2015-02-28, 10:46
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har bara funnits en enda person som skulle ha kunnat ge dig ett exakt svar på hur det förhöll sig.

Det var den försvunnes mor. Hon visste detta till 100%. Tyvärr är hon numera avliden sedan flera år.

Vad hon än fick berättat för sig av polisen 1986-04-09, så sa hon aldrig t. ex. till vare sig sin make eller dotter att Kjell-Åke hade anträffats.

Enligt polisman Knutsson så hade modern sagt så här 1986-04-09: "Modern (förnamnet maskat) Johansson uppger på tel att hon ej avser att ansöka om dödförklaring. Modern medd att vi avskriver ärendet. Knutsson"."

Mmmm....det pekar mer och mer åt att herrn minsann inte alls var försvunnen på annat vid än att han själv höll sig undan. Varför skulle hon annars avskriva ärendet själv?

Jag tror fortfarande att det inte är något massförsvinnande, uppgiften att en av dom "försvunna" observerats minst en gång efter vad som påstås vara tidpunkten för deras försvinnande är ju bevis för att det inte var tre som försvann utan max två.
Det visar sig nog att dom allihop finns i närheten eller i alla fall fanns.
Citera
2015-02-28, 19:52
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neanderthalare
Svamla på i vanlig ordning Skaraborg2. Din trovärdighet är på minus nu. Du svarar inte på relevanta frågor och ägnar dig enbart åt svammel!

Kanske hos dig hos mig är den inte på minus, jag tycker heller inte att det är svammel, det finns förklaringar tidigare i tråden varför Skara inte vill fördjupa svaren i dom frågor du ställer, har du läst hela tråden?
Citera
2015-02-28, 20:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Skall hata slumpen"!

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Mmmm....det pekar mer och mer åt att herrn minsann inte alls var försvunnen på annat vid än att han själv höll sig undan. Varför skulle hon annars avskriva ärendet själv?

Jag tror fortfarande att det inte är något massförsvinnande, uppgiften att en av dom "försvunna" observerats minst en gång efter vad som påstås vara tidpunkten för deras försvinnande är ju bevis för att det inte var tre som försvann utan max två.
Det visar sig nog att dom allihop finns i närheten eller i alla fall fanns.

Kan nog ligga något i det skriver.

Vill fråga dig vad exakt du menar med den första fetade texten även om jag tror jag vet vad du menar.

Kjell-Åke har observerats vid många tillfällen efter det att han försvann från sin familj. Den första kända görs i augusti 1965 och den senaste så sent som bara för några år sedan. Om alla dessa observationer stämmer kan ingen veta men ett flertal sådana har gjorts av personer som själva kände den försvunne eller kände/känner hans syskon.

GW Persson sa bl. a. i Veckans brott att en duktig utredningsman "skall hata slumpen". Även om jag inte är en sådan, så gör jag det också även om sådana naturligtvis inträffar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-02-28 kl. 20:14.
Citera
2015-03-01, 11:26
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Kan nog ligga något i det skriver.

Vill fråga dig vad exakt du menar med den första fetade texten även om jag tror jag vet vad du menar.

Kjell-Åke har observerats vid många tillfällen efter det att han försvann från sin familj. Den första kända görs i augusti 1965 och den senaste så sent som bara för några år sedan. Om alla dessa observationer stämmer kan ingen veta men ett flertal sådana har gjorts av personer som själva kände den försvunne eller kände/känner hans syskon.

GW Persson sa bl. a. i Veckans brott att en duktig utredningsman "skall hata slumpen". Även om jag inte är en sådan, så gör jag det också även om sådana naturligtvis inträffar.

Jag menar att som du skriver att mamman själv avskrev ärendet mot polisen, det skulle hon väl aldrig göra om hon inte visste att han levde och inte var "försvunnen" per se.
Att systern inte visste mer är väl snarare en familjeangelägenhet, han ville väl inte att hon skulle vet - tråkigt och jobbigt för henne men något mysterium är det ju ändå inte.
Citera
2015-03-01, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen avskrev ärendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag menar att som du skriver att mamman själv avskrev ärendet mot polisen, det skulle hon väl aldrig göra om hon inte visste att han levde och inte var "försvunnen" per se.
Att systern inte visste mer är väl snarare en familjeangelägenhet, han ville väl inte att hon skulle vet - tråkigt och jobbigt för henne men något mysterium är det ju ändå inte.

Okej. Det var på det sättet du menade. Tur att jag frågade dig. Fast nu var det inte modern som avskrev ärendet. Polisen ringde upp henne och meddelade att de avskrev hans försvinnande. Han blev då alltså avlyst från polisen sida. Detta beslut att avskriva ärendet kunde ju inte modern ta.

