2013-03-03, 23:25
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Mycket riktigt, det kallas prejning. Varför skall man utsätta sig själv för fara? Man vet ju inte vilka droger människorna i trafiker går på.
Kan ju inte förutsätta att folk är tossiga hela tiden. ;-) Att två bilar kör bredvid varandra på motorvägen i ungefär samma fart är ju inget konstigt. Det konstiga var att han hade bestämt att han skulle köra om mig i 85 där det just blivit 90.
Förlåt: Jag sa kanske inte att det var motorväg.
Citera
2013-03-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Kan ju inte förutsätta att folk är tossiga hela tiden. ;-) Att två bilar kör bredvid varandra på motorvägen i ungefär samma fart är ju inget konstigt. Det konstiga var att han hade bestämt att han skulle köra om mig i 85 där det just blivit 90.
Förlåt: Jag sa kanske inte att det var motorväg.

Då blev det en helt annan sak! Hade det varit 2+1 väg hade det blivit en rätt så jobbig situation!
jag snackade med en lastbilschafför förra veckan och han beskriver den situationen du gör nu.. Det är många som ska svänga in innan dom kört om osv.. Det ä att leka med döden.
Citera
2013-03-04, 06:50
Medlem
grimars avatar
Finns det ingen här som har lackat ur på sig själv för att man vet med sig att man gjorde nån klantig manöver eller ville visa kuken och komma först till varje pris/inte underlätta för sina medtrafikanter?

Det jag stör mig mest på är att det verkar finnas för få i trafiken som besitter en gnutta självrannsakan.
Citera
2013-03-04, 13:36
Medlem
KeanoManus avatar
* Folk som kör för sakta på en motorvägspåfart. MINST hastighetsgränsen bör man ligga på där för att försäkra sig om att man kan både öka eller sänka farten och komma in bra i rytmen på motorvägen.

* Folk som gasar på när man försöker köra om. Händer hela tiden vid motorvägskörning. Man kör i en bra hastighet och kommer ifatt någon som kör lite sakta och går ut för att köra om. Då ökar han såklart så man inte kommer om utan att själv öka. Föredrar såna personer att man ligger i röven på dom med 2 cm mellanrum istället?

* Folk som kör jävligt fort och kräver att alla ska flytta sig för dom. Jag tänker inte bromsa in och lägga mig bakom en lastbil bara för att du kommer i 140 blås. Jag går ut och kör om lastbilen ändå även fast jag inser att du kommer komma ifatt mig ungefär halvvägs. Då ligger jag själv aldrig under hastighetsbegränsningen utan antingen på den eller strax över.

* Folk som prompt ska ta minsta lilla lucka att köra ut från en mindre väg ut på en större. Extra irriterande är det att folk som gör så oftast kör extremt sakta också. Vet inte hur många gånger jag fått bromsa när jag kör på huvudled för att någon tror sig se en lucka och chansar.

---

Någon efterlyste egna brister. Visst har man såna. Något jag tror en del kan störa sig på är att jag inte bryr mig så mycket om att ligga i mitten av min fil. Jag kör såklart inte mitt över strecken men det händer att jag ligger och slickar mittlinjen på 2-filiga vägar. Sen ligger jag gärna konstant i vänsterfil om hastighetsgränsen är 70 eller lägre och jag vet att jag ska göra en vänstersväng nästa gång. Det retar säkert någon fartdåre.

---

Överlag så är det irriterande med folk som kör väldigt för fort och för sakta. Det är lika irriterande med någon som kör 60 på en 70-väg som en som kör 90 på 70-väg.
Citera
2013-03-07, 20:12
Medlem
tunga fordon som behöver lång acc. sträcka som kör ut framför en på 2+1 vägar. (i det här fallet där det är enfiligt)... hade sluppit bromsa in och nästan stanna om han hade väntat då det var fritt bakom mig.
Citera
2013-03-08, 13:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
* Folk som kör för sakta på en motorvägspåfart. MINST hastighetsgränsen bör man ligga på där för att försäkra sig om att man kan både öka eller sänka farten och komma in bra i rytmen på motorvägen.

