Citat:
Ursprungligen postat av
Korrespondenten
Har inte man redan nämnt detta?
Genom förutsägelser i bibeln bevisade genom modern arkeologi, speciellt med hjälp av Kol-14 metoden som åldersbestämmer organiska föremål. Ex. att kunna åldersbestämma ett bibliskt pergament med förutsägelser hundratals år framåt i framtiden och sedan hitta belägg för detta genom arkeologiska utgrävningar.
Bara ett gudomligt väsen, Gud, skulle kunna se in i framtiden...i alla fall inte en människa.
Googla "The bible and archeology"...börja där och forska sedan vidare själv. Det bästa är att man kan övertyga sig själv.
Kan du exemplifiera någon påstådd profetia i bibeln som verkligen är "genuin", d.v.s. att den är specifik, explicit, entydig, inte kan förklaras med statistiska processer, kan bevisas att uppfylldes som stipulerad och kan bevisas vara förutsagd? Mig veterligen finns det ingen sådan profetia I bibeln. Mig veterligen är samtliga profetior i bibeln vad man kallar för postdiction profetior, d.v.s. icke specifika och/eller icke explicita profetior som kräver efterhandskonstruktioner, d.v.s. förklaras "after the fact", och/eller profetior som inte kan bevisas vara förutsagda. Och en post-diction-profetia är om den uppfyller minst en av följande exempel på kriterier:
1. Vaga och inte specifika profetior (saknar tid, plats, exakt vad som ska inträffa).
2. Inget slutdatum för när profetian ska vara uppfylld.
3. Återanvända profetior, i syfte att reflektera de senaste händelserna (exempel på detta kan vara de sista dagarna i bibeln, som återanvänts flera gånger under 2000 år)
4. Statistiskt sannolikt att inträffa som förutsagt (t.ex. om jag förutsäger att Stockholm ska förstöras och aldrig mera återuppbyggas, kommer detta sannolikt att inträffa någon gång i framtiden)
5. Ingen möjlighet att verifiera om en profetia har uppfyllts
6. Går inte att verifiera om profetian är förutsagd samt att profetiorna är tolkade i efterhand.
7. Man visar på de lyckade uppfyllelserna av en profetia, men inte dess misslyckanden. (T.ex. så förutsäger Hesekiels profetia i GT att Tyros skulle angripas av Nebukadnessar, förstöras och aldrig mer återuppbyggas. Nebukadnessar angrep staden, men misslyckades att till fullo förstöra staden. Vissa troende pekar på att Alexander den Store som visserligen inte omnämns i profetian förstörde staden. men man glömmer bort att tala om staden Tyros existerar än idag)
8. Allegoriska och symboliska profetior
9. Tidpunkten för profetiornas uppfyllelse flyttas fram hela tiden (t.ex. människosonens ankomst, på Jesu tid trodde man att det skulle inträffa under deras livstid – t.ex. Mark 13:24-30, sedan flyttades det framåt hela tiden under de senaste 2000 åren).
Kan du peka på någon påstådd profetia i bibeln som inte uppfyller någon av ovanstående kriterer för en ”postdiction-profetia”? I annat fall måste jag avfärda argumentet att bibelns förutsägelser är ett bevis för en hypotetisk guds existens som irrelevant.
PS. Har redan googlat och efterforskat sen tidigare, och ännu inte funnit någon s.k. profetia i bibeln som inte är en postdiction.