2015-02-26, 20:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Det har vi pratat om också.
Jasså? vad sa du då? Vad har du sagt i tråden om bevis eller inte? Ge mig numret på den kommentaren för då måste jag ha missat dina åsikter i sakfrågan.
Som det ser ut just nu så har du endast kommentarer om mig och mina inlägg men inget om tråden?
Citera
2015-02-26, 20:28
Medlem
Reguluss avatar
En reflektion är att den här och många andra trådar i religionsforumet skulle öka dramatiskt i kvalitet om folk började diskutera sakfrågorna i stället för att utbyta invektiv och tjafsa om huruvida andra debattörer är seriösa eller inte.
Citera
2015-02-26, 20:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En reflektion är att den här och många andra trådar i religionsforumet skulle öka dramatiskt i kvalitet om folk började diskutera sakfrågorna i stället för att utbyta invektiv och tjafsa om huruvida andra debattörer är seriösa eller inte.
Håller med dig fullkomligt.
Citera
2015-02-26, 20:36
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Meh, förstör nu inte tråden!

Hur gör vi forumet bättre? [metadiskussion]
Citera
2015-02-26, 20:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det kommer inte att fungera utan en gemensam kommunikations-platform ... båda vad angår nån form av verklighets-underlag som t.ex. en solid världsbild och en gemensam semantik.

Med t.ex. solipsism och en hemmasnickrat terminologi utvecklas en debatt blixtsnabbt till ren rappakalja.

Så seriösiteten beror på hurvida alla parter är villiga till att regrediera sina resonemanger till punkten av en gemensamplatform.
Citera
2015-02-26, 20:38
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ge mig numret på den kommentaren för då måste jag ha missat dina åsikter i sakfrågan.

Citat:
Om Gud finns varför tillåter han skit som till exempel att oskyldiga barn får cancer? Och om det inte är han som ger det varför stoppar han det inte?"

Citat:
Med den logiken så kan lika gärna säga att Hitler existerar också.

Citat:
Einstein sade många saker. Bland annat sade han så här något år innan sin död:

"The word God is for me nothing more than the expression and product of human weakness, the Bible a collection of honorable, but still purely primitive, legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation, no matter how subtle, can change this for me"

Citat:
Grundtanken och rentav kravet med att kalla sig troende är väl att inte tänka utanför boxen överhuvudtaget. Är det inte en synd att börja tänka i andra banor plötsligt?

Från annan tråd:

Citat:
Jag tror att det finns fem möjliga svar:

Gud är allsmäktig men inte fullständigt god.
Gud är fullständigt god men inte allsmäktig.
Gud är varken god eller allsmäktig.
Någon är mäktigare än Gud och bestämmer över hans handlingar.
Gud finns inte.

Ser inte hur något annat går ihop.
Citera
2015-02-26, 20:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Håller med dig fullkomligt.

I praksis: Om vad?

Att din verklighets-främmande bubbla och din retorik skall "accepteras"?
Citera
2015-02-26, 20:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Från annan tråd:
Håll dig då till trådämnet i fortsättningen.
Jag besvarar dig utifrån dina åsikter om saker INTE vad jag anser om dig.
Det tycker jag inte att de andra här inne behöver veta eller ens du.
Vill du att jag skall skriva vad jag anser om dig i trådarna?
Citera
2015-02-26, 20:53
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Håll dig då till trådämnet i fortsättningen

Va?
Citera
2015-02-26, 21:01
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast det där stämmer ju inte riktigt. Det stämmer i att det inte går att bevisa att någonting inte existerar vilket innefattar Gud. Men om det verkligen hade funnits någon Gud så hade det självklart även funnits bevis för det. Allt som existerar finns det bevis för, det hade även gällt Herr Gud.

Det har du fått om bakfoten. För det första finns det inget som bevisar närvaron av allt som existerar. För det andra är existens inget attribut som kan appliceras på Gud. För det tredje så är Gud, om något sådant existerar, någonting utanför vår värld och därmerd för oss okänt.
Citera
2015-02-26, 21:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Va?

Mmm, så illa är det
Citera
2015-02-26, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[b] Håll dig då till trådämnet i fortsättningen.

Och sånt skall komme från en person som inte kan skilja mellan bevisföring och tros-vittnande eller mellan retorik och sund semantik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in