Citat:
Ursprungligen postat av
krabba73
om ryssarna flyger in med mig-31 , med r-33 missiler.... så är det väl ganska meningslöst att vi skickar upp våra jas..... för typ... dubbelt så lång räckvidd...eller har jag fel?
Flygtaktiskt uppträdande. Radartvärsnittet på en 39a kontra en MIG och möjligheten att inledningsvis köra med datalänk istället för att röja sig ger en otrolig fördel i sammanhanget. Grundförutsättningarna i luftförsvaret är ju att man med god stridsledning tyst kan sätta in ett stort antal flygplan mot ett avgränsat antal fientliga flygföretag och få väldigt många robotar i luften på kort tid.
En r-33 och dylika robotar kräver ju kommandolänk/guidning från vapenplattformen och semiaktiva vapen av den typen medger inte att du manövrerar alltför mycket (vilket du dock kan räkna med att motståndarnas flygförare kommer göra när de väl blir medvetna om att de är beskjutna).
Mig-31or har en kraftfull radar som dock är lite till åren och en 39a i front är näst intill osynlig i en störd miljö på de avstånd som skulle gynna en kärra utrustat med r-33. Mot en B-52, E-3a eller liknande (som vapnet är framtaget för) så är det ju dock en helt annan affär.