2015-02-27, 18:04
  #9997
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Själv gillar jag Oppigård Turbo. Dock endast en flaska sen vill man inte ha mer

Vilken av deras Thurbo-öl menar du?

Thurbo Stout eller Thurbo DIPA?
Citera
2015-02-27, 22:07
  #9998
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Vilken av deras Thurbo-öl menar du?

Thurbo Stout eller Thurbo DIPA?
Thurbo DIPA
Citera
2015-02-27, 22:46
  #9999
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Garanterat inte.

Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Fast om man vill tro beeradvocate/ratebeer så ligger åbro 7,3 och nämnda öl ungefär lika bra (dåligt) till. Om du sedan vill tro att Bengt och Steffo är bättre att lyssna på än två av nätets största communities för ölälskare är givetvis upp till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Hahaha, gör fan inte bort dig.

Båda dom två har gång på gång PÅ GÅNG i Nyhetsmorgon visat att deras kunskap om och kring öl är väldigt begränsad.
Dom kan säkert mycket om vin och sprit, men öl, nope, dom är ganska lost där.

Feadog har bättre koll, det har du mitt ord på.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
När det gäller öl så är väl ingen av dem något att hänga i julgranen. Bengan kanske kan vin, men öl är han helt lost på om etiketten saknas på flaskorna han provar. Om jag minns rätt så har väl Steffo varit med i Mariestadsreklamen? Bara det säger väl en del om nivån på ölkunnandet.

Håller helt och hållet med.

Jag drack Desperados för första gången för ett par år sedan, på en pub i Dublin av alla ställen.
Öl smakar det ju inte särskilt mycket, men några svinkalla Desperados i en varm bastu är ganska okej faktiskt.


Fast samtidigt. Vilka är ni att bestämma bästa öl? Finsmakare?

om ni har missat något i livet så tycker inte alla om samma sak.

vanlig ljus öl, är den mest sålda i hela världen. Och det gäller majoriteten av allas egen,pappa,mamma,sysko,grannen,gräsklipparen. Alltså majoriteten av era familjer,vänner..?

Så att någon leker expert här. Är ju så långt borta..

jag förstår att ni inte gillar den här ölen,(om någon smakat den)

spelar ingen roll vilken användare ni anonyma hävdar är expert här.

zepofan. Du vet vad du pratar om. Men inget är hugget i sten som man säger.

Skål.
Citera
2015-02-27, 23:47
  #10000
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Fast samtidigt. Vilka är ni att bestämma bästa öl? Finsmakare?

om ni har missat något i livet så tycker inte alla om samma sak.

vanlig ljus öl, är den mest sålda i hela världen. Och det gäller majoriteten av allas egen,pappa,mamma,sysko,grannen,gräsklipparen. Alltså majoriteten av era familjer,vänner..?

Så att någon leker expert här. Är ju så långt borta..

jag förstår att ni inte gillar den här ölen,(om någon smakat den)

spelar ingen roll vilken användare ni anonyma hävdar är expert här.

zepofan. Du vet vad du pratar om. Men inget är hugget i sten som man säger.

Skål.

Problemet är att du helt har missat vad den här tråden handlar om. För ölkännare står det i titeln. I det går det att läsa in att ölen som diskuteras är kvalitetsöl som framställts av noggrant av utvalda råvaror, oftast tämligen småskaligt av hantverksbryggerier. Vi som skriver här är intresserade av att diskutera och utbyta erfarenheter när det gäller det bästa världen har att erbjuda i ölväg. Vi är intresserade av smak, kvalitet, hantverksmässiga bryggmetoder, gamla traditioner och intressanta innovationer. Som du säkert märkt så anser inte de flesta här att en smaksatt Heineken faller in under denna intressesfär. All så kallad makrolager faller i princip utanför ämnet. Du kan tycka vad fan du vill om detta, men dina argument för att rättfärdiga varför Desperdos är värd att diskutera här brister på alla punkter. Skulle det faktum att vanlig ljus makrolager säljer bäst vara ett argument för att det är en ölstil som bör ges diskussionsutrymme i en tråd för ölkännare? McDonald's är förmodligen den matkedja som har störst omsättning globalt. Borde McDonald's omnämnas i Guide Michelin? Borde varenda gourmand och matrecensent diskutera McDonald's på samma sätt och med samma intresse som de diskuterar The Fat Duck, The French Laundry och Eleven Madison Park? Förstår du hur idiotiskt det argumentet är?

