• 4
  • 5
2015-03-07, 00:15
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Exakt. Äntligen en som fattar.

Nej, men jag förvånades av att morötter (som jag i stort sett aldrig använder i nåt) är så vanligt förekommande i recept. Jag har funderat ett tag på detta och beslöt mig för att diskutera saken med er här på FB. Uppenbarligen började flera av er menstruera av pur harm av blotta tanken på att inte lägga morotsslantar på all befintlig mat. Det var inte min mening, men jag finner det likväl intressant som bakgrund till min fråga.

Frågan var ok, men diskussionen visade att du vägrade att andra kunde ha andra smaklökar än dig själv.

För att gå ontopic så har jag inget emot morötter, men har det endast som tilltugg till maten om jag inte gör någon soppa. Men varken i Lasagne eller Köttfärssås.
Citera
2015-03-07, 00:28
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
För att gå ontopic så har jag inget emot morötter, men har det endast som tilltugg till maten om jag inte gör någon soppa. Men varken i Lasagne eller Köttfärssås.
Ja, till olika varianter av soppor är det helt okej. Köttsoppa, grönsakssoppa och rotmos känns som klassiska rätter där moroten spelar en roll. Även fisksoppa vinner på lite morot. Citron och morot är givet till de flesta sorters stekt fisk. Annars är det fan magert med recept där jag använder morot. De ligger ju i ett stort tråg modell potatisbinge på Ica, så nån måste ju köpa stora kvantiteter av morötter även om inte jag gör det...

Min morsa stuvade morötter när jag var barn, kom jag på nu. Det smakade... underligt. En varm sötma som nästan kändes mer som en efterrätt än som en huvudrätt. Lustigt, det var länge sedan jag tänkte på det. Det känns som typisk sjuttiotalsmat, lite som ugnsstekt falukorv.
Senast redigerad av Haverism 2015-03-07 kl. 00:31.
Citera
2015-03-07, 00:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Exakt. Äntligen en som fattar.

Nej, men jag förvånades av att morötter (som jag i stort sett aldrig använder i nåt) är så vanligt förekommande i recept. Jag har funderat ett tag på detta och beslöt mig för att diskutera saken med er här på FB. Uppenbarligen började flera av er menstruera av pur harm av blotta tanken på att inte lägga morotsslantar på all befintlig mat. Det var inte min mening, men jag finner det likväl intressant som bakgrund till min fråga.
"Menstruera"?!?
Mao 16 år gammal och gråtfärdig för att inte alla håller med?
Herre gud människa väx upp och var inte en sådan jävla drama queen över lite mat...
Citera
2015-03-07, 12:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fel. Jag förbättrade receptet. Lite mer sting, lite mer smak. Lite mindre slickepinne.

Ja, vad har sälta med sötma att göra? Hur befinner sig dessa två smaker i förhållande till varandra. Vojne vojne...

Jag tog även upp tacos och risotto i startposten och sen påminde Blondieman mig om morötterna i lasagnen som jag i hastigheten lyckats förtränga. Det är en bra grund att starta en diskussion på.

Där håller jag inte med, min version av en köttfärssås är ganska långt från den traditionella och mest förekommande varianten eftersom jag rent generellt ogillar sötma. Jag äter aldrig kakor eller godis, jag avstår till och med söta frukter. Jag föredrar salta, bittra och sura smaker. Det är ur det perspektivet jag presenterade en variant av en köttfärssås som jag la som grund för min åsikt, en köttfärssås där jag utesluter allt som kan tillföra sötma men fokuserar på styrka och syra. Du uppfattade det som att jag massakrerade ett redan befintligt recept genom att ersätta originalingredienserna med en kebabhaksvariant. Så är alltså inte fallet. Jag har istället funderat ut en variant jag föredrar och använde den som exempel.
Hyckla du på, jag bryr mig inte.
Men riktigt sjukhumor att prata om original ragu, och sen misshandla originalet själv.
Värsta är att du tror dig själv.

Du verkar inte veta att sötman och syran är varandras motsats i mat, där den ena kan ta ut den andra.
Men nu vet du.
Sältan är en smakförstärkare, men påverkar varken sötman eller syran på ett nämnvärt sätt.
Inte som sötma och syran i alla fall.

