2015-03-06, 20:39
Medlem
Bbobis avatar
Har man morot hemma är det väl klart att man river ner lite.

Billigt, ger färg och säkert lite nyttigt också.

Sitter och funderar på vad lite morot inte skulle passa till. Men jag är en sån som ofta lägger till saker som egentligen inte passar själva rätten vid sidan om för att få lite allsidighet.
Citera
2015-03-06, 20:54
Medlem
Kan man fråga sig .. morötter i köttfärssås ..urk.
Citera
2015-03-06, 20:56
Medlem
Mogaku-sans avatar
Nog för att jag tycker att det är gott med morötter men inte till den grad att jag har morötter till all min mat.
Citera
2015-03-06, 22:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Kan man fråga sig .. morötter i köttfärssås ..urk.
Det lyfter köttfärssåsen och balanserar upp syran från tomaterna på ett bra sätt.
Citera
2015-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det lyfter köttfärssåsen och balanserar upp syran från tomaterna på ett bra sätt.
Förekommer inte i italiensk matlagning , är för sött dessutom
Citera
2015-03-06, 22:38
Citat:
Om man tycker en rätt som kalops blir för söt, så är ju det inte speciellt svårt att balansera upp med lite ättika eller vinäger.
Hur kan en kalops bli för söt om man avhåller sig från att kasta i en massa söta rotfrukter?

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det vore faktiskt intressant att få se ditt recept på en "äkta lasagne" - det skiljer nog en hel del mot vad man lagar i Italien.
Må så vara. Hur man lagar lasagne i Italien skiljer sig lika mycket åt mellan orter och hushåll som vår kalops. Jag brukar dock fokusera på pasta, nötfärs, ost och bechamelsås som huvudingredienser. Lök, vitlök, salt, peppar blablabla, men inga morötter.

Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Nej jag vill nog påstå att du har direkt fel. Tror inte svensken använder mer morötter än den genomsnittliga europén. köttfärsås ska ju innehålla morot? ditt påstående om kalops är mest märkligt.
Vad menar du egentligen?
Jag menar precis det jag skriver, en kalops ska föra med sig sälta. Att söta ner den med exempelvis morötter förstör enligt min mening hela rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
Visa gärna ett recept på kalops som inte innehåller morot.
Fransyska, lök, salt, kryddpepparkorn, lagerblad, mörk oxbuljong, vatten. Lite Colorit eftersom mörkbrun mat ser godare ut än beige. Koka lääääääänge under lock på låg värme, rör om med jämna mellanrum. Serveras med kokt fast potatis och rödbetor.

Det är kalops, det.

Citat:
Jag håller inte med. Jag äter möjligen inte en traditionell variant av Ragu á la Bolognese men för mig är det viktigt att köttfärssåsen har lite sting i sig. Nötfärs, lök, lite buljong för balansens skull, salt, peppar, vitlök, krossade tomater, oregano och så gärna något som sätter lite udd på såsen typ ett par teskedar Sambal Oelek eller liknande. Det är inte en traditionell köttfärssås, det erkänner jag villigt. Däremot är det på andra sidan skalan jämfört med om man öser i en massa sötma. Det passar mig och därför slår det mig som helt förryckt att man öser i en massa morötter i såsen.
Citera
2015-03-06, 22:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Förekommer inte i italiensk matlagning , är för sött dessutom
För söt blir den bara om man slänger i för mycket av morötterna.
Citera
2015-03-06, 22:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Hur kan en kalops bli för söt om man avhåller sig från att kasta i en massa söta rotfrukter?

Må så vara. Hur man lagar lasagne i Italien skiljer sig lika mycket åt mellan orter och hushåll som vår kalops. Jag brukar dock fokusera på pasta, nötfärs, ost och bechamelsås som huvudingredienser. Lök, vitlök, salt, peppar blablabla, men inga morötter.

Jag menar precis det jag skriver, en kalops ska föra med sig sälta. Att söta ner den med exempelvis morötter förstör enligt min mening hela rätten.

