2015-03-06, 23:28
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns mer varianter av köttfärssås än "Ragu á la Bolognese".
Precis. Och det var en sådan jag presenterade. En bättre variant än din efterapade pseudoitalienska radhusragu...

Citat:
Sen buljong för balansens skull, vad är det buljongen ska balansera upp?
Buljong tillför kropp och sälta. Givetvis handlar det om att få en annan sorts sälta än den man får genom vanligt salt.

Citat:
Min fråga är, har du ens tänkt till här med denna trådstart?
En mer intressant fråga är varför du fokuserar på köttfärssås istället för att tänka lite bredare. Jag tog upp fler exempel än just köttfärssås. Varför har du morötter i kalops? Varför har du morötter i all annan mat? Är det inte bättre att du äter en slickepinne efter maten om det är sötman du är ute efter?

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Morötter är äckliga som fan tillagade, och förstör kötträtter.
Precis.
Citera
2015-03-06, 23:42
Medlem
Vetenspaks avatar
Rivna morötter på pizzan ABSOLUT!.

Tio stora morötter skivade och fem gula skivade lökar när man sätter kyckling i ugnen.

Morötter i sockerkakan! + apelsinjuice istället för vatten eller mjölk..

Pizza: Rivna morötter, skivad lök, skivad tomat, peppar salt. Sås:Tomatpuré, olivolja, riven vitlök, oregano, vatten, salt peppar. Ost
Citera
2015-03-06, 23:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Precis. Och det var en sådan jag presenterade. En bättre variant än din efterapade pseudoitalienska radhusragu...

Buljong tillför kropp och sälta. Givetvis handlar det om att få en annan sorts sälta än den man får genom vanligt salt.

En mer intressant fråga är varför du fokuserar på köttfärssås istället för att tänka lite bredare. Jag tog upp fler exempel än just köttfärssås. Varför har du morötter i kalops? Varför har du morötter i all annan mat? Är det inte bättre att du äter en slickepinne efter maten om det är sötman du är ute efter?

Precis.
Nej, du uppvisade ett hyckleri.
Genom att nämna ragu´n, för sen massakrerade ragun med ditt recept.

Vad har kropp och sälta med, sötma och syra att göra?

Fokuseringen är din inbillning.
Du tog upp två rätter, där jag kan hålla med om kalopsen får en sötma som en del inte gillar.*
Men med köttfärssåsen, så är sötma viktigt.
Då tomaterna kräver man tar ner syran och balanserar upp det lite.
Det funkar okey utan, men blir så mycket bättre om man får lite sötma för balansera upp tomatens syra.
Citera
2015-03-06, 23:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Rivna morötter på pizzan ABSOLUT!.

Tio stora morötter skivade och fem gula skivade lökar när man sätter kyckling i ugnen.

Morötter i sockerkakan! + apelsinjuice istället för vatten eller mjölk..

Pizza: Rivna morötter, skivad lök, skivad tomat, peppar salt. Sås:Tomatpuré, olivolja, riven vitlök, oregano, vatten, salt peppar. Ost
Aldrig testat, hinner de bli mjuka?
Citera
2015-03-06, 23:47
Medlem
Citat:
Hur kan en kalops bli för söt om man avhåller sig från att kasta i en massa söta rotfrukter?

Må så vara. Hur man lagar lasagne i Italien skiljer sig lika mycket åt mellan orter och hushåll som vår kalops. Jag brukar dock fokusera på pasta, nötfärs, ost och bechamelsås som huvudingredienser. Lök, vitlök, salt, peppar blablabla, men inga morötter.

Jag menar precis det jag skriver, en kalops ska föra med sig sälta. Att söta ner den med exempelvis morötter förstör enligt min mening hela rätten.

Fransyska, lök, salt, kryddpepparkorn, lagerblad, mörk oxbuljong, vatten. Lite Colorit eftersom mörkbrun mat ser godare ut än beige. Koka lääääääänge under lock på låg värme, rör om med jämna mellanrum. Serveras med kokt fast potatis och rödbetor.

Det är kalops, det.

