Citat:
Ursprungligen postat av
TKD_1337
Det är vanligt att ta upp Amin al-Husseinis band till Nazityskland men det säger inte mycket då han bara var en av många figurer under 1948-kriget.
MEN han var trots allt en krigsförbrytare och skulle stått till svars i krigsrättegångarna men han slapp som sagt undan till en avslappnad tillvaro i Egypten där han fortsatte judehetsen.
Citat:
Den sista meningen är otydlig. Vem har talat om att skippa ett sånt krav? Jag har sagt att Egypten under Sadat erbjöd fred i utbyte mot all få all ockuperad mark tillbaka. Flera källor, bl.a. Noam Chomsky, stöder det medan pro-israeler säger annat. Vad vi säkert vet är att Israel vägrade gå med på att lämna tillbaka hela Sinai (som arkivmaterial bekräftar) och inte förrän flera år efteråt, efter ett krig och en ny regering, var de villiga att göra det.
För att jag vet att du ljuger, Sadat vägrade att erkänna Israel eftersom det var förbjudet i arabvärlden att erkänna Israel. Mer komplicerat än så är det inte, han erkände senare Israel och blev sedd som en förrädare och blev senare mördad. Jag har ingen aning om exakt varför han blev mördad men med tanke på hur rabiata islamister beter sig skulle jag gissa att erkännandet av Israel var inte en helt liten del. Men som muslim är det som vanligt något du mörkar, eller hur?
Citat:
En sak är säker och det är om att Israel var redo för "land for peace", som du hävdar, så skulle de sagt och agerat annorlunda när det gäller t.ex. bosättningarna. De fördrev beduiner på halvön för att göra plats för judiska bosättare. Ett halvt sekel efteråt så ser vi samma sak fortsätta på Västbanken.
Givetvis är det svårt att kontrollera en demokrati med så många partier som Israel har. Det är säkert lättare i de auktoritära islamistiska stater du ser upp till, men Israel fick ibland rösta om militära aktioner först när planen var på väg.