibeln. Det nämns i denna videon i en debatt mellan den kristne Dinesh D'Souza och kung Hitchens

https://www.youtube.com/watch?v=k3o54qBoJhc

Vad jag tycker om lögnaktiga religionskritiker vet du,
vad gäller bevisen för Jesu existens trodde jag också först de var klena, men man ifrågasätter inte att det fanns andra kulter på denna tid som dog ut... andra revolter...
Jesusgruppen fanns, de trodde på Jesus.
Paulus dök upp 3-7 år (enligt historiker) efter att Jesus dött.
Han byggde ju det han sa på något. Även de tidiga kristna grupperna byggde sina handlingar på något. Var skulle allt detta komma från? Hälften av Paulus brev anses vara autentiska av i princip alla historiker. Eller är de också påhittade? Han beskriver hur han träffade Petrus och de andra lärjungarna. Är lärjungarna också påhittade?
Hur kunde Paulus vara så övertygad om han inte verkligen trodde på detta? Han var helt klart inte en dum person, man ser i hans texter att han var en lärd person med svulstiga meningar.
Det finns så mycket speciellt i Jesus budskap som inte nån vem-som-helst hade kunnat säga. Det går inte säga att det handlar om "nån som studerat buddhism"... Nej, Jesus var jude och talade till judar utifrån judendom och talmud. Han talade inte om buddhism. Det är trams.

De tidiga kristna hade såklart ingen anledning att fabricera vad de trodde på heller. En kärna av sanning är sannolikt inte "påhittad" -- av vem i så fall? Och varför är evangelierna så lika varandra om allt är påhittat av Paulus? Och varför i så fall är Matteus budskap uttryckligen "för judar" om Paulus hittade på budskapet?

Det är så mycket i Markus som går i en röd tråd. Många saker som bara ett ögonvittne hade kunnat lägga märke till, och ögonvittnet var Petrus. Jag var tveksam först men har efterhand insett att berättelsen är inte skriven som en påhittad historia. Johannesev. är t.ex. skrivet som en påhittad historia, men Markus är inte skriven om en sagofigur... Det beskriver Jesus som en ganska vanlig person, som inte alltid botade alla ("för de inte trodde"), och hans egna släktingar trodde han "förlorat förståndet", osv. Huvudsakligen berättat väldigt nyktert.

Författaren till Lukas och Apg la ner en massa tid. Han gick mycket noga tillväga för att samla in trovärdiga historier, och det mesta i hans berättelser kan också verifieras geografiskt. Hittade han också på detta?

Det finns för många röda trådar från Petrus, Paulus, Markusevangeliet och senare kristna för att man kan tro det alltihop var uppdiktat. Vem gjorde det i så fall? Och hur kunde denna person lyckas övertyga så många andra om det? Det fanns ju många andra religiösa grupper vid denna tid med de dog ut eftersom deras budskap inte hade någon substans.

Dessutom finns det omnämnt i judisk historia hur en bråkmakare vid namn Yeshua blev avrättad. Jesus avrättelse är också en såpass central del av kristendom att ingen seriös forskare säger annat.

Occams razor -- det är mycket mer sannolikt att NÅGON person låg bakom allt detta och att han var en jude som hette JESUS. Allt annat skulle bli väldigt krystat att försöka pussla ihop. Det är bara okunniga personer som gör det.

Ingen seriös historiker ifrågasätter Jesu existens. Nån alkoholiserad anti-teist här och där är inte "vetenskap".... Man ska inte tro på allt man ser på youtube.

