2015-03-07, 18:28
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det är precis detta jag menar. Jag vet flera exempel där folk som blivit förbannade av en eller annan anledning och börjat sprida rena osanningar om denne, i syfte att folk ska gå igång och börja hota och bråka med personen i fråga. Och folk gör det. Helt utan eftertanke. För mig är det fullständigt obegripligt. Titta bara på det uppmärksammade instagram-målet i Göteborg.

Nu har ju inte ngt ont vederfarits Anders än. Däremot så tror jag att många av de tablettmissbrukande stollarna som yrar om rättshaverister och öser smileys och whocos omkring sig som konfetti faktiskt hjälper till ganska bra att hetsa upp stämningen emot honom. Om de trodde att de var till hjälp så tänkte de fel. Fast tänka är väl inte deras starkaste sida...

Citat:
Jag har lekt med hundar sedan barnsben.

Det var mysko. Tidigare har du sagt att du inte har ngn hunderfarenhet och är totalt ointresserad av hundar. Vadan denna personlighetsklyvning?

Citat:
Hur vet du vad Brutus var kapabel till?

Ja, inte var han kapabel till att springa ikapp och bita ihjäl ngn - det förhindrade hans handikapp. Han skulle inte ha gjort det heller, även om han hade kunnat. Vad han ville var att få bort inkräktarna från sitt revir. Hade Anders dragit sig tillbaka med sin malinois så hade inget alls hänt.

Citat:
Jag jobbar skift och för mig blir det därför naturligt att vara vaken på vissa tider på dygnet. Inte en krona får jag för detta. Men jag tycker det är givande ändå

Ja, det är ju fint att du tycker att det är givande... Undrar just om Anders tycker det?
Citera
2015-03-07, 18:31
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Nu har ju inte ngt ont vederfarits Anders än.
Nej, och vad har det med saken att göra? Mentaliteten fanns där långt innan denna händelsen och kommer säkerligen finnas kvar länge till. Och det är just denna mentalitet som fascinerar mig. Vad är det som gör att folk beter sig såhär?
Citat:
Det var mysko. Tidigare har du sagt att du inte har ngn hunderfarenhet och är totalt ointresserad av hundar. Vadan denna personlighetsklyvning?
Har flera släktingar som har hundar, men jag är ingen hundmänniska och skulle inte vilja ha en själv.
Citat:
Ja, inte var han kapabel till att springa ikapp och bita ihjäl ngn - det förhindrade hans handikapp. Han skulle inte ha gjort det heller, även om han hade kunnat. VAd han ville var att få bort inkräktarna från sitt revir. Hade Anders dragit sig tillbaka med sin malinois så hade inget alls hänt.
Fantastiskt att du VET detta. Jag förstår bara inte hur du kan veta det.
Citat:
Ja, det är ju fint att du tycker att det är givande... Undrar just om Anders tycker det?
Eller hur är det fint.
Senast redigerad av Optiroc 2015-03-07 kl. 18:34.
Citera
2015-03-07, 18:36
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Fantastiskt att du VET detta. Jag förstår bara inte hur du kan veta det.

Läs igenom allas redogörelser samt utlåtandet från djursjukhuset och titta på röntgenbilderna så kommer även du att se ljuset. Förhoppningsvis.

Citat:
Eller hur är det fint.

Vad betyder det? Vad är det du försöker säga?
Citera
2015-03-07, 18:43
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Läs igenom allas redogörelser samt utlåtandet från djursjukhuset och titta på röntgenbilderna så kommer även du att se ljuset. Förhoppningsvis.
Då kommer jag se att Brutus inte kunde angripa någon menar du?
Citat:
Vad betyder det? Vad är det du försöker säga?
Jag bekräftar bara din uppfattning om att du tycker mitt engagemang kring denna mentalitet är fint
Citera
2015-03-07, 18:48
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Då kommer jag se att Brutus inte kunde angripa någon menar du?

Det kommer att vara uppenbart att han inte kunde springa ikapp ngn som försöker retirera. Men kräket AT försökte ju aldrig.
Senast redigerad av tinaslut 2015-03-07 kl. 18:51.
Citera
2015-03-07, 18:49
Medlem
Citat:
Poliser är sällan mer hjälplösa än gemene man. Men skall man jobba med saker som andra flyr ifrån pågrund av faran och svårigheterna så är det ju bra att ha förutsättningar att klara av det.

Enligt domstolspraxis ställs det högre krav på poliser än vanligt folk då vi är just utbildade, utrustade och mer erfarna vid farliga situationer.
Jo jag vet att det brukar hävdas. Men i verkliga livet. Anta att detta filmas. Ung slyngel slänger sten på mig. Visserligen stor nog att skada mig men på alldeles för stort avstånd för att träffa. När han slutat kasta går han bort från mig och jag skjuter honom då i ryggen. Jag tror nog att jag kan räkna med statlig fri kost och logi samt att mitt minsta problem vore själva vapenbrottet.
Citera
2015-03-07, 18:52
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Det syns lång väg om en hund är såpass rörelsehindrad som Brutus var. Kan man inte se det så har man en uppséendeväckande dålig hundkännedom och ska inte vara hundförare.

