2015-03-02, 16:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Påpeka det substanslösa och ofta irrelevante i din apologetik.

Irrelevant.
Orkar inte bry mig mer om dina ständiga paranoida inslag efter mig hela tiden mer.
You are welcome.
Citera
2015-03-02, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Orkar inte bry mig mer om dina ständiga paranoida inslag efter mig hela tiden mer.
You are welcome.

Dina motiver och din pop-psykologi är också tämligen irrelevante för den sakliga delen av diskussionen.
Citera
2015-03-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
You are welcome.

Troligen bäst att ignorera Bogomil i de flesta fallen.

Jag undrar om han har en fru? Skulle nog kunna hjälpa att spendera nyttig tid.
Citera
2015-03-03, 00:25
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Det kosmologiska argumentet är väldig tydlig och logisk oantastlig.

P1. Allt som börjar existera, har en orsak.
P2. Universum började existera
S. Alltså har universum en orsak.

...

Kosmologiska argumentet är inte oantastlig. Se tidigare svar angående kosmologiska argumentet för guds hypotetiska existens: (FB) www.flashback.org/sp52327048

Citat:
...
Argumentet lyder:

P1. Om Gud icke existerar, existerar inte Objektiva moraliska värden och skyldigheter.
P2. Objektiva Moraliska värden och skyldigheter existerar.
S. Alltså existerar Gud.

...

Se tidigare invändning mot moraliska argumentet för guds hypotetiska existens: (FB) https://www.flashback.org/sp51735453
Senast redigerad av qbit 2015-03-03 kl. 00:33.
Citera
2015-03-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej jag tycker bara att det vore bekvämt att hänvisa allt till guds plan. Har du ont i huvudet? Det är gud som har bestämt det. Dör det fiskar i miljontal pga det radioaktiva vattnet från det havererade kärnkraftverket i Japan? Det är gud som har bestämt det. Osv.
Okej. Själv skulle jag finna det en aning skrämmande att en allsmäktig diktator satt och styrde precis allting i hela universum in i minsta detalj.
Det måste väl ändå vara mer bekvämt och förståeligt att skylla fiskarnas död på de händelser som ledde till att vattnet blev radioaktivt, än på ett övernaturligt väsen som är helt oförklarligt?

Citat:
Fast med tanke på guds allsmäktighet så måste han ha okejat djävulens upptåg. Eller hur? Gud fick mig att börja dricka genom att inte hindra djävulen som fick mig att börja dricka. Gud fick mig att börja knarka, misshandla min fru och råna banken, för det ingår i hans plan. Lätt som en plätt.
Exakt. Men en troende skulle aldrig erkänna att så är fallet, trots att det rent logiskt MÅSTE vara så det ligger till.
Citera
2015-03-03, 00:37
Medlem
cold17s avatar
Vill du tro på Gud?
Vad jag vet så hittar man Honom när man verkligen letar efter Honom. Genom bibeln eller troende som på riktigt vet om Gud.
Den som letar efter denna typ av sanning kommer att finna den och mer än så!

I ditt fall skulle jag rekommendera ochså att du talar till den osynliga Guden som du inte vet om Han finns. Tala till Gud och be att Han visar sig i ditt liv.
Citera
2015-03-03, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Kosmologiska argumentet är inte oantastlig. Se tidigare svar angående kosmologiska argumentet för guds hypotetiska existens: (FB) www.flashback.org/sp52327048

Jag har hederligt i denna tråd uttalat mig angående hypoteser som formulerats utifrån evigheten. Dessa modeller du beskriver är även metafysiska spekulationer, vilken inte kan mätas, observeras, testas eller bevisas.

Citat:
Se tidigare invändning mot moraliska argumentet för guds hypotetiska existens: (FB) https://www.flashback.org/sp51735453

Nu är du ohederlig genom att omdefiniera vad argumentet faktisk säger. Normer i sig utgår från subjektiv relativism om ateism är sann! D.v.s. Om Gud icke existerar. Även Ateistens favorit, richard dawkins håller med att objektiv moral inte kan existera utan Gud. Relevant videoklipp finns länkad i tråden och ett mer utförligt svar hittar du här:

Svar 1
(FB) Ni som tror på Gud - varför gör ni det när precis ALLT visar på det motsatta?

Svar 2
(FB) Ni som tror på Gud - varför gör ni det när precis ALLT visar på det motsatta?
Citera
2015-03-03, 01:43
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag har hederligt i denna tråd uttalat mig angående hypoteser som formulerats utifrån evigheten. Dessa modeller du beskriver är även metafysiska spekulationer, vilken inte kan mätas, observeras, testas eller bevisas.

