2015-02-25, 18:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast då kan man även dra slutsatsen att det egentligen inte finns någon Gud. Det enda Gud är är en dröm, att nåt o tro på men egentligen helt meningslös. Det finns ingenting annat som existerar som inte går att bevisa...

Trådstartaren bad uttryckligen om att inte få några kommentarer som: Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring. Eller: Evolutionen är en bluff.

Hen ville ha en levande diskussion med andra ord utan tomma floskler och fraser som Gud skapade allt finns ingen annan förklaring bla, bla, bla, bla osv.

Jag har bevisligen INTE gett hen något av det utan förklarat hur jag uppfattar detta med bevis och icke bevis.
Har du ens läst trådstarten?
Citera
2015-02-25, 18:54
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja visst får du dra den slutsatsen om du vill det, absolut.
Lider du av att det är meningslöst för mig nu då eller lider du av att jag tror på detta?

Du får tro på precis vad du vill. Men det känns lite skevt att tro på något man nu vet inte kan stämma. Det känns meningslöst för dig men varsågod. Vem sa något om att jag lider?
Citera
2015-02-25, 18:56
Medlem
Citat:
Trådstartaren bad uttryckligen om att inte få några kommentarer som: Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring. Eller: Evolutionen är en bluff.

Hen ville ha en levande diskussion med andra ord utan tomma floskler och fraser som Gud skapade allt finns ingen annan förklaring bla, bla, bla, bla osv.

Jag har bevisligen INTE gett hen något av det utan förklarat hur jag uppfattar detta med bevis och icke bevis.

när du inte predikar om din syn på din tro så drämmer du till med något annat, men du läser sällan våra inlägg och vad vi tycker, du tror ju på Gud och Jesus och litar endast på det. Du tror inte på mig eller nån annan.
Citera
2015-02-25, 18:59
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Jajjemen jag har koll på vad tråden handlar om. Över 16500 inlägg och fortfarande inga vettiga svar, det får väl ses som det starkaste och enda beviset på att Gud inte finns.
Citera
2015-02-25, 19:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
när du inte predikar om din syn på din tro så drämmer du till med något annat, men du läser sällan våra inlägg och vad vi tycker, du tror ju på Gud och Jesus och litar endast på det. Du tror inte på mig eller nån annan.

Predikar gör man i kyrkan och då kallas man PRÄST. Tänk att du då aldrig lär dig något, skall jag behöva undervisa dig i teologi varenda dag?
Nej jag tror på Gud och definitivt inte på dig.
Här dräms inte till med något. Här pratas det budskap, Gud och existens. Allvarliga saker serru.
Citera
2015-02-25, 19:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jajjemen jag har koll på vad tråden handlar om. Över 16500 inlägg och fortfarande inga vettiga svar, det får väl ses som det starkaste och enda beviset på att Gud inte finns.
Inte har då jag 16500 inlägg i alla fall men du kanske ser tredubbelt?
Nu är jag för tillfället färdig i denna tråd om Gudsbevis och dennes existens. Känns inte som att jag just nu har något mer att tillägga men, men man vet aldrig. Jag kan dyka upp igen med någon ny fundering.
Nu får du diskutera guds existens med någon annan här inne på tråden
Citera
2015-02-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten
Heeeh! Dårar! Dårar kan man inte resonera med.

Om jag inte har fel så tror jag att det någonstans nämndes att Googla "Bible and archeology", där man vid utgrävningsbevis, åldersbestämt av kol-14 och sedan jämfört med bibliska förutsägelser, blir tvungen att dra slutsatsen att enbart ett gudomligt väsen kan se in i framtiden?

Nåja, slutdiskuterat med dårar. Låt erat intellekt vara ett vacuum då. Tro inte ens på modern vetenskap....
Kan du länka till en sådan vetenskaplig undersökning? Jag hittade mest kristna sidor,där dom dragit egna slutsatser. Det skulle vara kul att läsa och se om världens vetenskapsmän/kvinnor godtar dessa teorier.
Alltså riktiga vetenskapsmän....
Citera
2015-02-25, 19:09
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Inte har då jag 16500 inlägg i alla fall men du kanske ser tredubbelt?
Nu är jag för tillfället färdig i denna tråd om Gudsbevis och dennes existens. Känns inte som att jag just nu har något mer att tillägga men, men man vet aldrig. Jag kan dyka upp igen med någon ny fundering.
Nu får du diskutera guds existens med någon annan här inne på tråden

