Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-05, 03:12
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Birger Elmer bild från jallai.se faximil Aftonbladet 11/8 1988
http://www.jallai.se/wp-content/uploads/2014/06/Krigs-IB-03-red.jpg

Frågor att fundera kring. Vad/vem kan den okände mannen ha besökt inom kort promenad från Mynttorget och vad gjorde det så bråttom att åka till Polishusets garage där folk väntade på honom?

Att det var bråttom berodde på att HH var på väg att åka till Dalarna. Om vi får tro att Dahlgren senare hämtade honom där.

Alltså kan denna historia byggas på. Vad var det som krävde Holmers personliga närvaro där men som inte kunde ta sig till Stockholm. Och inte kunde avhandlas per telefon.

Enligt Söderström hämtade Dahlgren HH i Falun. Sagt i ett telefonsamtal.

Alltså måste den mystiske mannen, Holmer och Dalarna i så fall hänga ihop på något sätt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 04:09.
Citera
2015-04-05, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Om man lägger till det Moelv säger i intervjun från förra året så kan det kanske stämma. Moelv säger ju där att anledningen till att OP är på uruselt humör och kommer försent till regeringslunchen är att han blivit briefad om en hotbild mot honom och att han påtvingats en bevakning. Men det är inte Säpo och hans ordinarie livvaktspersonal som skall bevaka honom. Oklart varför, om det är en kompromiss mellan OP och partiet eller om det är någon misstro mot Säpo. Det är underförstått att det är en säkerhetsorganisation närstående SAP som skall anlitas.

Här skulle då Birger Elmér passa in i sammanhanget som gammal IB- och partiman. Då måste han göra en halvhalt innan mötet i Polishuset för att få mer kött på benen och kompletterande order.

Då är det logiskt att det är Holmér som skall leda den här övervakningsoperationen, mannen som hela sin karriär stått på avrop för uppdrag åt SAP.

Lika logiskt blir det då att det var självklart med HH som spaningsledare efteråt. Och med ICs stöd.

Enligt mig tyder det mesta på att det var klart redan innan HH gick in i Polishuset. Och även andra saker som Ebbes entre.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 03:58.
Citera
2015-04-05, 03:26
Medlem
mvagrippas avatar
I nr 23/88 av Proletären hävdas att Ingvar Paues ska ha försökt köpa buggningsutrustning av för Safe Co AB med avsikt att den skulle användas av Ebbe Carlsson-gruppen. Nu är det visserligen så att det är en våt dröm för proletären att koppla gamle IB-bossen Paues till olagligheter runt MOP, men m tanke på att det finns ett företaget angivet kan uppgiften i alla fall i teorin bedömas i trovärdighet.
Citera
2015-04-05, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, det var inte mycket som stämde i experternas utlåtanden.

KGB-general Oleg Kalugins åsikt är ändå intressant:
Att begå brottet i närvaro av flera vittnen, några på bara fem meters avstånd, tycker jag är mycket oprofessionellt.
Det skulle ha kunnat funnits någon handlingsbenägen och kapabel person i närheten som skulle kunnat utgjort ett hot mot skytten. Om det inte fanns ett arrangemang som eliminerade den risken. Flera har varit inne på att vissa vittnen kunde varit fejkade och haft en viss funktion.

Lägger vi då till Näss utsaga att mordplatsen är omöjlig så berättar dessa insikter något om mordet som jag varit inne på tidigare.

Vilken kompetent mordgrupp låter offret bestämma 2 av 3 faktorer i när var hur. Eftersom förloppet innehåller ett visst mått av slump. Dvs. parets egna vilja och val. Jag ser mordplatsen som en konsekvens utifrån Palmes agerande. Några fångade tillfället i flykten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 04:01.
Citera
2015-04-05, 05:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Att det var bråttom berodde på att HH var på väg att åka till Dalarna. Om vi får tro att Dahlgren senare hämtade honom där.

Alltså kan denna historia byggas på. Vad var det som krävde Holmers personliga närvaro där men som inte kunde ta sig till Stockholm. Och inte kunde avhandlas per telefon.

Enligt Söderström hämtade Dahlgren HH i Falun. Sagt i ett telefonsamtal.