Ölkännare tycker inte alltid lika, långt ifrån. Generellt så finns det ju lika många smaker som det finns personer, och det inkluderar ölkännare. Det finns ett närmast oändligt utrymme för åsiktspluralism. Men att komma och säga att en smaksatt makrolager ska ges samma utrymme och behandlas med samma intresse som hantverksöl är som att säga att Robert Parker måste smaka och skriva om Castillo de Gredos, och helst ge det 100 poäng. Eller varför inte att Tv4 borde visa lika mycket Korplagsmatcher på bästa sändningstid som de visar Premier League? Det är ju trots allt betydligt flera som spelar i Korplag än det är som spelar i Premier League.

Edit: Vill bara tillägga att det här är mitt absolut sista svar i denna diskussion. Denna "öl" har redan tagit upp alldeles för mycket diskussionsutrymme för att vara en totalt ointressant produkt. Fattar du inte vad jag och alla andra här menar nu så kommer du nog aldrig göra det ändå. Drick du din Desperados och tyck att vi är snobbar som inte respekterar ölstilen smaksatt makrolager om det legitimerar ditt intresse för det, men jag kommer inte svara på fler inlägg om detta och jag hoppas ingen annan gör det heller.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2015-02-28 kl. 00:06.
Citera
2015-02-28, 08:15
  #10001
Medlem
GMU2k15s avatar
Tips om goda mörka öl?

10000 inlägget i tråden, gött.
Citera
2015-02-28, 08:52
  #10002
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
Tips om goda mörka öl?

10000 inlägget i tråden, gött.
10001 faktiskt. Så no claim to fame.

Du får nog vara lite mer precis när du pratar om "mörka" öl.
Citera
2015-02-28, 11:18
  #10003
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
Tips om goda mörka öl?

10000 inlägget i tråden, gött.
För att göra allt lite enklare, Vad gillar du för mörk öl själv?
Mörk öl är en bred benämning så det är lättare att tipsa om man vet vilken typ av mörk öl du gillar?
Citera
2015-02-28, 18:33
  #10004
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
Tips om goda mörka öl?

10000 inlägget i tråden, gött.

Som flera påpekat så är mörkt öl ett brett begrepp. Det inrymmer allt ifrån mörk lager och mörka belgare till porter och stout. För att namedropa lite vanliga öl på bolaget som faller inom denna kategori har du t ex Fullers London Porter, Chimay Blå, Rochefort 10, Carnegie Porter, Oppigårds Thurbo Dubbel Stout mfl. Ett tips är att kolla vad som finns på ditt lokala bolag och sen pröva dig fram
Citera
2015-02-28, 22:08
  #10005
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Problemet är att du helt har missat vad den här tråden handlar om. För ölkännare står det i titeln. I det går det att läsa in att ölen som diskuteras är kvalitetsöl som framställts av noggrant av utvalda råvaror, oftast tämligen småskaligt av hantverksbryggerier. Vi som skriver här är intresserade av att diskutera och utbyta erfarenheter när det gäller det bästa världen har att erbjuda i ölväg. Vi är intresserade av smak, kvalitet, hantverksmässiga bryggmetoder, gamla traditioner och intressanta innovationer. Som du säkert märkt så anser inte de flesta här att en smaksatt Heineken faller in under denna intressesfär. All så kallad makrolager faller i princip utanför ämnet. Du kan tycka vad fan du vill om detta, men dina argument för att rättfärdiga varför Desperdos är värd att diskutera här brister på alla punkter. Skulle det faktum att vanlig ljus makrolager säljer bäst vara ett argument för att det är en ölstil som bör ges diskussionsutrymme i en tråd för ölkännare? McDonald's är förmodligen den matkedja som har störst omsättning globalt. Borde McDonald's omnämnas i Guide Michelin? Borde varenda gourmand och matrecensent diskutera McDonald's på samma sätt och med samma intresse som de diskuterar The Fat Duck, The French Laundry och Eleven Madison Park? Förstår du hur idiotiskt det argumentet är?

