2015-02-24, 16:27
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
synd är att inte tro på Gud.
från början ville Gud att människor skulle tro på honom, men det ändrade sig på vägen ( eva och Adam )
Hur känner du till guds vilja?

Om du hänvisar till bibeln blir det ett logiskt problem eftersom det leder till ett cirkelresonemang.

En allsmäktig gud som har all makt över allt i oändligheten från evighet till evighet, har sannolikt samma engagemang i allt liv från minsta bakterie till elefanter och blåvalar samt i allt tänkbart liv i oändlighetens kosmos.

Om denne gud bekymrar sig över en enskild jordmänniskas handel och vandel, är det en småaktig gud enbart värd skepsis i bästa fall.
Citera
2015-02-24, 16:29
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Jag formulerar om frågorna så får jag se om det går bättre att svara:

Kan någon förklara varför en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, skickade sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder utan att formulera sig så att alla människor i alla tider i alla länder begriper detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Självklart, för en allsmäktig gud gjorde inte det. Det är bara vad forntidsaraberna vill att vi ska tro så vi ger dem makten över våra liv. (1)
Citat:
Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder handlar mest om en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

För att det var araber i arabien på 600-talet som skrev "guds sista budskap" (2)

Citat:
Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider inte handlar om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?

Se 1 och 2.
Citera
2015-02-24, 16:30
Medlem
Ereses avatar
Citat:
synd är att inte tro på Gud

Ta bort synden?

Citat:
från början ville Gud att människor skulle tro på honom, men det ändrade sig på vägen

Det här var nytt för mig. Med andra ord ligger ateismen närmare Guds vilja. Det var ju fascinerande.

Jag tror att det finns fem möjliga svar:

Gud är allsmäktig men inte fullständigt god.
Gud är fullständigt god men inte allsmäktig.
Gud är varken god eller allsmäktig.
Någon är mäktigare än Gud och bestämmer över hans handlingar.
Gud finns inte.

Ser inte hur något annat går ihop.
Citera
2015-02-24, 16:30
Medlem
Citat:
Jag formulerar om frågorna så får jag se om det går bättre att svara:

Kan någon förklara varför en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, skickade sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder utan att formulera sig så att alla människor i alla tider i alla länder begriper detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder handlar mest om en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider inte handlar om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?

vi snackar alltså om islam och koranen ?
jag har skrivit detta förr och skriver det igen, muhammed är ingen profet och koranen är skriven av honom, för att binda samman mekka och medina. Föra samman folket till en grupp.
Det har inget att göra med smak eller tycke - utan om koranen är sann måste den hålla för prövning. Håller den för en prövning ?
Citera
2015-02-24, 16:32
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
synd är att inte tro på Gud.

Så alla oss som inte köper snacket om gud är syndare och därför sämre människor som inte släpps in i paradiset?
Citat:
från början ville Gud att människor skulle tro på honom, men det ändrade sig på vägen ( eva och Adam )

Så gud bryr sig inte om vi tror på hen? Varför är det då en synd att inte tro?
Citera
2015-02-24, 16:33
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Självklart, för en allsmäktig gud gjorde inte det. Det är bara vad forntidsaraberna vill att vi ska tro så vi ger dem makten över våra liv. (1)

För att det var araber i arabien på 600-talet som skrev "guds sista budskap" (2)

Se 1 och 2.
De svaren ligger nära min uppfattning och vi får väl se om någon muhammedan vågar svara på frågorna utan omfokuserande och slingrande
Citera
2015-02-24, 16:37
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
jag har skrivit detta förr och skriver det igen, muhammed är ingen profet och koranen är skriven av honom, för att binda samman mekka och medina. Föra samman folket till en grupp.
Det har inget att göra med smak eller tycke - utan om koranen är sann måste den hålla för prövning. Håller den för en prövning ?
Det var grundtanken men din kommentar leder till den här frågan:

Om du hänvisar till bibeln blir det ett logiskt problem eftersom det leder till ett cirkelresonemang.

En allsmäktig gud som har all makt över allt i oändligheten från evighet till evighet, har sannolikt samma engagemang i allt liv från minsta bakterie till elefanter och blåvalar samt i allt tänkbart liv i oändlighetens kosmos.

Om denne gud bekymrar sig över en enskild jordmänniskas handel och vandel, är det en småaktig gud enbart värd skepsis i bästa fall.
Citera
2015-02-24, 16:38
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Prövning i vilket avseende och vilken tolkning av koranen väljer man? Kort svar, nej den håller sannolikt inte en vetenskaplig prövning av de anspråk koranen gör på hur världen är uppbyggd, men det finns som sagt olika tolkningar.
Citera
2015-02-24, 16:41
Medlem
Citat:
Det var grundtanken men din kommentar leder till den här frågan:

tråden handlar inte om bibeln eller hur ? utan om islam och koranen - eller har jag missuppfattat det ?

ps - jag är inte muslim.
Citera
2015-02-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har du någon gång objektivt satt dig in i heliga skrifter och under en längre tid och neutralt granskat innehållet ur alla tänkbara vinklar?
Nä. Har du? Igår undrade du om det var gud eller satan någon beskrev när denne påpekade vad som stod i GT (om gud).
Citera
2015-02-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Prövning i vilket avseende och vilken tolkning av koranen väljer man? Kort svar, nej den håller sannolikt inte en vetenskaplig prövning av de anspråk koranen gör på hur världen är uppbyggd, men det finns som sagt olika tolkningar.

Håller sannolikt inte ? Misstänker du att koranen kan hålla ?

mitt svar är och förblir: koranen håller inte för en vetenskaplig prövning.
Citera
2015-02-24, 16:50
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
tråden handlar inte om bibeln eller hur ? utan om islam och koranen - eller har jag missuppfattat det ?

ps - jag är inte muslim.
Det var tanken men din kommentar gör den här frågan relevant eftersom jag inte nämner koranen i trådstarten.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in