2015-02-21, 00:28
Medlem
Alilziuss avatar
http://mk-zodiac.com/ - "Nya", mer okända teorier kring Zodiac.

(om det inte har nämnts tidigare )
Citera
2015-03-06, 22:24
Medlem
Det känns som att folk ifrågasätter Allen bara för att det har blivit poppis. Istället tror man på andra GM som inte är i närheten lika sannolika. Allen är utan tvekan den bäste misstänkte. I poliskretsar i USA anser många att fallet är polisiärt uppklarat, dvs att Allen är Zodiac men att man inte har kunnat bevisa det. Utredaren Toschi, som utredde Taximordet, är helt övertygad. Att tro på t.ex. Gaikowski som Z samtidigt som man avfärdar Allen är ju bara så patetiskt.
Citera
2015-03-15, 00:44
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Det känns som att folk ifrågasätter Allen bara för att det har blivit poppis. Istället tror man på andra GM som inte är i närheten lika sannolika. Allen är utan tvekan den bäste misstänkte. I poliskretsar i USA anser många att fallet är polisiärt uppklarat, dvs att Allen är Zodiac men att man inte har kunnat bevisa det. Utredaren Toschi, som utredde Taximordet, är helt övertygad. Att tro på t.ex. Gaikowski som Z samtidigt som man avfärdar Allen är ju bara så patetiskt.

tycker det är sjukt att man har hängt ut alla dessa människor som Z, utan ens någon uns av vettiga bevis som talar för att de är skyldiga. visst, mer eller mindre alla som jag läst om som pekats ut som zodiac är ju skumma typer. och det är ju klart, man pekar ju inte ut vettiga typer som zodiac, som folk vägrar tro på, och det är antagligen därför som han klarade sig undan.

skumma typer, gör skumma saker. om skumma typer har gjort saker utanför dess natur, så börjar i alla fall jag att undra.

nu vet inte jag Toschis trackrecord, men generellt om man tittar i USA idag, så frias många personer som suttit fängslade länge, tack vare att DNA friar dem. Rubin "Hurricane" Carter är ett känt fall, och han blev troligen fälld bara för att han var svart, och rasismen var större då än vad den är nu.

föreställ dig nu att ALA (dömd för någon form av sexbrott mot barn) kanske förgrep sig på sin f.d. kompis barn, och att han därför tipsar om att ALA är Zodiac. toschi möter ALA och får en hunch att de har rätt kille, och vägrar titta åt något annat håll. zodiac kan fortsätta eftersom han vet att polisen har fel man, men eftersom att han inte sitter inne så kan han teoretiskt vara skyldig.

jag har inga problem med att ALA var galen nog att kunna ha gjort det, men det är handen som ska passa handsken och inte tvärtom.
Citera
2015-04-30, 08:53
Medlem
kuddprutte68s avatar
Efter mycket läsande och lyssnande i några månader har jag till sist kommit fram till att det måste vara Ted Kaczynski, the unabomber.

shrinkrapradio.com/99-the-unabomber-and-the-zodiac/

unazod.com

www.zodiackillersite.com/viewforum.php?f=102
Citera
2015-04-30, 08:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Vi har alla varit där en gång i tiden. Var själv tvärsäker på att det var Allen efter att ha skummat lite på zodiackiller.com. Men efter djupare läsning och studier kommer man till andra slutsatser.
Det här är intressant! Vilka slutsatser har du kommit fram till?

PS. Filmen "Zodiac" kommer på kanal 9 ikväll.
Citera
2015-04-30, 11:00
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det här är intressant! Vilka slutsatser har du kommit fram till?

PS. Filmen "Zodiac" kommer på kanal 9 ikväll.
Att det inte går, utifrån de bevis som finns, att peka ut en mördare. Jag lutar mer åt att det inte är någon av de populära misstänkta utan någon okänd tjomme som förmodligen tog livet av sig eller på något att sätt dog och helt enkelt tog hemligheten med sig i graven.

Det förekommer så mycket mytbildning om det här fallet, många som bara tar Graysmiths ord för sanning osv.

Men jag är heller inte någon expert. Bara ödmjuk.
Citera
2015-04-30, 19:21
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Att det inte går, utifrån de bevis som finns, att peka ut en mördare. Jag lutar mer åt att det inte är någon av de populära misstänkta utan någon okänd tjomme som förmodligen tog livet av sig eller på något att sätt dog och helt enkelt tog hemligheten med sig i graven.

