2015-05-30, 16:43
  #5557
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Nu är väl "påbörjat" definitivt inte samma sak som "slutfört".

Nej...?
Citera
2015-06-01, 13:19
  #5558
Medlem
kurt-sunes avatar
Kan bara hålla med: "Socialdemokraternas bostadspolitik är ett luftslott"

http://www.expressen.se/ledare/socialdemokraternas-bopolitik-ar-ett-luftslott/

Och vad gäller (S) missförstånd om att det råder brist på små hyresrätter är det ett rent förståndshandikappat resonemang.

Vad det är brist på är stora lägenheter, så att kommer de små bli lediga när folk flyttar vidare i flyttkedjan.

Det är bara att gå in och titta på bostadsförmedlingen vilka lägenheter det är längst kötider till. Det är inte till små hyresrätter direkt.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-01 kl. 13:23.
Citera
2015-06-01, 18:45
  #5559
Medlem
spoilers avatar
Nu ska kommunen gå in och driva upp priserna ytterligare på bostadsmarknaden.

"Unga i Malmö tvingas bo på HVB-hem på grund av bostadbristen. Nu vill Malmö stad köpa små lägenheter istället.

/.../

I Malmö placeras ibland unga i dyra dygnsboenden, i hem för vård och boende så kallade HVB hem, helt i onödan.

- De behöver inte det stödet oftast som man får på HVB-hem utan det är egentligen bostadsbristen som gör att man placerar och det kan kosta 1300 kronor, inte alls ovanligt per dygn, säger Karin Andersson."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/malmo-kan-kopa-lagenheter-till-unga
Citera
2015-06-01, 19:22
  #5560
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Nu ska kommunen gå in och driva upp priserna ytterligare på bostadsmarknaden.

"Unga i Malmö tvingas bo på HVB-hem på grund av bostadbristen. Nu vill Malmö stad köpa små lägenheter istället.

/.../

I Malmö placeras ibland unga i dyra dygnsboenden, i hem för vård och boende så kallade HVB hem, helt i onödan.

- De behöver inte det stödet oftast som man får på HVB-hem utan det är egentligen bostadsbristen som gör att man placerar och det kan kosta 1300 kronor, inte alls ovanligt per dygn, säger Karin Andersson."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/malmo-kan-kopa-lagenheter-till-unga

Tittar man kostnadsmässigt är det nog ingen big deal egentligen. Det är avsevärt billigare att köpa än att hyra och Malmö har relativt låga priser på bostadsrätter.

Men det blir nog inte så glatt i BRF:erna om Malmö stad börjar köpa upp bostadsrätter för uthyrning i andra hand.
Citera
2015-06-02, 12:50
  #5561
Medlem
http://www.svd.se/om/ombildningarna

http://www.svd.se/trots-pengarna-uppnas-inte-nybyggnadsmalen/om/ombildningarna

http://www.svd.se/ett-paradigmskifte-pa-stockholms-bostadsmarknad/om/ombildningarna

http://www.svd.se/har-blev-det-prisfest-pa-nastan-nya-hus/i/utvalt/om/ombildningarna

Ur SvD Näringslivs utmärkta serie om ombildningarna i Stockholm kan vi i dagens
tidning hitta

"Den borgerliga stadshusmajoriteten ville också använda pengarna till att köpa
bostadsrätter för LSS-boenden och bekosta utgifter för markberedning inför
byggandet av bostadsrätter.

Det senare var kopplat till ett särskilt uppdrag för de allmännyttiga bostadsbolagen :
de skulle bygga fler bostadsrätter i områden med hög andel hyresrätter. Uppdraget
skrotades dock vid maktskiftet ..."
Citera
2015-06-02, 13:00
  #5562
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.svd.se/om/ombildningarna

http://www.svd.se/trots-pengarna-uppnas-inte-nybyggnadsmalen/om/ombildningarna

http://www.svd.se/ett-paradigmskifte-pa-stockholms-bostadsmarknad/om/ombildningarna

http://www.svd.se/har-blev-det-prisfest-pa-nastan-nya-hus/i/utvalt/om/ombildningarna

Ur SvD Näringslivs utmärkta serie om ombildningarna i Stockholm kan vi i dagens
tidning hitta

"Den borgerliga stadshusmajoriteten ville också använda pengarna till att köpa
bostadsrätter för LSS-boenden och bekosta utgifter för markberedning inför
byggandet av bostadsrätter.

Det senare var kopplat till ett särskilt uppdrag för de allmännyttiga bostadsbolagen :
de skulle bygga fler bostadsrätter i områden med hög andel hyresrätter. Uppdraget
skrotades dock vid maktskiftet ..."

Tråkigt med ombildningarna absolut, men det är å andra sidan en konsekvens av att hyrorna inte är marknadsanpassade.