Alltså måste den mystiske mannen, Holmer och Dalarna i så fall hänga ihop på något sätt.
Dalarna kan vara en efterhandskonstruktion baserad på Holmérs deltagande i Vasaloppet. Märk väl att det finns en tidig tidningsuppgift om att en polispatrull skall ha stoppat Holmér någonstans i Malungstrakten under morgontimmarna. Sedan försvann den uppgiften och Holmérs grundberättelse om vistelsen i Borlänge tog fast form. Så Dahlgren som säger Falun.

Lägg därtill att Holmér verkar ha varit dimmig över när han ringde till polishuset och var en vecka efter mordet tvungen att fråga Curt Nilsson. Nilssons kommentar till Granskningskommissionen är att Holmérs egen tiduppfattning låg fel på cirka 4 timmar! Holmér har ju hävdat att han ringde till polishuset runt 7. En felradie på fyra timmar +- blir då antingen kl 3 eller kl 11.

Vakthavande på polisen som nyss hade gått på sitt pass (runt kl 9) berättade för GK att Holmér ringde och att det var kort innan han dök upp på polishuset. Det gör han kl 1050. I vart fall inte mer än högst en halvtimme innan påstår vakthavande. Och det är samme vakthavande som Holmér medger att han pratade med när han ringde från Borlänge, men kl 7! Då hade som sagt inte den vakthavande ens gått på sitt pass!

Sammanlagt så ger vakthavande befälets och Curt Nilssons vittnesmål inget stöd för att Holmér alls var i Borlänge. Troligtvis är det som ryktet gjort gällande att han övernattat i Solna och hämtades omkring halv elva av en polispatrull som körde honom direkt till polishuset.
Citera
2015-04-05, 05:13
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Lägger vi då till Näss utsaga att mordplatsen är omöjlig så berättar dessa insikter något om mordet som jag varit inne på tidigare.

Vilken kompetent mordgrupp låter offret bestämma 2 av 3 faktorer i när var hur. Eftersom förloppet innehåller ett visst mått av slump. Dvs. parets egna vilja och val. Jag ser mordplatsen som en konsekvens utifrån Palmes agerande. Några fångade tillfället i flykten.
Det är det som stört mig när det gäller mordplatsen. OP var ingen person som levde avskärmat eller oåtkomligt. Tvärtom så var han i högsta grad åtkomlig titt som tätt. Särskilt i området Gamla Sta´n-Rosenbad-Riksdagen.

Och i högsta grad förutsägbar. Han stod t ex och väntade på sina livvakter utanför samma apotek så gott som varje dag! Sedan var det oftast direkt till Tennishallen och tennis med efterföljande bastu om tiden medgav. Och för att inte tala om alla gånger som han och hustrun var ute utan livvakter.

Det saknades verkligen inte tillfällen för ett mordkommando. Så varför där och då?

Jag tror som du skriver i sista meningen, någon tog tillfället i flykten. Ilskan, hatet fick fysisk form just där och just då. Allt annat är efterhandskonstruktioner och sådant vi läser in i fysiska fakta.
Citera
2015-04-05, 06:39
Medlem
Citat:
Dalarna kan vara en efterhandskonstruktion baserad på Holmérs deltagande i Vasaloppet. Märk väl att det finns en tidig tidningsuppgift om att en polispatrull skall ha stoppat Holmér någonstans i Malungstrakten under morgontimmarna. Sedan försvann den uppgiften och Holmérs grundberättelse om vistelsen i Borlänge tog fast form. Så Dahlgren som säger Falun.

Lägg därtill att Holmér verkar ha varit dimmig över när han ringde till polishuset och var en vecka efter mordet tvungen att fråga Curt Nilsson. Nilssons kommentar till Granskningskommissionen är att Holmérs egen tiduppfattning låg fel på cirka 4 timmar! Holmér har ju hävdat att han ringde till polishuset runt 7. En felradie på fyra timmar +- blir då antingen kl 3 eller kl 11.

Vakthavande på polisen som nyss hade gått på sitt pass (runt kl 9) berättade för GK att Holmér ringde och att det var kort innan han dök upp på polishuset. Det gör han kl 1050. I vart fall inte mer än högst en halvtimme innan påstår vakthavande. Och det är samme vakthavande som Holmér medger att han pratade med när han ringde från Borlänge, men kl 7! Då hade som sagt inte den vakthavande ens gått på sitt pass!