Det förekommer så mycket mytbildning om det här fallet, många som bara tar Graysmiths ord för sanning osv.

Men jag är heller inte någon expert. Bara ödmjuk.

Jag var också inne på ALA i början, sen Gaik osv. Men kolla upp TK lite mer noga. Vad tror du?
Citera
2015-04-30, 20:32
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
According to surviving victim Mageau, he and Ferrin had parked at the isolated location to talk. A car, possibly a light-brown Ford Mustang or Chevrolet Corvair, pulled into the lot just a few feet away. A man with a flashlight exited the vehicle and approached them. There were no other cars in the parking lot. Thinking it was a police officer, the couple had their identification ready. Without warning, the man began firing at the couple. After five shots were fired, the man walked slowly back to his car. Mageau screamed in pain, at which point the man returned and fired two more shots into each victim. It was at this point that Mageau got a look at him. The man was white, 5'8" to 5'9", late 20s to early 30s, stocky build, round face and brown hair.
http://zodiackiller.com/FerrinMageau.html

Citat:
According to the police report, the couple was relaxing on a blanket at a very remote location by the lake. Shepard noticed a man approaching them wearing an unusual costume and holding a gun. He appeared to be more than 6'0" tall with a heavy build.
http://zodiackiller.com/ShepardHartnell.html

Citat:
The three witnesses watched the suspect from approximately 60 feet away as he wiped down the cab with a cloth after killing Stine. They called the police and described a white male, 25 to 30 years old, 5'8" to 5'9", stocky build, reddish-brown hair worn in a crew cut, heavy-rimmed glasses and dark clothing.
http://zodiackiller.com/Stine.html

Ted Kaczynski längst till vänster: http://www.zodiackiller.com/images/skinnyted.jpg
http://zodiackiller.fr.yuku.com/topic/5127/The-Trouble-with-Ted

Ser rätt så ranglig ut. Men också, bara för en lekman kan man ju se att "Zodiac" och "Una-bombaren" är två vitt skilda personlighetstyper.

Jag kikade lite på forumet du länkade till men vad som framgår av det jag läst verkar det mest som att de hänger upp sig på att Ted inte har svarat på ett brev där han ombeds ge detaljerade uppgifter på var han har befunnit sig vid olika tidpunkter på 60-talet. Uppbackat med vittnesutsagor och/eller dokument. Klart han avfärdar sådana förfrågningar. Kan någon ge detaljerade beskrivningar av var de var och vad de gjorde för 1,2,5 eller 10 år sedan, än mindre backa upp det med kvitton eller dylikt. Hur omöjligt är det inte då 50 år tillbaka, för en man som sitter i fängelse!

Njae...
Citera
2015-05-03, 12:35
Medlem
Tjyvass avatar
Efter att ha nördat in mig på ämnet hela helgen och uppdaterat mig på fallet har jag stött på en ny teori som inte är särskilt populär bland de som har lagt mycket tid, arbete och inte minst prestige på att hitta en skyldig. Att det i själva verket är en bluff! Att morden visserligen har begåtts men att det inte alls var frågan om en seriemördare utan enskilda händelser som utnyttjades av polisen för att rikta strålkastarljuset mot knarkhandel. Sen också att Graysmith ska ha dragit nytta av att sin position som grafiker på Chronicle och mixtrat med breven som "kom in" till tidningen. Men jag kan inte riktigt göra den här teorin rättvisa så den som är intresserad gör bäst i att lyssna på följande podcasts:

http://raasnio.com/GenerationWhyPodcast/the-zodiac-killer-hoax/
http://raasnio.com/GenerationWhyPodcast/zodiac-killer-hoax-revisited/

Samt debatt mellan teorins förespråkare och en som tror på seriemördar-vinkeln:
http://raasnio.com/GenerationWhyPodcast/zodiac-killer-hoax-debate/

Förövrigt tycker jag nog att Fred Manalli verkade vara en skum jävla typ, som 'mirinforever' skriver om här i tråden: (FB) Teorier om The Zodiac Killer