Jaha, men exakt hur rörelsehindrad var Brutus egentligen då? Vad finns det för konkreta bevis på att det var till en grad som skulle synas för en utomstående som inte ens känner hunden? Och för en hund som "knappt kan gå" pga sina smärtor är det i de flesta fall absolut djurplågeri att låta fortsätta leva, då är smärtan i regel så pass stor att den har fruktansvärt ont precis hela tiden.

Citat:
I själva verket så var det sannolikt det faktum att Brutus var stel och hade svårt att röra sig som gav Anders tid att sikta och skjuta honom i ögat. Ja, det är vad hundägarinnan beskriver men det är också fullständigt logiskt. Försök själv att skjuta en hund i huvudet när den hela tiden rusar runt och gör utfall med huvudet mot dig. Nej, till och med du måste inse att detta inte kan stämma.

En hund som står helt stilla och är lugn kan t.o.m jag utan problem sätta ett dödande skott rakt i skallen på och det kunde nog hundföraren i det här fallet också. Det faktum att skottet träffade så illa att det bara slet upp en bit av kraniet och lämnade en skadad Brutus att överleva många timmar därefter innan veterinären slutligen avlivade honom, tycker jag talar för att polisen sköt på ett svårträffat mål. Sedan tror jag säkert att du gärna vill slänga på etiketten "värdelös skytt" på hundföraren också med alla andra anklagelser men oavsett vilket så finns det knappast en polis som är så dålig på att skjuta att han inte kan sätta ett direkt dödande skott i huvudet på en stillastående hund som är så stor som en New Foundland.

Dessutom pratar du om "skott i ögat" ungefär som att det var ögat han försökte träffa. Jag fattar inte varför du ens tror att han skulle siktat exakt där med flit. Självklart siktar man mot centrum av huvudet, vad det nu innebär utifrån hur hunden står. Ögat är ju ingen vital del av kroppen i övrigt så självklart siktade han inte specifikt på det.

Citat:
Det är inget konstigt. Så länge hunden mår bra i övrigt så finns ingen anledning att avsluta dess liv och det är även vad en veterinär brukar rekommendera. Eller hur, Venom?

Ja absolut, jag har själv en hund med nästan sämsta möjliga betyg av HD och AD på alla fyra benen som det en dag förmodligen kommer att bli dags att plocka bort, så jag är ganska införstådd i hela problematiken med ledproblem och smärta vs livskvalitet, det är något jag (tyvärr) måste försöka bedöma varje dag jag är ute med hundarna. Och livskvalitet kan hunden absolut få även med ett visst handikapp, men jag står ändå fast vid att - är handikappet så allvarligt att en främmande människa kan se att hunden är skadad på mycket kort tid så har det antagligen fått gå för långt. Och om hunden verkligen "mår bra i övrigt" (ingen hund mår bra med alltför allvarliga kroniska smärtor) så kunde troligtvis inte polisen se något heller på den korta tid han var i trädgården.

Jag har dock mycket svårt att tro att någon veterinär överhuvudtaget skulle rekommendera något annat än avlivning för en hund som knappt kan gå uppför tre trappsteg in i ett hus utan hjälp som du påstått. Rättare sagt, det vet jag efter många personliga samtal om min egen hund med många olika veterinärer (däribland Försvarsmaktens) om den här sortens handikapp att de skulle. Annars är veterinären knappast värd sin licens.

Tyvärr finns det ju dock också väldigt många hundägare som insisterar på att hundarna mår jättebra fastän de lider oerhört och medicinerar sönder dem med smärtstillande tills de bokstavligen kryper fram på armbågar och knän innan någon griper in och tvångsavlivar dem. Jag hoppas verkligen att det inte var så i det här fallet.
Citera
2015-03-07, 18:54
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jo jag vet att det brukar hävdas. Men i verkliga livet. Anta att detta filmas. Ung slyngel slänger sten på mig. Visserligen stor nog att skada mig men på alldeles för stort avstånd för att träffa. När han slutat kasta går han bort från mig och jag skjuter honom då i ryggen. Jag tror nog att jag kan räkna med statlig fri kost och logi samt att mitt minsta problem vore själva vapenbrottet.

Då skulle många hävda att det var en nöd att skjuta antagonisten i ryggen därför att man inte måste vänta med att ingripa tills ngt allvarligt händer. Vem vill väl bli skadad i onödan? Nej, skjut bara!

Det är klart att det underlättar om du är polis...
Citera
2015-03-07, 18:56
Medlem
Citat:
Då skulle många hävda att det var en nöd att skjuta antagonisten i ryggen därför att man inte måste vänta med att ingripa tills ngt allvarligt händer. Vem vill väl bli skadad i onödan? Nej, skjut bara!

Det är klart att det underlättar om du är polis...
Vi vet vad som, inte, händer om en polis gör detta.
Citera
2015-03-07, 18:57
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
I det här fallet handlar det alltså om vad som som han kan göra för att skydda sin hund från vad som kan bli ett hundslagsmål men förmodligen inte hade behövt bli det. Det handlar inte om att skydda sig själv. Han är ju redan skyddad av sin egen hhund.

