Citat:
Ursprungligen postat av
Densistafilosofen
Mmm..okej..
Vet inte om jag ska ta det om angrep elr inte...
Men den stora saken i det hela är att...Vill man inte förstå så vill man inte förstå..
Visst kan Gudafrågan diskuteras men joo tydligare bild du ger...
Desto mer står vissa å väntar på att få piska en..
Som en ond sida av universum...
Så det blir inte roligt att föra en diskussion me dessa typer
Men om du baserar din självkänsla runt ämnet, beroende på hur utomstående reagerar. Kommer du att sekulera dig från alla som inte delar din uppfattning.
Jag är en hårdbiten ateist. Men jag är väldigt nyfiken på vad gud är för andra. Jag har själv upplevt mytafysiska tankar och tillstånd. Men tyvär inget för mig som inte relateras till vår stackare hjärnans komplexitet.
Det blir inte en fråga hurruvida någon teist ska tro på gud. Utan att om dem vill hävda hans existens som sann, då får man allt gå efter spelreglerna för vad sanning är. Annars blir det en gröt av vad allt.
Självfallet finns det många filosofer som har stipulerat paradoxala teser runt gud. Men de är inget som härleder hans existens. Ta t. Ex. Pascals vad. Att du tjänar rent "ekonomiskt" på att tro på gud. För finns han har du allt att vinna på det. Finnd han inte har du inte förlorat något.
Men här blir det av essensen att definiera begreppet förlora. Om du som troende, väljer omedvetet att inte ta in saker, för att de går stick istäv med ens övertygelse, något som alla lider av (komfirmations bias), blir det en förlust av livskvalite och erfarenheter. Vilket är ett av problemen med till exempelt religiöst fanatism. Ens "liv" hänger på ebs egen övertygelse. Det som ens kanske rubbar denns övertygelse, är en hädelse.