2015-03-03, 22:07
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo men hur ska han veta vad du håller på med? Tycker att man i första hand ska köra. Det skadar inte att vända om man missar sin korsning om man nu vet att personen bakom inte kommer förbi. Eller bara släppa förbi personen.

Men annars sitter såklart inte lite tålamod och förståelse helt fel ibland

Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Jag vill säga emot dig eftersom du i denna tråd argumenterar mot den som har samma åsikt som mig. Eftersom denna tråd handlar om vad man irriterar sig på så håller jag mig till topic. Eftersom jag inte irriterar mig på de som kör sakta så förutsätter jag att opponenten har en annan åsikt.
Det är vad som gör ett forum bra.
Tur att tråden inte heter, Vad vi irriterar oss på på Flashback. För då hade du skrivit om mig nu
Men åter till topic.
Var återigen i Gbg. Innan jag åkte hem behövde jag tanka och körde rakt fram till ST1 i stället för att svänga upp på RV40. Det kostade 22kr för att köra 300m. Efter tankningen så hade de asen satt upp en station till för att ta miljöavgift när jag åkte ut ur stan.
Jag hoppas räkningen kommer till gamal ägaren av bilen. Annars så blev detta den dyraste etanol jag köpt.
Tycker mer du klagade på att jag stör mig på de som kör sakta, även om så inte riktigt var fallet eller relevant i diskussionen.

Lyckligtvis finns det en regel som heter "flerpassageregeln" i Göteborg, så det kanske inte blir så dyrt för dig trots allt (http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-goteborg/Tider-och-belopp-i-Goteborg/ ):
Citat:
Flerpassageregeln innebär att en bil som passerar flera betalstationer inom 60 minuter bara beskattas en gång. Det belopp som då ska betalas är det högsta beloppet av de passagerna.
Utan den hade jag själv samlat ganska höga belopp
Citera
2015-03-03, 23:12
Medlem
Citat:
Jo men hur ska han veta vad du håller på med? Tycker att man i första hand ska köra. Det skadar inte att vända om man missar sin korsning om man nu vet att personen bakom inte kommer förbi. Eller bara släppa förbi personen.

Men annars sitter såklart inte lite tålamod och förståelse helt fel ibland
Fast nu hade jag redan varit inne på första gården med de logiska numren 40-80.
Allt han behövde veta var att jag höll 30 på en 50-sträcka. Hade jag kört en moped så hade han kört om. Det är iaf vad jag gör med mopeder. Fanns gott om utrymme för en omkörning.
Så ditt argument att jag inte släppte förbi faller mycket platt om du inte har som krav att de du kör om ska parkera för att inte hindra dig när du har en förbödande, gravid farfar i bagaget.
Det är faktiskt inget problem om man ligger bakom någon som kör sakta.
Antingen nöjer man sig och ligger bakom eller så kör man om. Jag till o med underlättade omkörning genom att sakta ner. Men även det irriterade tydligen.
Oavsett så hittade jag rätt.
Citera
2015-03-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut

Tycker mer du klagade på att jag stör mig på de som kör sakta, även om så inte riktigt var fallet eller relevant i diskussionen.

Lyckligtvis finns det en regel som heter "flerpassageregeln" i Göteborg, så det kanske inte blir så dyrt för dig trots allt (http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-goteborg/Tider-och-belopp-i-Goteborg/ ): Utan den hade jag själv samlat ganska höga belopp
Aja. Jag blir inte ruinerad. Bara surt att mackf*n inte kunde ha infart i korsningen innan.
Citera
2015-03-04, 00:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Fast nu hade jag redan varit inne på första gården med de logiska numren 40-80.
Allt han behövde veta var att jag höll 30 på en 50-sträcka. Hade jag kört en moped så hade han kört om. Det är iaf vad jag gör med mopeder. Fanns gott om utrymme för en omkörning.
Så ditt argument att jag inte släppte förbi faller mycket platt om du inte har som krav att de du kör om ska parkera för att inte hindra dig när du har en förbödande, gravid farfar i bagaget.
Det är faktiskt inget problem om man ligger bakom någon som kör sakta.
Antingen nöjer man sig och ligger bakom eller så kör man om. Jag till o med underlättade omkörning genom att sakta ner. Men även det irriterade tydligen.
Oavsett så hittade jag rätt.

Nä inte vet jag hur det såg ut där. Bara känslan man får.