Nu är du ohederlig genom att omdefiniera vad argumentet faktisk säger. Normer i sig utgår från subjektiv relativism om ateism är sann! D.v.s. Om Gud icke existerar. Även Ateistens favorit, richard dawkins håller med att objektiv moral inte kan existera utan Gud. Relevant videoklipp finns länkad i tråden och ett mer utförligt svar hittar du här:

Svar 1

Svar 2

Jösses... Religiösa och erat snack om moral hittan och dittan. Vad skulle "objektiv moral" vara? Moralen som bestäms av gud? Då är denna moral subjektiv influerad av gud, guds moral är inte nödvändigtvis min moral, eller vad de flesta skulle kalla för "gott". Om du läser bibeln t.ex. så framgår det tydligt att den guden är en jävla massmördare, inget jag skulle säga är "gott".

Jag ser gärna en källa på ditt påstående om Dawkins, inte nu för att allt han säger är per definition sant eller riktigt...

Detta ted-talk kanske kan intressera dig, det handlar om moral och hur man kan definiera vad som är rätt eller fel. http://www.ted.com/talks/sam_harris_science_can_show_what_s_right

Detta är bara en kort intro (18 mins gräns på ted talks), vill du veta mer kan jag rekommendera Sam's bok, The moral landscape. Jag tror den finns översatt till svenska också
Citera
2015-03-03, 11:06
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jag har hederligt i denna tråd uttalat mig angående hypoteser som formulerats utifrån evigheten. Dessa modeller du beskriver är även metafysiska spekulationer, vilken inte kan mätas, observeras, testas eller bevisas. ....

Poängen med mitt inlägg är att det finns flera möjliga hypoteser att förklara universums uppkomst än enbart gudshypotesen, även om vi än så länge saknar metoder för att testa alla antagandena i dessa modeller. Och gudshypotesen som förklaringsmodell för universums uppkomst är i högsta grad metafysisk spekulation, och i bästa fall en hypotes bland andra hypoteser.

Så länge vi saknar empiriska data och metoder för att utvärdera olika hypoteser om universums uppkomst, får vi nöja oss med att vi inte vet hur universum uppkom. Det enda vi kan göra är att subjektivt och emotionellt bedöma gudshypotesen som mera sannolik eller osannolik, eller helt enkelt nöja sig med att vi vet inte. Själv tar jag den senare positionen.

Citat:
... Nu är du ohederlig genom att omdefiniera vad argumentet faktisk säger. Normer i sig utgår från subjektiv relativism om ateism är sann! D.v.s. Om Gud icke existerar. Även Ateistens favorit, richard dawkins håller med att objektiv moral inte kan existera utan Gud. Relevant videoklipp finns länkad i tråden och ett mer utförligt svar hittar du här:

Svar 1

Svar 2

Gudstroende och icke gudstroende lika måste acceptera axiom som inte kan bevisas med logosargument för att kunna ha en norm som kan användas för objektiv moralisk värdering. Det är inte alls självklart att en hypotetisk gud eller lydnad av en hypotetisk gud utgör normen för moral. Även om en gud ala Allah eller Yahweh skulle hypotetiskt existera, betyder inte det nödvändigtvis att denne guden utgör normen för obektiv moral. Och att acceptera t.ex. att normen för moralisk värdering är att tänkande och kännande varelser har ett självändamål och att deras välbefinnande har högsta prioritet är inte mera godtycklig än att acceptera normen för objektiv moralisk värdering är gud. Så gudstro ala monoteism tar inte bort behovet av att behöva göra antaganden och acceptera axiom som inte nödvändigtvis är självklara för andra individer än den gudstroende själv.
Citera
2015-03-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Vill du tro på Gud?
Vad jag vet så hittar man Honom när man verkligen letar efter Honom. Genom bibeln eller troende som på riktigt vet om Gud.
Den som letar efter denna typ av sanning kommer att finna den och mer än så!

I ditt fall skulle jag rekommendera ochså att du talar till den osynliga Guden som du inte vet om Han finns. Tala till Gud och be att Han visar sig i ditt liv.

Du har rätt.

Man ska ge Anden mat = läsa bibeln.

Man ska öppna sitt hjärta för jesus och ta emot honom, det är på så sätt man hittar sanningen och får man får mer än så...
Citera
2015-03-03, 13:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du har rätt.

Man ska ge Anden mat = läsa bibeln.

