2015-03-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodsElite
Jag tror det var såhär, jesus skämmdes att han inte var den perfekta gudstjänaren och därför gjorde han en efterkonstruktion, eller folk? gjorde en efterkonstruktion för att det hela inte skulle bli så pinsamt.

Låt oss påminna oss om att gud grejen var väldigt inne på jesus tid - fortfarande är i mellanöstern framför allt.

Där det stog människor i varje gatuhörn som hade det svårt och pratade om att dom kunde prata med gud.

Frågor på det?
Evangelierna säger att Jesus dog för våra synder för att han som skapare är ansvarig för att det blvit så här. Därför kallas han den sista Adam (1Kor 15:45). Han är inte ansvarig för våra handlingar på grund av att han gett oss regler att leva efter.
Citera
2015-03-05, 21:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Evangelierna säger att Jesus dog för våra synder för att han som skapare är ansvarig för att det blvit så här. Därför kallas han den sista Adam (1Kor 15:45). Han är inte ansvarig för våra handlingar på grund av att han gett oss regler att leva efter.

Naturligvis är ditt ad hoc premissande och påföljande cirkelargumentation legitimt i DIN "bubbla". Men inte utanför den.
Citera
2015-03-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag anser det relativt sannolikt att en person vid namn Jesus har existerat och har haft en viss betydelse för NTs teologi.

Men du kan inte heller vara säker, så som du håller hela tiden. Finns ju inga fysiska/logiska bevis på:

Du kan då med andra ord inte heller vara säker på Sokrates och alla andra genier från antika Grekland fanns. Dom kanske också var profeter, men skrifter försvinner genom tiderna och nya kommer. Du kan med andra ord inte vara säker på någonting med din ism, est, osk, ister, ismer,analogi,tolkningsfråga o bla bla bla...fan, måste vara svårt o ha din asperbger där man TAR ALLT BOKSTAVLIGT...
Senast redigerad av Jugosloven 2015-03-05 kl. 22:23.
Citera
2015-03-05, 22:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Men du kan inte heller vara säker, så som du håller hela tiden.

Vid Noodlis. Är det inte dags du lär dig vad agnosticism är, så vi släppar din din enfaldiga retorik.
Citera
2015-03-05, 22:30
Medlem
Citat:
Vid Noodlis. Är det inte dags du lär dig vad agnosticism är, så vi släppar din din enfaldiga retorik.

Vad fan snackar du om?
Återigen slingrar du dig (och du säger åt mig att jag slingrar mig).....

Det är du som är osäker min vän
Citera
2015-03-05, 22:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad fan snackar du om?
Återigen slingrar du dig (och du säger åt mig att jag slingrar mig).....

Japp, du cirkelargumenterar.

Citat:
Det är du som är osäker min vän

Jag kännar mig tämligen trygg i min (bemärk: Icke-exlusivt logiska) världsbild. Däremot anser jag din pop-psykologi vara trams.
Citera
2015-03-05, 23:44
Medlem
[quote=Bogomil|52535232
Jag kännar mig tämligen trygg i min (bemärk: Icke-exlusivt logiska) världsbild. Däremot anser jag din pop-psykologi vara trams.[/QUOTE]

Vad du anser vad jag tror är inte trams.
Det är trams för dig, men inte för mig, men det är återigen (ditt favorit-tema) en tolkningsfråga...
Citera
2015-03-06, 10:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Så är det naturligtvis inte alls.
Inte? Varför skulle skadegörelse plötsligt blivit syndigt då?

Citat:
Missförstå mig inte. Du verkar att närma dig verklighets-relaterande (efter en massiv kritik av dina tidigare demagogi-försök), men det moderna verklighets-sökandet/-beskrivandet "ledar" ju överlägset.
Vad pratar du om? Vilka demagogiförsök? lol
Citera
2015-03-06, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad du anser vad jag tror är inte trams.
Det är trams för dig, men inte för mig, men det är återigen (ditt favorit-tema) en tolkningsfråga...

"Up-is-down" (metaforisk) ... dvs ditt sätt att skapa ett efterrationaliserat världsbild ... är inte en tolkningsfråga.
Citera
2015-03-06, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vilka demagogiförsök?

Detta t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hur tar man sitt ansvar? Syndar gör man ju hela tiden, genom att tänka fel eller gå mot röd gubbe osv. osv.
Citera
2015-03-06, 13:04
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
.... Tror du att det är lättare för jesus att bli torterad än om du skulle bli det ?
Vad skulle du själv föredra. Torterad till döds. Punkt slut.... Eller torterad till döds med försäkran om uppståndelse. Som om inte detta var nog utlovas också omgående transport till himmelriket och där sitta på farsans högra sida. Dessutom kan man fråga sig om tortyren verkligen bet på Jesus med de superförmågor han var i besittning av. Jag tycker hela upplägget liknar en läggmatch.
Citera
2015-03-06, 14:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Detta t.ex.
Det är inte demagogi. När du diskuterar en samling påhittade koncept måste du ju använda de konceptens terminologi. Om t.ex. du hittar en religion och sedan hittar på att man "flobskar" (vilket är likvärdigt med synd i din religion) när man andas, så kommer alla som andas per definition att "flobska" när man andas. Detta helt oavsett vem som gör det. Om jag då skulle diskutera din religion måste jag ju utgå från din religions principer.

Kristendomens principer säger att alla utom Jesus är syndare. Allihop utan undantag, förutom undantaget då. Så när man diskuterar kristendom - topic för tråden - måste man utgå från det, oavsett hur påhittat konceptet synd är.

tl;dr: Det är inte demagogi att hålla sig till topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in