Citat:
Ursprungligen postat av
RYTU
De iranska småbåtarna är stabila på hög sjö, bara att söka på deras namn och se vilken brittisk båt de kopierat. Den är känd för just det. Och att den är mycket snabb.
Att Iran kan stänga persiska viken är ingen diskussion. Alla vet det. USA har utfört en simulering som kostade en kvarts miljard dollar. Irans taktiker förnedrade USA:s flotta. Sök på google efter millenium challenge 2002 så kan du läsa mer.
USA:s LCS-klass är skapad som försök till motmedel men jag är inte imponerad, finns en simulering på youtube. LCS-kanoner klarade inte av småbåtarna när de åkte fort så de var nästan stillastående för att få det till "vinst".
http://www.rense.com/general64/fore.htm
Med andra ord läste du utan att förstå nånting av mitt svar till Dr.Kryuchkov där han menade att vi skulle inte dra in hur USN troligen skulle uppträda i ett läge där man befarar en attack från Iran...
IR5 hävdade att Iran skulle stänga sundet genom att dumpa 10000 minor per dygn, något som ingen nation har kapacitet att göra i dagens läge. Han har dessutom hävdat att Iran utan svårigheter slår ut samtliga baser i närområdet. Ett svar på detta från de drabbade länderna skulle misslyckas fatalt tack vare Irans fantastiska luftvärn - Iran skulle däremot inte möta något som helst motstånd. IR5 har bara nämnt USA som motpart i en konflikt som ett stängande av sundet skulle kunna ge upphov till, trots att USA är en av de länder som importerar olja från regionen som är minst känsliga för att sundet stängs. USA har tillräcklig inhemsk produktionskapacitet för att klara sig längre än många andra. IR5 debatterar utifrån en väldigt snäv bild av hur verkligheten ser ut, men jag tror att han är medveten om att det är det enda sättet han kan övertyga sig själv om att Iran inte skulle drabbas väldigt hårt av konsekvenserna ett stängande av sundet skulle leda till.
Och självklart ska vi inte glömma bort att nämna att USA förmodligen inte dragit några som helst lärdomar av Millenium Challenge som visade på sårbarheten i övertron på sin egen förmåga (annars hade ju hänvisningar till en tio år gammal tolkning av resultatet av den där övningen för snart 13 år sedan inte gått att använda som ett bevis för Irans vinst i en eventuell konflikt). En övertro som även förespråkarna för Irans framgång i ett försök att sänka ett amerikanskt hangarfartyg har gott om.