Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Om man tycker en rätt som kalops blir för söt, så är ju det inte speciellt svårt att balansera upp med lite ättika eller vinäger.
Hur kan en kalops bli för söt om man avhåller sig från att kasta i en massa söta rotfrukter?
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Det vore faktiskt intressant att få se ditt recept på en "äkta lasagne" - det skiljer nog en hel del mot vad man lagar i Italien.
Må så vara. Hur man lagar lasagne i Italien skiljer sig lika mycket åt mellan orter och hushåll som vår kalops. Jag brukar dock fokusera på pasta, nötfärs, ost och bechamelsås som huvudingredienser. Lök, vitlök, salt, peppar blablabla, men inga morötter.
Citat:
Ursprungligen postat av
torrenttobbe
Nej jag vill nog påstå att du har direkt fel. Tror inte svensken använder mer morötter än den genomsnittliga europén. köttfärsås ska ju innehålla morot? ditt påstående om kalops är mest märkligt.
Vad menar du egentligen?
Jag menar precis det jag skriver, en kalops ska föra med sig sälta. Att söta ner den med exempelvis morötter förstör enligt min mening hela rätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
th3vil
Visa gärna ett recept på kalops som inte innehåller morot.
Fransyska, lök, salt, kryddpepparkorn, lagerblad, mörk oxbuljong, vatten. Lite Colorit eftersom mörkbrun mat ser godare ut än beige. Koka lääääääänge under lock på låg värme, rör om med jämna mellanrum. Serveras med kokt fast potatis och rödbetor.
Det är kalops, det.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det lyfter köttfärssåsen och balanserar upp syran från tomaterna på ett bra sätt.
Jag håller inte med. Jag äter möjligen inte en traditionell variant av Ragu á la Bolognese men för mig är det viktigt att köttfärssåsen har lite sting i sig. Nötfärs, lök, lite buljong för balansens skull, salt, peppar, vitlök, krossade tomater, oregano och så gärna något som sätter lite udd på såsen typ ett par teskedar Sambal Oelek eller liknande. Det är inte en traditionell köttfärssås, det erkänner jag villigt. Däremot är det på andra sidan skalan jämfört med om man öser i en massa sötma. Det passar mig och därför slår det mig som helt förryckt att man öser i en massa morötter i såsen.