Citat:
Ursprungligen postat av
Haverism
Fel. Jag förbättrade receptet. Lite mer sting, lite mer smak. Lite mindre slickepinne.
Ja, vad har sälta med sötma att göra? Hur befinner sig dessa två smaker i förhållande till varandra. Vojne vojne...
Jag tog även upp tacos och risotto i startposten och sen påminde Blondieman mig om morötterna i lasagnen som jag i hastigheten lyckats förtränga. Det är en bra grund att starta en diskussion på.
Där håller jag inte med, min version av en köttfärssås är ganska långt från den traditionella och mest förekommande varianten eftersom jag rent generellt ogillar sötma. Jag äter aldrig kakor eller godis, jag avstår till och med söta frukter. Jag föredrar salta, bittra och sura smaker. Det är ur det perspektivet jag presenterade en variant av en köttfärssås som jag la som grund för min åsikt, en köttfärssås där jag utesluter allt som kan tillföra sötma men fokuserar på styrka och syra. Du uppfattade det som att jag massakrerade ett redan befintligt recept genom att ersätta originalingredienserna med en kebabhaksvariant. Så är alltså inte fallet. Jag har istället funderat ut en variant jag föredrar och använde den som exempel.
Hyckla du på, jag bryr mig inte.
Men riktigt sjukhumor att prata om original ragu, och sen misshandla originalet själv.
Värsta är att du tror dig själv.
Du verkar inte veta att sötman och syran är varandras motsats i mat, där den ena kan ta ut den andra.
Men nu vet du.
Sältan är en smakförstärkare, men påverkar varken sötman eller syran på ett nämnvärt sätt.
Inte som sötma och syran i alla fall.
Nu har ju risotto inga grönsaker alls i sig.
Men ska jag få en morotsrissotto, så förväntar jag mig morötter i den, gör inte du?
Sen lasagne är ju rätt meningslöst att ta upp, blir ju samma samma.
Då man använder köttfärssåsen.
Du beter dig som en morot är ett kilo socker, varför?
Sen ser jag du tar bort allt som har socker i sig, låter som en god köttfärssås.
Som varken har varken lök eller vitlök.
Det var du som pratade om pseudoragu, men visade sig det var just det du gjorde själv.
Sicken ironi, sicken jävla ironi, don´t ya think?