2015-03-04, 19:38
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilket är helt irrelevant eftersom man inte behöver möta några speed boats.

Det är ju det här ni inte fattar: USA behöver inte strida på Irans termer. De kan slå ut hela Iran och göra det som är kvar av dess försvar till en desorienterad skock fria krigare, helt utan att överhuvudtaget sätta ett enda fartyg inom räckvidd för iranska vapen.

Ni har inte förstått skillnaden i kapacitet, och det är därför ni fortsätter att mala om samma saker hela tiden.

Skitsnack. Om du hade läst hela tråden så hade du varit på det klara med EXAKT varför vi säger det vi säger.

Det handlar inte om hat mot Iran, utan det handlar om militärtaktiska och strategiska realiteter. Sådana rår man inte på genom att spy ur sig intetsägande svammel om hemliga vapen och "assymetriska taktiker".
Det är babbel!
Du påstår hela tiden att USN inte behöver möta några speedboats.Men vad du däremot inte förklarar är det faktiska problemet IR5 invänder mot.
Att USN bör vara någonstans i I.Oceanen,har redan avhandlats av muhamedanen själv.Han har också förklarat att speedboats-taktiken endast förefaller effektivt i Hormuz-sundet.
Så,vad är det du egentligen babblar om här?
Om USN inte vill möta några speedboats,bör man lämna allt i PG och bege sig ut i Oceanen.
Vad händer sen?USA har så här långt förlorat.
Citat:
Jag tänker inte lägga en halvtimme på att klistra in inlägg som du uppenbarligen inte förstått första gången du läste dem, i den fåfänga förhoppningen att du ska förstå dem nu.

Om du hade läst hela tråden, vilket du påstår att du gjort, så hade du hittat en myriad faktabaserade inlägg, ofta med länkar, siffror och förklaringar, som dementerar de knasigheter den iranska regimen vräker ur sig, och IR5 så blint tror på.

Försök för helsike att inse att det här inte handlar om något slags hat mot Iran, utan om militära realiteter.
Spara din halvtimme och svara på nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
De där båtarna kommer inte att befinna sig där. Sluta poängtera skitsnacket om några mindre båtar där.. Jag har redan förklarat var dessa båtar kommer att agera..Det är vid sundet..

Iran kommer att attackera amerikanska baserna i området OM man misstänker en buildup. IRGC har friheten att agera.

Du har alltså övergivit allt du har i MÖ..
Hur vill du få ut dina exporter nu?

Vad kan du göra på 1500km avstånd med dina flyg? Berätta lite för oss..
Citera
2015-03-04, 19:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Det är babbel!
Du påstår hela tiden att USN inte behöver möta några speedboats.Men vad du däremot inte förklarar är det faktiska problemet IR5 invänder mot.
Att USN bör vara någonstans i I.Oceanen,har redan avhandlats av muhamedanen själv.Han har också förklarat att speedboats-taktiken endast förefaller effektivt i Hormuz-sundet.
Så,vad är det du egentligen babblar om här?
Om USN inte vill möta några speedboats,bör man lämna allt i PG och bege sig ut i Oceanen.
Vad händer sen?USA har så här långt förlorat.

Spara din halvtimme och svara på nedan.

Då får vi tydligen ta det här steg för steg. Jag trodde inte att vi skulle behöva gå så långt, men...

Första punkten vi måste klara ut är således: Vad är namnet på den här tråden, och vad är det TS vill att vi ska diskuter?

Min åsikt, baserat på trådens titel, samt TS ursprungsinlägg, är att den här tråden avhandlar Irans förmåga att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, och i förlängningen att strida mot en eller flera amerikanska CSG (detta då hangarfartyg aldrig uppträder ensamma).

Du anser tydligen något annat, frågan är då vad det är du anser att den här tråden avhandlar?
Citera
2015-03-04, 19:52
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Ja jösses vad det tar stopp när västerländska, sakliga realister försöker diskutera fakta med österländska, indoktrinerade och religiösa hottentotter...

