Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Högskoleprovet, högskoleprovet, högskoleprovet.
Ska göra högskoleprovet nu i mars men kommer inte ta ett till sabbat år för att fixa betygen.
Citat:
Ursprungligen postat av
teambuilder
Med eller utan meritpoäng?
Om du ska läsa på valfri uni spelar det väl ingen roll vilket du väljer? Det är ju mastern som du ska satsa på och den planerar du att läsa på HHS. Så hitta något uni där du kan maximera chansen att bli antagen till HHS.
Du kan ju fortsätta läsa upp betygen eller göra HP. I bästa fall till och med ta kandidaten på HHS. Annars går det ju att ha studera och samtidigt ha kul i Lund/Uppsala eller ha nära till näringslivet i Stockholm.
Menade att vilken av de valfria universitet bör jag läsa på? Om SU inte får för sig att sänka antagning så riktar det sig åt Örebro eller Jönköping.
Nu vill jag inte fixa upp betygen ett år till då jag är så motiverad att börja studera. Målet är att hitta ett jobb inom bank avdelningen så jag får både teori delen i skolan men även praktiska delen på ett jobb. Ska iallafall kriga för att redan få ett jobb direkt när jag har börjat min kandidat. Har även en aktiekonto på sidan om som jag kommer att ha tills jag har studerat färdigt. Så jag får hoppas att mitt CV kommer sticka ut från mängden.
Läste lite på flashback och fick upp den här länken
http://www.ekonomistudenten.se/, någon som kan konfirmera detta eller har ett hum om att detta stämmer?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Läs någonstans där du har chansen att fixa extrajobb. Om du kommer in på mastern ska du ju söka internship redan när du läst på handels en knapp månad, så du kommer ju inte hinna skaffa dig ett CV på den tiden. Så se till att du läser någonstans där du har möjlighet att skaffa dig tillräckligt med erfarenhet tills du börjar på handels. Vet inte exakt var man kommer in med dina betyg (det kan du kolla på antagningsstatistiken) men skulle rekommendera att du söker dig till en så stor stad som möjligt då dessa rimligtvis öppnar fler möjligheter för extrajobb.
Annars är väl Bastes förslag om att göra högskoleprovet en ganska bra idé. Även om du inte kommer in på handels så ökar ju möjligheterna att komma in i någon av de större städerna.
Jag kommer att göra högskoleprovet under min tid på universitet med, så ifall jag skulle fixa ett bra snitt som gör mig antagen till SU eller någon av de större universiteten så hoppar jag in direkt där och fortsätter mina studier. Men vill inte ta ett till sabbat år för att sedan börja studera på en bättre uni, vill bli klar med studerandet så snabbt som möjligt för att komma in i ekonomi branschen redan som ung.
Går det att byta uni efter sitt första år på sin kandidat till en annan uni och fortsätta på sitt andra år där? Kan tänka mig att visa kurser måste läsas då alla inte ha samma kursplanering men det bör inte vara några problem alls.
Mvh