2015-03-07, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Har du några bibliska bevis för att det var enda syftet? Jag tror det ligger mer i det jag säger. Inte minst därför att det står så i bibeln.

Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. Heb 4:15

och därför måste han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och kunna sona folkets synder Heb 2:27

Fast han var son lärde han sig lyda genom att lida. Heb 5:8

Liksom en enda människas olydnad gjorde alla till syndare, så skall en endas lydnad göra alla rättfärdiga. Rom 5:19

Det här är en referens till Matt 5, där Jesus säger att han inte kommit för att ta bort lagen utan för att uppfylla lagen. Och det gjorde han genom ett fullkomligt offer. Enligt det gamla förbundet renas folket från synder med blod, så för att uppfylla och avsluta lagförbundet och införa ett nytt förbund så gav han sitt liv. Det fanns väl ingen anledning till att hans död skulle bli våldsam, men det blev oundvikligt. De hatade honom, därför blev han dödad.

Var står det i din bibel att jesus kom för att:

Citat:
Han blev människa just för att lära sig hur det är att vara människa.

det bibelverser som du hänvisar till Bevisar inte att han blev människa för att LÄRA SIG vara människa.
Citera
2015-03-07, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det bibelverser som du hänvisar till Bevisar inte att han blev människa för att LÄRA SIG vara människa.
Så att han prövats på alla sätt bevisar inte att han blev människa för att lära sig det? Förklara gärna hur du kom fram till det... Just för att han har prövats på alla sätt kan han visa barmhärtighet - han vet hur svårt det är att vara människa för att han själv fått uppleva lidande. Läs en gång till så kanske skiten mellan hjärncellerna lossnar.
Citera
2015-03-07, 07:08
Medlem
Citat:
Så att han prövats på alla sätt bevisar inte att han blev människa för att lära sig det? Förklara gärna hur du kom fram till det... Just för att han har prövats på alla sätt kan han visa barmhärtighet - han vet hur svårt det är att vara människa för att han själv fått uppleva lidande. Läs en gång till så kanske skiten mellan hjärncellerna lossnar.

Citat:
Han blev människa just för att lära sig hur det är att vara människa.

det är fortfarande du som har skrivit att Jesus blev människa för att lära sig hur det är att vara människa, och jag vill veta var i bibeln det står att Jesus skulle lära sig vara människa.

Det är du och inte jag som ska förklara hur du kom fram till det. Skyll inte ifrån dig.
Stå för det du har skrivit !
Citera
2015-03-07, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Du vet det tog egypeterna (enligt majoriteten inom vetenskpen) 20 år att bygga Cheopspyramiden så innebär det att den byggdes på med 800 ton sten varje dag, vilket i sin tur innebär att 12 stenblock om 2,5 ton tillfördes varje timme, 24 timmar om dygnet i 20 års tid.
En sten las på pyramiden var 90:e sekund.
Det tycker jag låter rätt så fysikaliskt omöjligt eller hur, men det går ju enligt de flesta.
Roliga är att vi moderna människor skulle inte ens klara av det på 20 år i dag med modern teknik.

Nu är du på väg UR new-age tramset och på väg IN i foliehatts-avdelingen.

Citat:
Men att säga att saker fysiskt omöjligt är idioti. Svartahål i rymden fuckar upp allt som har med den kunskap av fysik.

Vilket på intet sätt betydar att det är fritt fram för alla fåniga spekulationer.
Citera
2015-03-07, 13:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du är självmotsägande i relation till den predestinations-teologi du annars predikar.
Citera
2015-03-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det är fortfarande du som har skrivit att Jesus blev människa för att lära sig hur det är att vara människa, och jag vill veta var i bibeln det står att Jesus skulle lära sig vara människa.

Det är du och inte jag som ska förklara hur du kom fram till det. Skyll inte ifrån dig.
Stå för det du har skrivit !
Jag har redan visat dig var det står. Läs en gång till så kanske skiten mellan hjärncellerna lossnar. Förklara då varför du menar att Jesus har prövats på samma sätt som människor, för det är onekligen så att det är vad som har hänt. Enligt bibeln.
Citera
2015-03-07, 13:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har redan visat dig var det står. Läs en gång till så kanske skiten mellan hjärncellerna lossnar. Förklara då varför du menar att Jesus har prövats på samma sätt som människor, för det är onekligen så att det är vad som har hänt. Enligt bibeln.

Du har definitivt inget tolkningsföreträde.
Citera
2015-03-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Allra minst du, som inte har någon tolkning alls. Inte helt olikt en stum åsna. Eller du kanske rentav blir förstummad av mina tolkningar?
Citera
2015-03-07, 14:14
Medlem
Citat:
Allra minst du, som inte har någon tolkning alls. Inte helt olikt en stum åsna. Eller du kanske rentav blir förstummad av mina tolkningar?

Citera
2015-03-07, 14:36
Medlem
Citat:
Läs en gång till så kanske skiten mellan hjärncellerna lossnar. Förklara då varför du menar att Jesus har prövats på samma sätt som människor, för det är onekligen så att det är vad som har hänt. Enligt bibeln.

Citat:
Allra minst du, Inte helt olikt en stum åsna. Eller du kanske rentav blir förstummad av mina tolkningar?

skriver man så här till sina medmänniskor ?
Citera
2015-03-07, 19:40
Medlem
Varangians avatar
Jesus Netzer avsåg aldrig att han skulle dö på korset. Han trodde att hans lidande skulle få Jahve att ingripa och att gudsriket skulle bryta fram.

Därav hans berömda sista ord:

Eloi, Eloi, lema sabachtani?

Han var inte den första människan som hade sådana höga tankar om sig själv, inte heller det sista.
Citera
2015-03-08, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Allra minst du, som inte har någon tolkning alls.

Har jag påstått att jag har ett aktivt teistisk tolkningsföreträde (vilket var vad jag refererade till)? Du försökar skapa en strawman.

Däremot kan det påstås om mig, att jag ofta ger mig själv ett tolkningsföreträde (för verkligheten) i min religionskritik. Och detta är jag naturligvis villig att diskutera (igen ... jag har redan hjort det vid flera tillfällen).

Kan vi återgå till ämnet nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in