2015-03-03, 17:13
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Du låter som en ovanligt sympatisk person. Så för dig är det nog lätt att inte döma. För oss vanliga döda får man jobba hårdare.

Jo du har rätt, att om man hårddrar allt,, så förlorar det sin poäng man hamnar i paradoxer och cirklar, det här med att döma och determinismen och avsaknen av den fria viljan, verkan inte riktigt gå ihop....det blir på ett sätt som vi inte kan anknya till i verkligheten.

Men man behöver inte hårddra allt. Man kan väl bara försöka tänka på att acceptera alla,vara förstående, eftersom ingen kan styra sig själv?
Tja, jag tror att de resonemang vi för innebär att det vi kallade döma förut inte förekommer riktigt, och på*så vis är de inte-frågor. Samtidigt finns det ju riktiga frågor som vi måste ta ställning till och ställningstaganden som är mer relevanta än huruvida en person förtjänar en dom.

Jag dömer inte folk för att jag tycker att det är bra att de skäms, eller att vissa förehavanden eller egenskaper förtjänar negativa påföljder. Jag dömer folk för att mitt identifierande av folks brister kan hjälpa dem att bättra sig eller andra att undvika dem. Detta förhållningssätt är teoretiskt sett helt och hållet skilt från mina känslor i fallet (även om många jag debaterar med, särskilt inom feminism och religion, inte verkar tro mig). Sedan ska man inte blanda ihop det jag säger med att man ska kritisera folk så mycket man kan, även det finner jag vara en osund inställning till hur man får folk att bättra sig.
Citera
2015-03-03, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Du väljer att inte umgås med seriemördare för att du har en fri vilja. Hade du ansett att seriemördare var trevliga hade du valt att umgås med dem.
Vår miljö, våra gener, kunskap, vår uppväxt och vår situation är olika faktorer som påverkar dina val. Men du kan förändra din miljö och din situation. Du kan skaffa dig kunskap så att du ändrar ditt beteende. Du bestämmer själv över ditt liv, du har en fri vilja.

Nej, jag har gott omdöme. Kvinnor som inte har gott omdöme går till seriemördare. Men både de och jag är determinerade till att göra de val som vi gör.

Det finns ingen fri vilja och det är löjligt att man ens på allvar diskuterar det. Om det fanns fri vilja skulle man kunna ställa sig över naturlagarna.
Citera
2015-03-04, 01:27
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Alla människor är slavar för de gener och förutsättningar de har. Seriemördarna gör det som känns rätt för dem i det känslotillstånd de är i, vilket är skapat ur de förutsättningar de haft.

Vi kan dra detta längre. Varför ska jag sympatisera med en enligt samhällets normer godhjärtad person mer än en ensam seriemördare? Den godhjärtade personer har mer fördelaktiga förutsättningar som passar in i samhällets normer, vilket leder till att han har ökad chans för lycka i form av att han har ökad chans att få tjej och jobb exempelvis. Förmodligen är seriemördaren mer ensam och olycklig. Jag tror att många seriemördare, hade valt att få möjligheten att få mycket empati och att detta skulle leda till mer lycka, tjejer och vänner, om gud kom ner och gav honom möjligheten.

Nästan alla människor hatar och förpestar seriemördarna, utan noll förståelse och empati för dom.

Jag personligen umgås gärna med alla samhällsklasser, jag dömer ingen. Men jag hade nyligen skjorta på mig och gick till ett vänsterhak, och fick kommenterar om att jag inte var tjejens smak eftersom jag hade skjorta på mig. Folk, dömer och accepterar inte andra. Det enda folk accepterar är någon som har värderingar som dom själva. Är inte det lite väl osympatiskt? Jag kan inte låta bli att dessa människor som inte accepterar andras värderingar är så trångsynta.
Vad är din definition av att döma? Man kan döma aktivt och omedvetet. Att tänka nedsättande tankar om en person som skiljer sig från en själv, utan förståelse för dennes perspektiv är att döma på ett dumt sätt. Att däremot ha förståelse för hur människor fungerar men att undvika personen i fråga för att denne inte gynnar ens egna mål är inte att döma. Det är snarare sunt förnuft. Varför har man en skyldighet att ha respekt för en seriemördare? De visar inte respekt för andra människor heller och det är just därför man tycker illa om dem. Det är en sak att ha förståelse för mänskligt beteende, hur vi alla är formade efter våra omständigheter. Det innebär dock inte att man bör sympatisera och visa omtanke för alla människor.
Citera
2015-03-04, 08:12
Bannlyst
Vänstermänniskor kan inte hjälpa hur de är de heller, även om de är osympatiska och hycklande. Allt är determinerat, detta inlägg också. Det är dessutom enkelt att förstå.
Citera
2015-03-04, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner
Nej, jag har gott omdöme. Kvinnor som inte har gott omdöme går till seriemördare. Men både de och jag är determinerade till att göra de val som vi gör.