Å så den som har Gaikowski som favoritmisstänkt och som vill känna nackhåren resa sig kan ta och läsa den här tråden: http://zodiackiller.fr.yuku.com/topic/4951/Parallels-between-Gyke-and-Oscar-on-old-board?page=1
Citera
2015-05-04, 03:16
Medlem
Såg ett klipp av en lingvistiker (språkvetare) som jämförde Allens handstil och språk med Zodiacbreven. Ni som är insatta vet att Allen är vänsterhänt och att högerhanden är den svaga. Nu till det intressanta. I Zodiacbreven har många ord genomgående mellanrum på specifika ställen. När denne lingvistikern studerade Allens vänsterhand så såg han inga mellanrum i orden överhuvudtaget. Däremot... när han studerade ord skrivna med Allens högra hand, visade det sig att massor av orden har mellanrum på exakt samma sätt som Zodiac har i breven Tolka det som ni vill.

Titta från 9:25 https://www.youtube.com/watch?v=ecOGk7IpQlo
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-04 kl. 03:22.
Citera
2015-05-09, 20:57
Medlem
badbollen3s avatar
vad tror ni om "340" chiffret? innehåller det någonting av värde, eller är det bara massa blaj för att polisen skulle fokusera på att lösa det? sen undrar jag, varför han aldrig ens nämnde lake berryessa i något av sina brev? visst, han hade minst dödat 3 st innan han kontaktade tidningarna första gången. då ger han bevis för att övertyga att det var han som gjorde det. likadant med paul stein.

och varför bar han masken vid den attacken? ingen annan gång är han blyg. är han rädd att bli sedd, det är ju bara att döda alla han ser i så fall? han har ju pistolen som är laddad.

för att jag ska vara övertygad om att man har hittat den skyldige så ska den misstänkte kunna knytas till:

wing Walkers med rätt storlek.

handstilen ska matcha, och gärna DNA och ev. fingeravtryck. inget av dessa får motsäga varandra.

och personen ska ju inte vara helt tvärtemot fantombilden heller.
Citera
2015-05-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
vad tror ni om "340" chiffret? innehåller det någonting av värde, eller är det bara massa blaj för att polisen skulle fokusera på att lösa det? sen undrar jag, varför han aldrig ens nämnde lake berryessa i något av sina brev? visst, han hade minst dödat 3 st innan han kontaktade tidningarna första gången. då ger han bevis för att övertyga att det var han som gjorde det. likadant med paul stein.

och varför bar han masken vid den attacken? ingen annan gång är han blyg. är han rädd att bli sedd, det är ju bara att döda alla han ser i så fall? han har ju pistolen som är laddad.

för att jag ska vara övertygad om att man har hittat den skyldige så ska den misstänkte kunna knytas till:

wing Walkers med rätt storlek.

handstilen ska matcha, och gärna DNA och ev. fingeravtryck. inget av dessa får motsäga varandra.

och personen ska ju inte vara helt tvärtemot fantombilden heller.
Han skrev på Hartnells bil vid Lake Berryessa och det är bevis nog på att han utförde dådet. Dessutom ringde han ju polisen ganska omgående och tog på sig det. Jag funderar däremot på om han hade uppsåt att döda båda? Vad var meningen med dräkten och masken om ingen kunde vittna om det? Därför är det ganska intressant att han använde mycket mer våld mot kvinnan. Kanske ville Z att Hartnell skulle överleva för att kunna berätta om det?

Jag tycker att Allens handstil är jävligt likt. Visst, man har inte kunnat fastslå att det är han, men de här handstilsexperterna har också sagt att det finns många likheter. Det kan t.ex. förklaras med att Allen i efterhand har försökt dölja handstilen något. Han försökte dölja sin handstil när utredarna ville testa honom. Han ifrågasatte varför han måste skriva och tog enligt utredarna Toschi och Armstrong mycket god tid på sig och uppträdde nervöst och skrev inte alls naturligt. Varför, om man nu är oskyldig? Detta var precis när man hade kommit åt honom i hans trailer i Santa Rosa. Det är också känt att många uttryck och stavfel som Z använde hade Allen också använt i vardagen. Sen det där mellanrummet när han skriver med högerhanden är enligt mig sjukt intressant. Vad är sannolikheten att den bästa misstänkte använder precis ett sådant mellanrum som Z använde i sina brev?

Angående DNA. Vi vet inte ens om det är Zodiacs DNA till att börja med. Det måste ha passerat många människor, postanställda, journalister, poliser, utredare m.m. Man var inte lika noggrann och försiktig som man är idag.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-11 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in