Det verkar somliga på vänsterkanten inte förstå... Eller så vägrar de att förstå.

Sedan är ju inte lägenheterna borta, som vissa vänsterdebattörer brukar hävda. De som bor i de ombildade lägenheterna står inte längre i hyreskön. Och eftersom hyrorna är gravt reglerade hade de troligtvis inte flyttat heller, vilket hjälpt föga för bostadsbristen.

Nu fick ju kommunen lös pengar till att bygga andra bostäder för och samhällsnyttor, så det är inte bara av ondo att det ombildats. Allt handlar om politik. Vem ska äga bostäderna: De boende eller kommunen....

Själv ser jag stora fördelar med att folk äger sitt eget boende framför att hyra. Det är bara att titta i hyresdominerade områden och se hur det gått. Äger man så skiter man inte på sin egen bakgård direkt. Och där bostadsrätterna växt fram bland hyreshusen har det även lugnat ner sig. Så gentrifiering behöver inte vara något negativt. Tvärtom.
Citera
2015-06-02, 13:33
  #5563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och där bostadsrätterna växt fram bland hyreshusen har det även lugnat ner sig. Så gentrifiering behöver inte vara något negativt. Tvärtom.

Har du hört talas om Östberga ? Ett f d allmännyttigt område, inte så långt från
dina hemtrakter, där allt såldes ut med rejäla rabatter. Och dessutom har faktiskt
just nya bostadsrätter växt fram, insprängda i området, fast då inte bland hyreshusen
eftersom de s a s inte är det längre så när som på de resthyresgäster som inte haft
vett att avlägsna sig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19941180.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20849362.ab

Ovanstående tyder väl inte direkt på att det "lugnat ner sig" ...
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-06-02 kl. 13:44.
Citera
2015-06-02, 13:49
  #5564
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Inte vill du väl på fullt allvar inbilla någon att du tycker att det är tråkigt
att allmännyttan försvinner ...
Där tror du fel. jag är emot alla former av reor oavsett om det rör sig om hyresreglering eller utförsäljningar. Jag gör ingen skillnad där.

Däremot kan jag förstå varför allmännyttan säljs ut och det beror uteslutande på hyresregleringarna, samt att folk vill äga sina bostäder istället för att hyra.



Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Nej, de är inte borta, de bebos bara av människor med högre social status.
Gentrifiering brukar sådant kallas.
Jaha så man får högre status genom att köpa loss sin lägenhet från allmännyttan. Intressant.



Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Har du hört talas om Östberga ? Ett f d allmännyttigt område, inte så långt från
dina hemtrakter, där allt såldes ut med rejäla rabatter. Och dessutom har faktiskt
just nya bostadsrätter växt fram, insprängda i området, fast då inte bland hyreshusen
eftersom de s a s inte är det längre så när som på de resthyresgäster som inte haft
vett att avlägsna sig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19941180.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20849362.ab

Ovanstående tyder väl inte direkt på att det "lugnat ner sig" ...
Det kan ta några år innan det lugnar ner sig. Men ett område där det verkligen blivit mycket bättre med åren är blåkulla i Solna.



Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Men visst vore det kul om allmännyttan fick bygga bostadsrätter i områden där
ingen vill/kan/får ombilda och där de privata byggherrarna inte heller tycker
att det är någon ide att uppföra sådana. Vem var det som sa något om politiker
som vill styra hur människor bor ?
Allmännyttan ska väl inte bygga bostadsrätter?

Jag förstår inte riktigt din frågeställning. Nej jag tycker inte politiker ska bestämma hur folk ska bo. Det måste folk få bestämma själv.
Citera
2015-06-02, 13:57
  #5565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Däremot kan jag förstå varför allmännyttan säljs ut och det beror uteslutande på hyresregleringarna, samt att folk vill äga sina bostäder istället för att hyra.

Att allmännyttan säljs ut beror på en fast politisk vilja därtill. När allmännyttan väl
sålts ut kommer den inte tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så man får högre status genom att köpa loss sin lägenhet från allmännyttan. Intressant.

Varje utförsäljning på någorlunda centrala adresser har resulterat i en omedelbar
flyttrusch från densamma. Läser du aldrig bostadsannonser ? Och de som flyttar
in har alltså råd att betala det pris de ursprungliga invånarna inte skulle ha mäktat
med. Det är alltså de nya invånarna som höjer statusen på området ! Men det
förstår du säkert ...
Citera
2015-06-02, 13:59
  #5566
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tråkigt med ombildningarna absolut, men det är å andra sidan en konsekvens av att hyrorna inte är marknadsanpassade.

Det verkar somliga på vänsterkanten inte förstå... Eller så vägrar de att förstå.

Sedan är ju inte lägenheterna borta, som vissa vänsterdebattörer brukar hävda. De som bor i de ombildade lägenheterna står inte längre i hyreskön. Och eftersom hyrorna är gravt reglerade hade de troligtvis inte flyttat heller, vilket hjälpt föga för bostadsbristen.