Du är ju helt blåst och misstolkar allas inlägg konstant. Vart skrev jag att DUU har skrivit 16500 inlägg!? Den här tråden innehåller 16720 inlägg men fortfarande inga vettiga svar som ger det trådskaparen var ute efter. Hejdå hoppas du inte kommer tillbaka med ditt trams...
Citera
2015-02-25, 19:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du är ju helt blåst och misstolkar allas inlägg konstant. Vart skrev jag att DUU har skrivit 16500 inlägg!? Den här tråden innehåller 16720 inlägg men fortfarande inga vettiga svar som ger det trådskaparen var ute efter. Hejdå hoppas du inte kommer tillbaka med ditt trams...
Jag sa att jag kanske dyker upp igen och här dök jag upp........
Visa din intelligens nu då jag pratat färdigt här inne.
Kommer in och läser mellan varven när jag inte är i de andra trådarna och tuggar samt tänker till lite.
Ska bli otroligt spännande att se dina kloka och intelligenta inlägg om Gud och bevis eller inte bevis.
Jag längtar efter att se dig diskutera loss lite bland Gudar och Jesus och demoner.
Ja jag är helt blååååst.........phffff
Citera
2015-02-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan du länka till en sådan vetenskaplig undersökning? Jag hittade mest kristna sidor,där dom dragit egna slutsatser. Det skulle vara kul att läsa och se om världens vetenskapsmän/kvinnor godtar dessa teorier.
Alltså riktiga vetenskapsmän....

Du får söka själv...

De kristna sidor som dragit sina slutsatser har gjort detta utifrån de fynd som arkeologer har hittat.

Det är inte de kristna som själva har varit de utbildade arkeologerna och gjort dessa utgrävningar i områden kring Mellan Östern. De har tagit till vara de fynd som har hittats, då de har kunnats jämföras med bibliska pergament.

Det är inte en präst som har gått runt och åldersbestämt bibliska pergament med Kol 14-metoden och sedan sprungit ut i fält och letat efter fynd som en utbildad arkeolog.

Att prata med en arkeolog, som kanske är ateist, vore meningslöst även om man kunde bevisa kopplingen mellan bibliska pergaments förutsägelser och sedan funna fynd som kopplar förutsägelser till specifika ex. personer, städer, etc..

Använd istället förnuftet. Om du får reda på att det ovanämnda är till större delen sant, betänk då vad det innebär att någon har kunnat sia rätt om framtiden? Vem skulle kunna se in i framtiden? Vem?
Senast redigerad av Korrespondenten 2015-02-25 kl. 19:40.
Citera
2015-02-25, 19:47
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten
Har inte man redan nämnt detta?

Genom förutsägelser i bibeln bevisade genom modern arkeologi, speciellt med hjälp av Kol-14 metoden som åldersbestämmer organiska föremål. Ex. att kunna åldersbestämma ett bibliskt pergament med förutsägelser hundratals år framåt i framtiden och sedan hitta belägg för detta genom arkeologiska utgrävningar.

Bara ett gudomligt väsen, Gud, skulle kunna se in i framtiden...i alla fall inte en människa.

Googla "The bible and archeology"...börja där och forska sedan vidare själv. Det bästa är att man kan övertyga sig själv.

Kan du exemplifiera någon påstådd profetia i bibeln som verkligen är "genuin", d.v.s. att den är specifik, explicit, entydig, inte kan förklaras med statistiska processer, kan bevisas att uppfylldes som stipulerad och kan bevisas vara förutsagd? Mig veterligen finns det ingen sådan profetia I bibeln. Mig veterligen är samtliga profetior i bibeln vad man kallar för postdiction profetior, d.v.s. icke specifika och/eller icke explicita profetior som kräver efterhandskonstruktioner, d.v.s. förklaras "after the fact", och/eller profetior som inte kan bevisas vara förutsagda. Och en post-diction-profetia är om den uppfyller minst en av följande exempel på kriterier:

