2015-02-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du är medveten om att det du efterfrågar här är vetenskapliga bevis och att då Gud bevisligen ej går att få fram på vetenskapligt vis??????
Att du inte kan verifiera, eller statistiskt studera saken
Du vet att du inte kan googla efter Gud?
Gud är vag men Bibeln är inte vag och ingen vetenskapsman i världen hur klok den än är kan säga GUD FINNS INTE, hur skall då människor kunna kräva dess motsatts BEVISA.

kunde du inte slita dig från forat och låta lugnet falla ?

Citat:

Nu är jag för tillfället färdig i denna tråd om Gudsbevis och dennes existens. Känns inte som att jag just nu har något mer att tillägga men, men man vet aldrig. Jag kan dyka upp igen med någon ny fundering.
Nu får du diskutera guds existens med någon annan här inne på tråden
Citera
2015-02-25, 20:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
kunde du inte slita dig från forat och låta lugnet falla ?
Nej till synes inte och inte du heller ser jag. Hoppar in och ur stup i kvarten.
Har du något att komplettera i tråden eller är det återigen mig du saknat?
Har du kommit fram till några bevis eller motbevis nu då? Börja prata om trådämnet menar jag.
Tror du att Gud existerar eller inte. Vilka kriterier bildar du denna uppfattning på?
Roligt om du kommer till ämnet någon gång.
Jag har väntat på att den andre skribenten skulle skriva något intelligent men det har inte kommit något ännu.
Citera
2015-02-25, 20:23
Medlem
qbits avatar
Citat:
Du är medveten om att det du efterfrågar här är vetenskapliga bevis och att då Gud bevisligen ej går att få fram på vetenskapligt vis??????
Att du inte kan verifiera, eller statistiskt studera saken
Du vet att du inte kan googla efter Gud?
Gud är vag men Bibeln är inte vag och ingen vetenskapsman i världen hur klok den än är kan säga GUD FINNS INTE, hur skall då människor kunna kräva dess motsatts BEVISA.

Jag håller helt med dig om att det inte finns några verifierbara och testbara bevis för guds existens. Jag kommenterade användaren Korrespondenten som hävdade att bibliska profetior kan bevisa guds existens.

Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten
Forska själv, som jag gjorde för länge sedan. Jag är inte allas internetleverantör. Googla!

Om du inte orkar bemöda dig, det kan ta dagar, veckor eller månader, tills man anser att man är övertygad...så fortsatt vara ateist istället. Man behöver bli övertygad. Och för mig har arkeologi bevisat guds existens. Faaaan, vad skönt att jag kom underfund med att mina förfäder inte var apor. Usch!

OK, utan exempel på profetior som inte är postdictionprofetior är det tomma ord att påstå att bibelns profetior bevisar guds existens.
Citera
2015-02-25, 20:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag håller helt med dig om att det inte finns några verifierbara och testbara bevis för guds existens. Jag kommenterade användaren Korrespondenten som hävdade att bibliska profetior kan bevisa guds existens.

OK, utan exempel på profetior som inte är postdictionprofetior är det tomma ord att påstå att bibelns profetior bevisar guds existens.
Ja ok, Tack då var det jag som missuppfattade dig. Kan vara svårt ibland att se innehåll i texter som är långa med vetenskapliga teorier och metoder och dess språk.
Blir lite förvirrat ibland, kan jag lugnt erkänna.
Citera
2015-02-25, 21:23
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ja ok, Tack då var det jag som missuppfattade dig. Kan vara svårt ibland att se innehåll i texter som är långa med vetenskapliga teorier och metoder och dess språk.
Blir lite förvirrat ibland, kan jag lugnt erkänna.

Det är lugnt!
Citera
2015-02-26, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten
Du får söka själv...

De kristna sidor som dragit sina slutsatser har gjort detta utifrån de fynd som arkeologer har hittat.

Det är inte de kristna som själva har varit de utbildade arkeologerna och gjort dessa utgrävningar i områden kring Mellan Östern. De har tagit till vara de fynd som har hittats, då de har kunnats jämföras med bibliska pergament.

Det är inte en präst som har gått runt och åldersbestämt bibliska pergament med Kol 14-metoden och sedan sprungit ut i fält och letat efter fynd som en utbildad arkeolog.

Att prata med en arkeolog, som kanske är ateist, vore meningslöst även om man kunde bevisa kopplingen mellan bibliska pergaments förutsägelser och sedan funna fynd som kopplar förutsägelser till specifika ex. personer, städer, etc..

Använd istället förnuftet. Om du får reda på att det ovanämnda är till större delen sant, betänk då vad det innebär att någon har kunnat sia rätt om framtiden? Vem skulle kunna se in i framtiden? Vem?

