2015-03-06, 18:50
Medlem
Hoppas du har rätt Hansol. Jag är riktigt stolt över det Sverige jag lever i, och jag tycker inte vi har något att skämmas över. Vi är inte perfekta, men det är ingen annan heller, så vitt jag vet? Vi försöker vara sjyssta, även när det går trögt. Vi är helt enkelt oss själva.

Länken är riktigt gammal, jag tror jag såg den från 'Papi1960R', i en kanadensisk blog om varför Gripen var ett självklart val :) , ahem. Jag erkänner villigt att jag är partisk där, men med goda skäl om du frågar mig, om nu försvaret får en äkta chans att vidareutveckla det vi redan har, vår data länk. Det kommer alla försvarsgrenar till del som jag ser det.

http://gripen4canada.blogspot.se/p/how-the.html
=

naturligtvis anser jag att Papi är något oinformerad över skillnaden mellan vår och den tyska data länken :) Men, det är ju också möjligt att vi har delat med oss, frivilligt eller ofrivilligt. Har ett svagt minne av Kockums och ubåtar där? samt slitage mellan tyska samt svenska intressen.
Senast redigerad av Yoron 2015-03-06 kl. 19:33.
Citera
2015-03-06, 22:21
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoron
Hoppas du har rätt Hansol. Jag är riktigt stolt över det Sverige jag lever i, och jag tycker inte vi har något att skämmas över. Vi är inte perfekta, men det är ingen annan heller, så vitt jag vet? Vi försöker vara sjyssta, även när det går trögt. Vi är helt enkelt oss själva.

Länken är riktigt gammal, jag tror jag såg den från 'Papi1960R', i en kanadensisk blog om varför Gripen var ett självklart val , ahem. Jag erkänner villigt att jag är partisk där, men med goda skäl om du frågar mig, om nu försvaret får en äkta chans att vidareutveckla det vi redan har, vår data länk. Det kommer alla försvarsgrenar till del som jag ser det.

http://gripen4canada.blogspot.se/p/how-the.html
=

naturligtvis anser jag att Papi är något oinformerad över skillnaden mellan vår och den tyska data länken Men, det är ju också möjligt att vi har delat med oss, frivilligt eller ofrivilligt. Har ett svagt minne av Kockums och ubåtar där? samt slitage mellan tyska samt svenska intressen.
Om jag inte är felinformerad så har Gripen inte mött F22 i luftdueller. Antingen har Griparna varit i blå styrka (med F22) eller utfört attackuppdrag (i första hand mot luftvärn) under red flag.

Däremot har Gripen ställts mot Eurofighter (i övningar som meat-grinder) med ganska lyckade resultat.

Problemet med den påhittade situationen som beskrivs i inlägget är att det endast fungerar om F22rna har radarn avstängd eller om Gripen har rejält EW-stöd. I red flag så är dock F22 alltid i blue force vilket innebär att de har AWACS-stöd och fienden saknar detsamma. Så situationen skulle aldrig uppstå. Därtill skulle Griparnas anfallsstrategier handla mycket om låghöjdsflygningar medan F22 håller sig högt högt upp (40'000 fot och högre).

Ett tips när du sållar bland informationen är att luska ut vilken övning det handlar om. Var Gripen blue eller red force och vad var uppgifterna? Då blir det lättare att debunka skitsnacket.
Citera
2015-03-07, 01:17
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Om jag inte är felinformerad så har Gripen inte mött F22 i luftdueller. Antingen har Griparna varit i blå styrka (med F22) eller utfört attackuppdrag (i första hand mot luftvärn) under red flag.

Däremot har Gripen ställts mot Eurofighter (i övningar som meat-grinder) med ganska lyckade resultat.

Problemet med den påhittade situationen som beskrivs i inlägget är att det endast fungerar om F22rna har radarn avstängd eller om Gripen har rejält EW-stöd. I red flag så är dock F22 alltid i blue force vilket innebär att de har AWACS-stöd och fienden saknar detsamma. Så situationen skulle aldrig uppstå. Därtill skulle Griparnas anfallsstrategier handla mycket om låghöjdsflygningar medan F22 håller sig högt högt upp (40'000 fot och högre).

Ett tips när du sållar bland informationen är att luska ut vilken övning det handlar om. Var Gripen blue eller red force och vad var uppgifterna? Då blir det lättare att debunka skitsnacket.

Har inte heller hört om någon övning där gripen ställts mot F22.

Kanske i någon övning med nått av de andra gripenländerna? I så fall har den övningen totalt flugit under min radar.
Citera
2015-03-07, 07:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoron
Bland annat läste jag att F22 piloterna hade klagat över att våra gripen kom så nära dom, som inom skjut avstånd med vår Mauser BK-27, innan dom upptäckte oss. Och vi har vår data länk som hjälp, vi kan flyga utan aktiv radar istället användandes oss av information från andra enheter, för att skjuta, samt styra missiler på mål. Det är så sorgligt att se folk som har svalt dessa idéer om 'the American air superiority' utan att ens försöka ta reda på vad Gripen är, och kan. I en perfekt värld skulle vi inte behöva ett försvar, men vi lever inte i en sådan.