Jag håller inte med. Jag äter möjligen inte en traditionell variant av Ragu á la Bolognese men för mig är det viktigt att köttfärssåsen har lite sting i sig. Nötfärs, lök, lite buljong för balansens skull, salt, peppar, vitlök, krossade tomater, oregano och så gärna något som sätter lite udd på såsen typ ett par teskedar Sambal Oelek eller liknande. Det är inte en traditionell köttfärssås, det erkänner jag villigt. Däremot är det på andra sidan skalan jämfört med om man öser i en massa sötma. Det passar mig och därför slår det mig som helt förryckt att man öser i en massa morötter i såsen.
exakt ... inte önskvärt alls
Citera
2015-03-06, 23:54
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Precis.

Det du försöker påvisa är alltså att originalet passar inte dina smaklökar så därför har alla andra fel och du rätt?
Citera
2015-03-06, 23:54
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Aldrig testat, hinner de bli mjuka?

På pizzan alltså? Jag värmer rivna morötter i pott innan jag sätter på pizzan.
Citera
2015-03-06, 23:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
På pizzan alltså? Jag värmer rivna morötter i pott innan jag sätter på pizzan.
Ja, på pizzan då.
Citera
2015-03-07, 00:01
Citat:
Nej, du uppvisade ett hyckleri.
Genom att nämna ragu´n, för sen massakrerade ragun med ditt recept.
Fel. Jag förbättrade receptet. Lite mer sting, lite mer smak. Lite mindre slickepinne.

Citat:
Vad har kropp och sälta med, sötma och syra att göra?
Ja, vad har sälta med sötma att göra? Hur befinner sig dessa två smaker i förhållande till varandra. Vojne vojne...

Citat:
Du tog upp två rätter, där jag kan hålla med om kalopsen får en sötma som en del inte gillar.*
Jag tog även upp tacos och risotto i startposten och sen påminde Blondieman mig om morötterna i lasagnen som jag i hastigheten lyckats förtränga. Det är en bra grund att starta en diskussion på.

Citat:
Men med köttfärssåsen, så är sötma viktigt.
Då tomaterna kräver man tar ner syran och balanserar upp det lite.
Det funkar okey utan, men blir så mycket bättre om man får lite sötma för balansera upp tomatens syra.
Där håller jag inte med, min version av en köttfärssås är ganska långt från den traditionella och mest förekommande varianten eftersom jag rent generellt ogillar sötma. Jag äter aldrig kakor eller godis, jag avstår till och med söta frukter. Jag föredrar salta, bittra och sura smaker. Det är ur det perspektivet jag presenterade en variant av en köttfärssås som jag la som grund för min åsikt, en köttfärssås där jag utesluter allt som kan tillföra sötma men fokuserar på styrka och syra. Du uppfattade det som att jag massakrerade ett redan befintligt recept genom att ersätta originalingredienserna med en kebabhaksvariant. Så är alltså inte fallet. Jag har istället funderat ut en variant jag föredrar och använde den som exempel.
Citera
2015-03-07, 00:01
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det du försöker påvisa är alltså att originalet passar inte dina smaklökar så därför har alla andra fel och du rätt?
Exakt. Äntligen en som fattar.

Nej, men jag förvånades av att morötter (som jag i stort sett aldrig använder i nåt) är så vanligt förekommande i recept. Jag har funderat ett tag på detta och beslöt mig för att diskutera saken med er här på FB. Uppenbarligen började flera av er menstruera av pur harm av blotta tanken på att inte lägga morotsslantar på all befintlig mat. Det var inte min mening, men jag finner det likväl intressant som bakgrund till min fråga.
Senast redigerad av Haverism 2015-03-07 kl. 00:03.
Citera
2015-03-07, 00:05
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ja, på pizzan då.

Ska du testa?
Citera
2015-03-07, 00:12
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Exakt. Äntligen en som fattar.

Nej, men jag förvånades av att morötter (som jag i stort sett aldrig använder i nåt) är så vanligt förekommande i recept. Jag har funderat ett tag på detta och beslöt mig för att diskutera saken med er här på FB. Uppenbarligen började flera av er menstruera av pur harm av blotta tanken på att inte lägga morotsslantar på all befintlig mat. Det var inte min mening, men jag finner det likväl intressant som bakgrund till min fråga.

Du gjorde rätt. BRAVO!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in