* Folk som gasar på när man försöker köra om. Händer hela tiden vid motorvägskörning. Man kör i en bra hastighet och kommer ifatt någon som kör lite sakta och går ut för att köra om. Då ökar han såklart så man inte kommer om utan att själv öka. Föredrar såna personer att man ligger i röven på dom med 2 cm mellanrum istället?

* Folk som kör jävligt fort och kräver att alla ska flytta sig för dom. Jag tänker inte bromsa in och lägga mig bakom en lastbil bara för att du kommer i 140 blås. Jag går ut och kör om lastbilen ändå även fast jag inser att du kommer komma ifatt mig ungefär halvvägs. Då ligger jag själv aldrig under hastighetsbegränsningen utan antingen på den eller strax över.

* Folk som prompt ska ta minsta lilla lucka att köra ut från en mindre väg ut på en större. Extra irriterande är det att folk som gör så oftast kör extremt sakta också. Vet inte hur många gånger jag fått bromsa när jag kör på huvudled för att någon tror sig se en lucka och chansar.

---

Någon efterlyste egna brister. Visst har man såna. Något jag tror en del kan störa sig på är att jag inte bryr mig så mycket om att ligga i mitten av min fil. Jag kör såklart inte mitt över strecken men det händer att jag ligger och slickar mittlinjen på 2-filiga vägar. Sen ligger jag gärna konstant i vänsterfil om hastighetsgränsen är 70 eller lägre och jag vet att jag ska göra en vänstersväng nästa gång. Det retar säkert någon fartdåre.

---

Överlag så är det irriterande med folk som kör väldigt för fort och för sakta. Det är lika irriterande med någon som kör 60 på en 70-väg som en som kör 90 på 70-väg.

Instämmer, dessa saker är det jag stör mig mest på också. Angående punkt tre: Det är helt ok för mig att man får tränga sig lite om man ska från en mindre väg ut på en större när det är mycket trafik, men GASA PÅ LITE DÅ! istället för att sega iväg i krypfart.
Citera
2013-05-11, 18:39
Medlem
Stör mig mest på
* De somkör på 2+1 och saktar ner till när det blir enfiligt. Sen går det bra att öka vid tvåfiligt igen.
* Bakomvarande kör med helljus så det bländar rejält eller att de inte bländar av efter att man har kört om dom.

* Dom som kör ut framför på motorvägen när man kommer i hög fart och de pillar sig ut i vänsterfil i 90km/h. (hade ett kärringhelvete som blev förbannad att jag körde upp i arslet på henne. Kan säga att jag hade fan inte något val då jag fick tvärnita och lagom när jag var nere i hennes hastighet så bromsar helvetet mer för att jag ligger för nära??? Vi var nere i 65-70 på 120km/h motorväg i vänsterfil =O CP säger jag men jaa vi har nog delade åsikter. Hade inte hon kört ut så jävla sent utan att blinka så hade vi inte haft detta problem. (TILLÄGGES jag kör inte upp i arslet på folk i vanliga fall!!!!)

* Traktorer och grävmaskiner som inte kan köra in på en busshållsplats och släppa förbi 1mils kö med bilar i rusningstrafiken. Hade en gubbe som blev av med körkortet pga rattfylla, men fick köra grävmaskin, då tog han den till och från jobbet mån-fre i dvs rusningstrafiker. Tutade man eller lagom körde om och blinka in mot busshållsplatsen så hötta han med näven. Får tacka för det. Nu har jag flyttat där ifrån så jag slipper åka den vägen.