Man ska öppna sitt hjärta för jesus och ta emot honom, det är på så sätt man hittar sanningen och får man får mer än så...

Strunt. Det ni pratar om är enbart använt som en praktisk ursäkt så man slipper förklara sig när tvivlaren inte hittar det ni fantiserat om. "Du tror inte nog mycket".
Det är som att ni läst Peter Pan för mycket, även fast det är en annan sagobok ni fokuserat på.
Citera
2015-03-04, 03:12
Medlem
Citat:
Poängen med mitt inlägg är att det finns flera möjliga hypoteser att förklara universums uppkomst än enbart gudshypotesen, även om vi än så länge saknar metoder för att testa alla antagandena i dessa modeller. Och gudshypotesen som förklaringsmodell för universums uppkomst är i högsta grad metafysisk spekulation, och i bästa fall en hypotes bland andra hypoteser.

Så länge vi saknar empiriska data och metoder för att utvärdera olika hypoteser om universums uppkomst, får vi nöja oss med att vi inte vet hur universum uppkom. Det enda vi kan göra är att subjektivt och emotionellt bedöma gudshypotesen som mera sannolik eller osannolik, eller helt enkelt nöja sig med att vi vet inte. Själv tar jag den senare positionen.

Visst, du lämnas i bästa fall som en agnostiker beroende på hur du definierar sökande, kunskap och kännedom. Att du kommer till en agnostisk slutsats beror på din definition av kunskap. Du antar att verkligheten, endast kan omfattas genom ytlig empiri.

Ett sådant underlag kan t.ex. Inte tillämpas på historia beroende på tidsepok. Historia kan alltså inte observeras, omprövas eller mätas. Det krävs ett annat underlag för att kunna dra rimliga slutsatser till ett bevisvärde.

Ytlig empiri, kan heller inte bevisa värdet av estetiska bedömningar som skönhet och konst. Värdet av handlingar som gott och ont, rätt och fel. Värdet av tankar och idéer som betydelsefulla. Ytlig empiri kan heller inte bevisa sanningsvärdet av sin egen metodik, att försöka göra det leder till att man cirkelargumenterar inom en cirkel.

Visst ska man skilja den yttre erfarenheten från den inre erfarenheten, men verkligheten består fortfarande av dessa två. Från ett filosofisk perspektiv kan man diskutera och hävda att den yttre erfarenheten är lika mycket subjektiv och relativistisk som den inre erfarenheten! Filosofi kan alltså tillämpas som en mental drog, vilket möjligtvis leder till absurda slutsatser som är frånvarande av verkligheten, slutsatser som är biprodukter av ateistisk tänkande och utgår ifrån ateism som sann!

Citat:
Gudstroende och icke gudstroende lika måste acceptera axiom som inte kan bevisas med logosargument för att kunna ha en norm som kan användas för objektiv moralisk värdering. Det är inte alls självklart att en hypotetisk gud eller lydnad av en hypotetisk gud utgör normen för moral. Även om en gud ala Allah eller Yahweh skulle hypotetiskt existera, betyder inte det nödvändigtvis att denne guden utgör normen för obektiv moral. Och att acceptera t.ex. att normen för moralisk värdering är att tänkande och kännande varelser har ett självändamål och att deras välbefinnande har högsta prioritet är inte mera godtycklig än att acceptera normen för objektiv moralisk värdering är gud. Så gudstro ala monoteism tar inte bort behovet av att behöva göra antaganden och acceptera axiom som inte nödvändigtvis är självklara för andra individer än den gudstroende själv.

Acceptera axiom säger du? Ateismen är så inrotad i dig att du inte inser hur du argumenterar från ett ateistisk perspektiv och inte en agnostisk. Laglöshet skriker ut av din text. Hur får axiomet auktoritet om det inte baseras på en auktoritet? Axiomet förblir subjektiv och partiell ("flock" baserad) om Gud inte existerar. Alltså kan flera axiom av samma slag bildas, om axiomet är baserad på något som inte är ensam av sitt slag. Är axiomet av mänsklig natur, kan det inte frångå ett subjektivt värde.

Objektiv Moral utgår från Gud som den gemensamma Skaparen, Livgivaren, den som har Makten och Rätten att ta och ge.

Nihilisterna förstår detta på samma vis, genom deras referenspunkt (auktoritet) som utgår ifrån universum.

Du argumenterar för det teologiska värdet gällande auktoriteten. T.ex. ett Muhammed värde. Om vi inte går vidare från den rationella ståndpunkten, kan vi inte diskutera den teologiska.
Senast redigerad av scout29 2015-03-04 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in