2015-03-05, 15:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tänker mig att Jesus möjligen tog på sig allas synder fram till den dagen han korsfästes.
Alla blev då förlåtna för allt det som varit.
Hitintills, men inte därefter...
för sedan får alla ta sitt ansvar.

Så tänker jag.
Hur tar man sitt ansvar? Syndar gör man ju hela tiden, genom att tänka fel eller gå mot röd gubbe osv. osv.

Enligt det allmänt accepterade var den enda syndfria människan någonsin Jesus. Så man kan piratkopiera och begå skadegörelse utan att synda, men inte andra saker.
Citera
2015-03-05, 15:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hur tar man sitt ansvar? Syndar gör man ju hela tiden, genom att tänka fel eller gå mot röd gubbe osv. osv. Enligt det allmänt accepterade var den enda syndfria människan någonsin Jesus.

Man syndar aldrig om man aldrig syndar. Sitt ansvar tar man genom att handla rätt. Gå mot röd gubbe får man numera göra på eget ansvar.

Citat:
Så man kan piratkopiera och begå skadegörelse utan att synda, men inte andra saker.

Vem har bestämt nåt så dumt?
Men det var ironi va?!
Citera
2015-03-05, 16:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Man syndar aldrig om man aldrig syndar. Sitt ansvar tar man genom att handla rätt. Gå mot röd gubbe får man numera göra på eget ansvar.
Nej, du syndar bara genom att leva. Bara Jesus är helt fri från synd. T.ex. kallade du Jesus dum i ditt inlägg nyss, det är säkert en synd på nåt vis.

Citat:
Vem har bestämt nåt så dumt?
Men det var ironi va?!
Jesus gjorde bägge sakerna. Han kopierade fiskar och bröd så att det räckte till 5000 pers eller vad det var, precis som när du seedar en torrent. Och skadegörelse den där gången när han fick autismutbrott i templet (bibeln säger att han välte bord med varor på osv).

Han gjorde andra grejer också som är brott men inte synd, som t.ex. behandla patienter utan att ha läkarlegitimation osv.
Citera
2015-03-05, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt det allmänt accepterade var den enda syndfria människan någonsin Jesus.

Såååå allmänt accepterat är det väl inte. Jag anser t.ex. att jag själv med STOR sannolikhet inte "syndar".
Citera
2015-03-05, 16:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Såååå allmänt accepterat är det väl inte. Jag anser t.ex. att jag själv med STOR sannolikhet inte "syndar".
Ja alltså, allmänt accepterat av de större kristna samfunden menar jag. Sen att det som diverse filosofiklubbar fantiserar ihop inte har något med verkligheten att göra är en helt annan sak.
Citera
2015-03-05, 17:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nej, du syndar bara genom att leva. Bara Jesus är helt fri från synd. T.ex. kallade du Jesus dum i ditt inlägg nyss, det är säkert en synd på nåt vis.

Nej, jag kallade det för ett dumt inlägg att påstå att man nu idag får göra sådana saker som Du nämnde. Min tolkning är alltså fortfarande att man tar sitt eget ansvar och inte kan hänvisa till att Jesus tar på sig mina synder, utan återverkningar för egen del. Köpa sig fri liksom...

Citat:
Jesus gjorde bägge sakerna. Han kopierade fiskar och bröd så att det räckte till 5000 pers eller vad det var, precis som när du seedar en torrent. Och skadegörelse den där gången när han fick autismutbrott i templet (bibeln säger att han välte bord med varor på osv).

Han gjorde andra grejer också som är brott men inte synd, som t.ex. behandla patienter utan att ha läkarlegitimation osv.

Jag har aldrig seedat en torrent - vad nu det innebär.
Det handlar väl antagligen om olovlig kopiering, antar jag?

OM vi nu förutsätter att Gud är Gud och att Jesus är denna Gud och därmed Skapare,
så skadade det inte Jesus som upphovsman till fiskarna och brödets beståndsdelar
att 5000 andra fick nytta av dessa gåvor. Han gav tillåtelse själv till denna spridning.

Om någon vanlig människa däremot tar sig rätten att utnyttja en upphovsmans rätt
för att andra ska vältra sig i den temporära materiella njutning som det innebär att
njuta av ett program/film/låt, så har han inte gjort något annat än syndat.

Vill man agera i enlighet med Jesus så kan man istället då som vanlig dödlig istället ägna sig åt CC-sidor och leta bland sådana för att se vad som lovligen får njutas av. Creative Commons-licenser
finns där i flera steg och ofta accepterar upphovsmannen sådana licenser för att just få spridning som ett självändamål. "CC BY" är den mest givmilda varianten från upphovsmannens sida gentemot användaren.