Det finns ingen fri vilja och det är löjligt att man ens på allvar diskuterar det. Om det fanns fri vilja skulle man kunna ställa sig över naturlagarna.

fri vilja under begränsning såklart.
Jag kan gå och bajsa eller sitta kvar framför datorn. Mitt val.
Jag kan hålla kvar bajset så länge att det går över, men tillslut måste jag ändå bajsa ner mig om jag sitter kvar. Det är min fria vilja att välja.
Citera
2015-03-04, 10:41
Medlem
Citat:
Jag kan hålla kvar bajset så länge att det går över, men tillslut måste jag ändå bajsa ner mig om jag sitter kvar. Det är min fria vilja att välja.

Nej, dina tankar säger åt dig att sitta kvar eller gå. Och dom styr du inte över.
Citera
2015-03-04, 15:21
Bannlyst
Citat:

Ja, förutom att det där är determinerat ända från The Big Bang.

Du kan inte välja mer än vattnet i Niagara kan välja om det ska störta nerför fallet eller inte. Du bara inbillar dig det för att determinismen i din kropp ser något annorlunda ut, men i verkligheten har du inte mer fri vilja än vilket dött föremål som helst. Du styr inte alls över dina tankar. Tänk dig att man öppnar alla datorns portar ut mot nätet, bara öppnar dem utan brandvägg, antivirus och allting. Kan datorn då bestämma vad som ska komma ut och in? Självklart inte. På samma sätt kan inte din hjärna bestämma över sina egna impulser.
Senast redigerad av EWerner 2015-03-04 kl. 15:24.
Citera
2015-03-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ja, förutom att det där är determinerat ända från The Big Bang.

Du kan inte välja mer än vattnet i Niagara kan välja om det ska störta nerför fallet eller inte. Du bara inbillar dig det för att determinismen i din kropp ser något annorlunda ut, men i verkligheten har du inte mer fri vilja än vilket dött föremål som helst. Du styr inte alls över dina tankar. Tänk dig att man öppnar alla datorns portar ut mot nätet, bara öppnar dem utan brandvägg, antivirus och allting. Kan datorn då bestämma vad som ska komma ut och in? Självklart inte. På samma sätt kan inte din hjärna bestämma över sina egna impulser.

Du har rätt, förutom att detta är inte determinism.

Avsaknad av styrning innebär inte automatiskt determinism.

Dvs, det går inte att avgöra om universum är deterministiskt eller inte. Men det har å andra sidan ingenting med att göra vårat eventuella fria val.

Se tex, http://groups.able2know.org/philforum/topic/3022-1
Senast redigerad av FlamRed 2015-03-04 kl. 16:06.
Citera
2015-03-04, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du har rätt, förutom att detta är inte determinism.

Avsaknad av styrning innebär inte automatiskt determinism.

Dvs, det går inte att avgöra om universum är deterministiskt eller inte. Men det har å andra sidan ingenting med att göra vårat eventuella fria val.

Se tex, http://groups.able2know.org/philforum/topic/3022-1

Nej, det stämmer. Jag kallade det bara "determinerat" för enkelhets skull. Det finns ingen fri vilja utan determinism heller, för i avsaknad av fri vilja styrs istället val av äkta slump och ingen har kontroll över slumpen lika lite som över det som är förutbestämt.
Citera
2015-03-04, 18:25
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer. Jag kallade det bara "determinerat" för enkelhets skull. Det finns ingen fri vilja utan determinism heller, för i avsaknad av fri vilja styrs istället val av äkta slump och ingen har kontroll över slumpen lika lite som över det som är förutbestämt.

Nja, "äkta slump" är ett begrepp människan har hittat på, och det finns inget sätt att avgöra om naturen uppvisar äkta slump, eller om det är andra icke deterministiska mekanismer bakom.
Citera
2015-03-05, 05:06
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:
Alla människor är slavar för de gener och förutsättningar de har. Seriemördarna gör det som känns rätt för dem i det känslotillstånd de är i, vilket är skapat ur de förutsättningar de haft

Fast, för att ge ett kort svar på en lång fråga, långt ifrån allt handlar om gener. Du får det att framstå som om hela våra liv & alla våra gärningar vore förutbestämda utifrån de gener vi ärver.
Citera
2015-03-05, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tep-NO
Fast, för att ge ett kort svar på en lång fråga, långt ifrån allt handlar om gener. Du får det att framstå som om hela våra liv & alla våra gärningar vore förutbestämda utifrån de gener vi ärver.

Nej, men alla saker i hela universum påverkar varandra som bollar i ett enormt biljardspel. Därför finns det inget sådant som fri vilja. För är det inte generna är det något annat. Det finns även experiment som visar att hjärnan fattar beslut innan personen är medveten om dem - ergo: det kan inte finnas någon fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in