Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-07, 22:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det har du rätt i. Så kan det naturligtvis också vara.
Men det gör honom inte mindre intressant i sammanhanget. Jag lutar åt att han var enrollerad i Stay Behind.
Citera
2015-03-07, 23:13
Medlem
riskybizzys avatar
P3 dokumentär om basballigan.
Borde ju ha postats tidigare men hittar den inte i tråden...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/466156?programid=2519
Citera
2015-03-07, 23:18
Medlem
ieshos avatar
Det är något konstigt med första förhöret av Anders B:
http://www.itdemokrati.nu/page36e_files/image378.gif
Förhöret påbörjas 02:25 och avslutas 02:50 den första mars 1986. På nionde raden från slutet kan man läsa:
"Strax efter kom de första polisbilarna till platsen. B berättade vad han visste för en kvinnlig polis och åkte därefter direkt hem."
AB hördes på platsen av den kvinnliga polisen, men förhörsprotokollet är upprättat av Krinsp Kennet Nordlander/KSB ett par timmar efteråt.

Hur vet Nordlander att AB åkte hem - och t.o.m. direkt hem?

Är det kanske ett telefonförhör? (Detta antyds ingenstans i kommande förhör).

Dessutom hävdar AB att Palme "segnar" ned.
Senast redigerad av iesho 2015-03-07 kl. 23:52.
Citera
2015-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men det gör honom inte mindre intressant i sammanhanget. Jag lutar åt att han var enrollerad i Stay Behind.

Om man skall spekulera så har vi också en koppling till Thomas Fischer (Ebbes finansiär) som var aktiv nyckelspelare ganska många år i Carnegie!

Att gräva kring kretsarna som kan ha varit delaktiga mer eller mindre aktivt i Palmemordet eller Palmehat ger en viss insikt i ganska spännande nätverk och agendor och kanske förklara var t ex Ebbe hämtade sitt inflytande sedan Palme förklarat honom oönskad. Kretsar som stödde folk som inte direkt var Palmes vänner.
Citera
2015-03-07, 23:28
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Det har du rätt i. Så kan det naturligtvis också vara.
Ja, det kan være nært slektskap mellom autoritære krefter på høyre og venstre side. Barbro hadde vel en ide om "å holde samhället rent". Det samme gjelder for nazister som Ek. Narkotikapolitikken som ble predikert fra Bejerot, FMN og Holmer om å bruke harde midler for å skape "et narkotikafritt Sverige" førte i praksis i samme retning (i Norge kaller de det "nulltoleranse"). I tillegg så kjenner vi voldshistorien hos Norrmalmspolisen. Begynner å bli litt creepy hvis samfunnsinstitusjoner samvirker på denne måten. Men sammenholdt med det som DF fortalte kan vi faktisk se situasjonen på mordkvelden i et slikt perspektiv. (Kanskje kan Klöverknekten også passe inn som en pusselbit?)
Senast redigerad av brukerinne 2015-03-08 kl. 00:26.
Citera
2015-03-07, 23:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Litet offtopic, men Anders Sundelin arbetar som tidigare nämnts på en ny bok. Står så här på hans hemsida: "Sedan en tid arbetar jag med en bok som förenar mitt intresse för politik och underrättelsetjänst, modern svensk historia och vårt förhållande till främmande makt. Mitt i allt detta söker jag spåren efter en person som rör sig med yttersta elegans, utåtriktad och hemlighetsfull, svårgripbar. Ingenting personligt tycks han ha efterlämnat. Varje dag brottas jag med den här historien som inte liknar något jag tidigare skrivit. Vissa mornar ger jag upp, tvingar mig till skrivbordet. Lyckligtvis har jag också annat att göra.Sedan en tid arbetar jag med en bok som förenar mitt intresse för politik och underrättelsetjänst, modern svensk historia och vårt förhållande till främmande makt. Mitt i allt detta söker jag spåren efter en person som rör sig med yttersta elegans, utåtriktad och hemlighetsfull, svårgripbar. Ingenting personligt tycks han ha efterlämnat. Varje dag brottas jag med den här historien som inte liknar något jag tidigare skrivit. Vissa mornar ger jag upp, tvingar mig till skrivbordet. Lyckligtvis har jag också annat att göra."

http://www.anderssundelin.se/show.asp

Jag gissar (fortsatt) på Sverker Åström som bokens huvudperson.

Blir säkert läsvärd. Grundlig faktamässigt och den överlägset bäste stilistiskt bland svenskarna i genren .
Citera
2015-03-07, 23:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
I festskriften till Nils Bejerots 65-årsdag återfinns Åke J Ek i Tabula Gratulatoria.

