2015-03-06, 14:51
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inte? Varför skulle skadegörelse plötsligt blivit syndigt då?

Det har alltid varit intuitivt fel, både före, under och efter Jesus levnad på vår jord.
Om jag kom och klippte sönder alla dina kläder, det hade väl inte varit så kul eller?

F.ö. sållar jag mig till alla dem som säger att vi har inga bevis för att Bibeln eller
någon annan skrift är helt sann. Sedan om man tror på det eller inte, det är en annan fråga.
Med en sådan inställning tycker jag det är sunt att inte tolka bokstavligt.
Citera
2015-03-06, 15:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det har alltid varit intuitivt fel, både före, under och efter Jesus levnad på vår jord.
Om jag kom och klippte sönder alla dina kläder, det hade väl inte varit så kul eller?

F.ö. sållar jag mig till alla dem som säger att vi har inga bevis för att Bibeln eller
någon annan skrift är helt sann. Sedan om man tror på det eller inte, det är en annan fråga.
Det är ju 100% säkert att bibeln inte är helt sann, eftersom:
  • Den är självmotsägande
  • Den talar om entiteter som troligen inte finns (t.ex. gud)
  • Den beskriver händelser som är fysikaliskt omöjliga
  • osv.
Men det spelar ingen roll. Det som spelar roll är: tror du att Jesus välte borden i templet eller ej? De flesta kristna kyrkor tror det, och de tror även att Jesus var 100% syndfri. Alltså kan inte skadegörelse vara en synd.

Huruvida det vore kul om du klippte sönder mina kläder eller ej spelar ingen roll. Vi talar inte om människors känslor här (vilket är verkliga) utan om synd (vilket är hittepå men som följer vissa regler).
Citera
2015-03-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Dessutom kan man fråga sig om tortyren verkligen bet på Jesus med de superförmågor han var i besittning av.

Jag tycker hela upplägget liknar en läggmatch.
Jodå, han lärde sig lydnad och han lärde sig vad det innebär att lida människors tortyr. Därför kan han ta mer hänsyn till de som blir illa behandlade.

Du har delvis rätt.

Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig.” Joh 10:17

Så Jesus gav sitt liv med löfte om att få igen det. Dessutom sa han:

Tror du inte att om jag bad min Fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?”. Matt 26:53-54

Så det var en nödvändighet för honom att underkasta sig sitt öde. Ingen läggmatch, men alternativet hade varit krig och död, för prästerna hade antagligen inte slutat förrän de hade dödat honom.
Citera
2015-03-06, 15:13
Medlem
Citat:
[*]Den talar om entiteter som troligen inte finns (t.ex. gud)[*]Den beskriver händelser som är fysikaliskt omöjliga

Hur vet du att det inte finns en Gud?

Händelser som är fysikaliskt omöjliga?

Du vet det tog egypeterna (enligt majoriteten inom vetenskpen) 20 år att bygga Cheopspyramiden så innebär det att den byggdes på med 800 ton sten varje dag, vilket i sin tur innebär att 12 stenblock om 2,5 ton tillfördes varje timme, 24 timmar om dygnet i 20 års tid.
En sten las på pyramiden var 90:e sekund.
Det tycker jag låter rätt så fysikaliskt omöjligt eller hur, men det går ju enligt de flesta.
Roliga är att vi moderna människor skulle inte ens klara av det på 20 år i dag med modern teknik.
Nu säger jag inte att Gud byggde pyramiderna eller utomjordningar.

Men att säga att saker fysiskt omöjligt är idioti. Svartahål i rymden fuckar upp allt som har med den kunskap av fysik.
Citera
2015-03-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Sålla inte bort dig själv ur Guds rike nu...

Det är därför vi har fått helig ande.

Men i er förblir den smörjelse (helig/sanningens ande) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom. 1Joh 2:27

Lägg märke till ordet den. Guds ande är ingen individ. Vi behöver inga lärare när vi väl kommit så långt att vi förstår att skilja mellan olika andar, din egen, Guds ande, änglars andae, onda andars ande och andra människors ande. Tankar alltså, deras tankegods. Det är så vi kan skilja mellan olika andar. Dessutom:

Men vi (och vårt budskap) kommer från Gud. Den som känner Gud, han lyssnar på oss; den som inte kommer från Gud, han lyssnar inte på oss. Så kan vi skilja mellan sanningens ande och villfarelsens ande. 1Joh 4:6
Citera
2015-03-06, 16:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Hur vet du att det inte finns en Gud?

Händelser som är fysikaliskt omöjliga?

Du vet det tog egypeterna (enligt majoriteten inom vetenskpen) 20 år att bygga Cheopspyramiden så innebär det att den byggdes på med 800 ton sten varje dag, vilket i sin tur innebär att 12 stenblock om 2,5 ton tillfördes varje timme, 24 timmar om dygnet i 20 års tid.
En sten las på pyramiden var 90:e sekund.
Det tycker jag låter rätt så fysikaliskt omöjligt eller hur, men det går ju enligt de flesta.
Roliga är att vi moderna människor skulle inte ens klara av det på 20 år i dag med modern teknik.
Nu säger jag inte att Gud byggde pyramiderna eller utomjordningar.

Men att säga att saker fysiskt omöjligt är idioti. Svartahål i rymden fuckar upp allt som har med den kunskap av fysik.
Det klart att vi skulle klara av det. Kanske inte med bibehållna lagar om arbetsskydd. Men jo vi skulle klara av det. Glöm nu inte att när Cheopspyramiden byggdes så hade man hundratals år av erfarenhet i hur man byggde pyramider och hade haft tid på sig att fundera ut lösningar på en stor mängd praktiska problem. Samma lösningar kan man naturligtvis fundera ut igen. Vilken löjlig invändning.