Och alla profetior som fullständigt misslyckats att slå in, ignorerar vi dem?
Citera
2015-02-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tror svaret blir ung. så här: "dom profetiorna som inte slår in kommer från Satan" ....
Citera
2015-02-26, 09:34
Medlem
goran744s avatar
Att ens kräva ett bevis på Guds existens då man vet att det är omöjligt anser jag vara mycket ologiskt om vi nu skall anse logik vara av så förbannat stor vikt.
Då skall logik bevisligen vara av vikt överallt och i detta fall också, med andra ord att det är ologiskt att kräva ett bevis på GUD då man vet att det är omöjligt.
Det kan ni väl hålla med om alla så kallade logiska homosapeins
Citera
2015-02-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Nu kommenterar jag utan att ha följt hela tråden, men ville bara kommentera din enda mening.
"profetior som fullständigt misslyckats att slå in"
Räknar du då att alla profetiorna skulle ha ägt rum sedan tidigare och därmed inte är uppfyllda?
Eller, räknar du in alla profetior och enbart jämför om de hänt OCH inte tar hänsyn till att profetian kan uppfyllas vid senare tillfälle än fram till idag?

Profetiorna till sin natur är så luddigt skrivna att företrädare för religionen själva har problem att säga vilken profetia som uppfyllts av ett visst skeende. Detta i synnerhet då de flesta profetior inte är tidssatta.
P.g.a. luddigheten i både sak och tid är profetior ofta "idiotsäkra". Man kan i princip aldrig dementera dem helt eftersom de lika väl kan uppfyllas om tusen år från nu.
Varenda gång en företrädare säger att nu händer detta och det visar sig inte stämma, kan de hävda att, nej vi räknade fel på tiden, nej vi tog inte hänsyn till det. Vi..... Etc.
Oändliga försvarstal om att profetian stämmer, vänta bara.
Visst, har tillräcklig lång tid förflutet med olika händelser i världen så uppfyller säkerligen slumpen den profetia som är uttalad.
Tid är allt
Citera
2015-02-26, 11:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Nu kommenterar jag utan att ha följt hela tråden, men ville bara kommentera din enda mening.
"profetior som fullständigt misslyckats att slå in"
Räknar du då att alla profetiorna skulle ha ägt rum sedan tidigare och därmed inte är uppfyllda?
Eller, räknar du in alla profetior och enbart jämför om de hänt OCH inte tar hänsyn till att profetian kan uppfyllas vid senare tillfälle än fram till idag?

Profetiorna till sin natur är så luddigt skrivna att företrädare för religionen själva har problem att säga vilken profetia som uppfyllts av ett visst skeende. Detta i synnerhet då de flesta profetior inte är tidssatta.
P.g.a. luddigheten i både sak och tid är profetior ofta "idiotsäkra". Man kan i princip aldrig dementera dem helt eftersom de lika väl kan uppfyllas om tusen år från nu.
Varenda gång en företrädare säger att nu händer detta och det visar sig inte stämma, kan de hävda att, nej vi räknade fel på tiden, nej vi tog inte hänsyn till det. Vi..... Etc.
Oändliga försvarstal om att profetian stämmer, vänta bara.
Visst, har tillräcklig lång tid förflutet med olika händelser i världen så uppfyller säkerligen slumpen den profetia som är uttalad.
Tid är allt

Fast det finns även profetior i bibeln som gäller specifika personer, städer, språk eller länder, varav många inte längre existerar och därför invaliderar profetiorna om man kör på ursäkten att det kan hända i framtiden (som tex. egyptens utplåning eller likn.)
Citera
2015-02-26, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jasså och det vet du? Du vet vem "jag ÄR"

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har en ganske bra uppfattning om vad goran744 är: En mycket intellektuellt ohederlig retoriker som inte har ett solitt underlag att stå på, svamlar sig genom det mesta och inte kan hålla sig till trådämnen, men predikar irrelevant istället.

Citat:
OJ oj oj det var då verkligen en dålig iakttagelse. Riktigt urusel faktiskt.
Pratar vi om mig eller trådens ämne? Som är.....?

Nu frågade du själv om det.

Citat:
Jo den handlar om Gud och om det finns något bevis för Guds existens.
Jag har sagt att jag inga bevis har att komma med men att jag tror på det som heliga skrifter påvisat och de heliga skrifternas budskap.

Vad har det med bevis att göra?

Citat:
Vad predikar du om då Bogomil?

Verkligheten.

Citat:
OCH i varenda tråd och aldrig till trådämnet utan trådanvändarnas
kommentarer.
För mig är det bevis på att du inte har något annat att säga. Men du vill säga saker......

Det kallas kritik och är helt akademisk rumsrent.
Citera
2015-02-26, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Här dräms inte till med något. Här pratas det budskap, Gud och existens. Allvarliga saker serru.

Nej, tråden handlar inte om ditt pådyvlande av "budskap"; den handlar om 'guds'-bevis.

Och jag förmodar att majoriteten av läsare numera är medvetande om att du inte har några såna bevis ... och istället bara tar möjlighten för att "vittna" om din tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in