2015-02-26, 21:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
jesus berättar en liknelse om en såman, ( matt kap 13 )
i vers 13;14 står det även om de hör skall de inte förstå.

Så om du har förstått och inte de, var glad.

Cirkelargumenterande självutnämnd tolknings-företräde. Fungerar inte ... oavsett vilket "håll" argumentet går.
Citera
2015-02-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför skall man få en bevisbörda emot något som inte har definierats korrekt eller ens påvisats existerar? Om du vill att man skall ha en bevisbörda emot "ett transcendent värde" får du ju faktiskt påvisa att det finns ett sådant först så man kan argumentera emot det.

Vad du kräver är att man skall definiera din Gud åt dig, det är ju bara nonsens.

Med ditt sätt att resonera hade inte en enda fråga kunnat ges då någon alltid kan hitta på en transcendent orsak till varför det inte går och kräva opponenten på bevisbörda.

Så du får snällt definiera din "Gud" och förklara hur du kan ge denna definitionen innan du får någons öra och förrän du gjort det är det bara trams det du hävdar.

Nu försöker du bara vända på bevisbördan och omdefiniera vad argumentet faktiskt säger.

Om universum har en objektiv mening, följer det alltså med den logiska slutsatsen att det finns en objektiv ordning som saker och ting är ämnat till att vara. Om det finns ett ändamål för hur saker och ting borde vara, följer det alltså med ett objektivt syfte. Att inte följa det syftet, skulle alltså kunna liknas att man strider mot ändamålet som saker och ting vore ämnad till att vara och bör följa.

Sen får du klura ut hur ett objektiv syfte och mening faktiskt kan existera. Om det finns ett ändamål, ett syfte och mening för universum, då måste ändamålet vara av personlig natur för hur kan syfte och mening orsakas av en icke personlig natur?

Beroende på vad man hävdar, d.v.s. Om du skulle hävda att universum icke har någon objektiv mening, hamnar bevisbördan på dig att bevisa att ett transcendent värde icke existerar. Vad det transcendenta värdets natur är, blir alltså din bevisbörda då det är du som hävdar att universum icke har något syfte eller mening.
Citera
2015-02-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
jesus berättar en liknelse om en såman, ( matt kap 13 )
i vers 13;14 står det även om de hör skall de inte förstå.

Så om du har förstått och inte de, var glad.

Jag tror de har förstått min vän, men säden hamnar på hårdmark och slår inte rot. Hjärtan som sten.
Citera
2015-02-26, 22:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Om universum har en objektiv mening, följer det alltså med den logiska slutsatsen att det finns en objektiv ordning som saker och ting är ämnat till att vara.

När lär du dig skilja mellan objektivitet och absoluthet?
Citera
2015-02-27, 01:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Nu försöker du bara vända på bevisbördan och omdefiniera vad argumentet faktiskt säger.

Om universum har en objektiv mening, följer det alltså med den logiska slutsatsen att det finns en objektiv ordning som saker och ting är ämnat till att vara. Om det finns ett ändamål för hur saker och ting borde vara, följer det alltså med ett objektivt syfte. Att inte följa det syftet, skulle alltså kunna liknas att man strider mot ändamålet som saker och ting vore ämnad till att vara och bör följa.

Sen får du klura ut hur ett objektiv syfte och mening faktiskt kan existera. Om det finns ett ändamål, ett syfte och mening för universum, då måste ändamålet vara av personlig natur för hur kan syfte och mening orsakas av en icke personlig natur?

Beroende på vad man hävdar, d.v.s. Om du skulle hävda att universum icke har någon objektiv mening, hamnar bevisbördan på dig att bevisa att ett transcendent värde icke existerar. Vad det transcendenta värdets natur är, blir alltså din bevisbörda då det är du som hävdar att universum icke har något syfte eller mening.
Nej det är faktiskt du som har helt fel.

Du för in "objektiv mening".
Då har du bevisbörda för vad det är och får förklara hur det ens kan existera.
Du hävdar existensen och ansvarar då för bevisbördan att det existerar.
Du får förklara dess relevans.

Du får förklara vad "objektiv ordning" är på samma sätt plus hur korrelationen funkar.

Vad säger att ordningen inte får brytas?
Samma beviskrav där.

Finns inte en människa som skulle acceptera att du gick och hävdade att det fanns en "objektiv ordning" som gör att du får knulla bruden första natten och det är brudgummens sak att motbevisa dig det om det inte passar. Du behöver ju bara stoppa två fingrar i öronen och skrika lalala högt nog så misslyckas han, tycker du konsekvenserna då är rimliga?
Hör du inte hur stolligt du resonerar?

