2015-02-27, 12:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns väl andra billiga områden i sthlmsområdet också? Du har ju också Älta, Orminge, Tyresö, Haninge, Västerhaninge etc etc. Men du var tvungen såklart att ta den mest stigmatiserade förorten för att spetsa till det lite.

Jag sökte igen. På Stockholm Stad, Nacka kommun och Västerhaninge. Tenstalägenheten hamnar då som tredje billigaste. Billigare är 2 st brf om vardera 28 m2 för 790 000 kr respektive 850 000 kr i Tungelsta. Det finns endast 5 st brf utannonserade i dessa tre områden för under 1 miljon kr.

Hur menar du att jag spetsar till det? Vill vårdbiträdet göra klassresa till, håll i dig nu, Akalla ( ), så stiger prislappen till 1 075 000 kr för 39,5 m2 i radhus av sunkig 70-talskvalitet, med inte bara en, utan två inbrottsvänliga uteplatser i markplan i en del av Stockholm som härjas av såväl tjuvar som upplopp.

Vad sägs om 1 595 000 kr för 41 m2 i Farsta Strand? Toablandaren är inte guldpläterad och muggstolen tvättar inte röven med automatik. Ej heller är månadsavgiften negativ.
Citera
2015-02-27, 14:25
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Överliggaren föreslog i ett tidigare inlägg att marken skulle säljas till ett värde under marknadspris. Det är i min värld att skänka bort kommunmedborgarnas tillgångar. Om man har ett öppet auktionsförfarande då får man ett marknadspris.

Det viktigaste är i vilket fall att tillgängliggöra stora mängder tomtmark, vilket man gör genom en stadsplan, där alla de små tomterna förslagsvis redan är inritade (gränserna kan vara flexibla i någon mån). Prissättning på mark, sänkt eller marknadspris, får bli att senare avgörande. Meningen är ju att det skall stimulera byggande. I nuläget håller jag dock med om att billig tomtmark bara blir en bonus ner i de fåtaliga byggbolagens fickor.

Citat:
Nej man fäste inte samma vikt vid planering under den tid vi hade minimal samhällelig infrastruktur i form av skolor, förskolor o tekniska försörjningssystem, såsom tunnelbanor VA, bergvärme mm. På den tiden reglerades gatans bredd, husens höjd o avstånd mellan gårdsbebyggelse. Utöver detta så hade man ofta en byggnadsordning som detaljerat reglerade husens arkitektoniska kvalitet o utformning. Mycket på den tiden handlade om brandskydd o estetik. Kan nog påstå att världen idag är mer komplex o har fler anspråk på marken än vad det var på den tiden. Sen kan jag hålla med dig om att dagens arkitektur inte alltid är av speciellt hög kvalitet.

Tunnelbanor? Det är väl ändå inte en fråga som berör tomtnivån? Det avgörs dessutom på ett tidigt stadium beträffande stadsplan. Hm, låt oss jämföra med 1910. Även då gällde det att dra fram VA och el i marken och bygga skolor, något för vilket man avdelar kommunal mark enligt plan. Vad är det som har tillkommit sedan dess? Fjärrvärme och fiberkabel? Grejen är att detaljerna skiftar, men till arten är försörjningen av infra ungefär densamma och det är frågor som rätteligen hör hemma på central nivå, det vill säga på kommunens bord. En fastighetsägare som söker bygglov skall bara behöva koppla upp sin fastighet till befintliga nät och överhuvud inte ha med saken att göra bortom tomtgränsen. Var kloaker och ledningar sedan dras avgörs lätt givet att stadsplan upprättas. Bara att följa rutnätet.
Senast redigerad av Överliggaren 2015-02-27 kl. 15:06.
Citera
2015-02-27, 14:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag sökte igen. På Stockholm Stad, Nacka kommun och Västerhaninge. Tenstalägenheten hamnar då som tredje billigaste. Billigare är 2 st brf om vardera 28 m2 för 790 000 kr respektive 850 000 kr i Tungelsta. Det finns endast 5 st brf utannonserade i dessa tre områden för under 1 miljon kr.

