2014-05-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Eftersom, ponerat att Gud finns och skapat universum och allt som finns där inne, så kan han själv inte bestå av samma material som sin skapelse. Annars betyder det ju att han skapar sig själv, vilket är logiskt omöjligt. Han måste därför vara icke-materiell och icke-fysisk. Vet ej om jag är tydlig?
Men hur vet du att gud finns över huvud taget?
Citera
2014-05-23, 00:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Eftersom, ponerat att Gud finns och skapat universum och allt som finns där inne, så kan han själv inte bestå av samma material som sin skapelse. Annars betyder det ju att han skapar sig själv, vilket är logiskt omöjligt. Han måste därför vara icke-materiell och icke-fysisk. Vet ej om jag är tydlig?

Icke-materiell och icke-fysisk, men fortfarande belagd med ett kön i form av 'Han'? Tycker du inte det är lite motstridigt?
Citera
2014-05-23, 00:25
Medlem
Citat:
Om Gud inte är en fysisk varelse, så kan man ju undra hur han kan prata med folk? Han befaller ju människor att göra massa tok i GT.
Citera
2014-05-23, 00:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men hur vet du att gud finns över huvud taget?
Det finns ingen människa på jorden som vet att Gud finns. De flesta resonerar sig fram till att Gud finns genom argument utan att ha sett Gud.

Om Gud finns så kan han inte bestå av samma material som sin skapelse, annars betyder det att han skapar sig själv och det går inte.
Citera
2014-05-23, 00:32
Medlem
Citat:

Om Gud finns så kan han inte bestå av samma material som sin skapelse, annars betyder det att han skapar sig själv och det går inte.

Vem säger det? Ingen har ju ingen aning om gud finns. Hur kan man då säga att det är så?
Citera
2014-05-23, 00:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Icke-materiell och icke-fysisk, men fortfarande belagd med ett kön i form av 'Han'? Tycker du inte det är lite motstridigt?
Man brukar säga "Han" till Gud av samma anledning som man säger "hon" till en klocka. Det har ingenting med biologiskt genus att göra.
Citera
2014-05-23, 00:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Man brukar säga "Han" till Gud av samma anledning som man säger "hon" till en klocka. Det har ingenting med biologiskt genus att göra.

Jahopp, jag säger 'den' till klockan.

Vad är klockan? Den är si och så mycket.
Citera
2014-05-23, 00:36
Medlem
Citat:
Det finns ingen människa på jorden som vet att Gud finns. De flesta resonerar sig fram till att Gud finns genom argument utan att ha sett Gud.

Skönt att du säger att ingen kan veta att Gud finns. Däremot så tror jag inte att dom flesta argumenterar sig fram till guds existens. Jag tror dom flesta blir indoktrinerad i tidig ålder. Ju tidigare , ju lättare att indoktrinera....
Citera
2014-05-23, 00:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vem säger det? Ingen har ju ingen aning om gud finns. Hur kan man då säga att det är så?
Det är väl rimligt att anta att Gud inte består av atomer om han har skapat atomerna, eller hur? Han måste bestå av något annat än atomer om nu han fanns, vilket ingen vet. Vet inte om jag är tydlig?
Citera
2014-05-23, 00:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jahopp, jag säger 'den' till klockan.

Vad är klockan? Den är si och så mycket.
Vad är klockan? Hon är halv ett brukar man väl säga, eller?

Oj, klockan har blivit för mycket. God natt.
Citera
2014-05-23, 00:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vad är klockan? Hon är halv ett brukar man väl säga, eller?

Oj, klockan har blivit för mycket. God natt.

Är nog olika från person till person, saksamma.
Citera
2014-05-23, 06:42
Medlem
finns massor av människor som mött Jesus - sett han uppstånden - hört hans röst - det måste väl ändå vara det starkaste beviset för att Gud finns, sen måste man kunna ifrågasätta dessa personers historia ( de kan ju hitta på - ljuga ).

Men det som oftast händer är att dessa människor inte blir betrodda därför berättar de inte heller.
söker tröst i " bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta." lukas 2:19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in