2015-03-02, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
om jag får ge mig på en gissning, så är Gud synlig för en människa åt gången. Svar Ja...

Har du mera att tillägga utöver en "gissning"?
Citera
2015-03-02, 10:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Denna barnatyp av frågor spelar ingen roll för modernt upplysta troende människor. Vad någon själv vill tro och om det är av betydelse är vars och ens ensak. Inget att bråka om.

I en fråga om "bevis" är det absurd att konstant bortse från "bevis" och upprepa vittnande om något annat istället.

Om ni pådyvlande teister anser det omöjligt att komme med ett 'guds'-bevis är det ingen ursäkt för att ersätta en sån bevisföring med predikande/vittnande. Det kan ni ju göra t.ex. hemma i församlingshuset.
Citera
2015-03-02, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, Gud har skapat universum.
Ja, Gud är allsmäktig.

Belägg, tack.
Citera
2015-03-02, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med Einsteins tro och filosofi blir det mesta logiskt i denna värld.

Jag tvivlar på, att du har ens rudimentär kompetens till att avgöra detta.

Men förtydliga gärna för att neutralisera min tvivel.
Citera
2015-03-02, 10:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Exakt! Gud är allt så att man tror sig inte se honom

Substanslös retorik, med ett underlag i en blandning av "vi ser inte skogen för alla tråden" och postulat om troendets mekanismer.
Citera
2015-03-02, 10:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är en bild som vi tillfälligt uppfattar. Allt som ligger utanför vår begränsade fattningsförmåga är osannolikt, orimligt och ologiskt.

Citat:
Jag har en vetenskaplig grund för övrigt.

Jag var kliniskt dödförklarad och fick det där och då förklarat för mig, i korta drag.
Inget att rekommendera dock.

Du menar väl en pseudo-vetenskaplig grund.
Citera
2015-03-02, 11:22
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du missförstod nog vad jag skrev. Min ursprungliga invändning gällde påståendet att:

För det andra är existens inget attribut som kan appliceras på Gud.

Vår brist på kunskap utgör självfallet inget bevis för Guds existens, men inte heller något bevis mot hans existens. Någots existens som attribut är inte beroende av vår kunskap.

Ord och begrepp som attribut och existens är en del av språket, ett språk som är inneslutet i vår värld.
Om det som finns utanför denna värld har vi inget språk eller erfarenhet, om detta ka vi inget veta eller säga.
Vi måste helt enkelt vara tysta, hur svårt det än kan vara.
Citera
2015-03-02, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Om det som finns utanför denna värld har vi inget språk eller erfarenhet, om detta ka vi inget veta eller säga.

Iofs kan abstraktioner ... under vissa villkor ... vara båda rumsrena och funktionella.
Citera
2015-03-02, 13:36
Medlem
TheAtheists avatar
Till skillnad mot bevisareligion är jag en svag ateist för jag TROR inte att han finns eller har funnits.
Att påstå att jag VET att han inte finns/funnits är lika tokigt som att påstå att han har funnits/finns, så om du nu inte själv är en allsmäktig varelse kan du väl inte veta trots allt.
Citera
2015-03-02, 17:31
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Javisst är det så! Logiken är målet och tron är medlet att i gemenskap få erfara den intelligenta kraft varje medmänniska lär ha sin egen unika förmåga att kunna uttrycka. Faktum är att i troende gemenskap överträffar man sig själv i skapande förmåga. Vår mest rationella världsbild fördjupas på samma gång. Utan gemensam upplevelse kan man bara inte tro att det är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med detta "resonerande" är du fortfarande kvar på arbetshypotes-nivån vad angår vetenskap/logisk-rationalism.

Och att ... mera allmänt ... tala om för mig att många människor spekulerar är bara en irrelevant plattityd.

Förtydliga gärna. För essensen av vad du sägar här är att du börjar från en exklusiv empiri ... vilket jag knappast anser för möjligt.

Den logiska knut som stör vår dialog här är ju helt enkelt fråga om vad vi på respektive håll menar som mål eller medel om vi vill definiera begreppet Gud.
I gamla lutherska kyrkan var "tro allena" ett mål i sig och i den ännu äldre katolska kyrkan blev "treenighetsläran" ett lika krampaktigt försök att göra gudsbegreppet logiskt för så många som möjligt.
I fria moderna kyrkor och särskilt Svenka Kyrkan med kvinnliga präster och vidare självklarheter så kan jag lova att frågan är avklarad. Gud är både mål och medel, manligt och kvinnligt, lek och allvar, heder och samvete, alfa och omega, nu och evighet samtidigt. Den matematiska punkt där alla våra gemensamma faktiska upplevelser av oförklarlig anledning korsar varandra kallar vi helt enkelt Gud i likhet med Människovärdet för varje individ oavsett religion - och det skall till en djävul eller invärtes splittrad mobbflock till att störa vår kommunikation kring denna punkt.
Citera
2015-03-02, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den logiska knut som stör vår dialog här är ju helt enkelt fråga om vad vi på respektive håll menar som mål eller medel om vi vill definiera begreppet Gud.

Det är mycket enklare än så. Grundläggande är det en fråga om vad "bevis" ÄR, vilket en del pådyvlande teister först försökte att dansa en semantisk definintionsdans omkring, och när det inte fungererade försökte sig på att ersätta (alltså ersätta "bevis") med tros-"vittnande".
Citera
2015-03-02, 17:49
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I en fråga om "bevis" är det absurd att konstant bortse från "bevis" och upprepa vittnande om något annat istället.
Om ni pådyvlande teister anser det omöjligt att komme med ett 'guds'-bevis är det ingen ursäkt för att ersätta en sån bevisföring med predikande/vittnande. Det kan ni ju göra t.ex. hemma i församlingshuset.
Jag tror inte någon av oss teister har försökt övertyga eller bevisa något för någon här. Varje sådant försök vet vi med erfarenhet är helt meningslöst eller får rakt motsatt effekt på folk som inte ens för sig själva kan förklara vad de är ute efter. Detta är något som särskilt varnas för i Nya Kyrkan inte minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in