Hur menar du att jag spetsar till det? Vill vårdbiträdet göra klassresa till, håll i dig nu, Akalla ( ), så stiger prislappen till 1 075 000 kr för 39,5 m2 i radhus av sunkig 70-talskvalitet, med inte bara en, utan två inbrottsvänliga uteplatser i markplan i en del av Stockholm som härjas av såväl tjuvar som upplopp.

Vad sägs om 1 595 000 kr för 41 m2 i Farsta Strand? Toablandaren är inte guldpläterad och muggstolen tvättar inte röven med automatik. Ej heller är månadsavgiften negativ.

Denna var ju inte så tokig: 675 k för 25 kvadrat i nynäshamn, som vad jag vet inte är några större fel på rent områdesmässigt.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-nynashamn-nynashamns-kommun-hojdgatan-5-6968079

Behövs bara ca 100 k i insats... och räntekostnaderna blir högst försumbara. Något hög avgift för storleken kanske. Men man kan inte få allt.
Citera
2015-02-27, 15:10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Denna var ju inte så tokig: 675 k för 25 kvadrat i nynäshamn, som vad jag vet inte är några större fel på rent områdesmässigt.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-nynashamn-nynashamns-kommun-hojdgatan-5-6968079

Behövs bara ca 100 k i insats... och räntekostnaderna blir högst försumbara. Något hög avgift för storleken kanske. Men man kan inte få allt.

Tack. Du har letat efter en billig brf på 1 ROK i Stockholmsområdet, för att kunna visa att det inte råder bostadsbrist (iaf för vårdbiträden med 19 000 kr bruttolön)...och kommer tillbaka med en lgh i Nynäshamn, 25 m2 för 675 000 kr. Jag tror inte jag behöver tillägga så mycket. Säj till när du når Trosa. Eller kanske Tierp.
Citera
2015-02-27, 16:15
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Tack. Du har letat efter en billig brf på 1 ROK i Stockholmsområdet, för att kunna visa att det inte råder bostadsbrist (iaf för vårdbiträden med 19 000 kr bruttolön)...och kommer tillbaka med en lgh i Nynäshamn, 25 m2 för 675 000 kr.

Budgivning pågår, högsta bud 725 kkr, så det kan bli svårt att få in i budgeten. 25 m2, byggt år 1945, i Nynäs. Seems legit!
Citera
2015-02-27, 19:36
Medlem
Citat:
Det är inte att vara fattig att inte kunna bo var man vill till en subventionerad kostnad. Det är riktig tomteverkstad att använda ord som fattig och rik i debatter om bostadsbristen i det här landet.

Läs rapporten som jag länkade så kanske du förstår problemen bättre.

http://www.veidekke.se/incoming/article89628.ece/BINARY/Utan+finansiering+stannar+bostadsbyggandet

Ferraribilar och subventioner är det du kommer med om och om igen. Äpplen och päron samt ett ord du inte ens förstår. Tröttsamt.
Citera
2015-02-27, 21:28
Medlem
hazzos avatar
Beroende på hur planeringen ser ut i Stockholm o var olika tyngdpunker ligger så planerar staden tillsammans med SL hur olika tunnelbanelinjer ska dras, nya stationer, indragna stationer. Se exempelvis den föreslagna dragningen av blå linjen till Hagsätra. Ska vi ha en ny station i Slakthusområdet? Vilka stationer ska då dras in då de befintliga delvis ligger
för nära. Var exakt ska stationen ligga. Kan vara bra att veta innan man lägger ut en massa tomter.

