Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Javisst är det så! Logiken är målet och tron är medlet att i gemenskap få erfara den intelligenta kraft varje medmänniska lär ha sin egen unika förmåga att kunna uttrycka. Faktum är att i troende gemenskap överträffar man sig själv i skapande förmåga. Vår mest rationella världsbild fördjupas på samma gång. Utan gemensam upplevelse kan man bara inte tro att det är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Med detta "resonerande" är du fortfarande kvar på arbetshypotes-nivån vad angår vetenskap/logisk-rationalism.
Och att ... mera allmänt ... tala om för mig att många människor spekulerar är bara en irrelevant plattityd.
Förtydliga gärna. För essensen av vad du sägar här är att du börjar från en exklusiv empiri ... vilket jag knappast anser för möjligt.
Den logiska knut som stör vår dialog här är ju helt enkelt fråga om vad vi på respektive håll menar som mål eller medel
om vi vill definiera begreppet Gud.
I gamla lutherska kyrkan var "tro allena" ett mål i sig och i den ännu äldre katolska kyrkan blev "treenighetsläran" ett lika krampaktigt försök att göra gudsbegreppet logiskt för så många som möjligt.
I fria moderna kyrkor och särskilt Svenka Kyrkan med kvinnliga präster och vidare självklarheter så kan jag lova att frågan är avklarad. Gud är
både mål och medel, manligt och kvinnligt, lek och allvar, heder och samvete, alfa och omega, nu och evighet
samtidigt. Den matematiska punkt där alla våra gemensamma faktiska upplevelser av oförklarlig anledning korsar varandra kallar vi helt enkelt Gud i likhet med Människovärdet för varje individ oavsett religion - och det skall till en djävul eller invärtes splittrad mobbflock till att störa vår kommunikation kring denna punkt.