Nu fick ju kommunen lös pengar till att bygga andra bostäder för och samhällsnyttor, så det är inte bara av ondo att det ombildats. Allt handlar om politik. Vem ska äga bostäderna: De boende eller kommunen....

Själv ser jag stora fördelar med att folk äger sitt eget boende framför att hyra. Det är bara att titta i hyresdominerade områden och se hur det gått. Äger man så skiter man inte på sin egen bakgård direkt. Och där bostadsrätterna växt fram bland hyreshusen har det även lugnat ner sig. Så gentrifiering behöver inte vara något negativt. Tvärtom.

Nej. Fy fan vad du är oärlig. Ombildningarna var en ren fråga om ideologi. Liksom Cederschiölds konfiskering av Svenska Bostäders kassa en gång i tiden. Därav av "rabatten" - allt för ett högre syfte. Jag kallar det förskingring, inte rabatt f.ö.

I den svenska borgerliga idévärlden får det inte existera välskötta offentligt ägda bolag. Därför avyttrar man dessa först. Alltså, sälj ut allmännyttan via ombildningar. Sälj Vin&Sprit. Avmonopolisera apoteksbranchen. Det här tänkandet skiljer Sverige från många andra länder. I t.ex. Frankrike finns ingen konflikt mellan att anse sig stå till höger och samtidigt vara stolt över den franska posten. Sverige har sannerligen gått all in i new public management. Detta är arvet från de obegåvade, världsfrånvända och opraktiska nyliberaler, som via MUF letade sig in i borgerlig politik och kulminerade i överförskingraren, tillika landsförrädaren Reinfeldt. Ett gäng med karaktär av anti-Midas. Allt de tar i förvandlas till bajs.
Citera
2015-06-02, 13:59
  #5567
Medlem
Ur SvD Näringslivs utmärkta serie om ombildningarna i Stockholm kan vi i dagens
tidning hitta

"Den borgerliga stadshusmajoriteten ville också använda pengarna till att köpa
bostadsrätter för LSS-boenden och bekosta utgifter för markberedning inför
byggandet av bostadsrätter.

Det senare var kopplat till ett särskilt uppdrag för de allmännyttiga bostadsbolagen :
de skulle bygga fler bostadsrätter i områden med hög andel hyresrätter. Uppdraget
skrotades dock vid maktskiftet ..."

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Allmännyttan ska väl inte bygga bostadsrätter?

Jag förstår inte riktigt din frågeställning. Nej jag tycker inte politiker ska bestämma hur folk ska bo. Det måste folk få bestämma själv.

Vad är det du inte förstår ? Den förra stadshusmajoritetens halsbrytande manövrar ?
Läs serien i SvD med andra ögon så kanske det går bättre ...
Citera
2015-06-02, 14:06
  #5568
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nej. Fy fan vad du är oärlig. Ombildningarna var en ren fråga om ideologi. Liksom Cederschiölds konfiskering av Svenska Bostäders kassa en gång i tiden. Därav av "rabatten" - allt för ett högre syfte. Jag kallar det förskingring, inte rabatt f.ö.
Jaha men hyresreglering är inte "förskingring"? Jag förstår inte riktigt skillnaden. Det är ju same same...

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
I den svenska borgerliga idévärlden får det inte existera välskötta offentligt ägda bolag. Därför avyttrar man dessa först. Alltså, sälj ut allmännyttan via ombildningar. Sälj Vin&Sprit. Avmonopolisera apoteksbranchen. Det här tänkandet skiljer Sverige från många andra länder. I t.ex. Frankrike finns ingen konflikt mellan att anse sig stå till höger och samtidigt vara stolt över den franska posten. Sverige har sannerligen gått all in i new public management. Detta är arvet från de obegåvade, världsfrånvända och opraktiska nyliberaler, som via MUF letade sig in i borgerlig politik och kulminerade i överförskingraren, tillika landsförrädaren Reinfeldt. Ett gäng med karaktär av anti-Midas. Allt de tar i förvandlas till bajs.

Jojo men pengarna försvinner ju inte. För att avgränsa oss till bostäder så kommer det ju faktiskt in pengar också i kommunkassan som kan användas till bostadsbyggande. Problemet är att hyreshusen säljs för marknadspriset av just ett hyreshus. Och eftersom hyrorna är gravt reglerade så finns det ett stort glapp i värde mellan ett helt hyreshus (baserat på reglerade hyresintäkter) och summan av styckpriserna på de ombildade bostadsrätterna. Därav klippet för de lyckliga hyresgäster som får vara med på en ombildning.

Detta beror uteslutande på att hyrorna är reglerade eller "förhandlade" som hyresgästföreningen väljer att definiera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in