Citat:
Nevertheless, Christ Myth theories find virtually no support from scholars. According to Bart D. Ehrman (a former Evangelical Christian turned agnostic who has written extensively about the questionable accuracy and authorship of the gospels), most people who study the historical period of Jesus believe that he did exist, and do not write in support of the Christ myth theory.[163]

Ehrman also notes that these views would prevent one from getting employment in a religious studies department:

These views are so extreme and so unconvincing to 99.99 percent of the real experts that anyone holding them is as likely to get a teaching job in an established department of religion as a six-day creationist is likely to land on in a bona fide department of biology.[164]

Maurice Casey, theologian and scholar of New Testament and early Christianity, stated that the belief among professors that Jesus existed is generally completely certain. According to Casey, the view that Jesus did not exist is "the view of extremists" and "demonstrably false", and that "professional scholars generally regard it as having been settled in serious scholarship long ago".[165]
http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory#Criticism

M a o , att tro att Jesus inte existerade är jämförbart med att tro på kreationism.
Du brukar ju kritisera min vetenskaplighet. Ser du bjälken i ditt eget öga, eller?
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-13 kl. 21:06.
Citera
2015-03-13, 21:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
M a o , att tro att Jesus inte existerade är jämförbart med att tro på kreationism.
Du brukar ju kritisera min vetenskaplighet. Ser du bjälken i ditt eget öga, eller?

Det är givetvis en löjlig överdrift. Men på grund av genanskriteriet inom textanalys så är det brukligt att anse att det sannolikt existerade en judisk profet vid namn Jesus (nasaréen, netzer) som skapade en viss uppståndelse. Det gjorde så även Hitchens.

Det är därmed inte "bevisat" att en sådan person existerade, enbart att det är troligt.
Citera
2015-03-13, 23:18
Medlem
Roger Rabbits avatar
Jösses, av alla intressanta saker du kunde svarat på av den kritik jag fört fram emot dina texter, t.ex. kunde du förse med belägg för ditt koranefterrationaliserande (fast tydligen kan du inte det.) Istället så väljer du denna ointressanta saken att svara på... Men ok, vi kör väl en vända då...

Citat:
Vad jag tycker om lögnaktiga religionskritiker vet du,

Igen, för att du inte fattar vad vi säger eller inte håller med en religionskritiker gör inte dem/oss till lögnare. Du har rätt till dina egna åsikter, men du har inte rätt till dina egna fakta.

Hitchens säger inte med 100% säkerhet att jesus inte fanns. Det han säger är att han tror att jesus sannolikt var påhittat, dvs den fiktiva guden jesus är inte ens byggd på en verklig person. Varför gör han detta? Jo, för det enda "beviset" för jesus existens är bibeln som skrevs ca: 30 år efter jesus förmodade död, av personer som inte var ögonvittnen. Dinesh D'souza som varit katolik och verkar vara någon sorts "lärd" kristen förnekar inte heller att bibeln är de enda bevisen, och jag anar att han har bättre koll på just kristendomen än dig. Hitchens förnekar alltså inte möjligheten att myten om jesus är baserad på en verklig människa, således presenterar han bara sin åsikt baserad på tillgängliga fakta. Detta gör inte Hitchens till en lögnare, slå upp ordet, du verkar ha problem med att förstå.

Citat:
vad gäller bevisen för Jesu existens trodde jag också först de var klena, men man ifrågasätter inte att det fanns andra kulter på denna tid som dog ut... andra revolter...
Paulus dök upp 3-7 år (enligt historiker) efter att Jesus dött.
Han byggde ju det han sa på något. Även de tidiga kristna grupperna byggde sina handlingar på något. Var skulle allt detta komma från? Hälften av Paulus brev anses vara autentiska av i princip alla historiker. Eller är de också påhittade? Han beskriver hur han träffade Petrus och de andra lärjungarna. Är lärjungarna också påhittade?
Hur kunde Paulus vara så övertygad om han inte verkligen trodde på detta? Han var helt klart inte en dum person, man ser i hans texter att han var en lärd person med svulstiga meningar.
Det finns så mycket speciellt i Jesus budskap som inte nån vem-som-helst hade kunnat säga. Det går inte säga att det handlar om "nån som studerat buddhism"... Nej, Jesus var jude och talade till judar utifrån judendom och talmud. Han talade inte om buddhism. Det är trams.

Många har varit övertygade om saker som inte varit sanna. Det är bara titta på alla religioner som finns idag. Även om vi antar att en är sann så lämnar det en jävla massa människor som tror på fel saker. För att inte tala om alla schizofrena människor, människor som hör röster, som hallucinerar etc. som också är fullständigt övertygade om att det de upplever är verkligt. Varför skulle inte Paulus eller någon annan historisk figur kunna höra till denna grupp människor?