Sammanlagt så ger vakthavande befälets och Curt Nilssons vittnesmål inget stöd för att Holmér alls var i Borlänge. Troligtvis är det som ryktet gjort gällande att han övernattat i Solna och hämtades omkring halv elva av en polispatrull som körde honom direkt till polishuset.

Håller med om ditt resonemang i stort. Och då leder det till nya frågor och slutsatser.

Sade Dahlgren Falun till Söderström av misstag. Eftersom han säkert hört talas om Borlänge och blandade ihop orterna i en efterhandskonstruktion. Eller att hämtningen skedde någon annanstans eller att det inte skedde någon hämtning alls.

Om nu HH befann sig i Stockholm på fredagskvällen och sov över i Solna. Varför finns det då inte ett enda öppet vittne förutom Dallas. Och vad gjorde Holmer mellan att bli avlämnad och att ringa polishuset en halvtimme före ankomst. Fast klockan 7 enligt honom själv. Kan vi spåra en viss stress här. Inte lätt att tänka på allt när en Statsminister blivit skjuten.

HH var tvungen att vänta med sin ankomst till Polishuset annars skulle inte hans historia om Borlänge hålla tidsmässigt. Eller var han upptagen med annat och inte kunde anlända tidigare. Jag ser kontakt med IC här. Kanske det var i denna vevan som Borlängevistelsen uppstod. Enligt mig verkade han vara misstänkt självsäker när han väl anlände. Och många saker redan bestämda. Ändrade rikslarmet på drygt en timme som ett exempel. Uppgiften om två gärningsmän är ett missförstånd.

Åsa är vittne i 3 situationer. Sov över i Borlänge. Passagerare i bilen enligt Dahlgren. Sängkamrat i Solna med HH där han enligt enlig ryktet häckade mordnatten.

3 disparata händelsebeskrivningar pekar ut samma person som referens.

Observera att hon vid tiden var polis.

Men hon verkar än idag vara helt ointressant. Varför.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 07:01.
Citera
2015-04-05, 07:58
Medlem
Dahlgrens berättelse.

När den kom vet jag. Men när i tidslinjen avseende andra händelser som har betydelse vet jag inte.
Har försökt googla utan att kunna dra några slutsatser.

Var berättelsens tidpunkt beroende av andra händelser. Finns det någon här som kan fylla på. Fanns det något i närtid som kunde trigga Dahlgren att berätta. Inte betydelselöst i bedömningen av om han talade sanning eller inte. Eller var det en personlig grej som inte kan detekteras idag. Precis som LJs grej.

Varför läckte han just då. Att han utförde någon annans önskemål låter osannolikt. Eftersom hans vidare liv inte visade på någons uppskattning. Snarare tvärtom.

Martingers liv efter att tagit del och hans önskan om att vidarebefordra.

Jallai skriver. Vi klagar på att det inte finns någon som läcker. Men när de gör det så tror vi inte på dem. Ligger mycket i det. Även underförstått........

Vad talar för att berättelsen är sann.

Rikedomen av detaljer och referenser till andra personer. 2 unga polismän i garaget. Adelsohn. Trafikskada. Chefsperson i 60-årsåldern. Han själv var en av de allra första som fick veta att Palme blivit skjuten. Där den ende som jag vet offentligt reagerade var Holmer. Som kallade det för sinnesförvirrat svammel.

Och de andra utpekade. Kompisarna som kom med en flaska. Mannen som jobbade nära Holmer som också kom och sade att det var dags att hämta. Men där telefonen inte dög. Åsa. En annan kvinna som glömmer ytterbeklädnad i bilen.

Kryddat med exakta adresser.

Vad talar emot.

Att han först var förhindrad att tala om hämtningens mål men senare sade Falun enligt Söderström.

Att Holmer tar sig tid att skjutsa Åsa mitt i en hemlig operation.

När kompisarna kommer med en flaska så tackar han nej trots att han var ledig. Därför att han anade att körningarna inte var avslutade.

Att låta sig bli intervjuad via ett brevinkast. Något som för mig är absurt. Även på fyllan.

Bristen på stödjande vittnesmål. Även fast han inför Martinger antyder flickvännens väninna som snackar för mycket. Men inte gjorde det i detta fallet mig veterligen. Inte ens flickvännen.

Sammantaget blir då detta en värdering.

