Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Jaha det tror du.
Nej, att tro och tycka är ju ni foliehattars avdelning. Ser man till fakta så behöver man ju inte tro och tycka så mkt.
JA en vanlig privatperson har samma jävla rätt som en polis att använda sig av nöd
Citat:
Jag knäcker ryggen på en hund som ännu inte gjort något.
Varför babblar du om hundar som " inte gjort" något när det i detta fall handlade om en hund som gick till attack
Sa du inte att vi skulle föreställa oss en identisk situation
Citat:
För att jag tror obs detta tror att den kan bita min Rottweiler.
Nu sade ju hundföraren att den bet, alltså gick den till attack, vad är det som inte går in

Fö har en vanlig privatperson också rätt att freda sig...INNAN denne blir biten. Finns tex ett fall för några år sedan när ett gäng privatpersoner slog ihjäl en lösspringande amstaff som hade bitit folk tidigare, ingen som en blev delgiven misstanke om brott. Ägaren dömdes dock till 8 månaders fängelse för vållande av kroppsskada( om det inte var grovt brott tom),
Citat:
Sedan går jag därifrån och låter den skadade och mesigare hunden ligga. Och det skulle inte klassas som oförsvarligt våld och djurplågeri. Okay jag tror inte på din analys och där får då saken stå..
Nej det skulle det inte, du har ju fattat det här. Inte om det har funnits risk att du kunnat skadas. Hur mesig hunden anses vara är ganska ointressant, det som är intressant är om den gick till attack eller var på väg att göra det...eller inte.
Vad du " tror på" är ganska ointressant och det är just att tro du gör. Saklighetskunskapen anser dock något annat, både i detta och i andra fall när människor försvarat sig mot angripande hundar.
Citat:
Sedan glömde jag iofs en sak. Jag är objuden inne med Rottisen i den andra hundfamiljens trädgård.
Oväsentligt, du har rätt att freda dig iaf, hundägaren är ändå den vars huvud får rulla. Detta räcker det med en snabb googling på vad olika kennelklubbar säger för att bringa klarhet i. I det här fallet handlade det dessutom om en polis som spårade tjuvar över den aktuella tomten och ja, en polis har RÄTT att beträda tex en tomt för det syftet och dom tomtar som bluddrat om " husrannsakan" ang just den biten, dom argumenten har tex jag grundligt krossat sen tidigare, så enkelt är det med det