Som sagt stadens infrastruktur består även av en mängd tunnlar för olika saker, vägar, tunnelbana, vatten o avlopp. Deras rätt måste säkras t ex med servitut. En detaljplan avgränsar vad som är sk allmän platsmark såsom gator, parker, torg mm. I detaljplanen avgörs även vem som är huvudman, kommunen eller någon privat, dvs vem ska skotta bort snön. I en detaljplan kan även regleras att allmänheten ska ha tillgång till privat mark, normalt sett gå och cykla, men även köra. Allt detta säkerställs sedan juridiskt i fastighetsbildningen.

Som jag tidigare sa så är det detaljplanen som definierar vad en fastighet får användas till o hur stor exploateringen får vara. Det är detta som sätter priset på vad fastigheten är värd. Ibland behöver man rätt att köra över annan fastighet, dra ledningar mm över annan fastighet, säkras via detaljplan o fastighetsbildning.

Det krävs en rättssäkerhet o förutsägbarhet det är därför vi har en omfattande planerings- o fastighetsrättslig lagstiftning.
Senast redigerad av hazzo 2015-02-27 kl. 21:48.
Citera
2015-02-27, 22:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tack. Du har letat efter en billig brf på 1 ROK i Stockholmsområdet, för att kunna visa att det inte råder bostadsbrist (iaf för vårdbiträden med 19 000 kr bruttolön)...och kommer tillbaka med en lgh i Nynäshamn, 25 m2 för 675 000 kr. Jag tror inte jag behöver tillägga så mycket. Säj till när du når Trosa. Eller kanske Tierp.

Med dagens räntor är det löjligt billigt att låna upp pengar till en bostad även om man inte tjänar speciellt mycket, det svåraste är väl bara kontantinsatsen. Sen måste man inte bo själv mitt i stan heler om man inte har god ekonomi, man kan dela bostad med någon. Det finns ingen naturlag som säger att allt måste vara snorbilligt.
Citera
2015-02-27, 23:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ferraribilar och subventioner är det du kommer med om och om igen. Äpplen och päron samt ett ord du inte ens förstår. Tröttsamt.

Kommer jag med? Läs rapporten och kom sen med synpunkter på den. Inte jag som skrivit den...
Citera
2015-02-27, 23:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med dagens räntor är det löjligt billigt att låna upp pengar till en bostad även om man inte tjänar speciellt mycket, det svåraste är väl bara kontantinsatsen. Sen måste man inte bo själv mitt i stan heler om man inte har god ekonomi, man kan dela bostad med någon. Det finns ingen naturlag som säger att allt måste vara snorbilligt.

Det är ju snorbilligt bara man är lite sparsam och får ihop till kontantinsatsen. Månadskostnaden blir inte speciellt hög på den lgh. En undersköterska skulle lugnt ha råd och få massa pengar över dessutom varje månad.
Citera
2015-02-28, 02:14
Medlem
Citat:
Kommer jag med? Läs rapporten och kom sen med synpunkter på den. Inte jag som skrivit den...

Jag syftade på ditt nämnande om subventioner igen.
Citera
2015-02-28, 07:24
Medlem
Relays avatar
Skulle tro att det beror på att de kommunala bostadsbolagen måste ha in pengar för att kunna renovera sitt stora innehav av bostäder från miljonprogrammet. Vintervägen borde vara renoveringsmoget o snart är det dax för Araby o Nydala.

Växjö har sedan 60-talet varit en av landets mest expansiva städer. Allmännyttan sitter på en väldigt stor portfölj från 60-70 talet.

Edit: blev nåt fel här, citeringen funkade inte o tidpunkten för inlägget kom inte med???

Nu har politikerna i Växjö beslutat att omvandla ytterligare ett område från hyresrätter till bostadsrätter. Det kommer att bli ännu svårare för folk som
1. Inte har rika föräldrar
2. inte är rika själva.
Att få tag i en lägenhet och folk som Kurt sune jublar väl givetvis det går helt enligt planerna om man säger så. Snart kommer det finnsa en grupp människor som antingen få gå hemlösa eller tvingas få kommunal eller statlig hjälp att få tak över huvudet på något sätt.
Senast redigerad av hazzo 2015-02-28 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in