Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Jaha det tror du. Jag knäcker ryggen på en hund som ännu inte gjort något. För att jag tror obs detta tror att den kan bita min Rottweiler. Sedan går jag därifrån och låter den skadade och mesigare hunden ligga. Och det skulle inte klassas som oförsvarligt våld och djurplågeri. Okay jag tror inte på din analys och där får då saken stå..
Sedan glömde jag iofs en sak. Jag är objuden inne med Rottisen i den andra hundfamiljens trädgård.
Varför har du ändrat till en hundras som ofta anses som aggressiv och ofta benämns som "kamphund" dvs rottweiler.
Om du vill göra en liknelse men byta ut polis mot civil och pistol mot spade så ok men varför också ändra hundras och kalla den andra hunden "mesigare".
Scenariot borde snarare lyda: Du är ute och går med din hund(Schäfer eftersom det är vad polismannen hade och det finns inget skäl att ändra). Av någon anledning går du in i en trädgård och där blir du och din hund angripen av en okopplad hund. Hundens ägare syns inte till.
Du drar så klart undan din hund som du har kopplad men eftersom det inte finns någon som håller andra hunden kopplad är den helt fri att angripa och eventuellt skada dig och din hund.
I detta läge väljer du då att använda våld mot den andra hunden som sen avlider.
Eftersom du var rädd för både din och din hunds säkerhet är det ett läge där du har rätt agera i nöd.
Här finns vissa saker att klara ut där det skiljer sig för civilist och polis.
En polis har rätt att beträda annans mark i sin tjänsteutövning(som t.ex vid det aktuella fallet).
Som civilist är läget annorlunda om du inte har ett legitimt skäl att vara där.
Polis har rätten att bära flertalet olika vapen. Det har du som civil inte.
Att springa runt med en spade utan giltigt skäl är ett brott mot Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Eller "knivlagen" som den brukar kallas.
Så till skillnad mot polisen så begår du brott mot knivlagen och möjligen hemfridsbrott.
När det gäller dit våld mot hunden så faller det under skadegörelse och djurplågeri.
Eftersom hunden angrep dig och din hund så agerade du i nöd vilket friar dig från skadegörelse och djurplågeri(dvs det våld du använder mot den andra hunden).
Djurplågeri kan dock fortfarande vara applicerbart ifall du lämnar platsen utan giltigt skäl och om det leder till extra lidande för den skadade hunden.
Dessutom har du så klart en skyldighet att stanna på platsen för att det skall gå att reda ut vad som hänt och vilka som varit delaktiga.
När det gäller hur mycket våld du får använda så bedöms det från fall till fall. Som civil så är det större chans att det från åklagare och domstolar tas hänsyn till överreaktion pga rädsla.
Som polis tar åklagare och domstolar ofta hänsyn till polisens utbildning och träning, dvs man anser att en polis är kompetent att göra en riktig riskbedömning om inte bevisen säger annat.
EDIT:
Många verkar tro att avsaknad av skador på polisen och polishunden är bevis för att polisen inte agerade i nöd men så är inte fallet.
Det borde vara självklart men uppenbarligen är det inte det så då får jag väl poängtera att man inte måste vänta på att skada skett för att agera i nöd eller vänta på fullbordat angrepp innan man brukar nödvärn.
En polis behöver så klart inte vänta på att en brottsling skjuter/hugger innan polisen brukar våld.
En person behöver inte vänta på att någon faktiskt är skadad inne i ett brinnande hus innan man har rätt att agera i nöd(t.ex krossa fönsterrutor, slå in dörr).
Du får använda icke oförsvarligt våld i nödvärn för att förhindra skada och du får utföra en brottslig gärning förutsatt att den inte är oförsvarlig med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt.