Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Nej inte jag. Jag anser att han borde ha åtalat farbror polis på farbror polis egen historia.
Du menar att en åklagare skall åtala när någon beskriver en situation som klart och tydligt är nödvärn och detta inte går att motbevisa
Du fattade alltså inte att det var ju detta som tjänstefelet då hade bestått i
Citat:
Vilket är vad vilken åklagare som helst skulle ha gjort om en vanlig Svensson
gjort samma sak.
Ta din mediciner nu farbror
Nej en åklagare hade INTE åtalat för samma sak, skjutandet ev hunden sker med samma lagstöd som gäller för envar. Däremot finns risken att en vanlig svensson gjort sig skyldig till vapenbrott.
Citat:
Jo jag vet att vi inte är tvungna att konfrontera bus. Och när vi inte är sotare slipper vi klättra på höga tak. Men ser du hundslagsmål kan man hamna i ändå. Ja jag vet att vi inte får bära pistol. Men man kan ju alltid slå ihjäl en hund med en spade eller varför inte knäcka ryggen på den och låta den ligga så blir fallen identiska.
Bravo, du fattade så pass mycket ändå

Då vet du kanske också att det finns fall med människor som just slagit ihjäl djur och ansetts ha handlat i nöd
Citat:
Vad säger du om scenariot. Hundägare knäcker ryggen på en annan hund. Och går därifrån. Hans motivering "jag var rädd att den kanske skulle bita min rottweiler".. Får han fortsätta som hundägare. Blir den åklagare som tar det till domstol åtalad för tjänstefel.?
Är det helt uppenbart att han inte kommer att kunna motbevisa invändningen så blir han det ja. Har hundägaren som knäckt ryggen på den andra hunden handlat i nöd, eller det inte kan motbevisas så får han fortsätta som hundägare.
Citat:
Som sagt utgå från hans egen historia och ta det därifrån. Vad var skillnaden mellan den och mitt hypotetiska ovan.
Skillnaden kan var till vilket skäl man gjorde som man gjorde, du vet inte varför hundföraren gick iväg....och kom tillbaka( något hundägare berättat själv men som ni foliehattar valt att bortse ifrån

)