Fransyska, lök, salt, kryddpepparkorn, lagerblad, mörk oxbuljong, vatten. Lite Colorit eftersom mörkbrun mat ser godare ut än beige. Koka lääääääänge under lock på låg värme, rör om med jämna mellanrum. Serveras med kokt fast potatis och rödbetor.

Det är kalops, det.

Jag håller inte med. Jag äter möjligen inte en traditionell variant av Ragu á la Bolognese men för mig är det viktigt att köttfärssåsen har lite sting i sig. Nötfärs, lök, lite buljong för balansens skull, salt, peppar, vitlök, krossade tomater, oregano och så gärna något som sätter lite udd på såsen typ ett par teskedar Sambal Oelek eller liknande. Det är inte en traditionell köttfärssås, det erkänner jag villigt. Däremot är det på andra sidan skalan jämfört med om man öser i en massa sötma. Det passar mig och därför slår det mig som helt förryckt att man öser i en massa morötter i såsen.
Nu spelar du dum!
För söt, var om man stoppade in för mycket morötter.
Och då kan man introducera syra, för få den mer balanserad.

Det finns mer varianter av köttfärssås än "Ragu á la Bolognese".
Och ska man vara sån, så är det få som gör en typisk italiensk ragu i Sverige.
Sen extremt ironiskt, att du sen ger ingredienser som inte ens är nära en "Ragu á la Bolognese".
Sen buljong för balansens skull, vad är det buljongen ska balansera upp?
Massa morötter kan göra sin köttfärssås söt, men varför är det svart och vitt för?
Tillsätter man lite morötter, så blir den inte för söt.
Utan bara balanserar upp sötman från tomaten man har i.

Min fråga är, har du ens tänkt till här med denna trådstart?
Citera
2015-03-06, 23:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag förvånas över missbruket av morötter som man ser i svensk matlagning. Det är fan morötter i allting. Jag såg nån dåre i en annan tråd som hade morötter på tacos. Folk har morötter i kalops (vilket givetvis helt fördärvar den sälta man är ute efter). Morötter i köttfärssås. Morötter i risotto.

Morötter är, med sin sötma, för mig en specifik råvara som används i vissa utvalda maträtter eller i riven form till fisk. I kalopsen eller köttfärssåsen hör den inte hemma. Den attityden verkar jag vara ganska ensam om i Sverige eftersom man här verkar se morötter som en goto-råvara. Det verkar som att svenskar ofta använder morötter som utfyllnad till i stort sett allting. Kanske är det sötman man är ute efter? Kanske är det mer traditionen som gjort att morötter alltid finns och alltid är billigt och att det därför ingår som en standardråvara i det mesta?

Varför?
Citat:
Precis, det glömde jag. Vem fan har morötter i lasagne? Det är ju helt sinnesrubbat. Det är lite som att lägga potatis i en påse ostbågar...
Vem har inte det i sin bolognese sås i Italien är väl en bättre fråga.

Kanske dags att du far runt i Europa lite och testar på andras matkulturer lite i stället för att nöja dig med snabbmakaroner och falukorv som referens?
Citera
2015-03-06, 23:08
Morötter är äckliga som fan tillagade, och förstör kötträtter.
Citera
2015-03-06, 23:10
Medlem
PenisJuices avatar
Bortsett från köttfärsås tror jag inte jag har morötter i nånting jag lagar. Morötter är sjukt tråkiga. Och även i köttfärs ska man dra ner mängden morötter med 50% och ersätta med rotselleri.

För övrigt håller jag med farfar ovan. T.ex. slantade kokade morötter är hemskt.
Citera
2015-03-06, 23:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Bortsett från köttfärsås tror jag inte jag har morötter i nånting jag lagar. Morötter är sjukt tråkiga. Och även i köttfärs ska man dra ner mängden morötter med 50% och ersätta med rotselleri.

För övrigt håller jag med farfar ovan. T.ex. slantade kokade morötter är hemskt.
Använder det sällan, men ger en väldigt god smak också.

Min barn gillade inte förr morötter så mycket i mat.
De gillade att knapra på en.
Men på senare tid, så plockar de ut morötterna ur grytorna.
Speciellt vid långkok, då de nu säger att det smakar så intensivt och gott av grytan i morötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in