1. Vaga och inte specifika profetior (saknar tid, plats, exakt vad som ska inträffa).
2. Inget slutdatum för när profetian ska vara uppfylld.
3. Återanvända profetior, i syfte att reflektera de senaste händelserna (exempel på detta kan vara de sista dagarna i bibeln, som återanvänts flera gånger under 2000 år)
4. Statistiskt sannolikt att inträffa som förutsagt (t.ex. om jag förutsäger att Stockholm ska förstöras och aldrig mera återuppbyggas, kommer detta sannolikt att inträffa någon gång i framtiden)
5. Ingen möjlighet att verifiera om en profetia har uppfyllts
6. Går inte att verifiera om profetian är förutsagd samt att profetiorna är tolkade i efterhand.
7. Man visar på de lyckade uppfyllelserna av en profetia, men inte dess misslyckanden. (T.ex. så förutsäger Hesekiels profetia i GT att Tyros skulle angripas av Nebukadnessar, förstöras och aldrig mer återuppbyggas. Nebukadnessar angrep staden, men misslyckades att till fullo förstöra staden. Vissa troende pekar på att Alexander den Store som visserligen inte omnämns i profetian förstörde staden. men man glömmer bort att tala om staden Tyros existerar än idag)
8. Allegoriska och symboliska profetior
9. Tidpunkten för profetiornas uppfyllelse flyttas fram hela tiden (t.ex. människosonens ankomst, på Jesu tid trodde man att det skulle inträffa under deras livstid – t.ex. Mark 13:24-30, sedan flyttades det framåt hela tiden under de senaste 2000 åren).

Kan du peka på någon påstådd profetia i bibeln som inte uppfyller någon av ovanstående kriterer för en ”postdiction-profetia”? I annat fall måste jag avfärda argumentet att bibelns förutsägelser är ett bevis för en hypotetisk guds existens som irrelevant.

PS. Har redan googlat och efterforskat sen tidigare, och ännu inte funnit någon s.k. profetia i bibeln som inte är en postdiction.
Senast redigerad av qbit 2015-02-25 kl. 20:38.
Citera
2015-02-25, 20:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Kan du exemplifiera någon påstådd profetia i bibeln som verkligen är "genuin", d.v.s. att den är specifik, explicit, entydig, inte kan förklaras med statistiska processer, kan bevisas att uppfylldes som stipulerad och kan bevisas vara förutsagd? Mig veterligen finns det ingen sådan profetia I bibeln. Mig veterligen är samtliga profetior i bibeln vad man kallar för postdiction profetior, d.v.s. icke specifika och/eller icke explicita profetior som kräver efterhandskonstruktioner, d.v.s. förklaras "after the fact", och/eller profetior som inte kan bevisas vara förutsagda. Och en post-diction-profetia är om den uppfyller minst en av följande exempel på kriterier:

1. Vaga och inte specifika profetior (saknar tid, plats, exakt vad som ska inträffa).
2. Inget slutdatum för när profetian ska vara uppfylld.
3. Återanvända profetior, i syfte att reflektera de senaste händelserna (exempel på detta kan vara de sista dagarna i bibeln, som återanvänts flera gånger under 2000 år)
4. Statistiskt sannolikt att inträffa som förutsagt (t.ex. om jag förutsäger att Stockholm ska förstöras och aldrig mera återuppbyggas, kommer detta sannolikt att inträffa någon gång i framtiden)
5. Ingen möjlighet att verifiera om en profetia har uppfyllts
6. Går inte att verifiera om profetian är förutsagd samt att profetiorna är tolkade i efterhand.
7. Man visar på de lyckade uppfyllelserna av en profetia, men inte dess misslyckanden. (T.ex. så förutsäger Hesekiels profetia i GT att Tyros skulle angripas av Nebukadnessar, förstöras och aldrig mer återuppbyggas. Nebukadnessar angrep staden, men misslyckades att till fullo förstöra staden. Vissa troende pekar på att Alexander den Store som visserligen inte omnämns i profetian förstörde staden. men man glömmer bort att tala om staden Tyros existerar än idag)
8. Allegoriska och symboliska profetior
9. Tidpunkten för profetiornas uppfyllelse flyttas fram hela tiden (t.ex. människosonens ankomst, på Jesu tid trodde man att det skulle inträffa under deras livstid – t.ex. Mark 13:24-30, sedan flyttades det framåt hela tiden under de senaste 2000 åren).

Kan du peka på någon påstådd profetia i bibeln som inte uppfyller någon av ovanstående kriterer för en ”postdiction-profetia”? I annat fall måste jag avfärda argumentet att bibelns förutsägelser är ett bevis för en hypotetisk guds existens som irrelevant.

PS. Har redan googlat, och ännu inte funnit någon s.k. profetia i bibeln som inte är en postdiction
Du är medveten om att det du efterfrågar här är vetenskapliga bevis och att då Gud bevisligen ej går att få fram på vetenskapligt vis??????
Att du inte kan verifiera, eller statistiskt studera saken
Du vet att du inte kan googla efter Gud?
Gud är vag men Bibeln är inte vag och ingen vetenskapsman i världen hur klok den än är kan säga GUD FINNS INTE, hur skall då människor kunna kräva dess motsatts BEVISA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in