För att klargöra lite så är/var iPongo en streamer, någon som försöker bli känd genom att kombinera sin ofta utåtriktade personlighet med videor på när man själv spelar datorspel. Streamers som sticker ut lite mer än andra får ofta följare, och dessa följare består oftast (om jag nu måste generalisera) av minderåriga.
Det är inte ovanligt att det skapas en community kring streamern, nu i detta fallet den s.k. Facebook-gruppen "Butthurt" som han länkade på den site som han streamade på, om jag förstått det rätt. Via denna community blir relationen mellan fan och streamer mer direkt och vips har du en sektliknande klubb där du blir nätkompis med den du ser upp till tillsammans med andra fans.
Jag såg en ung kille i pongos streamchatt igår som stöttade honom för att pongo alltid hade varit jätteshysst mot honom i alla lägen, det är liksom sådana relationer som uppstår i streamares communities. Går att finna lika trogna fans bland andra streamare, kolla vilka oväsentliga bråk eller diskussioner som kan uppstå mellan fans i kommentarsfält på YouTube kring exempelvis harmlösa streamern Markiplier; fansen kan börja tjäbbla om allt från hur han låter annorlunda i en video till att diskutera vem som inte är ett riktigt fan.
Det uppstår helt enkelt en gemenskap kring den som streamar. Är gemenskapen utformad som i pongos fall så är det säkert lätt att dras med för att pleasa gruppen och känna tillhörighet + att pongo i detta fall var den som uppmanade och indirekt (eller direkt) tvingade de utsatta att utföra saker som de annars inte skulle göra. När fler i gruppen med högre maktposition än de vanliga fansen, den s.k. VIP-gruppen, hetsar och hejar nakenbilderna så förstår ni nog själva vilket grupptryck det finns.
Lägg inte skulden på de utsatta är det jag vill komma fram till. Pongo sitter på en maktposition och har ett ansvar som de utsatta inte har, d.v.s. ge fan i att utnyttja sin egen maktposition som vuxen och (ja, faktiskt) förebild genom att kräva av minderåriga tjejer att skicka bilder av sexuell karaktär på sig själva till honom eller gruppen på kommando.
(Kan ha formulerat mig rörigt, men klockan är tre på natten så

)