Budda levde 500 år innan hej jesus. Du tror inte att buddistiska idéer kan röra sig från indien till östra medelhavet på 500 år?

Citat:
De tidiga kristna hade såklart ingen anledning att fabricera vad de trodde på heller. En kärna av sanning är sannolikt inte "påhittad" -- av vem i så fall? Och varför är evangelierna så lika varandra om allt är påhittat av Paulus? Och varför i så fall är Matteus budskap uttryckligen "för judar" om Paulus hittade på budskapet?

Folk tror på absurda saker, uppenbarligen. Denna "second cuming of christ" Jesús hade runt 100 000 följare fram tills hans död för 2 år sedan. https://www.youtube.com/watch?v=vwyFvIsoAnw

Folk har all anledning att fabricera saker, folk ljuger för pengar, för fruntimmer, för makt etc. Välkommen till mänskligheten.
Citat:
Det är så mycket i Markus som går i en röd tråd. Många saker som bara ett ögonvittne hade kunnat lägga märke till, och ögonvittnet var Petrus. Jag var tveksam först men har efterhand insett att berättelsen är inte skriven som en påhittad historia. Johannesev. är t.ex. skrivet som en påhittad historia, men Markus är inte skriven om en sagofigur... Det beskriver Jesus som en ganska vanlig person, som inte alltid botade alla ("för de inte trodde"), och hans egna släktingar trodde han "förlorat förståndet", osv. Huvudsakligen berättat väldigt nyktert.

Författaren till Lukas och Apg la ner en massa tid. Han gick mycket noga tillväga för att samla in trovärdiga historier, och det mesta i hans berättelser kan också verifieras geografiskt. Hittade han också på detta?

Det finns för många röda trådar från Petrus, Paulus, Markusevangeliet och senare kristna för att man kan tro det alltihop var uppdiktat. Vem gjorde det i så fall? Och hur kunde denna person lyckas övertyga så många andra om det? Det fanns ju många andra religiösa grupper vid denna tid med de dog ut eftersom deras budskap inte hade någon substans.

Dessutom finns det omnämnt i judisk historia hur en bråkmakare vid namn Yeshua blev avrättad. Jesus avrättelse är också en såpass central del av kristendom att ingen seriös forskare säger annat.

Occams razor -- det är mycket mer sannolikt att NÅGON person låg bakom allt detta och att han var en jude som hette JESUS. Allt annat skulle bli väldigt krystat att försöka pussla ihop. Det är bara okunniga personer som gör det.

Att någon har hetat yeshua och har blivit korsfäst är säkert möjligt. Det är möjligt att en av dem har inspirerat till sagorna som står skrivna i bibeln. Det är också möjligt att det är en samling historier från olika yeshuas liv (obs pluralis). Jag vet inte, ärligt talat bryr jag mig inte. Sannolikheten att yeshua hade magiska krafter är fortfarande obefintliga även om sagorna är löst baserad på en verklig figur.

Citat:

Ingen seriös historiker ifrågasätter Jesu existens. Nån alkoholiserad anti-teist här och där är inte "vetenskap".... Man ska inte tro på allt man ser på youtube.

Som sagt, jag är övertygad om att Dinesh D'souza och Hitchens har bättre koll på kristendomen än dig. Många seriösa historiker ifrågasätter existensen av den bibliska beskrivningen av jesus, det törs jag ta gift på. Huruvida historiker ifrågasätter att myten är baserad på en verklig person vet jag inte, och är ärligt talat inte särskilt intresserad av heller.
Citat:

Nej det är det inte. Det finns som sagt väldigt få bevis för personen jesus existens, men sjukt mycket bevis för evolution. Om 2000 år kommer människor ha starkare bevis för evolution än för existensen av tant gredelin, sannolikt kommer ingen veta med säkerhet att du har existerat.
Citera
2015-03-14, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du måste väl ha hört om "anekdotisk information" och dennas debattvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in