Sanning eller lögn. Eller det jag lekte när jag var ung. Sanning eller konsekvens.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 08:13.
Citera
2015-04-05, 09:05
Medlem
Citat:
Det är det som stört mig när det gäller mordplatsen. OP var ingen person som levde avskärmat eller oåtkomligt. Tvärtom så var han i högsta grad åtkomlig titt som tätt. Särskilt i området Gamla Sta´n-Rosenbad-Riksdagen.

Och i högsta grad förutsägbar. Han stod t ex och väntade på sina livvakter utanför samma apotek så gott som varje dag! Sedan var det oftast direkt till Tennishallen och tennis med efterföljande bastu om tiden medgav. Och för att inte tala om alla gånger som han och hustrun var ute utan livvakter.

Det saknades verkligen inte tillfällen för ett mordkommando. Så varför där och då?

Jag tror som du skriver i sista meningen, någon tog tillfället i flykten. Ilskan, hatet fick fysisk form just där och just då. Allt annat är efterhandskonstruktioner och sådant vi läser in i fysiska fakta.

Om man nu planerat att mörda honom så måste det ju ske någonstans... Det talas ofta om att det funnits bättre platser eller mer logiska el förutsägbara, mkt möjligt. Men med facit i hand var väl vald plats perfekt. Dessutom sent på kvällen, mörkt, fåtal vittnen (många onyktra ute vid den tiden), svårt att förfölja. Om sedans platsen låg bra till ur mördarens perspektiv, närhet till Skandia huset eller bergrummen i Johannesberget - ja det kan man bara sia om.
Vad jag försöker säga är att det inte måste vara "tillfälle i flykten" som är svaret, det kanske var planerat sen tidigare men att man nu råkade få ett väldigt bra tillfälle.

Kanske var det det som X (mannen som Dahlgren körde runt ned) fått reda på tidigare under e.m. Dvs via underrättelsekanaler/avlyssning fått höra dels att Lisbeth pratat om bio på kvällen och att OP avsagt sig livvakter. Kanske stannade dom vid mybttorget för att X skulle ge nya direktiv muntligt till gruppen som övervakade/avlyssnade Palmes bostad. Ev också ge order om att städa undan ev bevis för att avlyssning ägt rum.
Vidare transport till polishuset för ordergivning till de två poliserna ang deras roll under kvällen samt instruktioner att plocka ut lämpligt vapen från "lejonets kula".

Mycket spekulationer här...
Citera
2015-04-05, 09:14
Medlem
Och då kommer vi till slutklämmen i mina inlägg idag.

Åsa ingick i Holmers verksamhet tror jag. Som polis och medsvuren. Där tystnad är en hederssak. Eller en förutsättning. Där han var agent och hon medlöpare. Vilket spännande liv! Känner vi inte igen hur man får brudar att bli intresserade. Jag är hemlig men ändå inte. Hysch... Kan du hjälpa mig i en hemlig operation.

Samma snack som VG. Utan täckning. Men där man senare i USA tröttnade på hans fabulerande och agerande. Efter att läst hans manifest förstår jag varför.

Där Wall inte vill närma sig Åsa i sitt resonemang. Borgnäs nämner enbart namnet. Jallai kommenterar inte alls mig veterligen. Ingen hit i denna tråden. Ingen i media för övrigt. Aner missar henne men tar upp alla andra. Forskaren Dammegård har helt missat henne men tar upp alla andra som Aner missat för säkerhets skull. Fniss...

Jag hävdar bestämt att mordet hade svenskt ursprung. Utfördes av svenskar. Utfördes i skydd av det som inte får komma fram.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 09:28.
Citera
2015-04-05, 09:26
Medlem
Citat:

Tja så har det väl gått till vid flera kompetenta mord utförda av Mossads särskilda grupper. T ex Lillehammer!

Vi måste kunna skilja på verkligheten ovh spionromanens fiktiva världar.
Citera
2015-04-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja så har det väl gått till vid flera kompetenta mord utförda av Mossads särskilda grupper. T ex Lillehammer!

Vi måste kunna skilja på verkligheten ovh spionromanens fiktiva världar.

Och här resonerar du som Dammegård.

Alla politiska mord i nutid har samma Modus Operandi. Och samma ursprung. Mossad satte standarden på något sätt.

Är det jag eller du som befinner sig i romanens värld.

Jag köper inte ditt resonemang. Eftersom det finns fakta och händelseförlopp som inte passar in i teorin.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-05 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in