Literal: Alla dina invändningar har gåtts igenom och överbevisats med källor*, samma gäller IR5´tappra men hysteriska kamp för skäggupprättelse.

* Du har inte läst igenom tråden, då jag följt den sedan dag ett och vet exakt hur snacket har gått. Allt som vi på "goda" sidan säger är fakta med källhänvisningar. IR5 har inte lyckats motbevisa en ena postare från "goda" sidan.

PS: Visst känns det jobbigt (för er pro-skägg) när jag benämner dom som är anti-skägg som "goda sidan"
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2015-03-04 kl. 19:58.
Citera
2015-03-04, 20:03
Medlem
För att klargöra för att sänka ett hangarfartyg så måste man passera dennes eskort, som standard är en CSG som en rejäl eskort och en zon som ingen får gå innanför utan att bli anfallen. Jag tänkte här presenter vad dessa små båtar/flyg ska möta för att lyckas.

Carrier Strike Group Five

På ytan
1 Nimitz-class aircraft carrier
7 Arleigh Burke-class destroyer
2 Ticonderoga-class cruiser

I luften
4 F/A-18E Super Hornet Squadron
1 E-2C Hawkeye 2000 Squadron
1 EA-18G Growler Squadron
delar av en C-2A Greyhound Squadron
3 MH-60S/R Seahawk Squadron

Under ytan(troligen)
2 Los Angeles-class submarine

Jag har svårt att se hur något, utom möjligen en annan supermakt skulle kunna slå mot detta?
Citera
2015-03-04, 20:26
Medlem
Literals avatar
Citat:
Då får vi tydligen ta det här steg för steg. Jag trodde inte att vi skulle behöva gå så långt, men...

Första punkten vi måste klara ut är således: Vad är namnet på den här tråden, och vad är det TS vill att vi ska diskuter?

Min åsikt, baserat på trådens titel, samt TS ursprungsinlägg, är att den här tråden avhandlar Irans förmåga att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, och i förlängningen att strida mot en eller flera amerikanska CSG (detta då hangarfartyg aldrig uppträder ensamma).

Du anser tydligen något annat, frågan är då vad det är du anser att den här tråden avhandlar?
Jag är fullt medveten om vad som avhandlas i tråden.
Hangarfartyg skyddas av sina eskortgrupper,helikoptrar och flygplan.Men vad som menas med Irans förmåga att sänka jätten,handlar naturligtvis om ett skarpt läge.
USN:s 'Main Supply Routes' kommer begränsas avsevärt i I.Oceanen.För att skydda hangarfartyget kräver att irans radarförmåga och LV besegras.
USN sitter alldeles långt ut för att på ett effektivt sätt lyckas med uppdraget.
Iran har ballistiska robotar,drönare och kan också bestycka sina flygplan med kryssningsrobotar.
Du förklarar inte hur Hormuz kan öppnas utan att några eskorter skulle behöva offras.Det måste nämligen USA göra även om man sitteri I.Oceanen.
Citera
2015-03-04, 20:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Hangarfartyg skyddas av sina eskortgrupper,helikoptrar och flygplan.

Exakt.

Citat:
Men vad som menas med Irans förmåga att sänka jätten,handlar naturligtvis om ett skarpt läge.

Det spelar ingen roll vad det är för läge, Iran besitter inte de flyg och sjöstridskrafter som ska till för att bryta sig igenom en CSG där den befinner sig i ett krigstillstånd.

Det enda de med någon form av realism skulle kunna hoppas på är någon av sina Kilo-klass ubåtar skulle kunna ligga på lur någonstans och då få iväg några välriktade torpeder. Det är extremt otroligt att de skulle klara av det, då omodifierade Kilo dels är relativt bullriga, och dels saknar djupgående för att gömma sig långt ute på öppet hav. De är inte heller snabba nog att jaga en CSG, så det går också bort.

Men det är det enda iranierna har som, teoretiskt, når så långt ut som det är fråga om.

Citat:
USN:s 'Main Supply Routes' kommer begränsas avsevärt i I.Oceanen.

