Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Nej, du syndar bara genom att leva. Bara Jesus är helt fri från synd. T.ex. kallade du Jesus dum i ditt inlägg nyss, det är säkert en synd på nåt vis.
Nej, jag kallade det för ett dumt
inlägg att påstå att man nu
idag får göra sådana saker som
Du nämnde. Min tolkning är alltså fortfarande att man tar sitt eget ansvar och inte kan hänvisa till att Jesus tar på sig
mina synder, utan återverkningar för egen del. Köpa sig fri liksom...
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Jesus gjorde bägge sakerna. Han kopierade fiskar och bröd så att det räckte till 5000 pers eller vad det var, precis som när du seedar en torrent. Och skadegörelse den där gången när han fick autismutbrott i templet (bibeln säger att han välte bord med varor på osv).
Han gjorde andra grejer också som är brott men inte synd, som t.ex. behandla patienter utan att ha läkarlegitimation osv.
Jag har aldrig seedat en torrent - vad nu det innebär.
Det handlar väl antagligen om olovlig kopiering, antar jag?
OM vi nu förutsätter att Gud är Gud och att Jesus är denna Gud och därmed Skapare,
så skadade det inte Jesus som upphovsman till fiskarna och brödets beståndsdelar
att 5000 andra fick nytta av dessa gåvor. Han gav tillåtelse själv till denna spridning.
Om någon vanlig människa däremot tar sig rätten att utnyttja en upphovsmans rätt
för att andra ska vältra sig i den temporära materiella njutning som det innebär att
njuta av ett program/film/låt, så har han inte gjort något annat än syndat.
Vill man agera i enlighet med Jesus så kan man istället då som vanlig dödlig istället ägna sig åt CC-sidor och leta bland sådana för att se vad som lovligen får njutas av. Creative Commons-licenser
finns där i flera steg och ofta accepterar upphovsmannen sådana licenser för att just få spridning som ett självändamål. "CC BY" är den mest givmilda varianten från upphovsmannens sida gentemot användaren.
Att bli arg är ingen synd i sig. Om du vill kan jag ta upp det med Jesus nästa session.
Det där med läkarlegitimation är ett mänskligt påfund och inget som en gudsgestalt behöver bry sig i.
Han tog säkert dessutom inte betalt. Jag ser Honom mer som en helare.