Ölkännare tycker inte alltid lika, långt ifrån. Generellt så finns det ju lika många smaker som det finns personer, och det inkluderar ölkännare. Det finns ett närmast oändligt utrymme för åsiktspluralism. Men att komma och säga att en smaksatt makrolager ska ges samma utrymme och behandlas med samma intresse som hantverksöl är som att säga att Robert Parker måste smaka och skriva om Castillo de Gredos, och helst ge det 100 poäng. Eller varför inte att Tv4 borde visa lika mycket Korplagsmatcher på bästa sändningstid som de visar Premier League? Det är ju trots allt betydligt flera som spelar i Korplag än det är som spelar i Premier League.

Edit: Vill bara tillägga att det här är mitt absolut sista svar i denna diskussion. Denna "öl" har redan tagit upp alldeles för mycket diskussionsutrymme för att vara en totalt ointressant produkt. Fattar du inte vad jag och alla andra här menar nu så kommer du nog aldrig göra det ändå. Drick du din Desperados och tyck att vi är snobbar som inte respekterar ölstilen smaksatt makrolager om det legitimerar ditt intresse för det, men jag kommer inte svara på fler inlägg om detta och jag hoppas ingen annan gör det heller.


kvalitets öl??

jadu missade du vad jag skrev?

majoriteten av din familj, släkt, vänner dricker vanlig ljus lager..

Vem är du att sitta och spela expert för hela världen och tråden??

vem avgör vad en öl är för en öl kännare.

kom tillbaka. Du är ingen som avgör vad som är bra eller dåligt.
Citera
2015-03-01, 10:42
  #10006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
majoriteten av din familj, släkt, vänner dricker vanlig ljus lager..
Hur många av dessa tror du påstår att deras ljusa lager är "finöl"? Feadogs liknelse med McDonalds var för övrigt riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
vem avgör vad en öl är för en öl kännare.
Både Beer Advocate och Ratebeer har redan nämnts, där har du två communities som huserar en stor del av nätets ölkännare. Dessa sidor är väl rätt bra riktmärken för vad som är bra öl eller inte. Den förstnämnda har gett din tequilaöl betyget 57/100 och alltså mer eller mindre klassat den som skräp.
Citera
2015-03-01, 17:29
  #10007
Medlem
hade en hyffsad kväll igår.

firade seriesegern i hockeyallsvenskan med :

westvleteren 12
Rochefort 10
Horal´s Oude Geuze Mega Blend 2013
Rodenbach Grand Cru vintage 2012
Och en St Bernadus abt 12.

helt okej kväll, och som vanligt så glänste R10 över de andra med abt 12 på silverplats.

W12 är ett bra öl, men tycker faktiskt det inte kommer upp i samma nivå som R10 och abt12. Ska tilläggas att alla dracks färska. Men har svårt att w12 ska kunna lagras på ett så enastående sätt samtidigt som de andra två går åt andra hållet. Lägg där till jobbet med att beställa och behöva vänta när man kan gå ner till bolaget och få typ 3 R10 för priset av en W12. För mig är valet enkelt

Dock är det ju rätt kul att ha fått prova ett par W12or, men ölet svarar inte upp till hypen.

Hade någon av R10 och abt12 varit lika otillgängliga och mytomspunna så hade något av de två ölen varit etta i världen
Citera
2015-03-01, 19:03
  #10008
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rochefort10
hade en hyffsad kväll igår.

firade seriesegern i hockeyallsvenskan med :

westvleteren 12
Rochefort 10
Horal´s Oude Geuze Mega Blend 2013
Rodenbach Grand Cru vintage 2012
Och en St Bernadus abt 12.

helt okej kväll, och som vanligt så glänste R10 över de andra med abt 12 på silverplats.

W12 är ett bra öl, men tycker faktiskt det inte kommer upp i samma nivå som R10 och abt12. Ska tilläggas att alla dracks färska. Men har svårt att w12 ska kunna lagras på ett så enastående sätt samtidigt som de andra två går åt andra hållet. Lägg där till jobbet med att beställa och behöva vänta när man kan gå ner till bolaget och få typ 3 R10 för priset av en W12. För mig är valet enkelt

Dock är det ju rätt kul att ha fått prova ett par W12or, men ölet svarar inte upp till hypen.

Hade någon av R10 och abt12 varit lika otillgängliga och mytomspunna så hade något av de två ölen varit etta i världen

Skallebank idag? Starka öl du drack. Själv nöjde jag mig med Bedarö Bitter och Wisby Pils igår samt några cl Bowmore Oak Aged whisky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in