Nu har ju risotto inga grönsaker alls i sig.
Men ska jag få en morotsrissotto, så förväntar jag mig morötter i den, gör inte du?
Sen lasagne är ju rätt meningslöst att ta upp, blir ju samma samma.
Då man använder köttfärssåsen.

Du beter dig som en morot är ett kilo socker, varför?
Sen ser jag du tar bort allt som har socker i sig, låter som en god köttfärssås.
Som varken har varken lök eller vitlök.
Det var du som pratade om pseudoragu, men visade sig det var just det du gjorde själv.
Sicken ironi, sicken jävla ironi, don´t ya think?
Citera
2015-03-07, 12:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Ska du testa?
Jo, det kan jag göra, när det blir av nästa gång.
Tar nog ett tag, då vi gjorde pizza rätt nyss.
Citera
2015-03-07, 13:30
Medlem
Citat:
Jag förvånas över missbruket av morötter som man ser i svensk matlagning. Det är fan morötter i allting. Jag såg nån dåre i en annan tråd som hade morötter på tacos. Folk har morötter i kalops (vilket givetvis helt fördärvar den sälta man är ute efter). Morötter i köttfärssås. Morötter i risotto.

Morötter är, med sin sötma, för mig en specifik råvara som används i vissa utvalda maträtter eller i riven form till fisk. I kalopsen eller köttfärssåsen hör den inte hemma. Den attityden verkar jag vara ganska ensam om i Sverige eftersom man här verkar se morötter som en goto-råvara. Det verkar som att svenskar ofta använder morötter som utfyllnad till i stort sett allting. Kanske är det sötman man är ute efter? Kanske är det mer traditionen som gjort att morötter alltid finns och alltid är billigt och att det därför ingår som en standardråvara i det mesta?

Varför?

I kalops skall det vara morötter! En klassisk mirepoix innehåller ju också morötter vilket i sin tur betyder att det franska köket också använder morötter i mycket och i flera genuina recept på en bolognese lär du hitta morötter.

Men riven till fisk? Nä, jag tar hellre gröna ärtor.

Dessutom är det förbannat opatriotiskt att inte äta potatis, morötter och kålrot. LCHFarre är begynnande landsförrädare allesammans!
Citera
2015-03-07, 16:44
Medlem
Morötter är ju underbart, byter gärna ut en del av potatisen mot morötter om jag gör pommes, och en morot när man gör mos passar bra till vissa rätter.
Citera
2015-03-12, 01:47
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Morötter är ju underbart, byter gärna ut en del av potatisen mot morötter om jag gör pommes, och en morot när man gör mos passar bra till vissa rätter.

Det har ju ett namn människa, rotmos.

Tycker annars inte man ser något större överanvändande av morötter i svensk mat. Man måste liksom inte slänga i morötter i sin köttfärssås bara för att någon rabiat puritan påstår det. Själv skulle jag aldrig få för mig att använda det, då jag helt enkelt inte tycker det är gott i just denna rätten och jag lagar inte heller italiensk jävla ragu bolognese, utan min egna version av köttfärssås precis som TS. Men till kalops, andra köttgrytor och till kötträtter rent generellt sett, tycker jag det passar alldeles utmärkt med kokade morötter.

Något som däremot används på tok för mycket i modern matlagning är satans oliver, vare sig det gäller den absurt jävla överskattade oljan eller själva oliverna i sig. Det är fan inte gott alls!
Citera
2015-03-12, 01:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Rivna morötter har jag till fiskbullar ibland. Dessutom morotsstavar i den sötsura kinasåsen och ibland i lasagne som lite utfyllnad. Kan ha rivna till potatisbullar också. Och kokta i grönsakssoppan. Till mustig sjömansgryta passar de allra bäst!

Men i övrigt?
Möjligen som ett av tillbehören till kalops, men hellre då rödbetor just där.

Morotsbröd har jag bakat, det är ok.
Morotskaka har jag faktiskt aldrig ätit.
Citera
2015-03-12, 02:09
Medlem
Morötter är bra för mörkerseendet och hyn. Det har min mamma sagt, punkt slut.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in