Att bli arg är ingen synd i sig. Om du vill kan jag ta upp det med Jesus nästa session.

Det där med läkarlegitimation är ett mänskligt påfund och inget som en gudsgestalt behöver bry sig i.
Han tog säkert dessutom inte betalt. Jag ser Honom mer som en helare.
Citera
2015-03-05, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja alltså, allmänt accepterat av de större kristna samfunden menar jag.

Tackar för specificeringen.

Citat:
Sen att det som diverse filosofiklubbar fantiserar ihop inte har något med verkligheten att göra är en helt annan sak.

Och jag förmodar att du här med "verkligheten" refererar till den "verklighet" som består av att kristendomen indiskutabellt har sina doktriner ... och inte till "verklighet" i en bredare betydelse.
Citera
2015-03-05, 17:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, jag kallade det för ett dumt inlägg att påstå att man nu idag får göra sådana saker som Du nämnde. Min tolkning är alltså fortfarande att man tar sitt eget ansvar och inte kan hänvisa till att Jesus tar på sig mina synder, utan återverkningar för egen del. Köpa sig fri liksom...
Menar du att skadegörelse inte var ett brott på 0-talet? För det var ett brott. Men uppenbarligen inte en synd. Eller menar du att guds rättvisa (synd/icke synd) ändrar sig med vad vi människor hittar på?

Citat:
Jag har aldrig seedat en torrent - vad nu det innebär.
Det handlar väl antagligen om olovlig kopiering, antar jag?

OM vi nu förutsätter att Gud är Gud och att Jesus är denna Gud och därmed Skapare,
så skadade det inte Jesus som upphovsman till fiskarna och brödets beståndsdelar
att 5000 andra fick nytta av dessa gåvor. Han gav tillåtelse själv till denna spridning.

Om någon vanlig människa däremot tar sig rätten att utnyttja en upphovsmans rätt
för att andra ska vältra sig i den temporära materiella njutning som det innebär att
njuta av ett program/film/låt, så har han inte gjort något annat än syndat.

Vill man agera i enlighet med Jesus så kan man istället då som vanlig dödlig istället ägna sig åt CC-sidor och leta bland sådana för att se vad som lovligen får njutas av. Creative Commons-licenser
finns där i flera steg och ofta accepterar upphovsmannen sådana licenser för att just få spridning som ett självändamål. "CC BY" är den mest givmilda varianten från upphovsmannens sida gentemot användaren.

Att bli arg är ingen synd i sig. Om du vill kan jag ta upp det med Jesus nästa session.

Det där med läkarlegitimation är ett mänskligt påfund och inget som en gudsgestalt behöver bry sig i.
Han tog säkert dessutom inte betalt. Jag ser Honom mer som en helare.
Torrents är ett sätt att effektivt ladda ned filer över internet. Det behöver inte röra sig om olaglig kopiering, men ofta handlar det om det. Idén med torrents är baserad på generositet: efter att du laddat ned filen (eller en del av den) kommer andra som laddar ned samma sak att ladda ned från din dator. Detta kallas att seeda (som i engelskans seed, dvs. så, att så frön t.ex).

Att vara upphovsman betyder inte att man automatiskt har rätt att kopiera. Dessutom var han knappast upphovsman till brödet - det skulle vara som att en tillverkare av musikinstrument är upphovsman till all musik som spelas på instrumenten. Så är det ju inte.

Ja, jag tycker att du bör ta upp Jesus väldigt omoraliska beteende i nästa session. Om du skulle kunna passa på att fråga honom varför han inte berättade för oss hur man tillverkar antibiotika när han ändå var här för 2000 år sedan så vore det också bra, jag har alltid undrat varför han lät miljarder människor dö i sjukdomar som ju går att bota.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tackar för specificeringen.

Och jag förmodar att du här med "verkligheten" refererar till den "verklighet" som består av att kristendomen indiskutabellt har sina doktriner ... och inte till "verklighet" i en bredare betydelse.
Du missförstår mig, Bogomil - det är de kristna kyrkorna (och andra religiösa samfund) som jag anser vara världsfrånvända filosofiklubbar.
Citera
2015-03-05, 18:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Menar du att skadegörelse inte var ett brott på 0-talet? För det var ett brott. Men uppenbarligen inte en synd. Eller menar du att guds rättvisa (synd/icke synd) ändrar sig med vad vi människor hittar på?

Från början visste jag inte att du hängde upp dig på vad som hände för >2000 år sedan. Jag trodde ni/vi pratade nutid. För det andra, OM vi antar att Jesus var/är Gud/sänd från Gud så gäller inga påfund till mänskliga lagar för Honom. Men visst, han borde föregå med gott exempel för att vi lättare ska förstå och acceptera budskapet. Men jag tänker mig att kristna tolkar det som att Gud inte kan synda.