Sakta ner för att underlätta omkörning? När du redan ligger i 30? Klart det irriterar honom ännu mer om du saktar ner framför honom. Var det kvarterstad ni befann er i så förstår jag att han inte gjorde det. Känns rätt osäkert att köra om i den miljön. Men vad vet jag.

Det jag menade var att om man har svårt att hitta och medvetet kör långt under hastighetsgränsen (du låg nästan 50% under) så kan man visa hänsyn mot de som kommer bakifrån. Tex svänga in i en lucka lite snabbt om det kommer nån.

Det är ju rätt typiskt för bilister att alla andra alltid ska visa hänsyn mot en själv samtidigt som man själv skiter helt i andra.
Citera
2015-03-04, 00:25
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Aja. Jag blir inte ruinerad. Bara surt att mackf*n inte kunde ha infart i korsningen innan.
Varit mycket snack om betalstationer som placerats konstigt. Göteborg fick ju tom. trängselskatt trots att en majoritet röstade nej för det (Folkomröstningen). Men men, kör man på rätt tider så är det inte så farligt.
Citera
2015-03-04, 10:19
Medlem
Citat:
Nä inte vet jag hur det såg ut där. Bara känslan man får.

Sakta ner för att underlätta omkörning? När du redan ligger i 30? Klart det irriterar honom ännu mer om du saktar ner framför honom. Var det kvarterstad ni befann er i så förstår jag att han inte gjorde det. Känns rätt osäkert att köra om i den miljön. Men vad vet jag.

Det jag menade var att om man har svårt att hitta och medvetet kör långt under hastighetsgränsen (du låg nästan 50% under) så kan man visa hänsyn mot de som kommer bakifrån. Tex svänga in i en lucka lite snabbt om det kommer nån.

Det är ju rätt typiskt för bilister att alla andra alltid ska visa hänsyn mot en själv samtidigt som man själv skiter helt i andra.
Vi pratar om en raksträcka som sträckte sig så långt ögat når med dåliga väderförhållanden. På ena sidan skog och andra, betonggettho.
Din känsla är mycket dålig. Jag körde i 30 för att hinna läsa skyltar i ett vidrigt väglag som i sig motiverade försiktig körning. Men du kanske föredrar att köra i 50 när snön vräker ned och där du vet att de flesta fotgängare är svartklädda. Den klädseln är vanligt förekommande nu för tiden om du missat det.
Ska sanningen fram så är detta problemet ett ickeproblem. Klarar du inte 30km/h i ett par 100 meter i en större stad så ska du nog satsa på spårvagnen i stället för bil
Citera
2015-03-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Varit mycket snack om betalstationer som placerats konstigt. Göteborg fick ju tom. trängselskatt trots att en majoritet röstade nej för det (Folkomröstningen). Men men, kör man på rätt tider så är det inte så farligt.
Det roliga i sammanhanget är att bilen är en flexifuel. Dvs en miljöbil som flrre ägaren köpte för att kunna parkera gratis i Götlaborg. Trängselavgiften motiverar de med miljön och då borde en miljöklassad bil glida igenom utan avgift.
Ibland trivs jag rätt bra i min lilla by på 20 000 invånare
Citera
2015-03-07, 20:08
Medlem
BAB7s avatar
Igår Fredag kväll, klockan är ca 23.
Kör i centrala Köpenhamn, och allt är lugnt och fint som vanligt i den staden.

Plötsligt ser jag i backspegeln hur en bil närmar sig i betydligt högre hastighet än dom tillåtna 50 km/h.
Bilen saktar inte ner utan kör om mig och och ett flertal andra bilar, trots möte!
Flera bilar tvingas att tvärbromsa, sen fortsätter färden, 2 filer blir en och dåren tränger sig emellan två andra bilar och vi andra tvingas bromsa hårt igen!! - den är nu ett antal billängder framför mig.
Blir tvåfiligt igen, kommer fram till ljussignaler, är rött ljus och jag hamnar vid sidan om sagda bil..
I bilen sitter 4 unga män med invandrarbakgrund, personen i passagerarsätet fram stirrar med aggressiv och hotfull blick på mig... jag bara skakar demonstrativt på huvudet..
När det blir grönt ljus ger dom full gas och sticker iväg med tjutande däck och blåser iväg i mycket hög hastighet och försvinner.. detta mitt inne i Köpenhamns city kl 23 en fredagkväll, totalt livsfarligt då här är massor av gående och cyklister ute!!!