Japp, för att man har ju bara ett par supply routes, och alls inga alternativa rutter.

Som om det för övrigt skulle behövas när den iranska flottan inte kan operera utanför det egna närområdet.

Citat:
För att skydda hangarfartyget kräver att irans radarförmåga och LV besegras.

Det kan man göra med alla CSG i hamn i USA. För, vadå, fjärde gången nu (?), strategiskt bombflyg. Slå upp det.

Dessutom har man baser att operera ifrån i Saudiarabien, Turkiet, Irak, Israel, och på Diego Garcia, för att nämna några alternativa platser.

Citat:
USN sitter alldeles långt ut för att på ett effektivt sätt lyckas med uppdraget.

Se ovan.

Citat:
Iran har ballistiska robotar,

Så Iran ska alltså inte bara kriga mot USA, utan mot hela världen nu också? Du tror inte att det blir lite irriterat om Iran börjar skjuta sina robotar mot diverse länder?

Citat:
drönare

Helt irrelevanta i sammanhanget. De saknar räckvidd, förmåga till nödvändig vapenlast och också förmåga att förbli osedda av amerikansk radarövervakning.

Citat:
och kan också bestycka sina flygplan med kryssningsrobotar.

Det kunde Sovjetunionen också. Bättre flygplan, med fullt understöd både på havsytan och i luften (något Iran totalt saknar), men de menade fortfarande att det var extremt osäkert om de överhuvudtaget skulle lyckas.

Citat:
Du förklarar inte hur Hormuz kan öppnas utan att några eskorter skulle behöva offras.Det måste nämligen USA göra även om man sitteri I.Oceanen.

Måste och måste, det lär man ju göra sinom tid ja. Men vid det laget har man pulveriserat hela den iranska förmågan att föra krig, till havs, till lands och i luften.

Dessutom lär man ha gott om allierade vid det laget, eftersom så gott som hela världen lär vara rejält förbannade på Iran då.

Det är fullt möjligt att man i ett oturligt scenario förlorar någon fregatt, eller kanske till och med en jagare om det vill sig riktigt riktigt illa, men det har ju inte med saken att göra, då det inte är några hangarfartyg.
Citera
2015-03-04, 20:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag har börjat tvivla på mina information själv nu, inte hittat något övertigande igår, jag citerar dig igen om jag kan bevisa att det existerar.
Det var ju i alla fall hederligt och ett bra uppträdande i debatten. Hoppas fler tar efter den stilen.

Jag har ju letat lite själv under tiden och kan inte se annat än att den är gjord för markmål. Ok, den skulle kunna vara en sjömålsrobot i betydelsen att den kan träffa en sjö men det är ju inte riktigt det som avses med sjömålsrobot. Jag tror vi kan säga att det inte är en sådan.

Då återstår frågan vilken iransk sjömålsrobot som kommer upp i 575 km. Kanske ingen och vad är då max räckvidd?
Citera
2015-03-04, 20:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var ju i alla fall hederligt och ett bra uppträdande i debatten. Hoppas fler tar efter den stilen.

Jag har ju letat lite själv under tiden och kan inte se annat än att den är gjord för markmål. Ok, den skulle kunna vara en sjömålsrobot i betydelsen att den kan träffa en sjö men det är ju inte riktigt det som avses med sjömålsrobot. Jag tror vi kan säga att det inte är en sådan.

Då återstår frågan vilken iransk sjömålsrobot som kommer upp i 575 km. Kanske ingen och vad är då max räckvidd?

Jag skulle tippa på någonstans runt 200-250 km, vid mycket goda förhållanden, utan störning, och en intakt eldledning och målföljningsstruktur.
Citera
2015-03-04, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

C802/Noors räckvidd om vi talar om avfyrning från fastmarken.
Citera
2015-03-04, 21:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
C802/Noors räckvidd om vi talar om avfyrning från fastmarken.
170 km enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Noor_(missile)
Det är ju en viss skillnad mot 575 men vi får väl ge IR5 chansen att flyga ett par varv runt jorden och överraska oss bakifrån efter 80 000 km eller vad han nu kan hitta på idag.
Citera
2015-03-04, 21:15
Moderator
vfs avatar
Citat:
Iran har ballistiska robotar,drönare och kan också bestycka sina flygplan med kryssningsrobotar.

