Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Det syns lång väg om en hund är såpass rörelsehindrad som Brutus var. Kan man inte se det så har man en uppséendeväckande dålig hundkännedom och ska inte vara hundförare.
Jaha, men exakt hur rörelsehindrad var Brutus egentligen då? Vad finns det för konkreta bevis på att det var till en grad som skulle synas för en utomstående som inte ens känner hunden? Och för en hund som "knappt kan gå" pga sina smärtor är det i de flesta fall absolut djurplågeri att låta fortsätta leva, då är smärtan i regel så pass stor att den har fruktansvärt ont precis hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
I själva verket så var det sannolikt det faktum att Brutus var stel och hade svårt att röra sig som gav Anders tid att sikta och skjuta honom i ögat. Ja, det är vad hundägarinnan beskriver men det är också fullständigt logiskt. Försök själv att skjuta en hund i huvudet när den hela tiden rusar runt och gör utfall med huvudet mot dig. Nej, till och med du måste inse att detta inte kan stämma.
En hund som står helt stilla och är lugn kan t.o.m jag utan problem sätta ett dödande skott rakt i skallen på och det kunde nog hundföraren i det här fallet också. Det faktum att skottet träffade så illa att det bara slet upp en bit av kraniet och lämnade en skadad Brutus att överleva många timmar därefter innan veterinären slutligen avlivade honom, tycker jag talar för att polisen sköt på ett svårträffat mål. Sedan tror jag säkert att du gärna vill slänga på etiketten "värdelös skytt" på hundföraren också med alla andra anklagelser men oavsett vilket så finns det knappast en polis som är så dålig på att skjuta att han inte kan sätta ett direkt dödande skott i huvudet på en stillastående hund som är så stor som en New Foundland.
Dessutom pratar du om "skott i ögat" ungefär som att det var ögat han försökte träffa. Jag fattar inte varför du ens tror att han skulle siktat exakt där med flit. Självklart siktar man mot centrum av huvudet, vad det nu innebär utifrån hur hunden står. Ögat är ju ingen vital del av kroppen i övrigt så självklart siktade han inte specifikt på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Det är inget konstigt. Så länge hunden mår bra i övrigt så finns ingen anledning att avsluta dess liv och det är även vad en veterinär brukar rekommendera. Eller hur, Venom?
Ja absolut, jag har själv en hund med nästan sämsta möjliga betyg av HD och AD på alla fyra benen som det en dag förmodligen kommer att bli dags att plocka bort, så jag är ganska införstådd i hela problematiken med ledproblem och smärta vs livskvalitet, det är något jag (tyvärr) måste försöka bedöma varje dag jag är ute med hundarna. Och livskvalitet kan hunden absolut få även med ett visst handikapp, men jag står ändå fast vid att - är handikappet så allvarligt att en främmande människa kan se att hunden är skadad på mycket kort tid så har det antagligen fått gå för långt. Och om hunden verkligen "mår bra i övrigt" (ingen hund mår bra med alltför allvarliga kroniska smärtor) så kunde troligtvis inte polisen se något heller på den korta tid han var i trädgården.
Jag har dock mycket svårt att tro att någon veterinär överhuvudtaget skulle rekommendera något annat än avlivning för en hund som knappt kan gå uppför tre trappsteg in i ett hus utan hjälp som du påstått. Rättare sagt, det vet jag efter många personliga samtal om min egen hund med många olika veterinärer (däribland Försvarsmaktens) om den här sortens handikapp att de skulle. Annars är veterinären knappast värd sin licens.
Tyvärr finns det ju dock också väldigt många hundägare som insisterar på att hundarna mår jättebra fastän de lider oerhört och medicinerar sönder dem med smärtstillande tills de bokstavligen kryper fram på armbågar och knän innan någon griper in och tvångsavlivar dem. Jag hoppas verkligen att det inte var så i det här fallet.