2015-03-04, 00:57
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du verkar ju spela helt på islam-apologetikens planhalva med ditt eget blomstrande allegori-skapande.

Japp, det är allegorisk. Kanske du kunne försöka med en mer verklighets-orienterad semantik.
I'm versatile...muslimer är också människor även om koranen är en felöversättning...

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Användaren Anklagare föreslog ovan en metod vi kan bruka oss av för att försöka svara på den fråga TS ställer oss.
Resonemanget har flera luckor, ja... t.ex. nämner det inte en enda gång blodshämnden som en grund för våld... hur reagerar en ickekristen utan de kristna idealen när hans familjemedlemmar blir dödade av någon, t.ex....hämnas han medelst våld eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det intressanta i ditt inlägg är en sak jag också ofta funderar över... nämligen att vi bestämt att vår religion nr 1 i västerlandet är att "bevara människoliv och undvika lidande" (särskilt fysiskt).
Västerlandets vetenskapliga landvinningar och sekulära idétradition kanske kan kallas "materialism", och det är den som givit upphov till industrialismen vilken fortsätter och bygger vidare på civilisationens expansion på gott och ont...denna idétradition har numer också möjliggjort förståelsen för grunden till människans våldsamma natur, vilken utförligt förklaras av Jeremy Griffith med argument från biologi, zoologi, religionshistoria, filosofi, psykologi etc., etc... med förståelsen för hans tankegångar som grund kan en enskild individ endast konstatera att vad muslimer i allmänhet och IS i synnerhet ger uttryck för spelar upp "The Human Condition" i livesändning så fort man slår på TV:n eller radion eller ser en hijabbärande kvinna...

"Mot dumheten kämpar gudarna förgäves" sägs det, och ingenstans blir det mera uppenbart än när man lyssnar på muslimens försvar av koranen och sin "tro"...
Senast redigerad av studentroland 2015-03-04 kl. 01:02.
Citera
2015-03-04, 01:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du verkar ju spela helt på islam-apologetikens planhalva med ditt eget blomstrande allegori-skapande.

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
I'm versatile...muslimer är också människor även om koranen är en felöversättning...

Det islam-debatten behövar är en rejäl dos rationell verklighet ... inte fokus på allegorier.
Citera
2015-03-04, 01:15
Medlem
Citat:
Inga nämnvärde protester, men jag vill påpeka att det jag kallar "vettige" teister vanligen inte kan kategoriseras så.

Jag gissar att det måste finnas vettiga muslimer också, men det kan jag först ta realistisk ställning till om/när såna manifesterar sig.

Det klart att det finns religiösa/individer överlag med mindre ego i kombination med en acceptans för många känslor som manifesteras. Tankarna och beteendet påverkas inte av exempelvis ilskan/frustration osv, utan istället blir det en sansad debatt/diskussion. Problemet då verkar istället vara en omedvetenhet om att de plaskar runt i "the pool of irrationality".

Vettiga muslimer finns, frågan är om det finns vettiga islamister (muslimer).
Fast jag håller med; om det finns vettiga muslimer (islamister) - kan man undra om de kan jämföras med vettiga teister (övriga religioner).
Senast redigerad av Nazgul89 2015-03-04 kl. 01:19.
Citera
2015-03-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Muslimer blir kränkta, precis som många andra religiösa, pga de många gånger har ett enormt EGO.

Det kan jag många ggr hålla med om, att veta att man är bäst.
Citera
2015-03-04, 01:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det klart att det finns religiösa/individer överlag med mindre ego i kombination med en acceptans för många känslor som manifesteras. Tankarna och beteendet påverkas inte av exempelvis ilskan/frustration osv, utan istället blir det en sansad debatt/diskussion. Problemet då verkar istället vara en omedvetenhet om att de plaskar runt i "the pool of irrationality".

Tro som TRO (dvs vettig teism utan fåniga försök på att pseudo-bevisa nånting) tillkommer det inte mig att kritisera annat än "akademisk". Tankepolis-verksamhet hör till i diktaturer.

Citat:
Vettiga muslimer finns,

Säkert. Men varför är dom så tysta?

Citat:
frågan är om det finns vettiga islamister (muslimer)

Enligt min erfarenhet på detta forum (och annanstans) är pådyvlande muslimer överlag fnoskiga eller zombifierade.
Citera
2015-03-04, 01:36
Medlem
Har man psykiska problem sedan tidigare är det lättare att ta ut den på andra som ger en bränsle, tillex när någon kritiserar något man anser är rätt eller kontra fel.

Det får igång adrenalinet och ut kommer allt hat som egentligen ska riktas åt ett helt annat håll.

Detta fenomenen är känt, farsan super och man åker till skolan för att slåss, man är kränkt över att någon kritiserar en och ilskan rinner över.