Tänk om och tänk rätt.
För inte fan är det min eller någon annans sak att motbevisa dina argument eller ens beakta dem innan du har påvisat deras spegling av reell existens och relevans.
Skärp dig nu.
Vi behöver inte ha en goran till i forumet.
Citera
2015-02-27, 04:43
Medlem
Alla som Fadern ger mig skall komma till mig, och den som kommer till mig skall jag inte visa bort. Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig. Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig utan låta dem uppstå på den sista dagen. Ty detta är min Faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen.” Joh 6:37-40
Citera
2015-02-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej men det behöver man inte bry sig om. Man bara säger att "gud har funnits alltid".
Så, problem solved.
Men om du skulle känna dig bekväm med tanken på ett allsmäktigt väsen som alltid funnits, så tycker jag du borde kunna vara till freds med tanken på ett universum som uppkommit ur ingenting och att du,jag och alla andra människor inte finns till av någon särskild anledning.
Eller är det just meningen med livet du grubblar på och kanske inte så mycket på det rent vetenskapliga?

Citat:
Just det. Och att han fick mig att sluta dricka eftersom det ingår i hans plan. Vilken då iofs också innefattar att jag började dricka......
Nej nej, Gud får bara credit när något bra händer. Det dåiga är det Djävulen som står för. Du vet han den läskiga snubben med horn.
Spyr av blotta tanken på att människor på fullaste allvar tror på dessa saker. Börja inte du med.
Citera
2015-02-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När lär du dig skilja mellan objektivitet och absoluthet?

när du förklarat vad orden betyder...
Citera
2015-02-27, 20:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Men om du skulle känna dig bekväm med tanken på ett allsmäktigt väsen som alltid funnits, så tycker jag du borde kunna vara till freds med tanken på ett universum som uppkommit ur ingenting och att du,jag och alla andra människor inte finns till av någon särskild anledning.
Eller är det just meningen med livet du grubblar på och kanske inte så mycket på det rent vetenskapliga?
Nej jag tycker bara att det vore bekvämt att hänvisa allt till guds plan. Har du ont i huvudet? Det är gud som har bestämt det. Dör det fiskar i miljontal pga det radioaktiva vattnet från det havererade kärnkraftverket i Japan? Det är gud som har bestämt det. Osv.

Citat:
Nej nej, Gud får bara credit när något bra händer. Det dåiga är det Djävulen som står för. Du vet han den läskiga snubben med horn.
Spyr av blotta tanken på att människor på fullaste allvar tror på dessa saker. Börja inte du med.
Fast med tanke på guds allsmäktighet så måste han ha okejat djävulens upptåg. Eller hur? Gud fick mig att börja dricka genom att inte hindra djävulen som fick mig att börja dricka. Gud fick mig att börja knarka, misshandla min fru och råna banken, för det ingår i hans plan. Lätt som en plätt.
Senast redigerad av proconsul 2015-02-27 kl. 20:27.
Citera
2015-02-27, 20:27
Medlem
proconsuls avatar
dubbelpost
Senast redigerad av proconsul 2015-02-27 kl. 20:29. Anledning: dubbelpost
Citera
2015-02-27, 20:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej jag tycker bara att det vore bekvämt att hänvisa allt till guds plan. Har du ont i huvudet? Det är gud som har bestämt det. Dör det fiskar i miljontal pga det radioaktiva vattnet från det havererade kärnkraftverket i Japan? Det är gud som har bestämt det. Osv.

Fast med tanke på guds allsmäktighet så måste han ha okejat djävulens upptåg. Eller hur? Gud fick mig att börja dricka genom att inte hindra djävulen som fick mig att börja dricka. Gud fick mig att börja knarka, misshandla min fru och råna banken, för det ingår i hans plan. Lätt som en plätt.
Jag är lite nyfiken på om du fått någon hjälp i din trådstarts frågor? Har du blivit klokare och fått någon aha upplevesle eller är du fortfarande lika fundersam på saken?
Citera
2015-02-27, 20:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är lite nyfiken på om du fått någon hjälp i din trådstarts frågor? Har du blivit klokare och fått någon aha upplevesle eller är du fortfarande lika fundersam på saken?
Nej, jag blir inte klokare. Många svarar välmenande och ger mig tips på hur jag ska kunna tro, även om jag har förklarat att jag inte kan det. Min fråga är ju istället hur gud tänker när han skapar människor som inte kan tro och sedan vägrar dem en plats i paradiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in