Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Återigen är det du som anser att de inte definierar Gud samtidigt som flera miljarder människor på jorden har sin definition av Gud. Just egenskaper är väl det som man definierar något på. Om jag skulle definiera en blå badboll så skulle jag skriva att den är blå, att den är rund, att den är uppblåsbar. Hur skulle du förresten definiera dig själv?
Det är snarare du som inte förstår vad en definition skall ge.
Jag har debatterat religion i flera decennier och läst det mesta inom området där folk försökt och har aldrig sett en definition som svarar upp till de mest elementära kraven på en definition. Och det handlar inte om vad jag tycker utan bara om grundläggande fundamenta som att kunna påvisa att de ansatser man ger och hur man vet det.
Citat:
Ja, Gud har skapat universum.
Ja, Gud är allsmäktig.
Hur vet du att Gud skapade universum?
Hur kan du avgöra om det påståendet är sant eller troligt.
(Observera att din tro lämnas därhän i en definition så det är avklarat innan du svarar, tro kan evt sorteras in under hypoteser men inte i definitioner.)
Hur kan du som människa avgöra huruvida en entitet är allsmäktig?
Inte ens den samlade vetenskapliga eliten skulle kunna avgöra det imho.
Du får gärna ge din tankegång hur du kommer fram till den slutsatsen och visa hur du kan finna stöd för detta. Bibeln blir ajabaja med mindre du visar dess empiriska grund. Den är bara att betrakta som vilken roman som helst innan det är gjort.