Ska Iran sänka ett hangarfartyg med ballistiska robotar och drönare?

Hur skulle det gå till hade du tänkt?
Citera
2015-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Hangarfartyg skyddas av sina eskortgrupper,helikoptrar och flygplan.Men vad som menas med Irans förmåga att sänka jätten,handlar naturligtvis om ett skarpt läge.
USN:s 'Main Supply Routes' kommer begränsas avsevärt i I.Oceanen.

Och vad ska Iran använda för att begränsa dem då menar du då?
Fregatterna från 60 talet som är de enda fartyg Iran har som klarar lite sjö?

Med all respekt men en enda Amerikansk Ubåt eller jagare skickar dem till botten på under två timmar. Det då utan att vissla på flygunderstöd.

Nu har Iran bara plastbaljor kvar och hittills har varken du eller någon annan fanatisk dåre lyckats förklara hur ni ska överleva en 127 mm granat eller för den delen om man nu vill blanda in flyget så ser det ut så här.

Före
http://static3.businessinsider.com/image/5238e21c6bb3f71e39b56557-480/gbu-10-boat.jpg

Efter
http://static6.businessinsider.com/image/5238e23aecad047040b27526-972-729/gbu-10-21-1.jpg

Citat:
För att skydda hangarfartyget kräver att irans radarförmåga och LV besegras.

Räcker fint med att knocka radarn och det har man kryssnngsrobotar och signalsökare till.
Långräckviddig spaningsradar är dessutom rätt lättstörd och gissa om det finns ef-18 ombord på hangarfartyg? Sen antar jag att du har hört talas om fenomenet med lufttankning. Amerikanska plan flög från baser i USA till Saudi med vapenlast under vingarna. Att flyga från säg 1000 km ut i indiska oceanen är nästgårds i sammanhanget

Citat:

Visst har de balistiska robotar. I klass med de Irak hade -91. Träffsäkerhet plus/minus några KM. Ageissystemet plockar ned eventuella verkliga hot utan problem.
Drönare är inget större problem då Iran inte har en tillräcklig ledningsstruktur så man stör helt enkelt ut deras radiolänk och så vart det drönare i drickat. Kommer de för nära blir det en amraam eller sidewinder

Visst kan iran hänga på relativt korträckviddiga robotar. Problemet är att de måste flyga in i amerikansk jakt och luftvärnstäckning långt innan de kan skjuta själv. Ett plan lastat med krysningsrobotar under vingarna är mycket lätt att skjuta ned. Det då under förutsättning att man lyckas gissa var hangarfartyget finns

Citat:

Man börjar med att plocka bort allt vad Iransk stridsledning heter med hjälp av kryssningsrobotar och B-2. Därefter låter man B1 och B52 ha lekstuga tills det inte finns så mycket nombvärt kvar.

Du kan ju ta en titt på Tu-22M3. Man räknade med att en 40-50 sådanna understödda av 20-30 mycket kompetenta störflygplan plus ubåts och satelitinfo var ungefär vad man behövde för att rå på en hangarfartygsstridsgrupp. Just ja glömde ett tiopack Tu-95 bear för signalspaning och radarspaning också. Man utgick från att de planen gjorde en enkel resa ....

De hade då robotar de kunde fälla på 250 km avstånd och räknade ändå med att förlora högvis av plan mot amerikansk jakt. Iran har inga fotospaningssateliter, definitivt inga radarsateliter, inga ubåtar som kan följa en stridsgrupp, inga kvalifificerade radarplan och de har inga robotar de kan fälla på mer än 100 km avstånd. Än mindre plan kapabla att bära dem i mach2
Senast redigerad av mace2442 2015-03-04 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in