Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Jepp men jag räknade med att man inte alltid kan komma till full verkan och att det fullständiga bekämpningsförloppet per fartyg som kunde deltaga endast var någon minut eller två (på grund av geografisk utspridning och en lite mindre radarhorisont eftersom en Burke inte har lika höga antenner som en Ticonderoga). 20 robotar per fartyg är väldigt lågt räknat men med ingångsvärde att de yttre eskorterna har ett möjligt bekämpningsintervall på omkring 2min mot ett gäng sea-skimmers i stil med en Noor (om man prioriterar kommande och inte gående mål) så reducerade jag antalet robotar med hälften på grund av tidigare eldförbud, eget flyg i luften och allmänt strul och osäkerhet som kan inträffa, robotar som havererar och möjliga störsändare/falskmål. Och det räcker mer än väl ändå.
Och att SM-6 än så länge finns i begränsad mängd.
Ett par minuter bör man som sagt ha på sig mot sea-skimmers
med underljudsprestanda, under förutsättning att man saknar SM-6.
Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Beror väl lite på hur man har lastat men Burke har ju 96 celler så har man SAM både för och akter så bör man kunna hålla nästan lika hög eldhastighet.
Taget från minnet så har jag för mig att det är 8 vls celler i varje oberoende modul så man borde rent teoretiskt kunna skjuta med 3/4 av en Ticos eldhastighet om det är Modulerna som är begränsande faktor
Just det. Burke har ju faktiskt 2st VLS-parker.
Jag hade för mig att det hade alla cellerna koncentrerade på ena sidan av bryggan.
Antalet VLS-parker skulle också kunna vara en begränsande faktor,
(p.g.a. turbulens och strömmande gaser efter föregående robot)
men när jag ser bilder på hur snabbt man kunde skjuta dubbelskott med Mk26,
så tror jag knappast att antalet parker är en begränsning.
Se detta klipp 8 sekunder in:
https://www.youtube.com/watch?v=cwDUDd2Gm_I
Men visst. Antalet moduler skulle kunna vara en begränsning
p.g.a. t.ex. ventilering, värmeuppbyggnad, öppning och stängning av luckor m.m. m.m.
Hur som helst så har Burke bara 3st belysningsenheter vs. 4st på Ticonderoga,
vilket kan begränsa eldhastigheten så länge man använder sig av SM-2 och ESSM.
Man ska dock tydligen hålla på med en ny version av ESSM med aktiv radar,
precis som på SM-6, avsedd för fartyg och NASAMS.
Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Helt rätt. Vi får lov att utgå från att man inte har grupperat E-2 i hotriktningen utan att flygtiden från fartyget är kortare för varför skulle man sätta upp framskjuten spaning i hotriktningen för?
Tydligen så skickar man ofta ut E-2:orna inte bara framåt, utan även i sidled
och detsamma för ut och ingående flygföretag.
Detta för att vilseleda fienden om stridsgruppens bäring.
Om fienden är rakt österut och vi lägger E-2:an 100km norrut
innan den stiger och tänder radarn och även skickar utgående flygföretag
på låg höjd med radarn avstängd 100km norrut, innan de går österut, stiger och tänder radarn
(och den omvända vägen för återkommande flygföretag) så kan vi lura fienden
(förutsatt att han kan följa E-2:an i luften och spåra våra flygföretag tillräckligt långt ut till havs)
att tro att vi är 100km längre norrut än vad vi i själva verket är.
Följande länk ger några exempel på och en befälhavare för en amerikansk hangarfartygsstridsgrupp
valde att använda sina resurser för att vilseleda sovjetiska
markbaserade flygförband och ubåtar för mer än 30 år sedan.
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-031.htm