2015-02-25, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Småbolagsfond Sverige 2,5%

Exportfond 0,3%

Indexfond Europa 0,0% (köpt igår)

Realinvest 0,1%

Nordea Rysslandsfond 21%

Alfred Berg Fastighet Norden 3%

Kan tillägga att jag började vid årskiftet så det har väl gått helt ok.

Andelen av portföljen är relevantare än avkastningen.
Citera
2015-02-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
OK, Jag trodde man lånade fonder av varandra. Men vänta nu ett tag. Jag kan väl köpa Swedbanks fonder hos Avanza eftersom jag har konto hos båda och tvärtom. Det kanske inte går att använda samma ISK och det är ju dumt att ha två.
Grejen är att du hos Avanza eller Nordnet kan köpa dels fonder från storbankerna, från renodlade fondbolag samt deras egna (gratis)fonder men däremot så erbjuder varken Avanza eller Nordnet den andres gratis fonder.
Citera
2015-02-25, 08:08
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Grejen är att du hos Avanza eller Nordnet kan köpa dels fonder från storbankerna, från renodlade fondbolag samt deras egna (gratis)fonder men däremot så erbjuder varken Avanza eller Nordnet den andres gratis fonder.

OK då förstår jag.
Tack.
Citera
2015-02-25, 13:55
Medlem
25% Handelsbanken sverige/världen fond
25% Handelsbanken Svenska småbolag fond
25% Handelsbanken asienfond
25% likvid

Är inte särskilt insatt, men dom har gått ganska bra på senaste tiden. Skulle dock vilja skaffa ca 2 fonder till, tips?
Sparhorisonten är någonstans mellan 1-5 år, beror lite på... Månadssparar ca 9k varje månad
Citera
2015-02-25, 14:29
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findues
25% Handelsbanken sverige/världen fond
25% Handelsbanken Svenska småbolag fond
25% Handelsbanken asienfond
25% likvid

Är inte särskilt insatt, men dom har gått ganska bra på senaste tiden. Skulle dock vilja skaffa ca 2 fonder till, tips?
Sparhorisonten är någonstans mellan 1-5 år, beror lite på... Månadssparar ca 9k varje månad

Eftersom du har en ganska kort sparhorisont skulle jag placerat kapitalet i fonder med låg risk. Kanske någon typ av obligationsfond/hedgefond?

Varför valde du dem fonderna du har här uppe?
Citera
2015-02-25, 14:53
Medlem
BroderKushs avatar
Efter en lång tid av uppgång fick min portfölj i dag ett slag i ansiktet. Eftersom jag sitter på både Bahnhof och Bull OMXS30 X15 så har jag fått -7.17% samt -4.59%. Eftersom detta är vinst som förloras så kan jag inte säga att det känns, men lite småirriterande är det absolut.
Citera
2015-02-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Eftersom du har en ganska kort sparhorisont skulle jag placerat kapitalet i fonder med låg risk. Kanske någon typ av obligationsfond/hedgefond?

Varför valde du dem fonderna du har här uppe?

Sverige/världen fick jag av föräldrarna, småbolag var en chansning jag gjorde och Asienfonden vart jag tipsad om på banken.. Ligger 20% just nu iallafall.

Okej, jag tänkte behålla fonderna jag har just nu ett tag till iallafall, så köper jag nya så månadssparar jag där. obligation/hedgefond innebär låg risk? ska kolla upp det!
Citera
2015-02-25, 16:04
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findues
Sverige/världen fick jag av föräldrarna, småbolag var en chansning jag gjorde och Asienfonden vart jag tipsad om på banken.. Ligger 20% just nu iallafall.

Okej, jag tänkte behålla fonderna jag har just nu ett tag till iallafall, så köper jag nya så månadssparar jag där. obligation/hedgefond innebär låg risk? ska kolla upp det!

Allt beror på ditt tidsperspektiv. Om du kan investera kapitalet på runt 10 år, kan du ha en högre risk och på så sätt få en högre avkastning.
Citera
2015-02-25, 16:16
Medlem
Deathhippies avatar
Ingen mer ärrad veteran som orkar ge en gröngöling feedback? Och gärna tips på fonder med mer låg/medel-risk att stoppa in majoriteten av innehavet i?

Se inlägg (FB) Här presenterar vi vår portfölj
Citera
2015-02-25, 16:21
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Ingen mer ärrad veteran som orkar ge en gröngöling feedback? Och gärna tips på fonder med mer låg/medel-risk att stoppa in majoriteten av innehavet i?

Se inlägg (FB) Här presenterar vi vår portfölj

Excalibur är en lågriskfond jag hört gott om, värt att kika på
Citera
2015-02-25, 16:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Bull OMXS30 X15
Knepigt val.
Citera
2015-02-25, 16:30
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Excalibur är en lågriskfond jag hört gott om, värt att kika på
http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P00002EY50000000000|0P0000JO2A0 000000000|0P00002A0I0000000000|

Ändra till 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in