Bilen var en svart BMW 5-serie av nyare årsmodell, svenskregistrerad
Citera
2015-03-07, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Igår Fredag kväll, klockan är ca 23.
Kör i centrala Köpenhamn, och allt är lugnt och fint som vanligt i den staden.

Plötsligt ser jag i backspegeln hur en bil närmar sig i betydligt högre hastighet än dom tillåtna 50 km/h.
Bilen saktar inte ner utan kör om mig och och ett flertal andra bilar, trots möte!
Flera bilar tvingas att tvärbromsa, sen fortsätter färden, 2 filer blir en och dåren tränger sig emellan två andra bilar och vi andra tvingas bromsa hårt igen!! - den är nu ett antal billängder framför mig.
Blir tvåfiligt igen, kommer fram till ljussignaler, är rött ljus och jag hamnar vid sidan om sagda bil..
I bilen sitter 4 unga män med invandrarbakgrund, personen i passagerarsätet fram stirrar med aggressiv och hotfull blick på mig... jag bara skakar demonstrativt på huvudet..
När det blir grönt ljus ger dom full gas och sticker iväg med tjutande däck och blåser iväg i mycket hög hastighet och försvinner.. detta mitt inne i Köpenhamns city kl 23 en fredagkväll, totalt livsfarligt då här är massor av gående och cyklister ute!!!

Bilen var en svart BMW 5-serie av nyare årsmodell, svenskregistrerad

Du skulle ha kört i kapp dem och trängt dig förbi.
Citera
2015-03-10, 05:10
Medlem
BAB7s avatar
För att reda ut begreppen kring omkörning på motorväg så hittade jag ett färskt uttalande från trafikpolisen i Skåne Län.

Enligt vägtrafikförordningen gäller följande vid omkörning på motorväg:
"Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning"

Trafikpolisen i Skåne förklarar det såhär:
"Om du ska köra om en lastbil som kör till exempel i 80 km/h kan du påbörja en omkörning om det är fritt 300 meter bakom dig. Om det kommer någon i 140 km/h så får den vänta, bara för att han ligger i vänster körfält har han inte påbörjat en omkörning. Det finns inte heller någon exakt maxtid för hur lång tid en omkörning får ta, det är sunt förnuft som får råda. Men så fort du har gjort din omkörning ska du gå in till höger så att han fortsätta att köra om dig."

"Kontentan är att man får inte ligga i vänster körfält hela tiden för att hindra andra. När omkörningen är klar och man kan gå in framför det omkörda fordonet utan att utgöra någon trafikfara ska man göra det."

http://www.hd.se/blogg/olater/2015/03/02/trafikpolisen-reder-ut-begreppen-med-omkorning-pa-motorvag/
Citera
2015-03-10, 07:08
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För att reda ut begreppen kring omkörning på motorväg så hittade jag ett färskt uttalande från trafikpolisen i Skåne Län.

Enligt vägtrafikförordningen gäller följande vid omkörning på motorväg:
"Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning"

Trafikpolisen i Skåne förklarar det såhär:
"Om du ska köra om en lastbil som kör till exempel i 80 km/h kan du påbörja en omkörning om det är fritt 300 meter bakom dig. Om det kommer någon i 140 km/h så får den vänta, bara för att han ligger i vänster körfält har han inte påbörjat en omkörning. Det finns inte heller någon exakt maxtid för hur lång tid en omkörning får ta, det är sunt förnuft som får råda. Men så fort du har gjort din omkörning ska du gå in till höger så att han fortsätta att köra om dig."

"Kontentan är att man får inte ligga i vänster körfält hela tiden för att hindra andra. När omkörningen är klar och man kan gå in framför det omkörda fordonet utan att utgöra någon trafikfara ska man göra det."

http://www.hd.se/blogg/olater/2015/03/02/trafikpolisen-reder-ut-begreppen-med-omkorning-pa-motorvag/

Menar man på fullt allvar att man ska ha fritt 300 meter bakåt?? Då blir det inte många omkörningar gjorda. 300 meter är typ 60 billängder och hur ofta har man så mycket space på E6an genom Skåne?
Citera
2015-03-10, 09:11
Medlem
CygneRouges avatar
Vad är det för plattnackar som är så fascinerade av sina egna dimljus att de skall ha på dem hela tiden?
Körde motorväg norr om Uppsala igår kväll, 120 begränsning och mörkt. Benzen glider fram i 149,5 och jag ser en nyss omkörd gök i backspegeln med varseljus och dimljus.
Han kan fan inte ha sett någonting framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in