Att däremot transmutera vatten till vin skulle momentant producera en temperaturskillnad som troligtvis skulle få de krus eller amforor vattnet/vinet fanns i att spricka. Att kopiera bröd med bara händerna är inte heller möjligt: varifrån kommer energin som går in i brödens massa?

Svarta hål fuckar inte upp fysik, nej. T.ex. förklarar vissa versioner av supersträngteori hur svarta hål fungerar.

Gud skulle kunna finnas, men den chansen är så liten att den rimligen går att bortse ifrån.
Citera
2015-03-06, 16:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så det var en nödvändighet för honom att underkasta sig sitt öde. Ingen läggmatch, men alternativet hade varit krig och död, för prästerna hade antagligen inte slutat förrän de hade dödat honom.
Men hur dödar man en allsmäktig person om han inte vill bli dödad?

Sedan står det ju i bibeln att det var en läggmatch (Joh 3:16)
Senast redigerad av Diamondgrit 2015-03-06 kl. 16:06.
Citera
2015-03-06, 16:30
Medlem
Citat:
Men hur dödar man en allsmäktig person om han inte vill bli dödad?

Sedan står det ju i bibeln att det var en läggmatch (Joh 3:16)
Alla människor är dödliga. Köttet är inte oförgängligt, så det hade bara kunnat ske med hjälp av skyddsänglar. Vilket han hade tillgång till som citatet i förra inlägget visar.

Som sagt, han måste ge sitt liv, annars hade det som profeterna skrivit inte uppfyllts. Dessutom är det så att allting har skapats genom Kristus, så han är ansvarig för situationen i världen som skapare. Han kunde inte tänka sig att någon skulle begå en synd. Eftersom de ändå gjorde det dör vi alla i Adam, men får liv genom den sista Adams (Jesus) död. Det är budskapet. Jag kan också ställa frågan varför människor väljer att göra det de gör. Varför Jehovas vittnen fick sitta i koncentrationsläger under andra världskriget för att de tror på samma Gud som judarna. JV hade bara kunnat säga som de gör i dag, att de är kristna och tror på Jesus. Ingen lögn, och de hade sluppit bli fängslade för sin tro.
Citera
2015-03-06, 17:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Alla människor är dödliga. Köttet är inte oförgängligt, så det hade bara kunnat ske med hjälp av skyddsänglar. Vilket han hade tillgång till som citatet i förra inlägget visar.

Som sagt, han måste ge sitt liv, annars hade det som profeterna skrivit inte uppfyllts. Dessutom är det så att allting har skapats genom Kristus, så han är ansvarig för situationen i världen som skapare. Han kunde inte tänka sig att någon skulle begå en synd. Eftersom de ändå gjorde det dör vi alla i Adam, men får liv genom den sista Adams (Jesus) död. Det är budskapet. Jag kan också ställa frågan varför människor väljer att göra det de gör. Varför Jehovas vittnen fick sitta i koncentrationsläger under andra världskriget för att de tror på samma Gud som judarna. JV hade bara kunnat säga som de gör i dag, att de är kristna och tror på Jesus. Ingen lögn, och de hade sluppit bli fängslade för sin tro.
Men om han hade velat göra motstånd skulle han kunna ha tagit livet av dem allihop genom en handviftning. Han var ju allsmäktig... Eller?

Det vi talar om är varför han inte gjorde det, och svaret står i bibeln: det var en läggmatch. Han kom dit för att dö.
Citera
2015-03-06, 17:22
Medlem
Citat:
Att däremot transmutera vatten till vin skulle momentant producera en temperaturskillnad som troligtvis skulle få de krus eller amforor vattnet/vinet fanns i att spricka. Att kopiera bröd med bara händerna är inte heller möjligt: varifrån kommer energin som går in i brödens massa?

Gud skulle kunna finnas, men den chansen är så liten att den rimligen går att bortse ifrån.

Om Gud finns, och Gud har skapat universumet så kan Jesus ha "trollat" fram bröd och fisk eftersom han var upplyst av Gud...
Citera
2015-03-06, 17:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Om Gud finns, och Gud har skapat universumet så kan Jesus ha "trollat" fram bröd och fisk eftersom han var upplyst av Gud...
Fast gud har ju uppenbarligen skapat ett universum där sådant inte går att göra. Eller hur? Istället är allt en fråga om partiklar, massor, energier osv. Om du säger: jo men Jesus omvandlade atomerna i luften till bröd. Eller: jo men Jesus plockade upp jord från marken och omvandlade det till bröd. Då kan vi gå in på hur det går till.

Men om du säger att gud skulle konstruera ett universum som fungerar så som detta gör, trots att han redan visste att han skulle behöva bryta mot dess lagar när han kom hit, vilket han ju också visste att han skulle göra redan när han skapade universum - då vore det ju fullständigt orimligt att låta fysiken fungera som den faktiskt gör.
Citera
2015-03-06, 18:02
Medlem
Citat:
Jodå, han lärde sig lydnad och han lärde sig vad det innebär att lida människors tortyr. Därför kan han ta mer hänsyn till de som blir illa behandlade.

Du har delvis rätt.

Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig.” Joh 10:17

Så Jesus gav sitt liv med löfte om att få igen det. Dessutom sa han:

Tror du inte att om jag bad min Fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?”. Matt 26:53-54

Så..en allvetande ska behöva lära sig något???

Och.....en evig och odödlig ska behöva dö??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in