Absolut det handlar om EGO men det handlar även om psykiska problem, en normal funtad människa kan inte bli kränkt eller känna sig sårad över en död människa eller bok som någon annan kritiserar.

Inte helvete skulle jag bli kränkt över om någon inte gillade Astrid Lindgrens böcker, hon dog för ca 10 år sedan.

Jag tror fortfarande att det är generna = psykiska sjukdomar överförs och känslan att ingen får ifrågasätta det tron. Då händer det något, ilskan växer.
Citera
2015-03-04, 01:38
Medlem
Citat:

De skäms ju, skäms över hur andra muslimer uppför sig.
Men tystnad kan även vara ett sätt att hålla med, ( inte skämmas )
Citera
2015-03-04, 01:43
Medlem
Citat:
Tro som TRO (dvs vettig teism utan fåniga försök på att pseudo-bevisa nånting) tillkommer det inte mig att kritisera annat än "akademisk". Tankepolis-verksamhet hör till i diktaturer.

Tror jag förstår vad du menar - "vettiga" muslimer (dvs sådana som använder en tro man kan kritisera mha vetenskapliga metoder). Jag håller med om att "tro som TRO" oavsett storlek på ego och förmåga till acceptans.

Citat:
Vet inte, men vill gärna veta. Kan vara så att de inte har något att sätta emot, de kan för lite om sin religion. I ett sekulärt samhälle kanske det blir ett cherrypickande, en religiös tro likt kristendomen. Medan i MÖ är det en strikt ideologi och allt ur skrifterna efterlevs.

Citat:
Enligt min erfarenhet på detta forum (och annanstans) är pådyvlande muslimer överlag fnoskiga eller zombifierade.

Det kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Nazgul89 2015-03-04 kl. 01:47.
Citera
2015-03-04, 06:56
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Vettiga muslimer finns, frågan är om det finns vettiga islamister (muslimer).
Eftersom begreppet islamist har uppfunnits av de mesproppar som vill slippa kalla samtliga korantrogna för muslimer.

Enligt normen är en islamist en muhammedan som är totalt lojal mot muhammeds(mhbih) irrlära och som strävar efter att expandera islam med alla till buds stående medel.

För den som har grundläggande kunskaper om lingvistik och semantik, är det bara fånigt att göra skillnad mellan en korantrogen muslim och en islamist eftersom de är ideologiska tvillingar.
Citera
2015-03-04, 07:07
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
De skäms ju, skäms över hur andra muslimer uppför sig.
Men tystnad kan även vara ett sätt att hålla med, ( inte skämmas )
Båda dessa antaganden är sannolikt lika korrekta.

Det finns kulturmuhammedaner som har fått islam med modersmjölken och som låtsas följa muhammeds(mhbih) irrlära för att slippa repressalier från sin klan men som inte tror på denna skräp-ideologi.

Sedan finns det korantrogna muhammedaner som dock inte följer hela koranen. De är sannolikt den vanligaste formen av islamanhängare i Europa. De bortser från våldsinspirationen i kapitlen 4, 5 och 9 samt versen 47:4 och försöker finna fredsbudskap i sin våldsmanual.

De skäms nog när de ser allahu-akbar-ylande skäggsluskar som med stenkastning vill mörda bussförare, sjukvårdare och brandmän men de tiger för att slippa undan det nackskott som koranfundamentalister gärna utdömer till otrogna.
Citera
2015-03-04, 08:55
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Det islam-debatten behövar är en rejäl dos rationell verklighet ... inte fokus på allegorier.
Precis...och nu när Jeremy Griffith tillhandahållit denna "rejäla dos rationell verklighet" gratis och franco på internet, fritt tillgängligt för alla och envar med en dator att ta del av, har islamdebatten således till slut fått en vetenskapligt belagd teori som redogör för de gemensamma beröringspunkterna mellan alla människor oavsett tro, och det är enbart "psychologic inertia" (psykologisk tröghet) som förhindrar islamdebattörer från alla "läger" att ta del av de tankegångar han erbjuder... människans tendens till konservativt beteende och vidmakthållande av inarbetade tankestrukturer till vilket pris som helst gör att min förståelse för Loris Malaguzzis diktning växer i omfång... han skrev en berömd dikt som delvis lyder;

"Ett barn har hundra språk
(och därtill hundra hundra hundra)
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
"

http://www.reggioemilia.se/pedagogiken/mer-om-reggio-emilias-pedagogiska-filosofi/de-hundra-spraken/
Citera
2015-03-04, 13:51
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Analogin är mycket svag.

Den var inte menad att vara totalt träffsäker utan var bara tänkt ge en inblick hur hemskt dessa "religiösa kränkningar" anses för troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in