Jag vet ju inte hur Gripen E kommer att uppträda i praktiken, men jag vet en sak. Vi utvecklade en av de bästa militära flygplanen i världen när det kommer till gripen C. Det i särklass billigaste, hållbaraste, enklast att underhålla planet i världen, med prestanda som dög alldeles utmärkt för vår del, då vi ju inte planerar att uppnå världsherravälde, utan skapade det för ett försvar. Hade nu USA presterat detta plan hade många som kritiserar Gripen istället lyft det till skyarna
Gripen E är skapad för export och för dom som anser att centraliserad försvarsmakt, och planering, är att föredra framför vårt gamla 'väg baserade' decentraliserade försvar i händelse av krig. Vi har gjort alldeles utmärkt ifrån oss i dom 'war games' vi varit inblandade, så vitt jag vet.
Bland annat läste jag att F22 piloterna hade klagat över att våra gripen kom så nära dom, som inom skjut avstånd med vår Mauser BK-27, innan dom upptäckte oss. Och vi har vår data länk som hjälp, vi kan flyga utan aktiv radar istället användandes oss av information från andra enheter, för att skjuta, samt styra missiler på mål. Det är så sorgligt att se folk som har svalt dessa idéer om 'the American air superiority' utan att ens försöka ta reda på vad Gripen är, och kan. I en perfekt värld skulle vi inte behöva ett försvar, men vi lever inte i en sådan.
Vad vi har sen 60 talet, som folk gnäller om, är vad andra försvarsmakter idag försöker skaffa sig. Vår typ av data länk (t.ex F22 har en variant av den har jag förstått, eller i alla fall en planerad, men inte lika heltäckande som vår) och ett plan lika robust, billigt, och hög kvalitativt (första versionen av JAS 1988). Att NATO anslutna och USA föredrar egna lösningar är väl inte helt förvånande? Och att dom då agerar på det sätt dom gör för att behålla initiativet är inte heller förvånande. Men det säger ingenting om Gripen i sig. Men vi har byggt det, vi kan underhålla det, och om vi nu bara införde den värnplikt vi en gång hade så skulle både försvaret och vi vanliga medborgare begripa varandra lite bättre.