Att gå med radarn nedsläckt innebär inte att man är osynlig,
eftersom andra flygplan har just radar.
F-22:an har fortfarande kapaciteten att upptäcka Gripen
(med nedsläckt radar) på ett tresiffrigt antal kilometer.

Och vad gäller förmågan att få måldata från andra plattformar
för att kunna gå med radarn nedsläckt,
så har både F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35, Tornado, EF Typhoon,
Mirage 2000 och Rafale den förmågan.
Citera
2015-03-07, 08:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
F-22:an har fortfarande kapaciteten att upptäcka Gripen
(med nedsläckt radar) på ett tresiffrigt antal kilometer.
*host, inte utan AWACS eller stödflyg med radar påslagen. De passiva telekrigs/spaningsförmågorna är otillräckliga för att hitta "tysta" mål som inte sänder aktivt.

Med tyst menas att även datalänkarna är avstängda (iaf de gamla som inte har riktad sändning).
Citera
2015-03-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag funderar lite på det här: http://www.saabplanet.com/saabs-gripen-e-fighter-jets-are-to-be-equipped-with-missile-eject-launcher-pylons-from-exelis/

Var skall dessa pyloner sitta och ersätter de några befintliga, eller är det frågan om att utöka antalet fästpunkter för jaktrobotar på skrovet där det finns utrymme över? Exelis tillverkar även sådana avfyrare för lastrummet på F-35 men annars verkar det inte så vanligt med pneumatiska avfyrare.

Ersätter antagligen de befintliga som använder pyroteknisk avfyring. Fördelen är mindre underhåll&logistik. Så vitt jag vet är det bara F-22 och F-35 som använder pneumatiska avfyrare.

Om man har tar på sig den konspiratoriska hatten och vill hitta ett annat potentiellt syfte, kan man även tänka sig det är för smyganpassade robotpoddar, likt den som föreslagits för F-18. Hade det vart syftet hade nog SAAB annonserat det dock. (Kanske något för nästa veckas gripenseminarium? ;-)).
Citera
2015-03-07, 20:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
*host, inte utan AWACS eller stödflyg med radar påslagen. De passiva telekrigs/spaningsförmågorna är otillräckliga för att hitta "tysta" mål som inte sänder aktivt.

Med tyst menas att även datalänkarna är avstängda (iaf de gamla som inte har riktad sändning).

Jag uttryckte mig otydligt.

Jag menade F-22 med radarn tänd mot Gripen med nedsläckt radar.
Citera
2015-03-08, 11:16
Medlem
Citat:

Well, man kan också se det så här; Gripens radarvarnare kan upptäcka F-22 på över dubbla avståndet som F-22 radar upptäcker Gripen.
Citera
2015-03-08, 12:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:

Känns som om det förutsätter lite väl mycket.

Bl.a att Gripens sida saknar aktivt telekrigsstöd, och för att få ut någon effekt så vill man ju upptäcka fienden först. Något man inte gör om radarn är på och fienden lyssnar (med sina radarvarnare).

Det är liksom inte för inte som arenan skiftat mer och mer till passiva system som PAWS-2 och DAS för att inte tala om de mer offensivt inriktade Pirate, EOTS mm.
Citera
2015-03-08, 19:07
Moderator
Unitys avatar
Det känns lite meningslöst att jämföra Gripen mot F22 eller vilket annat plan som helst 1on1. Flygplanen är tänkta att ingå i ett system och ska normalt inte uppträda helt ensamma. F22 tex har antagligen en flygande radar med stridsledning bakom sig.
Citera
2015-03-08, 20:10
Medlem
EMNEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det känns lite meningslöst att jämföra Gripen mot F22 eller vilket annat plan som helst 1on1. Flygplanen är tänkta att ingå i ett system och ska normalt inte uppträda helt ensamma. F22 tex har antagligen en flygande radar med stridsledning bakom sig.

Jag har ingen koll på området men man måste ju även se till vad man får för pengarna tänker jag? Om det går 5 gripen på 1 F22 måste man ju jämföra 5 gripen mot 1 F22 eller 10 Gripen mot 2 F22 för att det ska vara rättvist.

Sen tillkommer ju andra kostnader och siffrorna varierar lite men då är det ju någorlunda mer rättvist iallafall.

Men som sagt, har ingen vidare koll utan tycker mest det är kul att läsa vad ni andra skriver.
Citera
2015-03-11, 11:55
Medlem
Megaforces avatar
I morgon kommer nog Saab att presentera den slutliga utformningen av Gripen E/F och antagligen även den första färdigbyggda prototypen som skall användas för flygproverna senare i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in