Åtminstone gällande Gay Karlsson skedde det på samma sätt. Systern blev uppringd av polisen som ville meddela henne att broderns försvinnande hade blivit avskrivet från deras sida.

Modern däremot meddelade den uppringande polisen, troligtvis Knutsson, att hon inte hade för avsikt att dödförklara sonen. Detta beslut kunde ju inte polisen ta.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

I inlägg # 4067 så finns hela detta stycke som antecknades 86.04.09. efter polisens samtal med modern: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

I dessa båda inlägg finns bl. a. den här meningen nedskriven: "Modern medd att vi avskriver ärendet. Knutsson"

Håller däremot med dig i den första meningen i ditt inlägg # 4082, att Kjell-Åke själv höll sig undan frivilligt - åtminstone till en början med. Inte bara från familjen utan även från gamla bekanta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-01 kl. 16:12.
Citera
2015-03-02, 13:31
Medlem
FritzDaCats avatar
En korrigering.

Jag tog en uppgift ur minnet tidigare.
Rapporten angående Bosse Jansson är en efterlysning från 1977, men är av samma typ som den där man avlyser KÅ:s ärende, och även denna är förtryckt på precis samma sätt, fast efter ordet "Anträffad" har man naturligtvis inte skrivit någonting alls.
Citera
2015-03-02, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
En korrigering.

Jag tog en uppgift ur minnet tidigare.
Rapporten angående Bosse Jansson är en efterlysning från 1977, men är av samma typ som den där man avlyser KÅ:s ärende, och även denna är förtryckt på precis samma sätt, fast efter ordet "Anträffad" har man naturligtvis inte skrivit någonting alls.
Då ställer man sig frågan varför man inte använder samma rutiner i båda fallen?
Citera
2015-03-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Okej. Det var på det sättet du menade. Tur att jag frågade dig. Fast nu var det inte modern som avskrev ärendet. Polisen ringde upp henne och meddelade att de avskrev hans försvinnande. Han blev då alltså avlyst från polisen sida. Detta beslut att avskriva ärendet kunde ju inte modern ta.

Åtminstone gällande Gay Karlsson skedde det på samma sätt. Systern blev uppringd av polisen som ville meddela henne att broderns försvinnande hade blivit avskrivet från deras sida.

Modern däremot meddelade den uppringande polisen, troligtvis Knutsson, att hon inte hade för avsikt att dödförklara sonen. Detta beslut kunde ju inte polisen ta.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

I inlägg # 4067 så finns hela detta stycke som antecknades 86.04.09. efter polisens samtal med modern: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

I dessa båda inlägg finns bl. a. den här meningen nedskriven: "Modern medd att vi avskriver ärendet. Knutsson"

Håller däremot med dig i den första meningen i ditt inlägg # 4082, att Kjell-Åke själv höll sig undan frivilligt - åtminstone till en början med. Inte bara från familjen utan även från gamla bekanta.
Tidigare var din övertygelse att alla tre/fyra försvann samma dag, nämligen 29/7-65. Nu har du ändrat uppfattning så många gånger så att det är omöjligt att vet vad ditt ställningstagande är. Är det det ett rollspel eller en fantasihistoria du skriver bara?
Citera
2015-03-03, 08:15
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Tidigare var din övertygelse att alla tre/fyra försvann samma dag, nämligen 29/7-65. Nu har du ändrat uppfattning så många gånger så att det är omöjligt att vet vad ditt ställningstagande är. Är det det ett rollspel eller en fantasihistoria du skriver bara?

Det är det här jag försöker säga - alla personerna har observerats EFTER detta datum, men trots detta så skall det vara ett massförsvinnande på samma dag. Vilket det ju uppenbart inte är.
Citera
2015-03-03, 15:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Då ställer man sig frågan varför man inte använder samma rutiner i båda fallen?
Svaret bör ju vara att en av dem verkligen är anträffad.

Sen är det ingen mening med att pressa S2, för varken han eller vi andra vet hur eller varför killarna "försvann". Detta kan bara Deffad och hans kontakter hjälpa oss med. Jag hoppas verkligen att han återkommer, men det kan ju vara så att någon eller några andra inte vill att sanningen ska komma ut i offentligheten.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-03-03 kl. 16:06.
Citera
2015-03-03, 22:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunna.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sen är det ingen mening med att pressa S2, för varken han eller vi andra vet hur eller varför killarna "försvann".

Detta har du ju rätt i. Varken du eller vi andra kan med säkerhet säga vad som var orsaken till att killarna kom att försvinna. Alltså ingen av oss vet.
Citera
2015-03-03, 23:05
Bannlyst
Citat:
Detta har du ju rätt i. Varken du eller vi andra kan med säkerhet säga vad som var orsaken till att killarna kom att försvinna. Alltså ingen av oss vet.
Vilka av de tre försvann då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in