* De som inte tar hänsyn till att det är fler i bilen!!!! En pappa som jag gasade lite mot en kväll, (Hade bebis i barnstol i fram då vi båda hade handlat). Han körde så dant att han höll på att krockade med den lille i :O Det var som så att jag körde ifrån honom vid första trafikljuset (2 filigt) och det andra som var längre fram var rött, jag började bromsa, men han räknade nog med att det skulle slå om... Det slutade med att han stod mitt i korsningen innan han fick stopp och vi hade fortfarande rött. Är det verkligen så viktigt att köra först mitt inne i stan när det tar 30 sekunder innan någon lagom har kört ut framför eller liknande.

Det är säkert många som har tyckt att jag är idiot i trafiken, och det är jag vissa fall medveten om, andra inte. Men i mångt och mycket så kör jag oftast lagligt och brukar inte vara den som bildar kö.
Citera
2013-05-11, 19:35
Medlem
Folk som ligger i arslet på en trots att man ligger 10km/h över tillåten hastighet, och trots att det finns läge att köra om. Antingen kör man om, eller så håller man avstånd.

Om jag måste bromsa av någon anledning har han ingen chans att hinna bromsa själv.

Folk som kommer från vänster i en korsning utan trafikljus, som kör skitsnabbt och sen tvärbromsar för att släppa ut mig. Visa tidigare att du tänker släppa ut mig så flyter det på bättre... Det hade inte varit något problem om alla följde högerregeln, då kunde man köra ut utan att bry sig. Men iaf där jag bor bryr sig högst 50% om att följa den.
Citera
2013-05-11, 19:48
Medlem
Folk som stressar i köer har jag väldigt svårt för. Låg i en kö i Göteborg en gång, tomten som låg bakom i sin silverfärgade BMW upptäckte att det var en fil på vänster sida gled snabbt ut i denna för att köra om. Han såg lite snopen ut när han upptäckte att denna var för vänstersvängande och att vägverket hade ställt en stolpe, med tillhörande refug, mitt i hans färdväg. Förarna som hamnade bakom honom, och faktiskt skulle svänga vänster, var absolut inte lika roade som jag var.
Citera
2013-05-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Stör mig mest på
* De somkör på 2+1 och saktar ner till när det blir enfiligt. Sen går det bra att öka vid tvåfiligt igen.

En teori jag har är att det ger en trygghet med bredare vägar och man vågar då gasa på lite mer.. men sen när vägen blir enfilig så lättar man på gasen och saktar in.. Typiskt äldre som inte har så bra reaktionsförmåga..

avskyr dessa vansinneomkörningar som man ständigt råkar ut för..

kör i 120 på E6 (110 råder) och blir omkörd på höger sida innan jag ska köra om en lastbil.. Nästa gång smäller det kanske. Det vill man ju inte.
Citera
2013-05-12, 01:49
Medlem
sladds avatar
Folk som tar ut sina svängar i tex korsningar så att dom hamnar i motsatt fil innan dom svänger. Syftar självklart på personbilar.

Folk som inte blinkar.

Folk som inte kan högerregeln.

Folk som kör om och sen lägger sig framför i 10-20km/h under hastighetsbegränsningen.

Folk(oftast äldre) som ligger långt under hastighetsbegränsningen och puttrar.

När man blir stannad av farbror blå och dom tar en jävla tid på sig trots att man har visat körkort, blåst och hållit hastigheten. (En gång letade dom igenom hela bilen för att jag hade "röda ögon".)

Finns mycket folk man stör sig på, det borde vara svårare att ta körkort.
Senast redigerad av sladd 2013-05-12 kl. 01:52.
Citera
2013-05-14, 17:57
Bannlyst
Folk som använder dimljus tillsammans med halvljus. Slår alltid på helljuset när jag möter sånna. Helst också när det är mörkt och 20 meter framför så de blir riktigt bländade. Att säga '' men jag visste inte att de var på'' funkar inte eftersom man faktiskt måste slå på dom plus att det lyser en lampa på instrumentpanelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in