Visste f.ö. inte att du är så bokstavstroende. Det är inte jag.

Citat:
Torrents är ett sätt att effektivt ladda ned filer över internet. Det behöver inte röra sig om olaglig kopiering, men ofta handlar det om det. Idén med torrents är baserad på generositet: efter att du laddat ned filen (eller en del av den) kommer andra som laddar ned samma sak att ladda ned från din dator. Detta kallas att seeda (som i engelskans seed, dvs. så, att så frön t.ex).

Generositet gentemot vem?

Citat:
Att vara upphovsman betyder inte att man automatiskt har rätt att kopiera. Dessutom var han knappast upphovsman till brödet - det skulle vara som att en tillverkare av musikinstrument är upphovsman till all musik som spelas på instrumenten. Så är det ju inte.

Nej, men sannolikheten är större än att den som olagligen har rätt att kopiera har rätten att kopiera.

Den fråga du kan ställa dig är om någon individ for illa av att få fisk och bröd?

Citat:
Ja, jag tycker att du bör ta upp Jesus väldigt omoraliska beteende i nästa session. Om du skulle kunna passa på att fråga honom varför han inte berättade för oss hur man tillverkar antibiotika när han ändå var här för 2000 år sedan så vore det också bra, jag har alltid undrat varför han lät miljarder människor dö i sjukdomar som ju går att bota.

Rimlig fråga.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-03-05 kl. 18:45.
Citera
2015-03-05, 18:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Från början visste jag inte att du hängde upp dig på vad som hände för >2000 år sedan. Jag trodde ni/vi pratade nutid. För det andra, OM vi antar att Jesus var/är Gud/sänd från Gud så gäller inga påfund till mänskliga lagar för Honom. Men visst, han borde föregå med gott exempel för att vi lättare ska förstå och acceptera budskapet. Men jag tänker mig att kristna tolkar det som att Gud inte kan synda.

Visste f.ö. inte att du ar så bokstavstroende. Det är inte jag.
Nej, nej. Men jag tycker att om du ska köra så ska du väl köra fullt ut? Eller ja man kan ju i och för sig hitta på vad man själv vill tro på.

Det Jesus företog sig gjorde ju han för 2000 år sedan (han har varit antingen stendöd eller frånvarande sen dess och då inte gjort så mycket, förutom den där gången när han hälsade på för att få Johannes Uppenbarelse nedskriven, varpå han lämnade oss med ett lite småironiskt "kommer snart"). Så man måste ju ta de saker han gjorde då. De är definitionsmässigt icke-synd. Så skadegörelse ingår. Mycket riktigt tycker kristna såklart att gud inte kan synda: gud kan ju inte gå bort från sig själv.

Citat:
Generositet gentemot vem?
Mot de andra som laddar ned. När du laddar ned saker via en torrent skickas filen från alla som laddat ned den tidigare, och när du är klar hjälper du själv till genom att skicka delar av filen till "nyanlända" som ännu inte har hela. Du kan naturligtvis stänga av när du vill, men god ton (bland "pirater") inbegriper att man bör ladda upp ungefär lika mycket som man laddar ned.

Citat:
Nej, men sannolikheten är större än att den som olagligen har rätt att kopiera har rätten att kopiera.

Den fråga du kan ställa dig är om någon individ for illa av att få fisk och bröd?
Rimligtvis far ingen illa av att få musik eller film heller. Däremot lär ju fiskare och bagare ogilla att någon står och helt gratis kopierar och delar ut det som dessa fiskare och bagare lever på att sälja.
Citera
2015-03-05, 19:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Så man måste ju ta de saker han gjorde då. De är definitionsmässigt icke-synd. Så skadegörelse ingår.

Så är det naturligtvis inte alls.

Citat:
Rimligtvis far ingen illa av att få musik eller film heller. Däremot lär ju fiskare och bagare ogilla att någon står och helt gratis kopierar och delar ut det som dessa fiskare och bagare lever på att sälja.

Skilj aldrig ut immateriella rättigheter från andra rättigheter.
Citera
2015-03-05, 21:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du missförstår mig, Bogomil - det är de kristna kyrkorna (och andra religiösa samfund) som jag anser vara världsfrånvända filosofiklubbar.

Missförstå mig inte. Du verkar att närma dig verklighets-relaterande (efter en massiv kritik av dina tidigare demagogi-försök), men det moderna verklighets-sökandet/-beskrivandet "ledar" ju överlägset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in