Självklart vill man precis lika mycket förhindra att den egna hunden blir skadad som att förhindra skador på egen person. Hunden är ju ens bästa kompis och familje/flock-medlem, och det fungerar precis likadant för en hundförare och hans/hennes tjänstehund. Självklart vill man absolut inte riskera skador på hunden heller, det ska inte behöva påpekas. Argumentet att det är OK att låta hundarna börja slåss "litegrann" för den egna hunden skyddar ju ändå en själv från att bli skadad tycker jag låter helt jävla vansinnigt som hundägare. Låter iaf som att man bara ser sin hund mer som något slags dött föremål än en familjemedlem.

Om du har en egen hund, hur skulle du gilla att den rök ihop med en annan större hund som fick in ett rejält allvarligt första bett som trasade sönder ena benet på hunden, så att den därefter får hoppa på tre ben resten av sitt liv? Nej, just det, den risken tar man inte om man har ett val. I alla fall inte om man till någon grad alls bryr sig om sitt eget djur.
Citera
2015-03-07, 19:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag vet inte om du kommer ihåg den mannen som sköt ihjäl en tonåring med hagelgevär på fyllan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Det finns fakta och exempel från verkligheten, om man vill ha tag på den. Risken är väl bara att vissa myter måste stryka på foten och det är kanske inte så intressant för vissa...
Citera
2015-03-07, 19:04
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jaha, men exakt hur rörelsehindrad var Brutus egentligen då? Vad finns det för konkreta bevis på att det var till en grad som skulle synas för en utomstående som inte ens känner hunden? Och för en hund som "knappt kan gå" pga sina smärtor är det i de flesta fall absolut djurplågeri att låta fortsätta leva, då är smärtan i regel så pass stor att den har fruktansvärt ont precis hela tiden.

Ja, eftersom du tydligen inte litar på Henriettas redogörelse så har vi kvar utlåtande och röntgenbilder från djursjukhuset samt händelserapporten.

Tror du att en hund med höftledsproblem kan komma rusande som en unghund, färdig att kasta sig över ngn? Det är ju i realiteten vad som beskrivs i händelserapporten

Citat:
En hund som står helt stilla och är lugn kan t.o.m jag utan problem sätta ett dödande skott rakt i skallen på och det kunde nog hundföraren i det här fallet också. Det faktum att skottet träffade så illa att det bara slet upp en bit av kraniet och lämnade en skadad Brutus att överleva många timmar därefter innan veterinären slutligen avlivade honom, tycker jag talar för att polisen sköt på ett svårträffat mål. Sedan tror jag säkert att du gärna vill slänga på etiketten "värdelös skytt" på hundföraren också med alla andra anklagelser men oavsett vilket så finns det knappast en polis som är så dålig på att skjuta att han inte kan sätta ett direkt dödande skott i huvudet på en stillastående hund som är så stor som en New Foundland.

En polis som gick med i en skytteklubb i Skåne fick sluta därför att han inte träffade tavlan. Nej, jag påstår inte att det är Anders och jag är själv inte med i klubben... Men att man är polis är ingen garanti för att man är en god skytt, lika lite som det garanterar att man är en bra bilförare.

Citat:
Ja absolut, jag har själv en hund med nästan sämsta möjliga betyg av HD och AD på alla fyra benen som det en dag förmodligen kommer att bli dags att plocka bort, så jag är ganska införstådd i hela problematiken med ledproblem och smärta vs livskvalitet, det är något jag (tyvärr) måste försöka bedöma varje dag jag är ute med hundarna. Och livskvalitet kan hunden absolut få även med ett visst handikapp, men jag står ändå fast vid att - är handikappet så allvarligt att en främmande människa kan se att hunden är skadad på mycket kort tid så har det antagligen fått gå för långt. Och om hunden verkligen "mår bra i övrigt" (ingen hund mår bra med alltför allvarliga kroniska smärtor) så kunde troligtvis inte polisen se något heller på den korta tid han var i trädgården.

Vem som helst kan rätt snart se på en hund hur pass rörlig den är. Jag säger inte att Brutus haltade och släpade sig fram (det gjorde han efter att A*ders T*mour hade skjutit honom i ögat). Men helt klart så kan en hund med höftledsproblem röra sig, dock sakta. Han kan också må riktigt bra i övrigt därför att han kan strosa omkring i lugn och ro, utan att stressa och springa. Förmodligen trivdes Brutus med att ligga och vila, som tjuren Ferdinand under sin korkek.

Citat:
Tyvärr finns det ju dock också väldigt många hundägare som insisterar på att hundarna mår jättebra fastän de lider oerhört och medicinerar sönder dem med smärtstillande tills de bokstavligen kryper fram på armbågar och knän innan någon griper in och tvångsavlivar dem. Jag hoppas verkligen att det inte var så i det här fallet.
¨

Hur ska du ha det nu? Var Brutus ett hot eller kröp han fram på armbågar och knän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in