Kanske också Åke var aktiv i kampen mot narkotikan.

www.nilsbejerot.se/manniskan.pdf

Åke J Ek håller sig framme i alla sammanhang. Finns med där man minst anar.
Citera
2015-03-08, 00:54
Medlem
riskybizzys avatar
Någon borde väl kunna hacka norrbottenskuriren.
Är ruggigt nyfiken på vad Bresky har att säga.
Citera
2015-03-08, 01:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är något konstigt med första förhöret av Anders B:
http://www.itdemokrati.nu/page36e_files/image378.gif
Förhöret påbörjas 02:25 och avslutas 02:50 den första mars 1986. På nionde raden från slutet kan man läsa:
"Strax efter kom de första polisbilarna till platsen. B berättade vad han visste för en kvinnlig polis och åkte därefter direkt hem."
AB hördes på platsen av den kvinnliga polisen, men förhörsprotokollet är upprättat av Krinsp Kennet Nordlander/KSB ett par timmar efteråt.

Hur vet Nordlander att AB åkte hem - och t.o.m. direkt hem?

Är det kanske ett telefonförhör? (Detta antyds ingenstans i kommande förhör).

Dessutom hävdar AB att Palme "segnar" ned.

Gunnar Wall skriver om detta i sin senaste bok. Polisen Nordlander åker hem till Björkman på mordnatten för att höra honom grundligare än som skedde på mordplatsen. Där måste han pratat m norrmalmspiketens Lena Löhr. Ser inget misstänkt med att man åker hem till ett centralt vittne som Anders Björkman , tvärtom. Fler poliser borde varit aktiva mordnatten . Nu hörs centrala vittnen flera dagar efter MOP med risken att deras utsagor påverkats av detta.
Citera
2015-03-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Ja, det kan være nært slektskap mellom autoritære krefter på høyre og venstre side. Barbro hadde vel en ide om "å holde samhället rent". Det samme gjelder for nazister som Ek. Narkotikapolitikken som ble predikert fra Bejerot, FMN og Holmer om å bruke harde midler for å skape "et narkotikafritt Sverige" førte i praksis i samme retning (i Norge kaller de det "nulltoleranse"). I tillegg så kjenner vi voldshistorien hos Norrmalmspolisen. Begynner å bli litt creepy hvis samfunnsinstitusjoner samvirker på denne måten. Men sammenholdt med det som DF fortalte kan vi faktisk se situasjonen på mordkvelden i et slikt perspektiv. (Kanskje kan Klöverknekten også passe inn som en pusselbit?)

Glöm inte att Basebollsnutarna var Holmers baby liksom när han styrde om inom riktiga knarkspan dit en del av dem fördes över.

Knarkspan, Barbro (om det är sant som DF påstår om deras övningslek) kan på personnivå ligga väldigt nära varandra med Holmer som "pappa" och Palmekritiska på alla nivåer från Ebbes stödjare inom partiet via intressenätverk och direkt Palmehatiska nätverk ända till gatunivån och svansen av extrema Palmehatare som basunerar sina åsikter högt. Och alla förenas av sitt enorma intresse att lösa mordet efter bästa förmåga. OBS ironi!

Kan det vara så att mönstren börjar bli tydliga ner till personnivå kring de ytligt sett svårbegripliga allainser som kunnat skönjas!
Senast redigerad av boboslacke 2015-03-08 kl. 01:35.
Citera
2015-03-08, 01:35
Medlem
shponglads avatar
Ny i tråden även om jag följt den ett tag, ber om ursäkt för upprepningar men:

Kan ni experter ge några övertygande argument varför man väljer ett sånt dåligt mordvapen som en revolver i .357m

Den enda jag kan komma på är att inte lämna patroner på BP.

Allt annat är av negativa aspekter.

Dålig kapacitet
långsam omladdning(om behov finns)
Högljud som fan
Tung
Double action är svårare att träffa med(andra skott)
------------------

När man istället kan använda en modern(för den tiden) semi-pistol ljuddämpad
med större kapacitet(ungefär 3ggr så många skott)
ljuddämpad
lättare att bära och gömma
mindre vikt
-----------------------------

Om mordet var planerat i tidigt stadium och att placera ut pjäserna. varför välja just detta vapen?
Ser väldigt amatörmässigt ut för mig.
Citera
2015-03-08, 01:56
Medlem
riskybizzys avatar
Dammegård uppger att Craig W varit talskrivare åt Bernt Carlsson och Pierre Schori.
Stämmer verkligen detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in