2015-02-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabba73
om ryssarna flyger in med mig-31 , med r-33 missiler.... så är det väl ganska meningslöst att vi skickar upp våra jas..... för typ... dubbelt så lång räckvidd...eller har jag fel?

Robot optimerad för att slå mot stora snabba flygplan som inte manövrerar.

MiG-31 är dessutom ett gammalt flygplan som lär synas på radar långt innan de får sikte på en Gripen. Om du dessutom betänker att Rysslands export inom högteknologiska produkter är mycket liten så kan du räkna ut att det finns en hel del nackdelar för MiG-31 även om den är snabb och har robotar med lång teoretisk maxräckvidd.
Citera
2015-02-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabba73
om ryssarna flyger in med mig-31 , med r-33 missiler.... så är det väl ganska meningslöst att vi skickar upp våra jas..... för typ... dubbelt så lång räckvidd...eller har jag fel?
Flygtaktiskt uppträdande. Radartvärsnittet på en 39a kontra en MIG och möjligheten att inledningsvis köra med datalänk istället för att röja sig ger en otrolig fördel i sammanhanget. Grundförutsättningarna i luftförsvaret är ju att man med god stridsledning tyst kan sätta in ett stort antal flygplan mot ett avgränsat antal fientliga flygföretag och få väldigt många robotar i luften på kort tid.
En r-33 och dylika robotar kräver ju kommandolänk/guidning från vapenplattformen och semiaktiva vapen av den typen medger inte att du manövrerar alltför mycket (vilket du dock kan räkna med att motståndarnas flygförare kommer göra när de väl blir medvetna om att de är beskjutna).
Mig-31or har en kraftfull radar som dock är lite till åren och en 39a i front är näst intill osynlig i en störd miljö på de avstånd som skulle gynna en kärra utrustat med r-33. Mot en B-52, E-3a eller liknande (som vapnet är framtaget för) så är det ju dock en helt annan affär.
Senast redigerad av Praetori 2015-02-16 kl. 09:09.
Citera
2015-02-16, 13:35
Medlem
Men du vet vad BM står för? mig 31BM, su35BM? eftersom att du skrev att mig31 var lite till åren...
Senast redigerad av krabba73 2015-02-16 kl. 13:41.
Citera
2015-02-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Robot optimerad för att slå mot stora snabba flygplan som inte manövrerar.

MiG-31 är dessutom ett gammalt flygplan som lär synas på radar långt innan de får sikte på en Gripen. Om du dessutom betänker att Rysslands export inom högteknologiska produkter är mycket liten så kan du räkna ut att det finns en hel del nackdelar för MiG-31 även om den är snabb och har robotar med lång teoretisk maxräckvidd.

Och en annan sak, var inte mig-31 utvecklad för att slå ut kryssningmissiler, inte stora snabba flygplan? och en tomahawk lär ju manövera.... kanske har helt fel nu...gjorde lumpen 93...
Citera
2015-02-21, 15:24
Medlem
EMNEMs avatar
Någon som kan hjälpa en okunnig? Varför har man en spets/pinne som sticker ut där fram? Förstår ju att den fyller en funktion och det enda jag kan tänka mig är att det har med stabilitet o göra.
Citera
2015-02-21, 16:20
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMNEM
Någon som kan hjälpa en okunnig? Varför har man en spets/pinne som sticker ut där fram? Förstår ju att den fyller en funktion och det enda jag kan tänka mig är att det har med stabilitet o göra.

Jag minns inte hur det är på just Gripen, men om jag minns rätt så sitter det på somliga plan en form av lufttrycksmätare där. Som alltså ger planets hastighet som funktion av fartvinden. Den kan nog också dubbelarbeta som antenn.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot_tube
Senast redigerad av VonOben 2015-02-21 kl. 16:29.
Citera
2015-02-21, 18:20
Medlem
EMNEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Jag minns inte hur det är på just Gripen, men om jag minns rätt så sitter det på somliga plan en form av lufttrycksmätare där. Som alltså ger planets hastighet som funktion av fartvinden. Den kan nog också dubbelarbeta som antenn.

Intressant. Tack för svaret
Citera
2015-02-21, 21:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben

Längden på den beror också på att man vill att den skall ta in ostörd luft i alla lägen och hastigheter. Framför planet bildas t.ex. en stötvåg där luften är tätare och pitotrörets spets brukar vara framför det.

På vanliga plan är röret betydligt kortare och kan sitta i sidan av kroppen vilket inte passar så bra för stridsplan som ofta flyger med snäva svängar och konstiga vinklar.
Citera
2015-02-21, 22:31
Medlem
Pansararmens avatar
Jag klappade på Dyr-Gripen i Falun idag. Fint plan...
Citera
2015-02-21, 22:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Jag klappade på Dyr-Gripen i Falun idag. Fint plan...

Var i Falun hade den landat då ?
Citera
2015-02-21, 23:15
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Var i Falun hade den landat då ?

På Lugnets skidstadion: https://mobile.twitter.com/Saab/status/568413264205508608
Citera
2015-02-22, 23:12
Medlem
EMNEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Längden på den beror också på att man vill att den skall ta in ostörd luft i alla lägen och hastigheter. Framför planet bildas t.ex. en stötvåg där luften är tätare och pitotrörets spets brukar vara framför det.

På vanliga plan är röret betydligt kortare och kan sitta i sidan av kroppen vilket inte passar så bra för stridsplan som ofta flyger med snäva svängar och konstiga vinklar.

Jag vet att vingarna måste klara väldigt många G-krafter, hur är det med pitotröret? Hur mycket skulle den klara om man hängde saker i den tror du?

Tackar för din info också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in