2015-03-03, 13:43
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Turkiet är i grunden en sekulär stat, vilket innebär självklart att majoritetens religiösa åsikter färgas av detta.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Menar du att den sekulära staten har påverkat de religiösas åsikter till att det är "ok att bränna koranen och teckna profeten", eller hur menar du?
Citera
2015-03-03, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschturken
Antingen är det en teckning, att någon sagt nåt om Muhammed eller att nån bajsat i en koran. Om de är så säkra på att de har rätt -varför bryr de sig om vad nån annan tror? Och om Allah är så allsmäktig, varför tror de att Allah behöver deras hjälp att försvara sig och sin bok? Jag fattar det inte. Nån muslim här inne som kan förklara?

Skulle mena, att lättkränktheten beror på en kombination av islams struktur som ett makthierarki (~och i ett sånt är det principiellt viktigt att försvara sin status) och islams förfärlig svaga verklighets-relaterande som inte har annan "försvars"-möjlighet än att vara aggressiv (~ "the best defence is an attack").
Citera
2015-03-03, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Är inte muslim men det är inte heller svårt att resonera sig fram till varför de blir kränkta av saker som enligt deras religion är hädelse. Aktionernas respons kan således jämföras med den respons sekulära västerlänningar känner inför pedofilskandaler eller något annat som är extremt tabu i vårt samhälle.

Analogin är mycket svag.
Citera
2015-03-03, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Dessutom tilltalar islam så många muslimer som den gör därför att den är ENKEL...och lättbegriplig...att förvänta sig att en muslim skall kunna eller bry sig i att förklara något om islams egenheter för en ickemuslim på ett begripligt sätt är att förvänta sig det omöjliga, just därför att islams egenhet är dess ENKELHET...(det finns ingen gud utom allah och muhammed är hans profet)...that's it! ...se'n får de otrogna och de homosexuella skylla sig själva för att de ens finns till, och kvinnorna gifter sig med den de blir beordrade till... punkt slut.

Visst verkar islam bedräglig enkel ... PÅ YTAN. Men koran-exegesis och -apologetik slår även bibel-motsvarigheterna med flera hästlängder vad angår krånglig demagogi.
Citera
2015-03-03, 14:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
2. det finns väldigt många muslimer och jag gissar att typ 0,1% ger sig ut att tåga på gatorna men det blir ändå en del... 2700 personer i England t.ex.

Det är otroligt så många "gissninger" det finns om procentdelen av hur många muslimer som "ger sig ut på gatorna".

Varenda jädrans closetmuslim som vill lägga rökridån omkring islam har sin egen procent-version och sin egen värdelösa metodologi för detta.

DETTA pekar ju mer än alla dessa gissningers arbiträre innehåll på vad det är det pådyvlande islam står för.
Citera
2015-03-03, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Alltså, vad är det för fel på dig. Vilken jävla dum rasist du är alltså

Samma utslitna klyschor som vanligt. Ras och religion är inte identisk.
Citera
2015-03-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschturken
Antingen är det en teckning, att någon sagt nåt om Muhammed eller att nån bajsat i en koran. Om de är så säkra på att de har rätt -varför bryr de sig om vad nån annan tror? Och om Allah är så allsmäktig, varför tror de att Allah behöver deras hjälp att försvara sig och sin bok? Jag fattar det inte. Nån muslim här inne som kan förklara?

Det handlar om heder och ära, två främmande begrepp för gemene svensk. Islams ära försvaras till varje pris, även om det skulle leda till blodsutgjutelse.
Citera
2015-03-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momme89
Det handlar om heder och ära, två främmande begrepp för gemene svensk. Islams ära försvaras till varje pris, även om det skulle leda till blodsutgjutelse.

Och där skjuter du dig själv i foten dit

Kom hit så skall vi leda lite till blodutgjutelse på dig när jag säger något dåligt om Islam. För jag kommer att försvara mig mot dig ditt monster.
INGEN RELIGION ÄR FELFRI. Fatta det lilla pedofil-wannabe
Citera
2015-03-03, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det handlar om heder och ära, två främmande begrepp för gemene svensk.

1/ Heder och ära omkring VAD? Rätten till att forcera en bronsålders-mytologi på andra?

2/ Ur-Svensson är blant världens mest hederliga typer. (Jag är dansk invandrare. Det är PK att jag sägar sånt).
Citera
2015-03-03, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
INGEN RELIGION ÄR FELFRI.

Särskild inte din, som verkar vara tämligen inkonsekvent.
Citera
2015-03-03, 14:47
Medlem
Citat:
Och där skjuter du dig själv i foten dit

Kom hit så skall vi leda lite till blodutgjutelse på dig när jag säger något dåligt om Islam. För jag kommer att försvara mig mot dig ditt monster.
INGEN RELIGION ÄR FELFRI. Fatta det lilla pedofil-wannabe

Påstår inte att Islam är felfri men det jag vet är att rättrogna muslimer väljer döden framför att Islam ska vanäras. En muslim ska respekteras och behandlas med vördnad. Vem som helst kan kritisera och ifrågasätta Islam eller handlingar som begås av muslimer men aldrig håna och/eller kränka utan att frukta för sitt liv.
Citera
2015-03-03, 14:50
Medlem
Citat:
Påstår inte att Islam är felfri men det jag vet är att rättrogna muslimer väljer döden framför att Islam ska vanäras. En muslim ska respekteras och behandlas med vördnad. Vem som helst kan kritisera och ifrågasätta Islam eller handlingar som begås av muslimer men aldrig håna och/eller kränka utan att frukta för sitt liv.

Återigen, du skjuter dig i foten.
Om du säger till mig att jag är ful, då har du kränkt mig, så kan jag med andra ord säga till dig att hädanefter skall du frukta för ditt liv.

Koranen säger att man inte skall måla av Muhammed.
Men om jag har målat en jätte jätte fin bild på Mohammed, där han håller ett tal för ett 1000-tals muslimer. En tavla för att hedra honom och Islam så har jag enligt dig och andra fundamentalister kränkt Islam och profeten
Senast redigerad av Jugosloven 2015-03-03 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in